Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 08-04-2008, 10:32   #1   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Vastgoed - de hopeloze zoektocht

Tschijnt storten de vastgoedprijzen toch in binnen een paar jaar dus gewoon ff wachten en wa minder verdienen.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 10:33   #2   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Vastgoed - de hopeloze zoektocht

Zoals je uit de titel kan opmaken: ik ben hopeloos en gefrustreerd dor de zoektocht naar een eigen huis. We huren reeds een jaar en zijn op zoek zoals je uit de titel kan opmaken: ik ben hopeloos en gefrustreerd dor de zoektocht naar een eigen huis. We huren reeds een jaar en naar meer ruimte voor het huisje-boompje-beestje verhaal verder te zetten.
Vooral dankzij mijn voorzienend lief hebben we iets meer dan 50K euro gespaard momenteel. De bank vertelde ons dat een lening van 200K op 20 jaar of 25 jaar draagbaar zou zijn, met respectievelijk bedragen van 1300/maand en 1100/maand op een gezamenlijk inkomen van ~3000/maand (zonder bonussen, vakantiegeld, ...). Gezien het feit dat we beiden auto van het werk hebben en nog wat voordelen hebben schat ik dat lenen tot 1500K per maand mogelijk zou moeten zijn (we hebben berekend 1800 over te hebben elke maand indien we niet huren), maar mijn vriendin wil eigenlijk niet meer dan 1000/maand gaan, wat natuurlijk zever is.

Want zo blijkt, met ons voorgesteld budget van 200K lenen en 50K opleggen, kunnen we ongeveer iets kopen van ~22OK (gezien extra kosten). Dat doet ons zoeken in de 200~240K range omdat afbieden nog mogelijk is. En dat is dus te weinig voor wat ik wil. We kunnen niet zelf bouwen, we kunnen geen halfopen of open bebouwing kopen in goede staat, en we kunnen nauwelijks een rijhuis kopen in goede staat met degelijke ligging, ruimte, tuin, keuken en badkamer.
Met dat budget zijn we gedwongen in onze regio (Dendermonde) te zoeken naar rijhuizen en toch nog wat water bij onze wijn te gaan doen, terwijl we wel de helft van ons leven daarvoor mogen afbetalen. Hoe zot is dat?

Ik zou leiever voor mijn droom gaan en een mooi schattig huisje kopen dat tenminste half-open is en u niet het gevoel geeft een deel van de band te zijn, met tuin voor te bbq'en, met badkamer met douce en bad, met open keuken. Maar nee, dat kan niet voor ons, tenzij we risicos nemen en lenen voor 30jaar tot op het bot. Uiteraard wordt de lening zachter naarmate de tijd vordert (loonsverhoging, indexatie) maar toch, het blijft gevaarlijk en mijn vriendin wil niet.

In Buggenhout zag ik een nieuwbouwhuis voor 290K alles inclusief. Maar ja, dat is dan wel alles zoals zij hebben voorzien. elders zag ik een mooie open bebwouing, niet te groot, met leuke tuin. Lichtinval was slecht echter (ramen moesten groter, en ligging was vlak voor een grote fabriek) en wat bleek de prijs? 300+K.

Frustraties alom. Iemand tips?
Old 08-04-2008, 10:34   #3   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Tschijnt storten de vastgoedprijzen toch in binnen een paar jaar dus gewoon ff wachten en wa minder verdienen.
Kom da eens in de vastgoed-thread zeggen ;-)
Old 08-04-2008, 10:36   #4   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Vastgoedprijzen gaan niet instorten, de exponentiele groei gaat wel afremmen. Er is te weinig grond en te veel volk in Belgie om een vastgoedcrash mee te maken. Het is niet alsof "de jeugd van tegenwoordig" hoge eisen stelt bij het aankopen van een huis, zelf een heel bescheiden huis snoept het overgrote deel van je loon weg gedurende 30 jaar.

Da's ook reden #1 waarom ik zelfstandige ben geworden, no way dat ik een lening afbetaal op een bediende loontje.
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 11:00   #5   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Particuliere advertenties in lokale gazetjes afgaan en de makelaars advertenties regelrecht skippen. Of op zoek gaan naar openbare verkopen.

Maar 't is van een hoog "van horen zeggen" gehalte, wegens weinig eigen ervaring.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 11:05   #6   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Blijven zoeken en sparen en je komt wel iets goed tegen.
Het gaat echter nooit zo zijn zoals je graag zou willen, behalve als je met de lotto wint.
Old 08-04-2008, 11:07   #7   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Tja, makelaars zijn wel erg makkelijk. Je hebt meteen foto's online, accurate beschrijving, en vaak een afspraak binnen de paar dagen zonder gedoe. De huizen die we met Century21 en Berno zijn gaan bekijken waren altijd goed voorgesteld.

Streekkranten en openbare verkopen... lijkt me veel werk. Jij zou dan rekenen op het feit dat mensen onder de prijs zouden verkopen uit dommigheid, maar met een makelaar weet je ook dat ze niet teveel boven de prijs gaan, want anders beginnen ze er niet aan (ik dacht dat makelaar juist schat en 3% voor eigen rekening neemt)
Old 08-04-2008, 11:12   #8   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Er zijn toch al regelmatig berichten in de media geweest (Volt op n) die aangetoond hebben dat makelaars de prijzen van de huizen net de hoogte in jagen.
Old 08-04-2008, 11:14   #9   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Niet vergeten dat je bij een openbare verkoop ook meer extra kosten hebt. Ik dacht (het is een tijd geleden dat we bij de Immotheker geweest zijn) dat er nog eens 10% bij het schrijfgeld kwam. Dan is volgens mij de marge van een makelaar kleiner.

Tenzij dat je echt geluk hebt bij een openbare verkoop en dat je een goed bod kan doen, lijkt het mij niet zo interessant.

Edit: wees in elk geval blij dat je niet in de groene rand rond Leuven woont. Mijn schoonbroer woont daar en vlak bij hem ligt een stuk grond van 8 are te koop voor 320.000 euro.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 11:16   #10   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Hoe kan dat in een vrije markteconomie? Als ze hun huizen te duur maken zijn de concurrenten relatief goedkoper voor dezelfde huizen, wat betekent dat er meer bij de concurrentie wordt verkocht, en de klanten van de immo kwaad worden, en ergeen bonussen worden verdiend. Klantenverlies en geldverlies tot gevolg.
Het lijkt me wel zo dat een immobureau hoog zal starten en nadoen zal bijsturen, maar doen particulieren dat dan niet?

Een inside-source bij Century21 zegt dat hun klanten meestal meer vragen dan Century21 als prijs wil instellen (wegens emotionele waarde). Immo-bureaus verkopen liever snel dan hoog.
Old 08-04-2008, 11:21   #11   link
Dorfmeister
O_o

Een collega van mij had onlangs een huis gekocht voor 260 000 euro, een bedrag dat 'm helemaal moest lenen samen met z'n vriendin. Ik geloof dat 'm een percentage kreeg van 4,52% (moest dan ook wel brandverzekering erbij nemen en zo) en dat kwam neer op zo'n 1400 euro, gespreid over 25 en 30 jaar. En het ging dan nog over een rijhuis in de rand van Mechelen, geen villa in Brasschaat.

Een aantal weken geleden kwam in het nieuws dat de markt van appartementen is "ingestort". Verkopers doen er nu een stuk langer over om een appartement verkocht te krijgen dan vorige jaren. Misschien dat er in die markt nog dingen op de kopt te tikken zijn.

Anderzijds zijn openbare verkopen nog altijd de beste plek om koopjes te doen. Fatsoenlijke huizen worden er voor 150 000 200 000 euro verkocht, terwijl je bij een vastgoedmakelaar makkelijk eenderde meer voor neertelt. Zelfs al is alles niet goed afgewerkt, dan kan je het nog laten renoveren. BTW op renovatie is 6% voor 21% bij nieuwbouw. En registratiekosten van 12% komen er ook nog eens bij, als je 150k of 250k betaalt, maakt dat al snel een wezenlijk verschil.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 11:27   #12   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Appartementen en renovaties zijn geen optie. Het ene biedt niet de ruimte die we zoeken, het andere vereist een linker en rechterhand
Een mogelijk nadeel van openbare verkopen kan ook de verborgen gebreken zijn, die zouden niet recupereerbaar zijn wegens de aard van verkoop.
Old 08-04-2008, 12:30   #13   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Streekkranten en openbare verkopen... lijkt me veel werk.
Tjah.

Vrienden van me zijn een 6tal jaar geleden begonnen met een appartementje te kopen in Antwerpen, en die hebben dat met serieuze winst verkocht en er een klein rijhuis van gekocht, met een tuin, en ondertussen hebben die dat rijhuis voor serieuze winst verkocht en er een mooi alleenstaand huis met redelijke tuin, naast een parkje. Voor een kleine 200.000 euro, dacht ik, op een openbare verkoop. Een beetje geluk komt daar bij kijken, maar vooral ook wel doorhebben dat je niet direct kan hebben wat je wilt, en dat je geen huis koopt voor het leven. Er wat in werken, en zorgen dat je iets goedkoper dan de norm koopt en iets duurder verkoopt, zeker... In elk geval verdienen die minder dan u, en zijn die een pak ouder (midden 30).

Het alternatief, ineens gebeiteld voor het leven zitten, is ook goed, maar dan moet je waarschijnlijk wat water bij de wijn doen...
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much everything in a flash before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 12:34   #14   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Als ik zie wat voor huizen er overal worden gebouwd vraag ik me af wie dat nog kan betalen, want kleinverdieners zijn we ook niet. Mensen die huren tot in hun 30 en dan met een vergelijkbaar loon willen kopen, die kunnen dat ook niet.

Wie bouwt en koopt al die huizen? Allemaal 40+'ers dan?
Old 08-04-2008, 12:38   #15   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Mensen die een lening met een termijn van 40 jaar aangaan?
Old 08-04-2008, 12:41   #16   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Ik las ergens dat dat enkel bij sommige banken bestaat, en dat het nog geen 1% van de leningen inhoudt, dus dat betwijfel ik.
Old 08-04-2008, 12:45   #17   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

De ouders van mijn vriendin hebben 3.5 jaar gezocht naar een geschikt huis voordat ze een stuk grond hadden gekocht en zelf begonnen te bouwen.

Kan tellen: blijven zoeken en sparen!
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 12:47   #18   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Gisteren ook beginnen kijken om iets te kopen, louter informatief echter. Het zou pas voor over een 4,5-tal jaar zijn dat we ook effectief iets gaan kopen, maar als ik zie wat mensen durven vragen voor een grond ter grootte van een postzegel ... Een huis dat volledig aan je eisen voldoet ga je imo nooit vinden.

Zelf beginnen verbouwen? Daarmee bedoel ik niet alles, maar een deel kan je met behulp van vrienden toch zelf gaan doen?
Old 08-04-2008, 12:50   #19   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

mijn ouders hebben 5 jaar gezocht en toen iets goed gevonden met veel geluk.
Die mens die z'n grond verkocht had dat eerst voorzien voor z'n dochter maar daar had em ruzie mee en in een kwaai bui deed em de deur open en stond m'n vader daar met de vraag of hij de grond kon kopen. Die mens heeft toen ja gezegd, 1 dag later werd er een fles of twee jenever leeggedronken door die vent en m'n vader en werden alle papieren getekend bij notaris en wa nog allemaal.

Dus goed blijven zoeken en veel geluk hebben.
Old 08-04-2008, 12:54   #20   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

een huis kopen waar veel werk aan is (=goedkoper) en er zoveel mogelijk zelf in werken om het in orde te krijgen. dat is imo zowat de enige manier om met een min of meer normaal budget iets deftig te vinden.
Kruipt veel tijd, bloed, zweet en tranen in, maar het is ofwel dat, ofwel zowat 30jr lang de helft van je loon afgeven

en dan kan je ineens ook het ofwel afwerken naar jou behoeften/smaak, ofwel verkopen met winst op relatief korte termijn

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules