Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 22-01-2008, 13:14   #81   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Akkoord. Ik vind het gewoon een heel ongemakkelijk gevoel om iemand voor me te hebben staan waarvan ik enkel de ogen kan zien. Misschien daarom dat ik als kind zo bang was van sinterklaas. Door die enorme baard zag je ook niet veel meer dan een paar ogen. En die kerel had dan nog eens een gevaarlijke staf en een bende negers bij ook.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 13:30   #82   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Random View Post
dat het dragen van een boerka in praktijk een uiting kan zijn van een gezonde achterliggende redenering. Wat je toch wel een beetje zei toen je beweerde dat het een vorm van romantiek was, denk ik.
Als ik dat zelfs al kan fantaseren, waarom zouden normale, brave mensen die in Afghanistan een leven proberen op te bouwen dat dan niet kunnen? Omdat het allemaal male chauvinist pigs zijn, daar? Er zijn geen dominante vrouwen en sloefen van venten in Afghanistan? Zou zoiets betwijfelen... Kledingvoorschriften zijn 1 ding. De mensen die eronder zitten zijn even divers als overal.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 13:33   #83   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Ik heb op mijn vorig werk regelmatig met een Nederlandse moslim gepraat over dergelijke zaken. Die kerel kwam mij in het begin heel gematigd over, maar hij wilde toch niet dat zijn vrouw naar het strand zou gaan. Als ze dat zou doen, dan moet ze haar kleren aanhouden. Hij wilde hoe dan ook niet dat een andere vent bloot vlees van haar zou kunnen zien. Enkel hij mocht dat zien van zijn vrouw. Zelfs geen enkels, kuiten of onderarmen mochten zichtbaar zijn. Ziekelijk bezitterig noem ik dat. Je denkt toch niet echt dat ze boerka's dragen omdat dat hun manier van lief doen voor elkaar is?
Old 22-01-2008, 13:40   #84   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by ran View Post
Als ik dat zelfs al kan fantaseren, waarom zouden normale, brave mensen die in Afghanistan een leven proberen op te bouwen dat dan niet kunnen? Omdat het allemaal male chauvinist pigs zijn, daar?
Mensen hebben doorgaans toch weinig fantasie. Ik vermoed dat traditionalisme en conservatisme een véél aannemelijkere verklaring zijn. Beetje dezelfde reden waarom mannen hier in België geen rokken dragen. Daar zit weinig filosofie achter, het ís gewoon zo. Alleen heeft een boerka helaas wel een extra connotatie van onderdrukking.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 13:41   #85   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Ik heb op mijn vorig werk regelmatig met een Nederlandse moslim gepraat over dergelijke zaken. Die kerel kwam mij in het begin heel gematigd over, maar hij wilde toch niet dat zijn vrouw naar het strand zou gaan. Als ze dat zou doen, dan moet ze haar kleren aanhouden. Hij wilde hoe dan ook niet dat een andere vent bloot vlees van haar zou kunnen zien. Enkel hij mocht dat zien van zijn vrouw. Zelfs geen enkels, kuiten of onderarmen mochten zichtbaar zijn. Ziekelijk bezitterig noem ik dat. Je denkt toch niet echt dat ze boerka's dragen omdat dat hun manier van lief doen voor elkaar is?
Heb ooit ergens gelezen dat de vrouw des duivels is en de mannen tot ontucht proberen te verleiden en ze daarom hun lichaam moeten bedekken.(volgens iemand die de islam bestudeert). En dit tegenover vroeger waar de vrouw voor de moslims het belangrijkste was wat er was. Hoe en waarom die kering is gebeurt weet ik niet meer.
Old 22-01-2008, 13:41   #86   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Zeden en gewoonten... Zolang hij er niet op mept en zij ermee kan leven is dat in orde, toch? Het is een beetje oubollig, en niet echt fun, dat wel...

Denk trouwens dat veel moslimvrouwen nog niet in bikini op het strand zouden willen gaan liggen. Ze weten niet wat ze missen, maar wij weten ongetwijfeld ook niet wat we missen als we niet dergelijke dingen laten en als goede moslim leven
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 22-01-2008, 13:47   #87   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Ok, trek de gedachte door. Wil jij dat jouw vriendin naakt op het strand gaat gaan liggen? Het is toch ook maar wat vlees? Of is dat enkel voor jouw ogen bestemd?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 13:49   #88   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Als ik dat zelfs al kan fantaseren, waarom zouden normale, brave mensen die in Afghanistan een leven proberen op te bouwen dat dan niet kunnen? Omdat het allemaal male chauvinist pigs zijn, daar?
In essentie? Ja. Of correcter: omdat de wet en de gangbare maatschappelijke opvatting er een is van een male chauvinist pig. Als dat niet het geval was, zou er geen reden zijn voor de boerka. Individuen volgen natuurlijk ongeacht hun overtuiging deze normen vanwege de prijs die ze betalen indien ze dat niet doen en ik zal dan ook nooit b.v. een Afghaanse vrouw kwalijk nemen dat ze een boerka draagt op zich.

Quote:
Er zijn geen dominante vrouwen en sloefen van venten in Afghanistan? Zou zoiets betwijfelen... Kledingvoorschriften zijn 1 ding. De mensen die eronder zitten zijn even divers als overal.
Dat klopt natuurlijk omdat degene die de voorschriften opleggen niet dezelfde personen zijn als degene die ze uitvoeren. Dat maakt het alleen maar problematischer. Ik moet de eerste mens nog zien die eerlijk een "normale", in mijn ogen aanvaardbare opvatting heeft over waarom je een boerka zou moeten dragen.

Wel, met uitzondering van bepaalde woestijnvolkeren misschien, voor wie een boerka misschien gewoon handig kan zijn (zand/klimaat). In dat geval is het niet onredelijk aan te nemen dat het gebruik gewoon praktisch is. En daar heeft ook niemand een probleem mee.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Mensen hebben doorgaans toch weinig fantasie. Ik vermoed dat traditionalisme en conservatisme een véél aannemelijkere verklaring zijn. Beetje dezelfde reden waarom mannen hier in België geen rokken dragen. Daar zit weinig filosofie achter, het ís gewoon zo. Alleen heeft een boerka helaas wel een extra connotatie van onderdrukking.
Ook dat klopt misschien voor het individu, maar dan opnieuw in een maatschappij waar die klederdracht sowieso de norm is. Denk je dat iemand die in Hasselt een boerka draagt, dit om dezelfde reden doet als Afrikaanse vrouwen die zich opvallend kleurrijk aankleden, naar hun traditie? Het kan natuurlijk, maar ik vermoed dat de motivatie wel degelijk religieus is.

Last edited by Random; 22-01-2008 at 15:53.
Random is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 13:59   #89   link
Peephole
Destroyer of forums

Peephole's Avatar

Quote:
kledingstukken verbieden is imo even brutaal (en soms brutaler) dan kledingsstukken afdwingen.
Kom kom, op publieke plaatsen is het maar meer dan normaal dat alles wat het aangezicht bedekt verboden wordt.

Elementaire vorm van respect dat.
Old 22-01-2008, 14:01   #90   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

crocs moeten ook verboden worden trouwens
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 14:04   #91   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

kabassen op wielkes moet ook verboden worden.
Old 22-01-2008, 14:18   #92   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Random View Post
Dat klopt natuurlijk omdat degene die de voorschriften opleggen niet dezelfde personen zijn als degene die ze uitvoeren. Dat maakt het alleen maar problematischer.
En de vraag is wie dat zijn.

Interessant onderwerp, in elk geval. Ik zou durven argumenteren dat de oorzaak bij Griekse filosofen ligt Die van dergelijke zaken en van morele verloedering in de samenleving een punt hebben gemaakt. In India is er geen sexuele revolutie nodig geweest, omdat ze daar nooit zo'n punt van hebben gemaakt. Is vooral in Christendom/Islam/Jodendom, allemaal Middelandse zee godsdiensten, die allemaal nogal wat intellectuele banden hebben met Griekse/Romeinse filosofie.

Voor de jaren 20/60 was het in elk geval in west-europa/US ook niet zo vanzelfsprekend om sexueel bevrijd te zijn.
Old 22-01-2008, 14:35   #93   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

Quote:
Originally Posted by AngeluS View Post
kabassen op wielkes moet ook verboden worden.
How-How..
Die dingen zijn soms énorm handig. Indien je last hebt van het lawaai, zet uw Ipod of dergelijke wat harder
Ceeke is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 14:36   #94   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Bretellen zijn ook handig. Uw punt?
Niels is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 14:41   #95   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

Geen.
Ceeke is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 14:59   #96   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Burka's behoren niet echt tot onze samenleving. Het is iets vreemds voor ons, iets waar we helemaal niet vertrouwd mee zijn. Dat wij ons daar niet gemakkelijk bij voelen heeft verscheidene oorzaken volgens mij, maar dat lijkt mij maar niet meer dan normaal in dit geval. Als je iemand in bivakmuts met enkel de ogen vrij over straat ziet lopen ga je je ook niet op je gemak voelen. En dat "niet op je gemak voelen" is puur irrationeel. Een hoofddoek is trouwens een geheel andere kwestie.

Verder vind ik dat mensen die hier willen komen wonen, hier welkom moeten zijn, maar zich wel tot op zekere hoogte mogen aanpassen aan de gebruiken en gewoonte van onze samenleving. Volledig gesluierd rondlopen op straat hoort daar (nog?) niet bij. Net als het hier niet de gewoonte is dat je wapens zomaar los kan kopen in de eerste de beste supermarkt.
Old 22-01-2008, 15:01   #97   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
mensen zijn even divers als overal.
Ik begin me af te vragen waarom ze de opleiding Vergelijkende (lol) Cultuurwetenschappen niet gewoon hebben ingekort tot één namiddag, dat zinnetje en daaropvolgend een receptie met, voor wie zo lang blijft, een diploma-uitreiking.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 15:13   #98   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Zin om er wat uitleg bij te geven? Of is het gewoon een random belediging?
Old 22-01-2008, 15:14   #99   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Zin om er wat uitleg bij te geven? Of is het gewoon een random belediging?
Ik voel mij niet aangevallen. Eerder een ran-belediging .
Random is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 15:16   #100   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Quote:
Originally Posted by SirZwoep View Post
Ok, trek de gedachte door. Wil jij dat jouw vriendin naakt op het strand gaat gaan liggen? Het is toch ook maar wat vlees? Of is dat enkel voor jouw ogen bestemd?
Als mijn vriendin dat wilt, dan mag zij dat van mij.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules