Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 27-11-2007, 11:57   #81   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Sinds wanneer is kwaliteit boven algemeen bekende rommelblends aanraden "elitair".
Er is al verschillende malen geopperd dat men beter een degustatie/proeverij ondergaat dan zomaar blindweg flessen aan te kopen.

Jij was degene die onmiddellijk J&B en Walker aanraadde, hoewel Famous grouse en Chivas echt nie zoveel duurder is.
Er zijn trouwens genoeg degelijke single malts voor 15-20€ ook
Als mensen mij vragen naar Rum zal ik ook altijd minstens Havana aanraden en vragen weg te blijven van Bacardi.
maar o noes hij zal misschien het verschil niet proeven en die kost een paar euro meer

Last edited by Turtle; 27-11-2007 at 12:01.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 12:03   #82   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Dat er betere tips zijn dan J&B en JW voor dezelfde prijs, dat is waarschinlijk. Goed dat je dat doet. Dat er hier mensen whikys aanraden uit de klasse 30+ euro om eens te zien of Whisky je wel ligt, sorry dat niet. Het is hem gewoon de prijs niet waard dan.

Last edited by Bavo; 27-11-2007 at 12:05.
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 12:04   #83   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

drugs! druuuuugs!

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 12:08   #84   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Een degustatie bij iemand of in een pub lijkt dus de beste optie.
Old 27-11-2007, 12:11   #85   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Het is zuiver subjectief elitarisme indien de smaak nog niet is ontwikkeld. Eens dat wel zo is, dan is er objectief onderscheid.
Goh, gaan we welles nietes doen? Nietes, dus.

En nogmaals, je moet niet alle finesses van de smaak direct onder de knie hebben om veel meer van een goeie whiskey te genieten dan van een slechte. Bij slechte whiskey (net zoals slechte wijn) is er gewoon helemaal niets te ontdekken. Buiten een alcoholgeur.

Heb jij ooit iets van les ofzo gevolgd om te proeven? Ooit verschillende kwaliteit uit eenzelfde streek op 1 avond geproefd? Kan in elk geval zeggen dat je elke stap in klasse wel kan proeven, zelfs al is het je eerste les. Ook na 5 glazen wijn.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.

Last edited by ran; 27-11-2007 at 12:27.
ran is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 12:14   #86   link
oblo
~MOAI!

oblo's Avatar

Als je wilt weten of whisky je ligt, drink er dan ene op café hé zeg...of ligt dat net iets té voor de hand misschien?
Old 27-11-2007, 12:17   #87   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Bavo heeft deels gelijk en ook deels ongelijk imho.
Het is waar dat beginners het verschil niet meteen gaan proeven tussen de verschillende merken of ouderdommen, maar ze zullen waarschijnlijk wel het onderscheid kunnen geven tussen "lekker" en "niet lekker" of tussen "kwalitatief goed" en "bijna rommel".
Vergelijk het met bvb een steak in twee restaurants. Je zal wel snel merken welke de betere is, maar om meteen te kunnen zeggen van welke koe die komt is wel wat teveel gevraagd.

Een kwalitatief goede Whisky van < €20,- lijkt mij toch doenbaar?
Old 27-11-2007, 12:18   #88   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by oblo View Post
Als je wilt weten of whisky je ligt, drink er dan ene op café hé zeg...of ligt dat net iets té voor de hand misschien?
jamer genoeg is dat... J&B en JW Oei!
Old 27-11-2007, 12:21   #89   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Foute café's bavo

edit : Delhaizecaddy.
Famouse Grouse : 15.99€
Chivas Regal 12j : 24.70€
Glenfiddich 12j: 24.15€ (lijkt me aangeraden om te beginnen)

Glenmorangie blijft imo ook onder de 30€

J&B en JW : 14€

(Ooit kwam hier eens iemand af met een lekkere malt voor 13€-15€, maar ben de naam kwijt)

Last edited by Turtle; 27-11-2007 at 12:39.
Old 27-11-2007, 12:25   #90   link
Bavo

Dat zijn alle standaardcafés hoor (niet de schotse of iere pubs dus, en niet de snobbars), en die twee merken heb je er altijd. Meestal zijn er drie, ik neem aan dat de derde Jameson of Jack Daniels is. Maar altijd J&B en JW.
Old 27-11-2007, 12:26   #91   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

meeste hebben wel ne Chivas staan ook hoor.
En daarbij als je wil proeven op café, zoek je wel een degelijk café met Whisk(e)y uit, niet?
Old 27-11-2007, 12:27   #92   link
oblo
~MOAI!

oblo's Avatar

Een Irish pub is ook een café in mijn boek. Dat dus.
Old 27-11-2007, 12:28   #93   link
DonEarlEnspry
Junior Member

DonEarlEnspry's Avatar

in elke stad zijn er wel enkele cafekes die een groter aanbod aan whisky hebben .

in Antwerpen kan je oa in de Celtic Ireland verschillende whiskies en whiskyproeverspaletjes kiezen voor een meer dan mooie prijs.

ik ben er van overtuigd dat je dit ook in andere steden kan vinden.

Cheers

Last edited by DonEarlEnspry; 27-11-2007 at 12:31.
DonEarlEnspry is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 12:32   #94   link
Bavo

Doorgaans vind ik wel Whisky op cafe/restaurant te duur. Dat begint aan 5 euro voor een scheut J&B/JW, en voor de prijs van een scheut betere (Oban, Blue Label, ..) heb je al een fles 'bucht' J&B in de winkel.
Ik doe het af en toe wel eens, maar drink het toch liever thuis.
Old 27-11-2007, 12:36   #95   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Wacht zalt oplossen

Ecko kom gewoon bij mij is ene drinken. Heb zelf enkel maar "beginnersspul". (Lees algemeen aanvaarde whisky onder de 40€)
Voila, geen flessen kopen, geen o zo dure glazen in Bavo zijn café's

Last edited by Turtle; 27-11-2007 at 12:42.
Old 27-11-2007, 12:41   #96   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Een te overwegen voorstel.
Old 27-11-2007, 12:41   #97   link
Bavo

Ge gaat hem toch geen goedkope brol geven, Turtle?
Old 27-11-2007, 12:43   #98   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

brol als J&B, JW, Bacardo komt bij mij nie in huis Bavo.
DonEarl heeft me de voorbije Bday's voldoende voorzien om een algemene whisky indruk te geven
Ik drink het te weinig om zelf +40€ flessen bij te kopen.

mss als we braaf zijn dat DonEarl t'een en t'ander meebrengt uit zijn collectie
Old 27-11-2007, 12:46   #99   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Macallan hebben ze ook dikwijls op cafe. Kost 5 euro, laatste keer dat ik gecheckt heb, dachtek.

En J&B is geen brol volgens Bavo heb er zelfs een negrep voor gekregen... En moet inderdaad toegeven dat ik het nooit gedronken heb. Wel Johnny Walker. En daarna smaakt Bowmore of Talisker hemels. Net zoals Een 30 jaar oude Glennfiddich hemels smaakt als je Talisker gewoon bent.

Het kan gewoon ongelooflijk lekker zijn. En als er nu iemand 100 euro aan een fles whiskey wil geven, in plaats van aan een zoveelste prulgadget, dan is daar toch niks mis mee? Nogal pretentieus om zo iemand meteen een snob te noemen omdat hij niet alle finesses kan proeven, of verschillende whiskeys herkennen.

Getuigt ook van een beperkte fantasie...
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.

Last edited by ran; 27-11-2007 at 12:58.
ran is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2007, 12:52   #100   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Wel, exacter is, ze hadden het als slechtste beoordeeld. Het werd slechts 5 keer herkend, en dat is vrij srtaf voor de uitspraken die je altijd hoort:
En wisten ze op voorhand welke bieren allemaal meedoen? Want in dat geval zou ik perfect het verschil weten tussen de meeste, maar om ze allemaal te noemen zonder op voorhand te weten welke meedoen... dan zou ik ook enorm slecht scoren

/mod
En we zitten al een paar pagina's verder... oeps
Nieker is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules