Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 30-04-2016, 09:34   #41   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Heeft er hier iemand kennis van tuinpoortjes?

We gaan 3 poortjes kopen, maar twijfelen wat betreft houtkeuze nog tussen grenen en padouk.
De voorkeur gaat uiteraard uit naar padouk (mooier en beter), ondanks de relatief grote meerprijs (520€ ipv 370€ per poortje).

Maar het prijsverschil voor de palen (die je apart moet bijbetalen) is werkelijk hallucinant: 6 grenen paaltjes kosten 180€, 6 padouk paaltjes kosten (zelfde afmetingen) rond de 750€!
Is dat normaal? Of neem je voor de palen een aparte (goedkopere) houtsoort?
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2016, 15:31   #42   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat padoek zoveel kost is normaal; Afrikaans hardhout en duurzaamheidsklasse 1. Grenen is op alle vlakken het tegenovergestelde. Op zich net zo bruikbaar, mits consequent onderhoud (wat op termijn niet goedkoop is) en realistische verwachtingen. Padoek is een Rolls, Grenen een tweedehandse Dacia.
Old 30-04-2016, 20:44   #43   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Bij mij is alles in en rond het huis in afromosia, geen idee of dat goedkoper is dan padoek weliswaar. Als je het nooit vernist krijgt dat een mooie gelijke vergrijsde kleur met houtbruine tinten. Best mooi.
Als je dat wl vernist hang je er aan elk jaar...

Ik zou sowieso geen twee verschillende houtsoorten nemen, want ze gaan beide anders verkleuren.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2016, 07:44   #44   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Kan je wat pics posten van die afrormosia die aan het vergrijzen is? Ik heb zelf nog een stapel planken liggen om 20m2 gevel mee te bekleden, dacht er volgend weekend aan te beginnen.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2016, 10:40   #45   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik zal vanavond een nemen. Nu, mijn huis is nog maar een dik jaar oud, dus zoveel vergrijzing zit daar nog niet op.
Egale vergrijzing krijg je altijd, maar dan mag je nooit vernist hebben. Niet n keer.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2016, 10:46   #46   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Dat is ook de bedoeling: zo weinig mogelijk onderhoud.
Old 02-05-2016, 11:02   #47   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Padoek verkleurt als volgt:
https://onedrive.live.com/redir?resi...thint=album%2c

De onderkant van onze oversteek verkleurt anders dan die dakuitsprong: daar gaat gewoon het rood weg en krijg je een bruin/grijze tint.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2016, 18:25   #48   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Vraagje voor de kenners hier. In het huis hiernaast zijn ze aan het verbouwen, maar dat is een aannemer die straks heel het boeltje verkoopt. Ik woon momenteel in een rijhuis, arbeiderswoning van het jaar stillekes.

Die gast in kwestie komt hier net binnen en stelt voor om de afrastering tussen onze tuinen aan te pakken. Momenteel is dat een afrasteringsdraad met in het begin een aantal van die klassieke, houten platen (allemaal verrot). Het doel zou zijn om dit volledig te vervangen met een nieuwe draad, hoger dan wat er nu staat en klimop te laten groeien.

Zijn voorstel:
  • Wij kopen het materiaal aan op zijn BTW nummer (dus goedkoper) en hij zorgt voor het werkvolk om het te installeren. Op 1 dag krijgt hij het geklaard zegt hij, met 2 man.
  • We delen de volledige kosten (werkvolk + materiaal)

Hij gaf aan dat optie 1 beter voor ons is, omdat het voor ons goedkoper gaat uitkomen (volgens hem).

Wij hebben ons huis gekocht van zijn stiefbroer en zijn hier al vanalles tegengekomen dat een mens niet wil tegenkomen. Hij lijkt mij iets betrouwbaarder en tot op heden is hij al zijn beloftes al nagekomen, maar toch ben ik altijd een beetje achterdochtig met zo'n voorstellen.

Dus vroeg ik mij af, klopt zijn voorstel? Men zegt altijd dat de grootste kost in werkvolk zit, maar ik ben geen aannemer, dus ik zou het niet weten. Het is iets van een 20m draad die moet opgezet worden, met hier en daar wat beton gieten om die palen recht te houden (denk ik, ik ken daar geen kloten van).
Old 03-05-2016, 18:43   #49   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

hij krijgt het geld netto in het zwart en zal het inbrengen als kost, uw voordeel moet zijn dat je meegeniet van zijn kortingen en geen btw moet betalen en dan is het een win-win
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2016, 20:06   #50   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

dat blauw is wel chique kar
KingSix is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2016, 20:31   #51   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Blauw?
kar is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2016, 06:03   #52   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Probeer uit te vogelen wat het materiaal gaat kosten, dan weet je toch rap wat het goedkoopst is? Lees: ga eens naar de Brico/Gamma/Hubo/..., bekijk prijzen van 20m draad, palen om de 3 meter, wat schoren (schuine palen) en een zakske of twee turbobeton per paaltje.
Old 04-05-2016, 07:07   #53   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Bij een omheining zetten is de kost het werk van het weghalen van de bestaande omheining, putten graven voor de palen, beton gieten, etc., vaak op een niet-zo toegankelijke plaats.

Ik heb hier een offerte liggen voor het vervangen van ongeveer 10 meter betonplaat omheining door collstroppanelen op betonvoet. 1600 euro materiaal, 1680 euro handwerk (48 uur) en 350 euro machinewerk. Excl btw.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2016, 14:12   #54   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Probeer uit te vogelen wat het materiaal gaat kosten, dan weet je toch rap wat het goedkoopst is? Lees: ga eens naar de Brico/Gamma/Hubo/..., bekijk prijzen van 20m draad, palen om de 3 meter, wat schoren (schuine palen) en een zakske of twee turbobeton per paaltje.
Ik ging sowieso meegaan achter het materiaal, maar hij sprak van Makro. Dus op vlak van prijzen meedelen maakt hij er alleszins geen probleem van .

Ik vraag mij gewoon af wat de betere deal is. Hij vroeg om mee te werken aan het afbreken van het huidig materiaal, maar ik denk niet dat dat veel werk gaat zijn. Dat is maar 20m en er zitten mss 4 palen in de grond. Putten graven voor nieuwe palen en beton gieten ging hij zelf doen.
Old 04-05-2016, 14:37   #55   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hoe meer ge er over vertelt, hoe een betere deal me dat lijkt.

Als je weet dat hij kwalitatief werk aflevert lijkt me dat ook OK. Alleen opletten dat je niet opeens 10 cm van je grond kwijt bent Best de laatste paal laten staan en een touw spannen tussen het huis en die paal om op een rechte lijn te werken.
Old 04-05-2016, 14:48   #56   link
Rufus
PimpMeister

Klimop is wel een pest. Het is maar dat je het weet. Zeker als je het achteraf wilt wegkrijgen. het overwoekert echt alles als je niet oppast.
Old 06-05-2016, 14:30   #57   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Voila, en we zijn begonnen aan de hof. Ongelofelijk wat een bouwafval daar nog tussen lag. Paar hopen beton ook van de molen die ze links en rechts uitgegoten hadden. Soit, meeste bouwafval is nu verdwenen (stenen, cement) en we kunnen beginnen alles gelijk te trekken. Binnenkort gaat de betonnen omheining tussen ons en de gebuur ook tegen de grond en komt er een nieuwe houten afsluiting.

Voorts wil ik gewoon siergrind en schors uitstrooien in combinatie met enkele "vierkante meter bakken" aan kruiden en groenten. Ergens heb ik ook nog 6 tegels van 60*60 over van het terras en daarmee ga ik een mini terras aanleggen voor de BBQ. Achteraan nog een gedeelte voor tuinhuis en compost/kippen. We hebben 6mX4M terras en vanaf daar hebben we nog een diepte van ongeveer 25-30M X 4M

Best dat ik worteldoeken steek nu voor ik met het siergrind kom aandraven? Of is dat overrated en kan ik rechtstreeks over mijn huidige grond beginnen gieten.

BUILD EM UP, BREAK EM DOWN. Tornbjrn since 2016

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2016, 20:41   #58   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Ik moest vandaag (thuis)werken op de brugdag.

Hieronder een impressie van het uitzicht tijdens de werkdag. Ik wil daar volgend jaar ergens een volwaardige moestuin. #shrimptuinen

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2016, 21:12   #59   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Al een tijdje niet meer gepost maar wel serieus doorgewerkt hier.

Na de post van Matthias toch ook nog gezorgd voor een extra karretje aan paardemest van vorig jaar om nog met een kleine tuinfrees onder de grond voor de groentjes te mengen:

Na de laatste foto van de vorige post (net gefreesd met een klein traktortje) hebben we vooral gewerkt aan het platleggen. Een volle dag eigenlijk. Daarna een halve dag gras gezaaid en de waterput die nog niet aangesloten was, open gegraven om het gezaaide gras te besproeien met deze warme dagen.

Het was harken, open scheppen, wat grond verleggen van de bergen naar de putjes en dan platrijden met een wals en dan opnieuw beginnen. Een hele dag lang.

Dit was het gezaaide gras:

En de open gegraven waterput (het grondwater staat hoger dan de put zelf hier, daarom dat er water op de put staat):

En gisteren en vandaag de groententuin beginnen in orde maken:

Eerst van een oude rolluikbalk een bonenmolen gemaakt:

Vandaag dan ook nog wat tuingerief gaan kopen (hark, klein serretje, kapper, gieter,...) want wij hadden zelf eigenlijk niets

Vandaag staan er aardappelen, princessebonen, spinazi en 5 tomatenplanten. Zondag nog wat radijzen, sla en pompoenplantjes zetten.
Old 07-05-2016, 08:39   #60   link
Matthias
*snore*

Als uw grondwater zo hoog zit, misschien nog een putje laten boren en een handpomp zetten? Er zal dieper dan ook wel water zitten. Geef mijn tuin zo water en dat zorgt ervoor dat ik regenwater kan sparen voor in huis. En je hebt direct een waterbron op de plek waar ze nodig is, uw moestuin.
Matthias is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules