Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 28-07-2016, 23:28   #21   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Ik maak veel vegetarische gerechten met een omelet. Kinderen zijn er zot van en je kan er veel mee doen. Pijpajuin, paprika, wat sjalot bakken, paar eitjes erover en afwerken met grana padano kaas is een zalige combinatie waar iedereen zot van is. Je kan daar spekjes bijdoen maar is totaal niet nodig voor de smaak.

Weinig vleesvervangers op onze vegetarische dag(en) hier trouwens. Spruitjes gebakken met roquefort en stokbrood met lookboter, pasta met zelfgemaakte pesto en geraspte wortel, Gemarineerde courgette met bruscetta-omelet en zoute boter op pancetta etc...

Veel alternatieven die zeer lekker kunnen zijn als afwisseling.
Pancetta, zot alternatief voor vlees inderdaad.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 23:29   #22   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Shit, ik bedoelde Focaccia, sorry.

EDIT: drooggerookte pancetta is trouwens zalig als kruiding bij kip maar dat is voor een andere thread.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 23:30   #23   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by black View Post
Ik mis absoluut geen vlees in bijna elk vegetarisch gerecht dat lijvig genoeg gemaakt is. Zoete aardappel mooi in de oven, gebakken met olijfolie en rozemarijn, een paar lekkere groenten erbij zoals jonge spinazie, wat paprika, champignons, en afgewerkt met fijngehakte, geroosterde noten.

Een vegetarisch gerecht heeft echt ook geen pasta nodig om lekker (laat staan volwaardig te zijn), snij een Ciabatta in grove stukken, meng het met wat fijngehakte rozemarijn en olijfolie, en rooster het in een oven, Gooi het op een gemengd slaatje met verschillende groentjes, met wat geraspte oude kaas en balsamicodressing en je hebt terug een heerlijk gerecht. Ook bulgur en quinoa in Lauwe slaatjes zijn super.
Nu half time vegetariŽr, met als enige reden 'omdat het even lekker is'. De eerste weken mistte ik vlees tijdens vegetarische maaltijden, nu helemaal niet meer.

Ow btw, ik vermijd ťlk 'vleesvervangend' quorn achtig product. Niet lekker, vťťl te veel suikers, ongezonde troep.
Ik ga in de plaats voor andere extra's zoals geroosterde noten, bijpassende kazen, verschillende broden, broodkruim, ...
Vond ik nu nog maar die posts van een paar jaar geleden terug waar jij, hotelschooldiploma in de hand, beweerde dat een gerecht maar compleet kon zijn met vlees.
Old 02-08-2016, 17:11   #24   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
VegetariŽr is denk ik wel een stuk makkelijker dan veganist, want ge moet op een pak minder letten. Ook resto's zijn daar hoe langer hoe meer bewuster in, merk ik. Niet dat een ('normaal') restaurant snel een hoop vegetarische suggesties zal doen, maar een alternatief wordt toch al snel aangeboden.
Week later: veggie lukt mij wel aardig, vegan is brugske te ver. Op alle verpakkingen checken of er geen ei/melk/whatever-bestanddelen inzitten is wat te lastig. 't Is een begin zeker?

Ook gemerkt dat de shop waar ik mijn proton powder koop ook vegan alternatief heeft, maar dat is dubbel zo duur lolwut.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 17:19   #25   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Week later: veggie lukt mij wel aardig, vegan is brugske te ver. Op alle verpakkingen checken of er geen ei/melk/whatever-bestanddelen inzitten is wat te lastig.
Biowinkels + gebruik van bereide waren sterk inperken he.
Old 02-08-2016, 17:38   #26   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Yeah... Alle respect daar, maar hier lukt dat toch ook erg moeilijk. In biowinkels moet je evengoed op de verpakking staan gapen om te zien of het 'ok' is.
Als ik op een zaterdagnamiddag met mijn katerhoofd een kwartier moet karren naar de bioplanet, om daar nogal wat centen neer te tellen voor een product waarin bij thuiskomen dan tůch ei verwerkt blijkt,... dunno.

Pakt dat ik 70% van de tijd vegan eet, en 15% dunno. De overige 15% is pizza. Because pizza.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Last edited by Sepulfly; 02-08-2016 at 17:39. Reason: percentages realistischer gemaakt
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 18:02   #27   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Waarom opent niemand een veganplanet ?
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 18:08   #28   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

http://shop.veganistischkoken.be/

En dat is goede marchandise. Maarja, 7 euro verzending + levering op weekdagen. Wat praktisch niet echt marcheert.
Old 02-08-2016, 18:10   #29   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Biowinkels + gebruik van bereide waren sterk inperken he.
Dat tweede sowieso, voor dat eerste: idem Sepul.

Maar: in het ander topic las ik uw post over wat done/niet done is voor vegans 'de weigering komt voort uit de overtuiging dat het produceren van zo'n voeding inherent leed met zich mee brengt, of in elk geval de integriteit van het dier in het gedrang brengt'.

Wil dat dan zeggen dat "bio eieren" wel ok zijn?
Lees: als die van kiekens komen die niet in een legbatterij zitten maar gewoon vrij rondlopen, gehouden door, euh 'biofarmers'. Of is dat ook allemaal maar dikke illusie ?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 18:16   #30   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Ik denk dat een ei eten van een kip die je zelf houdt niet vanboven de shitlist staat bij een vegan maar lijk 95+% van onze eieren komen niet uit zoiets voort maar eerder uit batterijen of in't geval van bio worden de kippen nog altijd kapot gemaakt de moment de hen is uitgelegd. Gelezen dat een kip normaal 8 a 10 jaar oud wordt, hier worden ze kapot gemaakt na 1,5. Winst > welzijn, in elke commercieel dierenbedrijf. En met hanen kunnen ze al helemaal niets mee doen dus die gaan er direct aan.

Dat is toch het standpunt dat ik vaak hoor en waar ik wel kan inkomen, om nog niet te spreken dat een hoop vegans het concept ei op zich al degoutant vinden.
Old 02-08-2016, 18:22   #31   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik eet het iig niet meer. Als je kippen thuis hebt die vrij rondlopen en waar je af en toe eens een ei gaat stelen, bahja. Maar ik wil nog wel eens zien hoe goed kippenboerderijen die op industriŽle schaal vrije uiloop eieren aanbieden, de gezondheid van het beest werkelijk voorop stellen. Als die beesten uitgelegd zijn en er wordt alsnog ragout van gedraaid - wat je mag veronderstellen om het zaakje betaalbaar te houden - dan is dat hele vrije uitloop gedoe ook slechts een flinterdunne faÁade.
Old 02-08-2016, 18:23   #32   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Wil dat dan zeggen dat "bio eieren" wel ok zijn?
Lees: als die van kiekens komen die niet in een legbatterij zitten maar gewoon vrij rondlopen, gehouden door, euh 'biofarmers'. Of is dat ook allemaal maar dikke illusie ?
Ik ben sowieso geen vegan, maar ik heb ook geen principieel probleem met het eten van eieren. Maar 'bio-eieren' of 'eieren van vrije uitloop' zijn maar marginaal ethischer dan andere eieren, alleen al omdat die uit hetzelfde systeem komen van geselecteerde legkippen, die specifiek gekweekt worden om te leggen. Dat wil zeggen: als haantje ben je gezien. Wat er dan weer toe leidt dat in BelgiŽ elk jaar 15 miljoen kuikens afgemaakt worden omdat ze geen eieren kunnen leggen.

Maar tegen eieren uit uw eigen hof zeg ik: sure.

Maar ik ben dus geen vegan, dus ik heb makkelijk praten. Met die "integriteit van het dier" bedoelde ik dat het voor vegans doorgaans ook principieel onethisch is om een dier te gebruiken voor eigen voordeel. Een kip in uw tuin zetten en wachten tot er eieren uit komen valt daar dus ook onder, omdat de kip in kwestie nog altijd ingezet wordt als nutsvoorwerp.
Old 02-08-2016, 18:50   #33   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
Waarom opent niemand een veganplanet ?
In Duitsland heb je een keten Veganz. Ben aan't twijfelen of die onlangs ook een filiaal in Nederland hebben geopend. Maar BelgiŽ loopt nog achter op dat vlak.

Boven de Veganz in Berlijn bevindt zich vegan schoenwinkel Avesu en vegan fairtrade kledijwinkel Dear Goods.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen

Last edited by Drennargh; 02-08-2016 at 18:56.
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 19:42   #34   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Yeah... Alle respect daar, maar hier lukt dat toch ook erg moeilijk. In biowinkels moet je evengoed op de verpakking staan gapen om te zien of het 'ok' is.
Als ik op een zaterdagnamiddag met mijn katerhoofd een kwartier moet karren naar de bioplanet, om daar nogal wat centen neer te tellen voor een product waarin bij thuiskomen dan tůch ei verwerkt blijkt,... dunno.
Sowieso laten staan als de ingrediŽntenlijst te lang is om met kater te ontcijferen, is waarschijnlijk nog een goeie vuistregel.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 20:03   #35   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Drennargh View Post
In Duitsland heb je een keten Veganz. Ben aan't twijfelen of die onlangs ook een filiaal in Nederland hebben geopend. Maar BelgiŽ loopt nog achter op dat vlak.

Boven de Veganz in Berlijn bevindt zich vegan schoenwinkel Avesu en vegan fairtrade kledijwinkel Dear Goods.
Wa peisde , gaan we een keten openen in BelgiŽ ? Waar zitten het meest vegans ?
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 20:39   #36   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Sowieso laten staan als de ingrediŽntenlijst te lang is om met kater te ontcijferen, is waarschijnlijk nog een goeie vuistregel.
Ik las een goeie tip: als het meer dan 5 ingrediŽnten heeft of dingen die je niet kan uitspreken best laten staan

Ik heb hetzelfde als de meeste, vegetariŽr omdat vegan een (kleine) brug te ver is. Als ik zelf voor eten kijk is het meestal wel plantaardig maar niet als ik bij mensen ga eten of m'n vrouw kookt.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 20:53   #37   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
Wa peisde , gaan we een keten openen in BelgiŽ ? Waar zitten het meest vegans ?
Moet lukken in Gent.

Toch al wat succes gehad met die vegan/vegetariŽr aandelen de laatste tijd. Whitewave foods verkocht tijdje geleden, met 78%. Blijven eten boys. 😀
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 20:55   #38   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Hier ook, veggie en vegan moest het makkelijker zijn aka nen grote stempel "VEGAN" op de verpakking.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 21:36   #39   link
ToVoT
...

Alergenen zijn vetgedrukt of onderlijnt.
Als er staat, kan sporen bevatten van... weet ge dat het er ni in zit.
Na een tijd hebt ge sneller gelezen of iets vegan is voor ge zelf weet welk product ge vast hebt.
ToVoT is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2016, 21:48   #40   link
Kurkhoer
Zaadvragend

Kurkhoer's Avatar

Quote:
Originally Posted by ToVoT View Post
Alergenen zijn vetgedrukt of onderlijnt.
Als er staat, kan sporen bevatten van... weet ge dat het er ni in zit.
Na een tijd hebt ge sneller gelezen of iets vegan is voor ge zelf weet welk product ge vast hebt.
Niet elk niet-vegan ding staat aangegeven als allergeen. Melk en ei normaal wel, vlees meestal niet, en heel wat bijproducten zoals die rode kleurstof die ze van vermalen kevers maken al helemaal niet.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.
Kurkhoer is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules