Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 22-06-2016, 22:50   #21   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
Ja, ik heb me bezeerd door te vallen met de motor.
En nu kan ik (nog steeds) geen zware dingen heffen, heb ik pijn als ik plat lig en ondervind ik hinder bij bepaalde bewegingen.
Geen van die zaken hindert mij om met de motor te rijden.
En nee, voor mijn huidige baas, in mijn huidige afdeling wil ik niet op mijn tanden bijten en toch proberen. Ik ga werken als ik genezen ben, of ik blijf thuis. Op m'n vorige afdeling had ik dat wel gedaan omdat ik daar tegen m'n baas kon zeggen: "Ik ben nog niet 100% maar ik kan wel iets doen" en die zou daar rekening mee houden. Mijn huidige zou gewoon zeggen "ge zijt hier dus ge doet wat u wordt opgedragen", dus met andere woorden kan hij m'n rug op.

Ik wil niet profiteren van het systeem, ik wil gewoon weten wat de beste oplossing zou zijn in deze situatie. Moest ik weten dat ik tegen volgende week OK ben dan was dit een non-issue, maar ik weet het niet.
Ik begrijp uw houding volkomen, die is ingegeven door ervaringen opgedaan bij je werkgever in het verleden. Ik snap dat.

Maar wees dan ook niet verbaasd als uw werkgever u behandelt zoals hij u behandelt.

Ik vind dat je je moet afvragen hoe je gedrag overkomt, uiteraard is de reeele situatie heel wat complexer, maar wanneer een werkgever een oordeelt velt over n van zijn werknemers zijn dit soort dingen soms de doorslag om een (al dan niet onterechte) evaluatie te geven.
Old 29-06-2016, 17:59   #22   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Ben vandaag naar het werk gegaan en heb rechtuit tegen m'n "directe leidinggevende" gezegd dat ik nog niet 100% was, maar dat ik evt wel iets kon doen als ik aangepast werk kon krijgen.
Zijn eerste reactie? Zuchten, puffen en met z'n ogen draaien. :rolletjes:
Het resultaat was dus zoals ik had verwacht: "Als je blijft zal je gewoon moeten werken, ik kan u geen aangepast werk geven, ga naar medische dienst en zie wat ze daar zeggen."
En daar zeiden ze eigenlijk zowat hetzelfde, aangepast werk is enkel mogelijk na een werkongeval (want als iemand z'n vinger breekt, maar wel nog papierwerk kan doen is het geen ongeval en dat is goed voor de statistiekjes, ziet u), of na een advies van de dokter, gevolgd door een goedkeuring door de medische dienst, waarna er kan onderzocht worden of er effectief wel aangepast werk kan gevonden worden.
Keuze was dus: werk verrichten dat ik momenteel eigenlijk niet kan of terug naar huis gaan en me door dokter laten thuisschrijven.

Tjah, ze kunnen niet zeggen dat ik niet heb geprobeerd.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2016, 18:06   #23   link
Lycas
Senior Member

Ik bedoelde vorige keer eigenlijk dat je jezelf gewoon had moeten laten thuis zetten tot je verlof. Als je niet instaat bent van te werken ben je niet instaat, wat je doet in je verlof is geen zaken van jou baas. Ook al kijken ze daar raar van op hier, bijna iedereen zou hetzelfde doen.

Last edited by Lycas; 29-06-2016 at 18:09.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2016, 21:59   #24   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

nja. die luiheid van de werkgever is een ramp.
er zijn veel mensen die willen en kunnen werken met enige inspanning van de werkgever. jammer genoeg zien velen je als een slaaf of een stuk gereedschap, en een stuk gereedschap willen ze niet wanneer ze het niet kunnen forceren of doen afzien.
Old 29-06-2016, 23:29   #25   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Die kerel in het bijzonder ziet ons inderdaad als niks meer dan 8 manuren en doet niet eens de moeite om te doen alsof hij ons apprecieert. Komt aan op het werk, en heeft volgens hem geen tijd om ons een hand te komen geven omdat hij statistieken moet opstellen voor een vergadering. Ok, dat klinkt aanvaardbaar. Hij heeft echter wel tijd om koffie te staan drinken en sigaretten te gaan roken.
Zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt daar, hij zou nochtans beter moeten weten, want een aantal jaren geleden was hij zelf nog operator.
Die is echt vergeten waar hij vandaan komt.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
Old 29-06-2016, 23:35   #26   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Geeft iedereen elkaar smorgens een hand daar?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2016, 23:44   #27   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ooit gesolliciteerd bij een middelgroot telecombedrijfje in Gent.
de bazin wilde aangesproken worden als mevrouw de CEO. het was er verboden om niet constant vrolijk en positief rond te huppelen, en elke morgen moest je bij het aankomen mevrouw de CEO gaan groeten. en dat voor een loon "conform de barema's", zijnde een paar honderd euro meer dan mijn dop, zonder firmawagen.

nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope. nope.
Old 30-06-2016, 08:25   #28   link
Matthias
*snore*

Quote:
En daar zeiden ze eigenlijk zowat hetzelfde, aangepast werk is enkel mogelijk na een werkongeval (want als iemand z'n vinger breekt, maar wel nog papierwerk kan doen is het geen ongeval en dat is goed voor de statistiekjes, ziet u), of na een advies van de dokter, gevolgd door een goedkeuring door de medische dienst, waarna er kan onderzocht worden of er effectief wel aangepast werk kan gevonden worden.
't Is nu niet voor het een of het ander, maar werkhervatting is een complex iets als het niet volledig is. Dan is het vaak makkelijker voor alle partijen als mensen gewoon op ziekte blijven zitten. En daar kunnen werkgevers weinig aan doen, de wet is er gewoon niet op voorzien om dat flexibel in te vullen.

(En dat van die arbeidsongevallen, dat is een kwakkel, als je het mij vraagt.)
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 08:37   #29   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Geeft iedereen elkaar smorgens een hand daar?
Hier wel
rooz is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 09:10   #30   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hier alleen de vuile walen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 09:15   #31   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

toezen die mekaar niet? de vieszakken
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 09:22   #32   link
kar
Public servant

kar's Avatar

De brusselaars onder elkaar wel, en van de walen alleen de vrouwen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 09:49   #33   link
makila
Senior Member

Stel dat je een ferme spier verrokken hebt in je arm. Je moet op je werk continue zware logge dozen van 20kg opheffen waarvoor je twee armen nodig hebt. Dat gaat je dan nooit lukken.
En dit werk bestaat --> Laden van zware dozen in vrachtwagens Kan je dan evenwel nog met de motor rijden als die arm goed ingekapseld is? Ja hoor - dat gaat perfekt. Zelfs nog sterker: Dat is geen enkel probleem.

Hier gaat het om een gekneusde rib, maar we weten niet welke job TS juist doet. Misschien heeft hij daarvoor zijn rib nodig ..

Quote:
Originally Posted by Eposhark View Post
Kan een arbeidsongeschikt iemand probleemloos met een moto rijden? In de ogen van die dokter wel dus, dat snap ik best, maar ik vraag het jou.
Ja hoor. Dat kan. Dat hangt van de job af. Zie hierboven.

Quote:
Zijn eerste reactie? Zuchten, puffen en met z'n ogen draaien. :rolletjes:
Dat is erg kort door de bocht van de werkgever.

Wie is er verantwoordelijk voor, als je door die blessure een zwaar arbeidsongeval hebt en de verzekering kan bewijzen dat je oorzaak die blessure is?

Last edited by makila; 30-06-2016 at 09:58.
makila is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 15:57   #34   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
't Is nu niet voor het een of het ander, maar werkhervatting is een complex iets als het niet volledig is. Dan is het vaak makkelijker voor alle partijen als mensen gewoon op ziekte blijven zitten. En daar kunnen werkgevers weinig aan doen, de wet is er gewoon niet op voorzien om dat flexibel in te vullen.

(En dat van die arbeidsongevallen, dat is een kwakkel, als je het mij vraagt.)
Als iemand werkonbekwaam is door een arbeidsongeval vinden ze altijd wel iets om er voor te zorgen dat die persoon niet moet thuis blijven. Veiligheid is een belangrijk punt bij Volvo en men wil goede cijfers voorleggen aan het management in Zweden (de Gentse site heeft de slechtste veiligheidscijfers van elke vestiging wereldwijd, met een zr grote marge). Hun oplossing daarvoor is mensen niet thuis laten blijven, maar gewoon iets anders laten doen of zelfs gewoon op het werk laten niksen, want zo blijven ze buiten de statistieken. Enkel mensen die niet meer op het werk kunnen geraken mogen thuis blijven.

Er is volgens mij dus genoeg mogelijkheid om mij iets te laten doen, zo zijn er verschillende administratieve taken die vrijwel exclusief worden uitgevoerd door mensen die werkonbekwaam zijn. Niet het meest interessante werk, maar je werkt wel.
Eigenlijk zou ik op dit moment zelfs opleiding moeten krijgen voor een andere functie (de manager van die afdeling zit daar ondertussen al 4 weken op mij te wachten, maar mijn huidige manager wil me niet laten gaan). Wat ik daar zou moeten doen is een pak minder fysiek belastend en zou ik met enige goede wil wel kunnen doen. (Vrachtwagens testen op dyno, controle in de put, lichte herstellingen) Hij zou dus gewoon kunnen voorstellen om me nu al opleiding te laten volgen, zodat ik aan de slag kan vanaf ik genezen ben, maar hij kiest er al weken voor om me tegen te houden en nu kan hij me gewoon nog wat meer kloten.

Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules