Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 15-08-2016, 09:00   #21   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Mijn vriendin heeft zo een "fitness bike" van decatlon. Imho deftig materiaal, ge ziet wel dat de onderdelen lower tier zijn, maar je kan ook niet veel anders verwachten. Maar die velo heeft al zonder problemen vlaamse ardennen en provence etc gedaan. Sinds de kleine er is hangt hij wel stof te vangen, vandaar dat ge zo een goedkoop model koopt dus
Talos is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 19:12   #22   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

fiets aangekocht, straks eens showen maar heb nog een probleem:

Welke plaatjes horen bij dit soort pedaal? En wat gaat me dat kosten?

Pedalen zijn van Shimano maar meer info heb ik niet.
Old 18-08-2016, 19:30   #23   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Zijn SPD oftewel Mountainbike pedalen.
logion is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 20:04   #24   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Ondertussen wat gezocht en klaarblijkelijk heb ik op de schoenen die ik van mijn schoonbroer kreeg, SPD-SL pedalen. Heb daar als onkundige toch 10 mlnuten geprobeerd om deze te combineren maar zonder succes. Boy, did I feel stupid.

Morgen eens kijken voor SPD plaatjes.

Maar is dat logisch? Mountainbike pedalen op een baanfiets?
Old 18-08-2016, 20:09   #25   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

kheb da ook, maar kben ook nie logisch
rooz is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 21:36   #26   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Rij ongeveer evenveel met op de weg met mtb (Shimano SPD) als met race (Look Keo 2) pedalen. Zeker geen gigantisch verschil, maar heb een duidelijke voorkeur voor de Looks, als je ooit nieuwe pedalen nodig hebt zou ik toch naar iets anders kijken. Het zit stabieler vanwege het grotere oppervlak, minder ongewenste speling (vooral verticaal) en dichter bij de as.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 21:54   #27   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Klopt, heb al eens met Look pedalen gefietst en dat zat veel beter
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 22:21   #28   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Belgatom View Post
Ondertussen wat gezocht en klaarblijkelijk heb ik op de schoenen die ik van mijn schoonbroer kreeg, SPD-SL pedalen. Heb daar als onkundige toch 10 mlnuten geprobeerd om deze te combineren maar zonder succes. Boy, did I feel stupid.

Morgen eens kijken voor SPD plaatjes.

Maar is dat logisch? Mountainbike pedalen op een baanfiets?
Denk niet dat je op (de meeste) spd sl schoenen zomaar spd plaatjes kunt monteren. Want er bestaan kennelijk spd sl naar spd conversie kitjes, zie bv

Verder kan ik mij wel vinden in Teun zijn ervaring. Heb zo'n 15000tal km op mijn vorige race fiets met spd gereden en de spd sls op mijn nieuwe racefiets zijn inderdaad stabieler. Al vind ik het verschil wel te klein om deftige spd pedalen te gaan vervangen.
logion is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 22:26   #29   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik vind SPD wel handiger omdat die langs 2 kanten klikken en ge dus niet moet opletten langs welke kant de pedaal zit. Looks verslijten ook sneller dan SPD's (naar mijn ervaring toch), al kan dat ook liggen aan't feit dat ik met mijn MTB minder kilometers doe dan met de koersfiets.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is online now   Reply With Quote
Old 18-08-2016, 22:39   #30   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Wonder boven wonder zijn mijn schoenen geschikt voor beide.
Old 19-08-2016, 12:53   #31   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Ik vind SPD wel handiger omdat die langs 2 kanten klikken en ge dus niet moet opletten langs welke kant de pedaal zit.
Een race pedaal gaat automatisch in de juiste positie hangen. Dat is dus enkel een voordeel bij MTB/CX waarbij je soms heel snel terug vast wilt klikken, als het bij koersen ook zo hectisch is doe je iets verkeerd
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2016, 13:40   #32   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

de mijne slaagt er toch in om altijd verkeerd te hangen
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 09:49   #33   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Wat voor iets hebt ge nu?

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 15:55   #34   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Zannata Z21 Tiagra 9x2

€420 betaald (€80 kunnen afbieden). Was helaas na controle toch wel een fiets die heel wat kilometers heeft gezien. Nieuwe bandjes gelegd en laten nazien en bij nazicht werd ik geadviseerd om cassette en ketting tegen de winter te vervangen. Heb helaas nog niet veel tijd gehad om er uitgebreid de baan mee op te gaan. SPD pedalen zaten er op maar toch wat vrees voor (ja, ben dus al op mijn bek gevallen), dus eventjes fiets wennen met gewone pedalen en daarna SPD op kletsen.

Wat ik hier las dat SPD pedalen toch altijd van zelfs met het juiste stuk naar boven moeten bengelen, klopt helaas niet met deze. Ligt dat aan het feit dat ze versleten zijn of iets anders, weet het niet.
Old 23-08-2016, 23:51   #35   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Ik ken er geen kloten van, maar het alleszins ne schone

Old 24-08-2016, 22:20   #36   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Vandaag alvast eens in de avond een rit gedaan die ik geregeld deed met de stadsfiets.
26km waar mijn vroeger gemiddelde snelheid rond de 19 km/u lag, zat ik nu op 24 km/u. Maar dat zijn maar cijfers, de ervaring zelf is belangrijker en deze was echt wel helemaal anders.

Nu wat mijn schema aanpassen zodat ik toch wat geregeld kan gaan fietsen. Momenteel enkel het weekend en als het goed uitkomt, één keer in de week. Dat mag wel wat meer zijn.
Old 26-08-2016, 15:54   #37   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

En direct comfortabel op de fiets?

Ik heb wel mijn stuur en zadel moeten kantelen want ik had wel na een tijdje lage rugpijn. k heb er ook wel plezier aan iig. Ik zit ook zo aan een gemiddelde van 24-26km/u als ik van en naar het werk fiets (12km). Ik plan ook zo paar keer per week dat te doen.

Old 01-09-2016, 17:37   #38   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

reden dat ik SPD-SL heb is dat je ook nog comfortabel kunt fietsen met gewone schoenen
rooz is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2016, 20:19   #39   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Ik werk 16km van mijn werk en ben deze week dinsdag naar mijn werk gereden. Ik vond het vreemd genoeg lastiger dan normaal. Nog niet helemaal door waarom maar ik heb alvast wat redenen die het kunnen beinvloeden.

Ik ontbijt niet uitgebreid - banaan en toast en kopje thee
Pas wakker en spieren niet warm
Lucht is kouder
Rugzak op de rug die snoert aan de voorkant en zo mijn diepere ademhaling belemmert.

Maar aankomst op het werk - douchke pakken - computerke aansteken is echt wel chill. Heel ander gevoel. Ik wou dat ik dat meer kon doen maar nu de gasten weer naar school gaan beperkt mijn timing dit. Ik probeer nog wat te regelen.

Aanpassen van de zadel moet waarschijnlijk nog een paar mm - misschien een volle cm want ik heb daags nadien wel wat lichte kniepijn. Stuur staat juist ver genoeg en terwijl ik voordien niet overtuigd was dat een racefiets iets voor mij was en dat ik meer voelde voor een recht stuur, kan ik met plezier vertellen dat ik de juiste beslissing heb genomen.

Begin wat te wennen aan de fiets. Nog steeds geen SPD terug gezet maar ik begin het nut van klikpedalen wel in te zien. Ik overweeg wel om SPD-SL eens te proberen voor exact de reden dat Rooz aanhaalt. (Of misschien ben ik wat getraumatiseerd door mijn val).

Ik doe het voorzichtig aan. Ik heb echt in 25 jaar geen klop van sport of actie uitgevoerd maar de fiets/technologie is zo'n verschil bij een stadsfiets dat het je gewoon stuwt. Ik ging vanavond eventjes een rondje fietsen in de nabijheid en bleek uiteindelijk toch 25km te zijn. En enkel het feit dat het donker werd, deed me naar huis keren.
Old 01-09-2016, 21:40   #40   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

Ik sta op, drink een slok water en fiets 25 km gelijk ne zot.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules