Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 26-11-2007, 10:11   #1   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Well, show me the way, to the next whisky bar

Whisk(e)y!

Sinds er hier toch een paar liefhebbers zitten (Belgatom, Turtle, ...), deel eens uw passies. Sinds kort ben ik me wat meer gaan verdiepen in de wereld van de whisky, omdat het mijn favoriete sterke drank is, en dat het wat sneller te vatten valt dan het enorm uitgebreide wijnassortiment.

Ben begonnen met de bekende merken wat te gaan vergelijken met elkaar, en probeer ook wat van de specialere merken uit. Dat aan de hand van een mooi uitgebreid boek over Whisky, dat niet enkel de whisky omschrijft maar ook de geschiedenis, de legendes en de cultuur errond.

Graag zou ik echt leren smaken zoals de kenners dat doen, want het is leuk dat er omschreven staat dat iets als vanille smaakt, met een kruidge toets en wat turf en fruitge aromas, maar als je niet weet wat dat allemaal is, is het onbegonnen werk. Heeft er iemand goede tips om smaakcursussen te doen, of iets anders? Bvb via avondschoolformules ofzo, of proefsessies.

Momenteel mijn twee trotsen:

Sante
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:18   #2   link
rooz
volhardend verontwaardigd

rooz's Avatar

Wel, zaterdag kwam een nonkel van een van mn maten pokeren met ons.
Hij had sigaren mee en een fles Chivas Regal van 12 jaar.
Was wel lekker, alhoewel ik bijna nooit whisky drink.

Old 26-11-2007, 10:20   #3   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

ik begin ook meer interesse te krijgen in whisky... zo 's avonds een glaasje kan wel smaken denk ik. glenn fiddich weet ik dat lekker is, en ik weet ook dat ik enkel single malt's lust.

graag zou ik die belgische Goldy's een proberen.
Vantham is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:20   #4   link
zinno
Senior Member

Hier moet je zijn als whisky liefhebber: http://www.thewhiskyhouse.com/index.shtml

Ongeveer de enige bezienswaardigheid die Affligem rijk is.
zinno is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:21   #5   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Wel, zaterdag kwam een nonkel van een van mn maten pokeren met ons.
Hij had sigaren mee en een fles Chivas Regal van 12 jaar.
Was wel lekker, alhoewel ik bijna nooit whisky drink.

Heb dat de laatste week zitten drinken, zodat ik van de Glennfiddich en Oban afbleef. Vond hem braaf afsmaken. Moet wel eens leren goedkopere whiskys in de week te drinken want ze gaan er nogal door zo.

Quote:
Originally Posted by TheAccountant View Post
ik begin ook meer interesse te krijgen in whisky... zo 's avonds een glaasje kan wel smaken denk ik. glenn fiddich weet ik dat lekker is, en ik weet ook dat ik enkel single malt's lust.

graag zou ik die belgische Goldy's een proberen.
Chivas Regal is bvb een luxeblend, en dat kan je toch niet misvallen imo.

Is die Goldy van Filliers? Filliers heeft tschijnt net de eerste Vlaamse Whisky geproduceerd.

Last edited by Bavo; 26-11-2007 at 10:24.
Old 26-11-2007, 10:22   #6   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Well, show me the way
To the next little girl
Oh, don't ask why
Oh, don't ask why
eye is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:24   #7   link
Peephole
Destroyer of forums

Peephole's Avatar

Altijd lekker. En als het een minder merk is, met wat cola.

Ah.
Old 26-11-2007, 10:27   #8   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Bavo, je moet maar eens passeren in "den delhaize"
Ze hebben daar een serie van 5 single malt toppers, maar kan even niet op de namen komen.
Denk dat er al zeker "Talisker", "Cragganmore" en "Bowmore" bijzaten. Allen 10j en rond 35-40€.

Mijn collectie is vrij beperkt. Standaard whiskey's Chivas, Glenfiddich, famous grouse. Een talisker en enkele obscure flessen die ik nog niet heb open gedaan.

Voor het betere werk moet je normaal bij DonEarl zijn

Ah en The Doors
Old 26-11-2007, 10:28   #9   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Van vakantie in Ierland deze meegebracht:

Een van de beste die ik ook gedronken heb!
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:29   #10   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Bavo, je moet maar eens passeren in "den delhaize"
Ze hebben daar een serie van 5 single malt toppers, maar kan even niet op de namen komen.
Denk dat er al zeker "Talisker", "Cragganmore" en "Bowmore" bijzaten. Allen 10j en rond 35-40€.
Oban en Glenlivet staan daar ook tussen in die prijsklasse. Het heeft evenwel weinig zin (buiten het idee) die te kopen en te drinken als ik het onderscheid nauwelijks kan maken. Heb dringend een paar lessen nodig
Old 26-11-2007, 10:30   #11   link
Tauntaun
Plebsgamer

Tauntaun's Avatar

Ik heb hier nu een stuk of 20 flessen staan (gebeurt altijd net na het verjaren ...). Fiddich 12 is één van de meest gekende, maar ook één van de minst goede. Fiddich Solera 15 gaat al heel wat meer de goede kant op, 18 is lekker, 21 jaar is het beste (30 komt veel te snel op gang).

Andere aanraders die ik hier nog heb staan en waar ik zo onmiddellijk op kom: Talisker 10, Bowmore Dark 17, Lagavullin 16, Highland Park 18, Glenlivet 15 (de 12 is niet goed, die wordt puur gemaakt om in blended te steken, vermoed ik). Ardbeg 10 is een bommetje maar niet naar ieders smaak.
Voor Ierse is de Connemara 12 heel aangenaam, evenals de Clondarf.

-edit: In Delhaize vind je ook nog Dalwhinnie. Dat wordt algemeen aanzien als een vrouwenwhisky (evenals de Solera) maar ik vind hem toch ook net iets beter dan doorsnee en goed te drinken.
En als je eens wil weten wat Smaak is, probeer dan eens een Benriach. Zie wel dat er niemand in de buurt zit voor als ge alles onderhoest

Last edited by Tauntaun; 26-11-2007 at 10:34.
Tauntaun is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:31   #12   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Vote +1 voor proeverij bij Tauntaun
Old 26-11-2007, 10:32   #13   link
Max Power
Senior Member

Max Power's Avatar

Sinds Band of Brothers drink ik Vat69 thuis.
Old 26-11-2007, 10:36   #14   link
Tauntaun
Plebsgamer

Tauntaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Vote +1 voor proeverij bij Tauntaun
Als er eens wat mensen willen samenkomen ergens, neem ik gerust een paar goede flessen mee.

Oh ja Bavo, ik vind proeverijen heel erg dom. Het is wel handig om op korte tijd heel wat nieuwe namen te ontdekken, maar na 8 glazen weet je niet meer wat wat was, ook al maak je er notities bij. Daarom proef ik veel liever met iemand anders mee op mijn gemak, om het zo goed te kunnen doen bezinken. Smaak is trouwens erg persoonlijk. Het is niet dat ik er vanille en bosvruchten in smaak dat jij hetzelfde gaat proeven. Probeer zoveel mogelijk uit, en na een tijdje weet je wel wat je ligt en wat niet.

Meeste whisky's gaan er ook op vooruit als je ze een half uur laat 'luchten' (gewoon in je glas laten staan). Dat lukt niet op doorsnee proeverijen. Enige plaats waar ik het wél aangenaam vond was op de Schotse brouwerijen zelf, omdat ze je daar wel de tijd geven tijdens private tours enzo (de doorsnee publieke rondleidingen zijn ook niets waard).

Last edited by Tauntaun; 26-11-2007 at 10:40.
Old 26-11-2007, 10:39   #15   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by Tauntaun View Post

-edit: In Delhaize vind je ook nog Dalwhinnie. Dat wordt algemeen aanzien als een vrouwenwhisky (evenals de Solera) maar ik vind hem toch ook net iets beter dan doorsnee en goed te drinken.
En als je eens wil weten wat Smaak is, probeer dan eens een Benriach. Zie wel dat er niemand in de buurt zit voor als ge alles onderhoest
Vrouwenwhisky, wilt dat zeggen dat hij niet te straf 'valt'? Indien zo moet ik dat ook eens in huis halen voor de Whisky-twijfelaars.

Ben me momenteel aan het focussen op de Schotse btw, er zijn heel wat Ierse ook (ga maar eens een Irish pub binnen), maar er is daar al werk geoeg imo wel grappig dat Schotten en Ieren bijzonder chauvinistisch zijn. Ieren geven geen Schotse, wel wat Amerikaanse (maar dat heeft dan Ierse roots). Schotse pubs geven enkel Jameson, al de rest Iers.
Old 26-11-2007, 10:40   #16   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by J.Welch View Post
Sinds Band of Brothers drink ik Vat69 thuis.
Amerikaanse blend van The Big Five

(ben al een kenner zie!)
Old 26-11-2007, 10:40   #17   link
DonEarlEnspry
Junior Member

DonEarlEnspry's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Oban en Glenlivet staan daar ook tussen in die prijsklasse. Het heeft evenwel weinig zin (buiten het idee) die te kopen en te drinken als ik het onderscheid nauwelijks kan maken. Heb dringend een paar lessen nodig

ik kan u vooral aanraden om ergens een whisky tasting mee te doen.
zo krijg je een iets beter beeld over de wondere wereld van whisky en leer je zelf ontdekken welke whisky het best bij je past.

in elke delhaize kan je normaal inderdaad the classic malts kopen deze werden samengesteld omdat ze elk uit een verschillende regio komen en een andere smaak hebben .

Turtle had er al 2 opgenoemd. Talisker , Cragganmore, daarbij zit ook nog Oban, Dahlwinnie, Lagavulin en Glenkinchie.

mijn favorieten momenteel . Caol Ila , Ardbeg en Laphroaig Quarter Cask
DonEarlEnspry is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 10:42   #18   link
Tauntaun
Plebsgamer

Tauntaun's Avatar

Ja, die zijn iets minder turfachtig en rokerig. Voor mij valt een Glenlivet 15 daar trouwens ook nog onder, die zijn heel erg luchtig en fruitig. Enige nadeel is dat de nadronk daar onder lijdt en dat je dus maar een heel korte smaak hebt. Dalwhinnie heeft dat iets minder, waardoor ik die toch nog erg de moeite vind.

Maar pas op, het blijft sterke drank. Voor de 'niet-kenners' schenk je best een simpele Glenfiddich 12, die véél minder moeilijk is en toch nog iéts turf heeft voor de vollere nasmaak.

edit- @Don: Ja, proeverijen is iets erg persoonlijk. Ik vind het niet leuk maar andere mensen zweren erbij. Je moet het maar eens proberen, Bavo

edit2- Ik vergat er nog één! Scapa 14yo is de laatste nieuwe die ik geproefd heb, en ik ben ervan verschoten hoe geweldig die was. Dat is de eerstvolgende fles die ik me ga halen. Absolute aanrader.

Last edited by Tauntaun; 26-11-2007 at 10:48.
Old 26-11-2007, 11:00   #19   link
bokkepoot
Il duce

bokkepoot's Avatar

Persoonlijk vind ik de Macallan Fine Oak 12 een zeer goede whisky.

bokkepoot is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2007, 11:17   #20   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
Well, show me the way
To the next little girl
Oh, don't ask why
Oh, don't ask why
you're pushing it