Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 21-11-2016, 08:53   #1   link
Rufus
PimpMeister

Nieuwe pc halp

Momenteel heb ik het volgende systeem
Intel core i5-2500 CPU @ 3.300 Ghz
8GB ram
AMD HD6800
Samsung SSD 250GB

Moederbord geen flauw idee. PC is ongeveer 5 jaar oud en ik zou graag een nieuw systeem willen bouwen.
Voorwaarden:
Stil stil stil. Ik word momenteel zot van het rattelend geluid van mijn pc alhoewel dit ook een stille setup zou moeten zijn.
Ik wil de huidige games graag draaien. Dus toch iets straffer dan mijn hd 6800 mag zeker.
SSD ga ik hergebruiken maar indien het de prijs niet te hard naar omhoog haalt kan er eentje bij.
En de prijs liefst zo laag mogelijk. Ik heb zelf geen zicht meer wat prijs kwaliteit goed is en daarom steek ik nog mijn licht eens hier op met ene lichte wenk naar potenza .

Ik dacht aan watercooling omdat dit zeer stil is. Zeker als je regelbare fans hebt staan. maar alle tips enzo.... zijn welkom
Old 21-11-2016, 09:18   #2   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Is dit iets wat kan voor jou of heb je graag iets dat nog budgetvriendelijker is?

https://tweakers.net/reviews/4967/2/...mesysteem.html
Moer is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2016, 09:52   #3   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Van de rx480 zijn de MSI Gaming en de Powercolor Red Devil de stilste onder load. Die MSI zijn fans staan zelfs compleet uit als je niet gamet, wat echt een plezier is. Voor mainstream zijn dat goeie keuzes. Wil je eerder de enthousiast toer op dan zijn (alle?) gtx 1070's goede keuzes.

In het bios van je huidige PC (en je nieuwe) kun je trouwens de fans stiller zetten. Standaard durven die al eens op max staan hoewel dat helemaal niet nodig is. In mijn PC maakte dat een wereld van verschil qua geluid.

Waterkoeling is geen vereiste voor een stille PC. Een goede CPU koeler kan fluisterstil zijn.

Met ingrepen in het bios, een betere cpu koeler, een nieuwe videokaart en eventueel nieuwe casefans kun je goedkoop je huidige pc al gevoelig stiller maken. CPU en RAM upgraden zijn niet strikt noodzakelijk in dat geval.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2016, 10:10   #4   link
Rufus
PimpMeister

Mja ik heb al meerder systemen gehad die een "stille" koeler hadden en dat sloeg om eerlijk te zijn altijd tegen :/.
Moer het is een begin en er zijn zaken die ik kan hergebruiken. De vrouw wil liefst 500 euro uitgeven ik denk eerder aan 1000. Als we daar ergens tussen belanden zal het wel lukken
Alles dat ik vervang moet zoiezo beter zijn dan wat ik nu heb natuurlijk.

De case kan ik in principe behouden want dat is al een fractal design.

Last edited by Rufus; 21-11-2016 at 10:27.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2016, 12:00   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Mooi budget om iets mee te maken dat aan al je wensen zal volstaan, ik mik normaliter op €750 om een degelijk game-systeem in elkaar te flansen. Je huidige systeem is trouwens niet noodzakelijk achterhaald, enkel de GPU is wat gedateerd. Mocht je echt willen vernieuwen op een krap budget, kan je met de basis (CPU + MoBo + RAM) nog wel verder.

Soit, een i5 blijft de beste oplossing. Gegeven dat je niet wil overclocken, volstaat de 6400 (€190), eventueel 6500 (€220) om wat meer marge te hebben. Eender welke MoBo van om en bij de €100 van een betrouwbaar merk (Asus, Gigabyte, MSI, ASRock,...) voorzien van alle gewenste opties is okay. De Z170 chipset is normaliter het interessantst wegens meest uitgebreid. Zwier daar 16GB 2133MHz DDR4 - eventueel met heatspreader - van de goedkoopste fabrikant bij en dat zit evenzeer snor. Mik ook daarvoor op zo'n €100, wat ons voor de basics op €300 zou brengen.

Waterkoeling is zoals Vamp al aanhaalde allesbehalve de enige oplossing om tot een stil systeem te komen. Integendeel, de turbulentie, het pompje en fans van het koelblok zorgen in veel gevallen voor net zo veel of zelfs meer lawaai. Installeer een Scythe Kotetsu - pas eventueel het fanverloop aan in je BIOS - en je hebt voor €35 een stille CPU-koeler. Verdere lawaaimakers zijn case-fans, maar als je het bij je Fractal houdt en een goed profiel instelt mag dat geen probleem zijn. Ook de PSU kan lawaaiierig zijn, met een Seasonic G-550 (€93) heb je een zuinige, stille, uiterst degelijke PSU.

De grafische keuze eenvoudig: RX480 of GTX1060. Ze zijn, eenmaal je de totale balans opmaakt, redelijk aan elkaar gewaagd en gelijk geprijsd (vanaf ca. €230). Lees er gerust wat reviews op na, de keuze is niet vanzelfsprekend. Geen van beide is alleszins een miskoop, de koelers van MSI blijven de referentie qua stilte. Bovendien kan een aangepast fan-profiel ook hier veel oplossen.

Reken - indien nodig - voor een goede SSD op nog een €100 à €200 en ik eindig op zo'n €700~€800. Maak gerust eens een winkelmandje (Azerty.nl en Afuture.nl zijn mijn vaste adressen) zodat we kunnen bijsturen waar nodig.
Old 21-11-2016, 13:18   #6   link
Rufus
PimpMeister

Ik ga je info is rustig bekijken straks.
Mijn systeem nu zou ook een stil systeem moeten zijn en je wil echt niet weten wat lawaai daar momenteel uitkomt. Ik laat graag mijn pc aanstaan maar nu zet ik die meestal af als ik tv kijk omdat het megahard stoort.
Old 21-11-2016, 13:27   #7   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

In dat geval is er gewoon iets mis, hé. Heb je de kast al een keer opengedaan en stof uitgeblazen? Gecontroleerd of alles nog geïnstalleerd is zoals dat moet? Of alle fans vrij kunnen bewegen? Bekijk tot slot ook even alle fanprofielen (via BIOS, Speedfan of specifieke software zoals AMD CCC, MSI Afterburner,... voor je GPU).

Het gebeurt zelden dat een systeem in z'n geheel veel lawaai maakt, meestal is het probleem te situeren bij één onderdeel of probleem. Mits wat onderzoek kan je snel ontdekken waar het probleem zit - en dus een oplossing nodig is.
Old 21-11-2016, 13:39   #8   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
In dat geval is er gewoon iets mis, hé. Heb je de kast al een keer opengedaan en stof uitgeblazen? Gecontroleerd of alles nog geïnstalleerd is zoals dat moet? Of alle fans vrij kunnen bewegen? Bekijk tot slot ook even alle fanprofielen (via BIOS, Speedfan of specifieke software zoals AMD CCC, MSI Afterburner,... voor je GPU).

Het gebeurt zelden dat een systeem in z'n geheel veel lawaai maakt, meestal is het probleem te situeren bij één onderdeel of probleem. Mits wat onderzoek kan je snel ontdekken waar het probleem zit - en dus een oplossing nodig is.
uitblazen heb ik onlangs gedaan en dan bleef hij lawaai produceren. Zal het nog is verder bekijken. Vernieuwing is zoiezo nodig want de rest draait ook vierkant. Zwart scherm als hij een tijd in standby heeft gestaan. En niet een gewoon zwart scherm waar niks op komt. Je ziet vaag dat er een zwart beeld getoond word. Gewoon ineens een vuil wit scherm als je bezig bent. Alleen herstarten helpt dan.
Old 22-11-2016, 09:57   #9   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Tweakers heeft overigens net een behoorlijk volledige RX480 vs GTX 1060 round-up gepubliceerd.
Old 22-11-2016, 10:33   #10   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Prijs-kwaliteitsgewijs lijkt het mij gewoon het beste om de goedkoopste RX480 met 4GB geheugen te nemen (die een beetje goed uit de reviews komt). Is geluid een issue, probeer dan de 4GB versie van MSI te nemen want die scoort behoorlijk goed qua geluidsproductie. Er is echter een behoorlijk prijsverschil (althans op Alternate) dus ik denk dat de Sapphire 4GB te prefereren is momenteel over de 4GB van MSI.
Met een i5-2500 kan je in eerste instantie enkel de GPU upgraden, dat zal al een serieuze boost zijn t.o.v. een kaart van de HD 6800 reeks. Spijtig dat het geen i5-2500K is, want die zou te overclocken vallen, mits een goede koeler zoals Mugen 4 kom je dan zeker CPU-gewijs nog toe.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 22-11-2016 at 10:43.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 08:02   #11   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

ik zou eerst proberen problemen uit te zoeken van de huidige pc
(bv voeding vv kan al eventueel lawaai + slaapstand prob oplossen)
indien dat slaapstand probleem + lawaai weg is , stak ik enkel een nieuwe graka ( en dan kan je verhoudingsgewijs wat meer aan de nieuwe graka geven )

ge begint over waterkoeling , heeft zijn voordelen , maar ik denk dat die keuze vooral gemotiveerd is door het superirritant zijn van uw huidige luchtkoeling ,
terwijl ik hier rond mij enkele pcs heb staan die je niet hoort van op 1 meter op lucht , en dat hoeft allemaal niet duur zijn

als ge graag iets nieuws koopt mag dat altijd natuurlijk

ookal is die pc 5 jaar oud , nog steeds belachelijk snel systeem zou ik denken

Last edited by Bonbon; 30-11-2016 at 08:07.
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2016, 19:14   #12   link
Rufus
PimpMeister

Heb is even wat gezocht:
Beeldkaart: https://azerty.nl/0-6932-945599/sapp...nitro-4g-.html
Voeding: https://azerty.nl/0-1073-550165/seasonic-g-550-.html
Koeler: https://azerty.nl/0-976-660021/scyth...ktt-1000-.html
Geheugen *2: https://azerty.nl/0-6121-729092/crucial-.html
Moederbord twijfel ik nog. Advies nodig: https://azerty.nl/0-6462-848771/msi-...aming-m3-.html of
https://azerty.nl/0-6462-903648/asus-b150-plus-.html
Processor: https://azerty.nl/0-6420-837551/inte...-i5-6400-.html
Behuizing: Geen flauw idee. Als ik op fractal kijk zie ik 5 modellen.
Geen idee welke goed is of niet. Het zou zeker een 3 HDD moeten ondersteunen en liefst front USB 3.0 poorten hebben want die zitten als ik goed gelezen heb op het moederbord.

Bedenkingen enz.... Laat maar komen. En o ja. Past dat allemaal bij elkaar dat ik niet met niet bruikbare stukken eindig.
Old 12-12-2016, 11:52   #13   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

dit is nog interessant om te bekijken: PC build guide van Hardware Unboxed

http://www.hardwareunboxed.com/1200-...icker-guide-2/

vb. voor moederbord wordt een Z170 ipv B150 set aangeraden

het is ook altijd interessante om prijzen te checken op duitse sites zoals idealo.de

je grafische kaart start daar vb. aan 220 €
http://www.idealo.de/preisvergleich/...echnology.html

als je voor 4 gb gaat, is een beetje de consensus op internet dat je beste prijs kwaliteit hebt bij de RX470 4gb (en anders ineens de RX480 8gb), hoewel de prijs/kwaliteit van alle huidige kaarten best wel ok is
qua behuizing vond ik vroeger de cases van Antec altijd goed, maar aangezien ik tevreden ben van mijn Antec volg ik dat niet meer op

Last edited by Freddie Wasbak; 12-12-2016 at 11:58.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2016, 13:21   #14   link
Rufus
PimpMeister

ik heb gezocht achter de Z170 maar daar zat ik altijd precies direct 100 euro duurder.
Deze https://azerty.nl/0-6462-903648/asus-b150-plus-.html heeft ook al een usb-c poort wat voor de toekomst ook niet slecht is natuurlijk.

Last edited by Rufus; 12-12-2016 at 13:38.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2016, 20:57   #15   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Z170 is de high-end gaming chipset, heb je nodig voor crossfire en SLI en is ook aan te raden als je wil overclocken. Verder hangt het er van af of je bepaalde features nodig hebt zoals m.2 etc, ...

https://rog.asus.com/articles/maximu...-motherboards/
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 12-12-2016 at 21:00.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 06:11   #16   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Z170 is de high-end gaming chipset, heb je nodig voor crossfire en SLI en is ook aan te raden als je wil overclocken. Verder hangt het er van af of je bepaalde features nodig hebt zoals m.2 etc, ...

https://rog.asus.com/articles/maximu...-motherboards/
Crossfire en SLI ga ik niet gebruiken en overclockjen doe ik ook niet.
Als mijn budget het toeliet kocht ik direct een MB met de Z170 maar zoals ik al zei 100 euro meer heb ik nu niet.
Old 13-12-2016, 10:23   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Uw zoekskills sucken.

De ASRock die bovenaan dat lijstje staat is een meteen degelijke allround-keuze waar je, zonder onnodige franjes (zoals 'GAMING HNNNGG'-labels) toch voorzien bent van allerlei opties. Voor €110 een prima bord. B150 zal hoogstwaarschijnlijk net zo goed aan alle basiswensen voldoen, het kan echter nooit kwaad om voor de meest uitgebreide chipset te kiezen - als het prijsverschil verwaarloosbaar is, tenminste.

Kast: Fractal Define R5 blijft op alle vlakken de beste oplossing. Niet buitensporig duur, keurig design, meer dan voldoende ruimte, heel degelijke fans en allround uiterst solide.
Old 13-12-2016, 20:06   #18   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Uw zoekskills sucken.

De ASRock die bovenaan dat lijstje staat is een meteen degelijke allround-keuze waar je, zonder onnodige franjes (zoals 'GAMING HNNNGG'-labels) toch voorzien bent van allerlei opties. Voor €110 een prima bord. B150 zal hoogstwaarschijnlijk net zo goed aan alle basiswensen voldoen, het kan echter nooit kwaad om voor de meest uitgebreide chipset te kiezen - als het prijsverschil verwaarloosbaar is, tenminste.

Kast: Fractal Define R5 blijft op alle vlakken de beste oplossing. Niet buitensporig duur, keurig design, meer dan voldoende ruimte, heel degelijke fans en allround uiterst solide.
Dat MB heeft DDR3 of is DDR4 verwaarloosbaar beter?
Old 13-12-2016, 20:22   #19   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oeps, overgekeken. Anderzijds sucken uw zoekskills nog steeds, de DDR4-versie is heus geen €100 duurder. Ook dit bord van MSI (€115) is interessant.

Ik ben overigens geneigd om te zeggen van wel. Tot nader order is het verschil tussen DDR3 en DDR4 niet bepaald gigantisch. In heel wat alledaagse situaties is er zelfs geen onderscheid. Wat niet wegneemt dat DDR4 een betere en veiligere keuze is.
Old 13-12-2016, 20:43   #20   link
Rufus
PimpMeister

DDR3 is precies wel duurder in verhouding. Voor 16 GB zit je rap over de 100, bij DDR4 vind je dat nog onder de 100. Moeilijke keuzes :/

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules