Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 26-07-2016, 22:29   #1   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Vegetarian Inc.: the Food story

Hopelijk ondergaat deze niet hetzelfde lot als de thread in Zwam :-P

Ik ben wel eens benieuwd naar recepten etc van andere vegetariër/veganisten. Hoe ziet jullie dag er uit qua voedsel... Zelf ben ik bezig met de overgang om volledig vegetarisch, liefst plantaardig te eten maar ik merk toch er wat problemen mee te hebben. Alles moet nog in z'n plooi vallen.

(Flames en rants mogen in de andere topic blijven :-D)
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2016, 22:39   #2   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Vegetariër is denk ik wel een stuk makkelijker dan veganist, want ge moet op een pak minder letten. Ook resto's zijn daar hoe langer hoe meer bewuster in, merk ik. Niet dat een ('normaal') restaurant snel een hoop vegetarische suggesties zal doen, maar een alternatief wordt toch al snel aangeboden.

Ik probeer vooral bewuster te zijn, en als ik zelf inkopen doe, lukt dat wel aardig. Zelfs maar in de Colruyt hebt ge vegetarische alternatieven voor zo goed als elke vleessoort (BEHALVE NE SAPPIGE FILET PUR ) die erg lekker zijn. Vlees afzweren zie ik mijzelf nog niet snel doen. En veganistisch leven al helemaal niet.

Waar hebt gij het dan precies moeilijk mee in die "overgang"?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2016, 22:42   #3   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

kblijft het zeggen, die EVA website is dé shit voor vegetarische gerechten. de layout is deftig en proper en je kunt op vanalles laten listen (hoe lang dat ge nodig hebt om klaar te maken, of ge iets speciaal niet moogt eten etc)

http://www.evavzw.be/recepten

mijn ontbijt in de week is meestal sojayoghurt + zoiets als blauwe bessen + havermout
's middags ga ik meestal een broodje halen, ik probeer het vegan te houden maar soms komt daar nog eens kaas tussen te zitten
's avonds kook ik maar wat en af en toe volg ik eens een recept. veel groenten, portie vezels en koolhydraten

ik drink groene thee, water en een type soja/amandel/whatevermelk
mijn snacks zijn verschillende soorten fruit (bananen, ow yeah) en verschillende soorten noten.

https://www.allnuts.be/nl

om de overgang te maken kan je ook gaan voor vleesvervangers, zijn tegenwoordig met hopen te verkrijgen in de grotere delhaizes/GB's
Old 26-07-2016, 22:47   #4   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

ahja, aangezien ik ook meer dan genoeg suikers krijg uit mijn fruit alleen al drink ik niets meer van cola of dergelijke. alcohol komt ook nog amper aan de beurt, laatste 2 maanden één keer iets gedronken (maar dat is niet echt gerelateerd aan vegetarisch/vegan eten)
Old 26-07-2016, 22:49   #5   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Ben al een paar weken zelf mijn humus aan het maken en fuck me, tis zwaar de max. Zal morgen eens wat dingen posten.

Serieus, ik eet dat soms meerdere keren per dag en ben het nog lang niet beu, integendeel.
Old 26-07-2016, 23:05   #6   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Waar hebt gij het dan precies moeilijk mee in die "overgang"?
Ik was al even vegetariër/'flexitarier' (denk een jaar of 2, 3) maar ben nu naar volledig vegetarisch overgeschakeld. 'Moeilijk met de overgang' was misschien wat verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel meer 'gezond eten', want het is niet omdat het vegetarisch is dat het gezond is. Ik denk dat ik eens wat meer moet plannen ipv last minute iets in elkaar te willen gooien die dan tegen valt.

Ipv elke ochtend boterhammen met pindakaas en banaan zou ik beter ook wat variëren met soja yoghurt etc.
Old 26-07-2016, 23:08   #7   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

als ge gewoon vegetarisch eet kunt ge ook gewone yoghurt pakken, dien griekse is lekker zacht + steek daar wat havermout en bessen bij en ge hebt een deftig ontbijt binnen

het moet inderdaad niet altijd bokes met iets zijn, dat was ook iets dat ik heb moeten "afleren": smorgens niet altijd boterhammen met iets en savonds niet altijd petatten+vleesvervanger+klein beetje groenten. maar dat is hoogstens een aanpassing die maar raar aanvoelt voor een week of 2-3 als je komt van een dieet dat gebaseerd is op vlees/vis, want daar komt die dieetstructuur vandaan. enfin, toch voor de meeste belgen.
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2016, 23:17   #8   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

qua "gezonder" eten kan je ook alles bruin eten. volkoren pasta, volkoren/bruine rijstsoorten, bonen en volkoren boterhammen/broodjes en ook zien dat uw porties niet te groot zijn. probeer ook frisdranken te vermijden en super veel water te drinken. ahja, in principe kan je niet overdrijven met groenten; kunt beter overdrijven met groenten dan met al de rest dat op uw bord ligt.

als je toch graag iets zoet hebt in de dag, liever een volledig sinaasappel dan fruitsap. ik ken de volledige wetenschap er niet direct achter (da's iets voor drennargh) maar de vezels zorgen voor een tragere opname van de suikers en da's veel beter voor uw lichaam, wat je niet hebt als je perst of fruitsap uit blik drinkt.
Old 26-07-2016, 23:54   #9   link
black
Senior Member

Ik mis absoluut geen vlees in bijna elk vegetarisch gerecht dat lijvig genoeg gemaakt is. Zoete aardappel mooi in de oven, gebakken met olijfolie en rozemarijn, een paar lekkere groenten erbij zoals jonge spinazie, wat paprika, champignons, en afgewerkt met fijngehakte, geroosterde noten.

Een vegetarisch gerecht heeft echt ook geen pasta nodig om lekker (laat staan volwaardig te zijn), snij een Ciabatta in grove stukken, meng het met wat fijngehakte rozemarijn en olijfolie, en rooster het in een oven, Gooi het op een gemengd slaatje met verschillende groentjes, met wat geraspte oude kaas en balsamicodressing en je hebt terug een heerlijk gerecht. Ook bulgur en quinoa in Lauwe slaatjes zijn super.
Nu half time vegetariër, met als enige reden 'omdat het even lekker is'. De eerste weken mistte ik vlees tijdens vegetarische maaltijden, nu helemaal niet meer.

Ow btw, ik vermijd élk 'vleesvervangend' quorn achtig product. Niet lekker, véél te veel suikers, ongezonde troep.
Ik ga in de plaats voor andere extra's zoals geroosterde noten, bijpassende kazen, verschillende broden, broodkruim, ...

Last edited by black; 27-07-2016 at 00:00.
black is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2016, 23:57   #10   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Volkoren enzo doe ik allemaal al... Echt een zoetebek ben ik niet, frisdrank ook al niet.

Maar ja: 's morgens boterhammen, 's middags boterhammen... Moet anders!

De komende dagen eens alles opschrijven wat ik eet (toch eens de kcal in vs out bekijken) en wat nieuwe dingen proberen. Er moeten nog wat kilo's af en merk dat ik een plateau geraakt heb.

Meer fruit/groenten...
Old 27-07-2016, 00:06   #11   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Soms ligt het ook gewoon aan de porties inderdaad, eens een week uw kcal tellen kan nooit geen kwaad. Ik kom met moeite aan 2000/dag (ik hou het bij met een app op mijn tablet) en zit daar de meeste dagen onder, wat ook nodig is; ben nog altijd bezig met afvallen want kom van een vette periode.

Zit wel goed though, ik ben over heel die periode aan een traag regelmatig tempo afgevallen en heb niet echte spikes van bijkomen of zot veel afvallen. Nog een paar maand volhouden en ik ben volledig content, alhoewel ik nu ook al wel comfortabel in mijn vel zit.

edit: ik ben ook een manlet dus ik heb natuurlijk al minder calorieën nodig om zelfde gewicht te blijven of bij te komen, dermee dat ik nog minder intake mag doen om af te vallen. ook wel rekening met houden ^^

Last edited by Ferrex; 27-07-2016 at 00:13.
Old 27-07-2016, 00:21   #12   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Zal het zo ook eens testen... Myfitnesspal?
Old 27-07-2016, 00:27   #13   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

ik gebruik fatsecret.be (die naam rofl, maar goeie app)

maar da lijkt mij bijna exact hetzelfde dus ja
Old 27-07-2016, 00:54   #14   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
ik gebruik fatsecret.be (die naam rofl, maar goeie app)

maar da lijkt mij bijna exact hetzelfde dus ja
85kg bij 177cm.. Foutje in de app? http://cloud.tapatalk.com/s/5797f820...27-015317.png?
Old 27-07-2016, 09:15   #15   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

bruine rijst

en quinoa
Old 27-07-2016, 09:37   #16   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

The Healthy Eating Placemat: A Visual Guide To Healthy Eating

The 7 Habits of Happy, Healthy Vegans
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2016, 09:49   #17   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Quote:
Originally Posted by black View Post
Ow btw, ik vermijd élk 'vleesvervangend' quorn achtig product. Niet lekker, véél te veel suikers, ongezonde troep.
Ik ga in de plaats voor andere extra's zoals bijpassende kazen
Kaas is geen ongezonde troep volgens jou?
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2016, 10:04   #18   link
black
Senior Member

Hangt er vanaf welke waarschijnlijk, is alvast een natuurlijker procedé. Dan ga ik liever voor kaas dan voor een veggie cordon Bleu.
black is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 23:20   #19   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik maak veel vegetarische gerechten met een omelet. Kinderen zijn er zot van en je kan er veel mee doen. Pijpajuin, paprika, wat sjalot bakken, paar eitjes erover en afwerken met grana padano kaas is een zalige combinatie waar iedereen zot van is. Je kan daar spekjes bijdoen maar is totaal niet nodig voor de smaak.

Weinig vleesvervangers op onze vegetarische dag(en) hier trouwens. Spruitjes gebakken met roquefort en stokbrood met lookboter, pasta met zelfgemaakte pesto en geraspte wortel, Gemarineerde courgette met bruscetta-omelet en zoute boter op pancetta etc...

Veel alternatieven die zeer lekker kunnen zijn als afwisseling.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 23:26   #20   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

en vis ook eh dodgy

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules