Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 28-02-2017, 11:00   #1   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Huizen aan een spoorweg

Sinds enkele weken zijn we actief op zoek in de immo-markt. Doel: open of half-open huis dat 80/90% afgewerkt is. We hebben een heel mooie "opportuniteit" gevonden... maar met 1 belangrijk minpunt voor ons: het ligt vlak aan een spoorlijn: de spoorweg loopt parallel met de straat.

Het huis zelf is heel goed geīsoleerd waardoor je op het eerste moment enkel wat "gezoem" hoort in de living en slaapkamer vooraan (rolluiken nog open). Het is ook geen heel drukke lijn, ieder half uur een P-trein, excl. vrachtvervoer.

Wat we natuurlijk niet weten is wat dat geeft 's nachts.

Heeft hier iemand ervaring met een huis dat vlak aan een spoorlijn ligt?
Old 28-02-2017, 11:01   #2   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

praat eens met de buren
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 11:20   #3   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Ben ooit eens thuis geweest bij mensen die naast een spoor wonen, ze merkten amper iets toen een trein voorbij kwam. Maar het was heel hard merkbaar dus ook al wordt je het gewoon gaan al uw familie en vrienden medelijden hebben
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:07   #4   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Inderdaad, kunt altijd aan de bewoners vragen.

Maar moet wel rekening houden met gewoon wording.

Ik heb altijd aan een drukke straat gewoond. Indien ik ergens logeer waar totaal geen verkeer passeert 's nachts, valt mij dat enorm op. Ik ben dat geluid van auto's nu zo gewoon dat ik het bijna mis als het er niet is.

Nu dat gemis zou ik natuurlijk na een tijdje ook weer gewoon worden, vermoed ik.
Old 28-02-2017, 12:12   #5   link
Blondje
*

Wat frenzal zegt. Als je er woont ben je dat snel gewoon, maar uw bezoek gaat efkes moeten wennen.
Wij hebben zo vlakbij de luchthaven gewoond, en af en toe gingen zelfs wat dakpannen vliegen van de luchtverplaatsing van de vliegtuigen (om maar aan te geven dat ze vlak boven ons vlogen) en zelf merkten we daar niets van, tenzij ge op uw terras zit natuurlijk, dan moesten we soms een paar minuten zwijgen omdat je elkaar toch niet kon verstaan als er dan een zwaar vliegtuig over vloog. Het is een minpunt maar als het huis verder exact is wat jullie willen zou ik het niet laten liggen. Normaal gezien gaat dat wel in de prijs te merken zijn. Een huis aan een spoorweg zou in principe toch goedkoper moeten zijn dan exact hetzelfde zonder spoorweg. Alle, dat lijkt mij toch logisch.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:17   #6   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Zelf op kot gezeten aan de spoorweg en zou het toch niet meer willen, eerlijk gezegd. Wij zaten dan ook wel aan de overweg (dus trein + belgerinkel). In de zomer met uw raam open een serie kijken bijvoorbeeld is lastig, want elke vijf voet passeert er een trein waardoor je een heel stuk mist. Idem met buiten zitten.

Oh, en door de trillingen was onze glazen vaas eens gesprongen.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:20   #7   link
flexium
Sr member, jr poster

Ook al denk je dat je eraan went, ik dacht dat er toch een invloed is op de kwaliteit van de slaap enzo

Last edited by flexium; 28-02-2017 at 12:25.
flexium is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:22   #8   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Kennen ook mensen die langs een spoorweg wonen en die hebber hoegenaamd geen last van. Gewoon worden zoals iedereen al zegt.

Irritant is het gewoon in de zomer als je buiten een BBQ geeft of een tuinfeest, verjaardagsfeest van de kinderen etc... Iedereen even "on hold" bij een gesprek, best wel komisch ook.
Hangt ook af van welk type trein.

En zéker aan de buren vragen ivm 's nachts. Als Hellbird daar passeert met al zijn goederen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:30   #9   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Straatverlichting die in je slaapkamer schijnt gaat een negatiever effect hebben dan af en toe eens een trein of een vliegtuig.
Maar alles went zoals hierboven reeds veel gezegd.
Ik mis nu bijvoorbeeld de vliegtuigen die 's nachts overvlogen als ik nog bij mijn ouders woonde.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:37   #10   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ooit van gordijnen gehoord?

Anyway, valt dat nachtelijk vrachtvervoer niet op te zoeken?
Old 28-02-2017, 13:01   #11   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Anyway, valt dat nachtelijk vrachtvervoer niet op te zoeken?
Sinds gisteren ah opzoeken, blijkbaar niet zo evident als gedacht.
Old 28-02-2017, 13:16   #12   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Welke lijn is het? Als het gewoon volle baan is waar normaal niet opgetrokken of geremd moet worden, zal dat qua geluid wel meevallen. Een (goederen)trein op snelheid is verbazingwekkend stil.

Zijn er overwegen, wissels, stations, ... in de buurt, dan kan het al wat lastiger worden.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 13:26   #13   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

ik heb van mijn 12 tot mijn 18 aan een spoor gewoond in hove (op verbinding antwerpen-mechelen, toch redelijk druk) en wij waren dat als gezin met 5 gewoon na een week. straat liep parallel met spoor en voorkant huis had zicht op de sporen en er was wel degelijk ook nachtelijk vrachtverkeer

huis was niet perfect geisoleerd meen ik mij te herinneren maar wij hebben familie of vrienden, die ook soms bleven slapen, nooit horen klagen en ik denk niet dat wij ooit een uur slaap gemist hebben door treinverkeer
Old 28-02-2017, 13:32   #14   link
Matthias
*snore*

Ja, ok, maar jij had je benzo's.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 13:33   #15   link
vAmP
Seņor

vAmP's Avatar

Als je er een gewoonte van maakt met oordopjes te slapen (afhankelijk van je partner is dat misschien toch al zo), dan kun je er normaal wel leren doorslapen. Maar aangenaam is toch anders hoor. Mijn vriendin woont naast een spoorweg en zeker sporadisch daar blijven slapen zorgt voor slechtere kwaliteit van slaap. Ik wordt overigens vooral wakker van de trein zelf en niet van de overweg die er ook bij is.

Het is ook niet leuk om in de tuin te zitten en elk half uur een trein te horen voorbij denderen. Ik zou nooit willen wonen naast een spoorweg.

Denk ook een spoorwerken, die voornamelijk 's nachts uitgevoerd worden, en ook aan het bestaan van enkele regels: je kan bijvoorbeeld niet zomaar een visput graven in je tuin, of die ophogen.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 13:35   #16   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Ja, ok, maar jij had je benzo's.
goeike
Old 28-02-2017, 13:46   #17   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Quote:
je kan bijvoorbeeld niet zomaar een visput graven in je tuin
Ok, deal breaker.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 13:57   #18   link
vAmP
Seņor

vAmP's Avatar

Wie wil er nu geen visput?
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 14:42   #19   link
Horla
Senior Member

Ik heb dezelfde ervaring als de rest hier. Zes jaar aan een spoorweg gewoond (10m achter het huis). Op zich hadden we geen last ervan maar eigenlijk merk je maar hoeveel lawaai het maakt als je er niet meer woont. Wel kan je even niet spreken als je in de tuin zit terwijl er een trein langs komt. Uiteindelijk heeft mijn dochter nu in haar zolder kamer meer last van lawaai van de wind dan dat ze last had van de trein.

Dat gezegd zijnde ben ik stiekem wel blij dat ik niet meer aan die spoorweg woon. Je wordt het misschien wel gewoon maar het geeft toch hinder en stress die je pas merkt als ze er niet meer is. Ook klagen bezoekers gegarandeerd over het lawaai (overdag en 's nachts).

Bijkomende opmerking: dat was wel een spoor tussen Gent en Brussel dus redelijk wat treinen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 15:07   #20   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

dan zullen wij precies toch wat verder gelegen hebben van het spoor. spoor zelf lag ook dieper en niet gelijk met de straat, misschien doet dat ook wat

als er bij ons een trein langskwam, wat regelmatig genoeg gebeurde, hadden wij amper last en al zeker niet tot op het punt dat we niet met elkaar konden spreken in de tuin

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules