Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 27-11-2007, 10:48   #61   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Bowmore is bijvoorbeeld net een prijsklasse lager dan Glenn Morangie, en voor iets minder dan 30 euro echt een lekkere whiskey.

Zelfs heb ik meestal Talisker 10 of Bowmore in huis.

En Bavo, zelfs als leek proef je echt wel het verschil tussen een goeie whiskey en bucht. Het is een pak gestructureerder, voller van smaak, en je kan al eens wegdromen bij de geur.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much everything in a flash before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 10:55   #62   link
DonEarlEnspry
Junior Member

DonEarlEnspry's Avatar

Quote:
Originally Posted by sprinkler View Post
Heeft er al iemand de eerste Belgische whisky geproefd?

ik heb hem sinds dit weekend staan.
all de 3y versie toch.
vind hem persoonlijk niet lekker. het is wel een hebbedingetje voor vele mensen denk ik
kijk er wel naar uit om de 10y te proeven.

mijn collectie momenteel een 30tal single malts en prijzen tussen 20 en 150 Euro per fles.

+1 for meeting off course.
voorstel van jay jay om een fles mee te brengen is goei ideetje

Last edited by DonEarlEnspry; 27-11-2007 at 10:59.
DonEarlEnspry is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 10:57   #63   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Als je al een wijnkenner, bierkenner of eender welke andere smaakgerichte kenner bent. Als je geen nuances kan smaken, maakt het geen zak uit. Ik denk dat je iets te snel veralgemeent allemaal als liefhebber. De meeste mensen hebben geen flauw idee, en ik kan het weten want heb er meestal zelf geen. Ben al blij dat ik het verschil smaak tussen Whisky en Cognac. Ziet u? En dan nog weet ik dat ik met die beperkte kennis meer weet dan de helft van de bevolking. Want we zijn geen fijnproevers, we smaken met onze ogen en oren.

Smaak moet expliciet worden ontwikkeld. Ga er echt niet van uit dat de meeste mensen dingen smaken op niveau. Het is daarom dat ik het wil leren.

En wie me tegenspreekt krijgt een blinde rpoef op zijn doos. Weet je dat er onlangs een straattest was die vreg het verschil te smaken tussen Pils en Palm? De helft gebuisd. Het verschil tussen witte en rode wijn? Dezelfde helft. oei.
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:03   #64   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Tussen wit en rood wil ik de test wel eens doen, ik ben er vrij zeker van dat ik het wel juist zou hebben. Tenzij je afkomt met uitzonderlijke wijnen die niet karakteristiek zijn natuurlijk.
Old 27-11-2007, 11:05   #65   link
Bavo

Best wel vreemd hoor, test is verschillende malen gedaan, ook met liefhebbers die een smaaktest kwamen doen. Ik ga er ook van uit dat te weten, zal het ook eens moeten proberen.
Old 27-11-2007, 11:27   #66   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
Je moet toch wel enorm smaakdood zijn om het verschil tussen rode en witte wijn niet te merken. of het nog nooit gedronken hebben en de smaak niet kennen natuurlijk.
Dat terzijde moet ik wel toegeven dat ik het verschil tussen vele biersoorten/merken waarschijnlijk geen bal zou kunnen beoordelen.
FuNeo is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:28   #67   link
Bavo

Wacht maar tot de volgende meeting
Old 27-11-2007, 11:31   #68   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Het feit dat ze het verschil niet zullen kennen is geen reden om ze rommel voor te schotelen.

Natuurlijk gaan ze geen J&B rommel onderscheiden van een deftige single malt.
Natuurlijk gaat een leek die Heineken drinkt omdat ik het bier noem mij geloven.

Je bent in deze topic in men men achting aan het dalen.
Als mensen mij vragen naar een goed biertje, geef ik ze dat. geen Heineken.
Als mensen vragen naar een goed wijntje zou jij ze dus al direct een chateau migraine van 0.5€ aanraden, omdat het toch wijn is?

omdat "ze het verschil toch niet proeven"...
Wa is da nu voor zever man

(offtopic. Ga nu ook wel eens blind wat pilsen, palm, koninck enzo proeven. ben benieuwd)
Old 27-11-2007, 11:33   #69   link
Bavo

Ik zou wl iets goed aanbieden, en doe dat ook. Je biedt hen hier echter niet iets aan, je laat het hen zelf kopen. En wat ben je met een betere fles te kopen waarvan je het verschil niet proeft, als de kans groot is dat je ze nooit gaat uitdrinken? Volg je dat een beetje aub?

Wat is dat van die achting zeg.
Old 27-11-2007, 11:34   #70   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Wacht maar tot de volgende meeting
Als ik het juist heb moet je een pakje sigaretten oproken.
FuNeo is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:35   #71   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik moest nooit van Whisk(e)y weten, tot DonEarl&Co me wat beter materiaal voorschotelde. Pas toen is de kotsneiging verandert in appreciatie.

Voor niet-whiskey drinker kunnen we ze beter eens bij ons thuis uitnodigen voor een rustige proeverij ipv ze ineens op veel te hoge kosten te jagen, of rommel voor in cola te doen kopen

Last edited by Turtle; 27-11-2007 at 11:37.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:40   #72   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

Mja Bavo.

Uit mijn persoonlijke ervaringen heb ik al tientallen mensen ontmoet die whisky hoegenaamd gewoonweg vies vonden, want ze hadden al eens J&B of Johny Walker geprobeerd. Slechte ervaring dus.
Laat diezelfde mensen een goeie, niet te dure, en neutrale (dus niet overdreven turf e.d.) echte single malt proeven, en ze gaan hun mening onmiddelijk herzien. Dan pas weten ze hoe een single malt smaakt.

Ik blijf erbij. Niet uit populisme, ik heb ook geen idee waarom je nu net die 2 merken overal kan vinden, maar ze zijn gewoonweg slecht. punt
Zeker niet goed als kennismaking, aangezien het een omgekeerd effect gaat hebben.
Jay-Jay is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:41   #73   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ik moest nooit van Whisk(e)y weten, tot DonEarl&Co me wat beter materiaal voorschotelde. Pas toen is de kotsneiging verandert in appreciatie.
Voor niet-whiskey drinker kunnen we ze beter eens bij ons thuis uitnodigen voor een rustige proeverij ipv ze ineens op veel te hoge kosten te jagen, of rommel voor in cola te doen kopen
Ik denk niet dat het aan de gekozen Whisky lag, wel aan zijn passionele manier van aanprijzen en eventueel juiste tips in verband met proeven. Je smaakt met je oren en ogen dan, zoals gezegd.

Quote:
Originally Posted by Jay-Jay
Mja Bavo.

Uit mijn persoonlijke ervaringen heb ik al tientallen mensen ontmoet die whisky hoegenaamd gewoonweg vies vonden, want ze hadden al eens J&B of Johny Walker geprobeerd. Slechte ervaring dus.
Laat diezelfde mensen een goeie, niet te dure, en neutrale (dus niet overdreven turf e.d.) echte single malt proeven, en ze gaan hun mening onmiddelijk herzien. Dan pas weten ze hoe een single malt smaakt.
Zelfde opmerkig gaat hier op.
Old 27-11-2007, 11:42   #74   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

What Jay Jay said, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.
Old 27-11-2007, 11:44   #75   link
Bavo

Ik durf echt erop te wedden als je de J&B gaat aanprijzen als de exclusieve, en uw beste als goedkope brol, dat je net hetzelfde resultaat gaat hebben. Mensen volgen uw mening gewoon op dat moment. Dat is zuiver conformisme, totdat ze een eigen smaak ontwikkelen om het onderscheid goed te maken.
Old 27-11-2007, 11:48   #76   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Nope, want ze zijn begonnen met hun favo op die avond (Chivas 12) en die lag me op dat moment echt niet. Ik was er toen van overtuigd dat Wisk(e)y nooit iets voor mij zou zijn.
Enkele weken later eens de Glenfiddich aan mij laten proeven en zijn zachte smaak was voor mijn ongeoefende tong al veel beter. Zodoende plots ook zelf de rokerige whisky's ontdekt en daarmee mijn collectie begonnen, om dan later een meer algemene zin voor whisk(e)y te ontwikkelen en mezelf pas sinds een dik jaar als liefhebber beschouw.

In mijn geval was je je weddenschap al verloren

Last edited by Turtle; 27-11-2007 at 11:50.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:49   #77   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Het gaat er helemaal niet over dat je verschillende single malts van elkaar kan onderscheiden of niet. Want dat kan ik ook niet echt omdat ik er zelden meer dan 1 tegelijkertijd in huis heb, en omdat ik de smaak misschien niet helemaal onthoud. Dat is iets wat ik met de jaren wil laten gebeuren.

Maar je gaat me niet wijsmaken dat mensen, als je hen het verschil laat proeven tussen Johnny Walker en een goeie single malt, voor Johnny Walker blijven kiezen.

De volheid en structuur, en het verschil daarin, is echt wel in your face. Net hetzelfde als het verschil tussen een buchtwijn en een goeie wijn. Als je dat niet proeft ben je inderdaad smaakdood.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much everything in a flash before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 11:50   #78   link
Bavo

Whisky smaak je minder hard als je er meer van drinkt. De tweede in rij degusteert me altijd veel zachter. So again, je hebt nog geen punt. Het is zuiver subjectief elitarisme indien de smaak nog niet is ontwikkeld. Eens dat wel zo is, dan is er objectief onderscheid.
Old 27-11-2007, 11:51   #79   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik spreek over een proces van verschillende weken/jaren
Old 27-11-2007, 11:54   #80   link
Bavo

Had het kunnen weten dat dit een elitair gedoe ging worden met mensen die zweren bij hun smaak. De statistieken liegen niet hoor. Nuja, laat hem dan een dure kopen, hij zal het dan wl ineens lekker vinden zeker? Het zal hem daarop vallen en staan. Zucht.

Ik ga jullie bij je kleine pietjes hebben zodra ik de kans heb. Beloofd!
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules