Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 08-04-2008, 18:30   #41   link
starman
heeft een onfris idee

uh.. dblpost.
Delete.
starman is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 18:31   #42   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
Originally Posted by starman View Post
Ik ben toch niet van plan te kopen/bouwen.

Waarom zou nen mens zich in godsnaam 30 jaar vastzetten met een zware lening. En dan nog eens gedragen door 2. Tegen da uw huis afbetaald is en ge financieel er weer vlotjes bijzit moogde op pensioen. Of erger, onenigheid in de relatie en weg met de jaren fijntjes sparen.
Kopen/bouwen was fijn voor onze ouders. Die kosten een huis zetten met 1 loon.

Ik snap nog steeds niet wat jij studeerde, deed jij geen economische richting op universitair niveau, of heb ik dat misbegrepen?
In elk geval een kromme redenering, want huur betalen wordt een zware last een je op pensioen bent, het zijn die mensen die nu rond de armoedegrens drempelen. Ik wil tegen mijn 50 een zekerheid hebben, en niet afhankelijk zijn van de marktprijzen en pensioenen om wat comfoirt te hebben. Blijven huren is een straat zonder einde, zeker als je dat doet om goed te leven, en dus ook de overschot ervan niet spaart. Dan heb ik op mijn pensioen een 250K kapitaal, en jij niets. dat wordt leuk in een recessie
Old 08-04-2008, 18:40   #43   link
Matthias
*snore*

Tja, en met een beetje verstandige risicobeleggingen kan je je kapitaal nóg vergroten. Ieder het zijn, toch?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 18:44   #44   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Niets hebben in uw pensioen is tijdens deze periode van vergrijzing en markglobalisatie een vrij risicovol plan. Ik wil minstens een stuk grond en een dak boven het hoofd dat ondanks alle mogelijke omstandigheden mijn eigendom is.
Dat is toch wel een kwestie van gezond verstand, of geloof jij echt dat de omstandigheden gaan verbeteren ipv verergeren? Dat gaat trouwens niet enkel om het individu, ook om de mogelijke familie daarrond.
Old 08-04-2008, 18:46   #45   link
starman
heeft een onfris idee

Das mijn persoonlijke visie. Wat heeft da nu te maken mee wat ik studeer?

Ik heb liever 30jaar vrijheid dan vast te zitten aan een zware lening.
Stel maar eens voor dat jouw vriendin het aftrapt met een neger binnen 10jaar en zij wil haar deel en jij kan haar niet uitkopen. Fijn vooruitzicht he

Wat ben ik met zekerheid op mijn 50? Hoe ik mijn ouwen dag dan doorkom, zie ik dan wel weer. Wie zegt dat ik hem haal?
Ik vermoed niet dat je dan nog veel zin hebt om eens zot te doen. Keer voor uw raam zitten kijken naar den traffiek. En hopen dan uw kinders u keer goeiendag komen zeggen in uw 250K kapitaal.
Ok, ik bagatelliseer et allemaal ma ge snapt wel waar ik uitwil.

EDIT : vertrouwen op de eeuwige liefde is nog een risicovoller plan
Old 08-04-2008, 18:51   #46   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Ge kunt dat gezamenlijk verkopen als je uit elkaar gaat. Dat is gene probleem. Uw probleem is duidelijk een ontbrekende visie op toekomst. Toen ik puber was dacht ik ook maar te leven tot mij 20ste, dus jah, waarom studeren? Nu denk ik daar anders over. Denk dat het meer met volwassenheid te maken heeft dan met iets anders. Al zal je altijd wel occasioneel een hippie tegenkomen die in een caravan leeft en daar niet om maalt.
Old 08-04-2008, 18:53   #47   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Wij leven echt met een baksteen in de maag. Als ik dan naar andere landen kijk wordt daar verschrikkelijk veel gehuurd tov hier.

Maar echt, de prijzen van een huis zijn strontduur en ik stel altijd maar uit om alleen te wonen...

Ik vind hetzelf niet meer verantwoord ...
Old 08-04-2008, 18:54   #48   link
starman
heeft een onfris idee

Of met persoonlijke ervaringen en kijk op het leven.
Het is niet alsof ik elke maand tot nul zal proberen gaan. Maar een goed toekomstplan valt of staat niet met een eigen huis. Of hoe doen al die andere wereldburgers dat dan?

Om nog eens de clichés boven te halen.
Uw probleem is duidelijk een ontbrekend universitair diploma
Old 08-04-2008, 18:54   #49   link
Mercules
Banned

Binnen 4 a 5 jaar bouw ik zelf. Ik heb het geluk dat mijn vader een middelgroot bouwbedrijf heeft wat me op vlak van de ruwbouw, materialen en etc... een gigantische besparing zal opleveren en ook dat ik samen met hem grotendeels de ruwbouw zelf zal doen. Het enige dat me relatief veel geld zal kosten is mijn grond. Iets dat ik binnen de 2 jaar wil kopen.
Mercules is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 18:55   #50   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Niets hebben in uw pensioen is tijdens deze periode van vergrijzing en markglobalisatie een vrij risicovol plan. Ik wil minstens een stuk grond en een dak boven het hoofd dat ondanks alle mogelijke omstandigheden mijn eigendom is.
Tja, als je gepensioneerd bent en de ziekenhuisrekeningen zich opstapelen is die zekerheid toch niet meer zo groot. Als je de toekomst zo donker inziet, dan moet je je doemdenken doortrekken en deurwaarders niet wegdenken
Quote:
Dat is toch wel een kwestie van gezond verstand, of geloof jij echt dat de omstandigheden gaan verbeteren ipv verergeren?
De economie zal niet blijven groeien, daar kan ik inkomen. Maar als er een echte recessie komt zal ze er zijn voor een van ons zijn leningen afbetaald heeft, dat wordt dus evengoed hopen op het beste. Of het in zo'n geval beter is om liquide middelen te hebben of vastgoed, ik zou het niet weten, maar pijn doet zoiets sowieso.
Old 08-04-2008, 18:58   #51   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Quote:
Ge kunt dat gezamenlijk verkopen als je uit elkaar gaat. Dat is gene probleem.
Mijn schoonouders zijn aan het scheiden. Geloof mij, een huis verkopen en de inboedel verdelen is álles behalve gemakkelijk. Een scheiding doet de gemiddelde mens in een monster veranderen. Zeker als er geld mee gemoeid is.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 18:59   #52   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Quote:
Dat doet ons zoeken in de 200~240K range omdat afbieden nog mogelijk is. En dat is dus te weinig voor wat ik wil. We kunnen niet zelf bouwen, we kunnen geen halfopen of open bebouwing kopen in goede staat, en we kunnen nauwelijks een rijhuis kopen in goede staat met degelijke ligging, ruimte, tuin, keuken en badkamer.
Zit je soms in Latem te zoeken of zo naar een huis? Ik ga niet zeggen dat je een mooie villa gaat kunnen kopen voor 200000euro, maar er zijn toch al redelijk wat sleutel-op-de-deur projecten die voor 220-240 een mooi afgewerkt huis afleveren. Blijven zoeken en hou zeker openbare verkopen in het oog... ik heb al mooie alleenstaande huizen zien verkocht worden voor 160000 euro. Het OCMW verkoop ook geregeld oude huizen tegen een spotprijs waar veel werk aan is, kan ook interessant zijn.

Doe niets overhaast en ga alle mogelijke kanalen af (dus niet alleen immoweb).
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 19:03   #53   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

gewoon rijk worden en op mijn 40ste betaal ik wel cash voor een stekje, leningen hebben die langer lopen dan ik geleefd heb denk ik voorlopig in ieder geval niet aan hoewel ik soms de voordelen wel van kan inzien heb ik er voorlopig geen behoefte aan
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 19:15   #54   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Voor degenen die het nog niet weten, daarnet op het nieuws: Vanaf augustus is er een verandering op de belasting van bouwgrond, ipv 10% registratierechten, mogen we 21% BTW betalen!
Dus als ge een stuk grond wilt kopen, haast u maar tenzij ge geld teveel hebt.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 19:20   #55   link
Matthias
*snore*

Dat geldt enkel voor sleutel-op-de-deur-projecten dacht ik.
Old 08-04-2008, 19:26   #56   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Als je grond en huis bij dezelfde firma koopt, ja.
Old 08-04-2008, 19:27   #57   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Dat geldt enkel voor sleutel-op-de-deur-projecten dacht ik.
Da's goed gedacht.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 23:14   #58   link
whispy
Junior Member

Dat geldt even goed voor nieuwbouw-appartementen trouwens. (prijs van 'n appartement zou dan 5% naar omhoog gaan give or take)
"Standards aren't for innovation as it happens, they are for innovation that has gotten so old that everybody is ready to just conform to the accepted best practices and move on to figuring out something else.." (Hans Reiser)
whispy is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2008, 06:57   #59   link
easypanic
Always lookin' for love

easypanic's Avatar

Quote:
Originally Posted by starman View Post
Waarom zou nen mens zich in godsnaam 30 jaar vastzetten met een zware lening. En dan nog eens gedragen door 2. Tegen da uw huis afbetaald is en ge financieel er weer vlotjes bijzit moogde op pensioen. Of erger, onenigheid in de relatie en weg met de jaren fijntjes sparen.
Dan leef ik liever 30 jaar goed en huur ik iets. Eigenlijk zette gewoon nen grote grafkelder, want meer dan voor uw tv zitten en doodgaan zal er niet meer bijzijn eenmaal ge van de lening af zijt.

Kopen/bouwen was fijn voor onze ouders. Die kosten een huis zetten met 1 loon.
We zullen mogen werken tot ons 65, hopelijk leeft ge dan wat langer.
Mijn huis zal afbetaald zijn aan 50, al de rest van mijn jaren heb ik geen maandelijkse kost meer aan mijn huis.
Als gij blijft huren zult ge uiteindelijk ook wel een schoon huis betaald hebben op het einde van de rit. Tijdens uw pensioen zult ge een groot deel daarvan maandelijks mogen afgeven voor uw huizeke .

Last edited by easypanic; 09-04-2008 at 06:58. Reason: ff spelling en woordjes enzo
easypanic is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2008, 09:38   #60   link
Lady Xsanto
Duvel addict.

Lady Xsanto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mercules View Post
Binnen 4 a 5 jaar bouw ik zelf. Ik heb het geluk dat mijn vader een middelgroot bouwbedrijf heeft wat me op vlak van de ruwbouw, materialen en etc... een gigantische besparing zal opleveren en ook dat ik samen met hem grotendeels de ruwbouw zelf zal doen. Het enige dat me relatief veel geld zal kosten is mijn grond. Iets dat ik binnen de 2 jaar wil kopen.
Ik heb vrienden die hetzelfde aan hun bouwgrond geven dan ik aan een rijhuis. Het leven is gewoon te duur
Lady Xsanto is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules