Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 18-11-2016, 09:18   #1   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Nieuwe monitor gezocht (amd freesync) TN of IPS-panel?

Ik ben op zoek naar een nieuwe PC monitor. De mijne is 10j oud, en maar 20". Ik heb ook sinds kort de AMD RX 480, die AMD freesync ondersteunt.

Bij gevolg was ik dus op zoek naar een scherm rond de 250 euro, met freesync ondersteuning. Als je wat rond googlet kom je dan al gauw altijd hetzelfde lijstje van schermen tegen.
  1. VIEWSONIC XG2401
  2. Asus VG248QE
  3. BenQ XL2411Z
  4. iiyama Red eagle GB2488HSU-B2
Met als uitschieter de Viewsonic, die veruit beter is dan de 3 volgende, die op hun beurt weer aan elkaar gewaagd zijn.
Enig nadeel is dat de Viewsonic wel een gatlelijk scherm is. (wie verzint die mottige rode strepen toch)

Ik ben ook helemaal geen progamer. Dit scherm heeft een response tijd van 1ms en refreshrate van 144hz. Ga ik dat merken? Of is zo'n scherm overkill en zijn er voor een casual betere schermen op de markt?

Ik was ook aan't denken aan een IPS scherm met freesync. Maar de meeste zijn gecapt op een refreshrate van 60hz. Is dat merkbaar tov 144hz? is Ghosting bijvoorbeeld een gevolg van een lagere refhresrate?
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 09:49   #2   link
vAmP
Seńor

vAmP's Avatar

Ik ben zelf ook aan het uitkijken voor een nieuw scherm, hoewel het niet dringend is. Ik heb ook een Rx480.

Naar het schijnt is het tegenwoordig IPS ultrawide al wat de klok slaat (itt 4K). Vandaar heb ik de LG 29UM68-P in gedachten. Staat tegenwoordig aan 300 euro hier, maar in de VS duikt die soms tot $199, dus ik hoop dat die hier ook wel eens tot pakweg 250 euro duikt, zeker nu heel wat Europese shops ook black friday en cybermonday durven meedoen (En dat is volgende week!). Het is IPS, heeft Freesync en is ultrawide 1080. Dat zou 30% meer belastend zijn voor de graka tgo een 24" 1080.

Een ultrawide 1440 zou eerder op het randje zijn voor de RX480, zeker naar de toekomst toe. Ik heb onlangs een 29" ultrawide gezien in Mediamarkt en het enige dat me daar aan afschrikt is dat dat scherm nogal laag lijkt, komende van een 24" 1920x1200. De 34" van die LG leek ideaal, maar is budgettair en qua RX480 rekenkracht toch wat onhaalbaar.

Zelf versta ik dat Freesync verhaal ook niet goed, maar het is belangrijk te kijken naar de range waarin dat werkt. Bijvoorbeeld bij een range van 45 hz tot 70 hz zal Freesync tussen 45 en 70 fps in gang schieten en je beeld verbeteren. Het spreekt voor zich dat die range best zo groot mogelijk is. Kijk wel wat realistisch is ook. Duik je onder 30fps dan ga je waarschijnlijk toch snel een setting verlagen, terwijl je met een RX 480 ook niet aan 300fps gaat geraken. Bovendien kunnen sommige monitors overclocked worden zodat die range wat groter wordt. Die LG zou zo tot 35 hz kunnen verlaagd worden dacht ik. De consensus op de AMD reddit lijkt dan ook al een tijdje bij die LG 29UM68-p te liggen als budgetvriendelijk compromis tussen alle mogelijkheden.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 10:15   #3   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by vAmP View Post
Dat zou 30% meer belastend zijn voor de graka tgo een 24" 1080.
Daarom dat ik wat minder geneigd ben om voor ultrawide te gaan. Misschien over 10j dan weer, als blijkt dat dit meer is dan een nieuwe gimmick.
Old 18-11-2016, 10:39   #4   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Ik heb me 2 maand geleden die LG 29UM68-P aangeschaft.
In een overwatch haal ik daar toch uiteindelijk 85fps mee.

Er is trouwens GEEN ondergrens in range meer. dat is begin dit jaar met een driver update voor freesync opgelost.

Ben heel tevreden van het widescreen gebeuren anders. Zit vaak te multitasken en die extra ruimte is wel aangenaam.

Mijn enige opmerking over dit scherm, wat je ook op andere plekken gaat terugvinden is dat ge rechts en linksonder nogal wat backlight bleed hebt. Vooral in cutscenes, laadschermen en erg donkere omgevingen dat het opvalt. Tijdens het spelen anders merk ik er weinig van.

Het is misschien net niet hoog genoeg om superimmersief te zijn maar ook daar, eens ge bezig zijt merkt ge dat toch niet meer.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 10:47   #5   link
vAmP
Seńor

vAmP's Avatar

Wat vind je eigenlijk van Freesync? Ik ben zelf niet echt bezig met frames per second en die dingen. Als het er goed uitziet en vlot bolt is het mij helemaal gelijk en ik vermoed dat ik vaak gewoon rond 30 fps zit. Is in zo'n geval Freesync iets dat men zelfs maar opmerkt?
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 10:51   #6   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

freesync is gewoon om om horizontal tearing op te lossen, zonder dat het impact heeft op de perfomantie van uwe pc (zoals het geval bij V-sync). Dus alles gaat er vlotter uitzien.

Ik merk die horizontal tearing vaak op. Eenmaal ge echt geconcentreerd aan't gamen zijt let ge er wel wat minder op, maar toch.

Btw, Overwatch ondersteund ultrawide toch niet? Hebt gij niet links en rechts zwarte randen?

Last edited by Fieldy; 18-11-2016 at 10:54.
Old 18-11-2016, 11:04   #7   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Ik speel overwatch op ultrawide ja, vind ik het leukst. Om echt pro te zijn doet ge dat beter niet omdat ge meer moeten bewegen met ogen en hoofd in ultrawide...

Of ge nu voor ultrawide gaat of niet. NEEM FREESYNC.
Echt zot hoeveel ge uitgeeft voor een goeie pc met dan een kutscherm eraan te hangen dat de kracht van uw graka niet goed weet te vertalen (wat ik ook gedaan had in eerste instantie). Het verschil is dag en nacht.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 11:53   #8   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Net vandaag gepost: https://www.rockpapershotgun.com/201...monitor-guide/
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 12:02   #9   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Al gelezen, staat jammer genoeg weinig interessant in. De BenQ GW2765HT zou nog wel een waardig alternatief kunnen zijn voor de TN schermen die ik eerder had gevonden. Eens verder uitzoeken.

Quote:
In short, if frame syncing is a must-have, Nvidia’s G-Sync is the way to go. Problem is, it’s far more expensive. And of course you’ll need a recent Nvidia GPU, too.
Klopt dat eigenlijk of is dat wat gebazel? Want voor zover ik kon lezen op tomshardware en andere technische review sites haalt dat net wel uit en raadt iedereen AMD Freesync aan.

Last edited by Fieldy; 18-11-2016 at 13:26.
Old 18-11-2016, 13:26   #10   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik heb eens een vergelijking gezien tussen Gsync en Freesync en blijkbaar maakt dat allemaal niet zo veel uit.
Gsync is Nvidia en Freesync is AMD, wat je moet nemen hangt er vanaf welke GPU je hebt.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 15:38   #11   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

als je een IPS paneel kan nemen, doe het dan. De kleuren zijn zoveel beter dan een TN paneel. Uiteraard hangt het af welke refresh rate enzo je wil hebben, maar voor mij primeren de kleuren boven een fletse brij.
Arne is online now   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 21:14   #12   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Dat is, maar meteen toch ook een pak duurder. Heb ook de ASUS MG279Q op't oog. Maar da's wel een verdubbeling van mijn budget. 600 euro voor een PC-schermke, ik vind dat veel geld .

Doet hardware mee aan solden?
Old 18-11-2016, 22:25   #13   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Die Asus is wel de top qua monitoren: IPS, 144Hz en 1440p dus daar betaal je idd veel geld voor.
Moest je nu nog 21:9 en 3440x1440 willen dan betaal je nog meer
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2016, 12:02   #14   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Jupla,

Met mijn upgrade van gpu zit ik wat met hetzelfde probleem.
Gtx 1080 op een AOC 1080p schermpje is wat jammer. Dus een upgrade die mijn kaart wat meer tot zijn recht laat komen zou ook wel zien zitten.

Tis nvidia, dus gsync zou aangenaam zijn en een budget van rond de 400 - 500 max zou leuk zijn.
Er is ook zo'n verschrikkelijk overaanbod en ik zie eerlijk gezegd het bos niet echt meer door de bomen.

Kusjes!
gABBY is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2016, 12:09   #15   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Het spijtige van GSync is dat ge een pak meer betaalt. ASUS MG279Q of PG279Q lijken mij dezelfde schermen. De eerste is freesync, de tweede gsync. Het verschil is 200 euro.
Old 22-11-2016, 12:43   #16   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Het spijtige van GSync is dat ge een pak meer betaalt. ASUS MG279Q of PG279Q lijken mij dezelfde schermen. De eerste is freesync, de tweede gsync. Het verschil is 200 euro.
817 euro op tweakers LOL
Old 22-11-2016, 13:00   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

De 'Best picks' op Tom's Hardware zijn altijd een prima begin. De Dell die recent werd bekeken vond ik aansluitend erg indrukwekkend, al zal de prijs net te hoog zijn en is het nog steeds 'slechts' 24".
Old 22-11-2016, 13:07   #18   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
De 'Best picks' op Tom's Hardware zijn altijd een prima begin. De Dell die recent werd bekeken vond ik aansluitend erg indrukwekkend, al zal de prijs net te hoog zijn en is het nog steeds 'slechts' 24".
Bejah,

Het is inderdaad maar 24 inch. Zou mijn twee monitoren die er nu staan verkopen zodat ik wat plaats vrij kan maken. Ik heb wel de indruk dat er meer mensen zijn die blijven gamen op 16:9 dan 21:9, is dat iets persoonlijks of is er echt een meerwaarde aan 16:9?

Want uiteindelijk is dat lg scherm qua budget heel aantrekkelijk eh.
Old 22-11-2016, 22:13   #19   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Deze 27 incher al gezien van dell?

http://www.144hzmonitors.com/monitor...esync-monitor/

Krijgt goede reviews, kost 250 euro, ips, 1080p, met freesync
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2016, 22:18   #20   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

27" + 1080p is een beetje zonde/onnozel, vind ik.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules