Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 07-06-2009, 21:16   #1   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Wielrennerij

Vanaf heden de verzamel thread voor sportliefhebbers te (race)fiets en MTB.
Met alles over training, wedstrijden, parcours, materiaal, reizen, beklimmingen...

Voor aankoopadvies bij een koersfiets, check zeker deze thread
logion is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 21:18   #2   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Voor te beginnen, wie heeft er allemaal nen fiets staan & rijdt er af en toe eens mee?
Zelf rijd ik rond op een trek 1400 :
http://www.simonmason.karoo.net/trek1400.jpg
Kan met weinig vergelijken maar ben er wel zeer content van.

Mijn mooiste fietservaringen tot nu toe zijn de ronde van vlaanderen(veeel volk) en een 7dagen durende fietsvakantie door de provence met als hoogtepunt de beklimming van de mont ventoux.

Het vertrek:

Zicht vanop de top:

Beentjes schudden & warm ingepakt voor de afdaling:

Last edited by logion; 08-06-2010 at 23:12.
Old 07-06-2009, 21:39   #3   link
black
Senior Member

http://www.wielertoerist.be/clemens btw.

Type fiets: Racefiets
Gewicht: 9.60 kg
Kader: Basso Devil
Voorvork: Basso Carbon
Achtervork: Basso Devil
Zadel: San Marco Prorace
Zadelpen: Mictrotech
Stuur: Ritchey pro
Stuurpen: Mictrotech
Drinkbushouders: 2x Tacx
Helm: Giro
Banden: Michelin Carbon
Wielen: Ambrosio Carbon
Fietsgroep: Shimano Sora

Helaas zit ik nog met een instap-Shimano Sora groep. Maar ik ga zo vlug mogelijk voor een shimano 105 groep gaan.

Mijn mooiste tocht tot nu toe was een tocht van 60km waarbij we de route van de ronde van vlaanderen gevolgd hebben met 5 zware bergen. De kluisberg, de pottenberg, de trieu, de patersberg en de koppenberg.

Vooral voor de patersberg heb ik gevloekt. De laatste 30 meters krijgt die kloteberg een knik en gaat het héél erg stijl. Komt erbij dat ik op de kasseien ben vertrokken ipv in het gladde zijstukje .

En ook! We love carbon, we do! We love carbon, we do! We love carbon, we do! oooo carbon we love you.
:d
black is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 21:57   #4   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Morgen ook eens enkele foto's nemen van mijn bolide en de specs posten. En misschien ook eens account aanmaken op wielertoerist.be.

@ Black: zo'n grote zak onder uw zadel, is dat niet vervelend? Onlangs iemand zien rijden waarvan het zakje elke keer een been naar beneden ging, het zakje de tegenovergestelde kant werd geduwd. Ik denk dat ik zoiets geen kilometer zou kunnen verdragen.

@ Logion: welke kabel komt er uit die 'drinkbus'?
Old 07-06-2009, 21:59   #5   link
ToVoT
...

Hier, de mijne. Bulls: Copperhead 2
Echt gaan mountainbiken doe ik niet, of toch zeer zelden.
Gewoon transportmiddel, maar af en toe zitten er toch wel lange afstanden tussen.

ToVoT is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:01   #6   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Waarom zou je nu al upgraden naar 105, je hebt nog amper kilometers gedaan? Het grootste effect dat het nu zal hebben is vermoedelijk psychologisch.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:11   #7   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Specialized Sirrus Comp (met Shimano Tiagra). Geen hardcore koersfiets maar ik ben dan ook geen hardcore coureur. Bedoeling is van (indien mooi weer natuurlijk) toch een paar avonden in de week minstens 30/40 km te gaan rijden, in t weekend dan wat meer.

Vandaag 60 km gefietst, redelijk vlak, gemiddelde snelheid 24 km/u; in het begin wat traag door de wind en redelijk wat wegenwerken maar op het einde toch dicht tegen de dertig. Mja, mijn conditie is een paar jaar geleden met pensioen gegaan vrees ik

Tips voor naabs lijk ik? K moet mij nog keer een deftig tenuetje aanschaffen; en klikpedalen misschien ook nog (nu rijd ik met gewone). Scheelt dat veel in snelheid?

Nog iets: naar waar kijken jullie tijdens het fietsen? Ik heb altijd de neiging om recht voor mij uit te zien, lijk bij ne stadsfiets, maar mijn nek en schouders vinden dat niet zo leuk... Maar constant naar uw voorwiel zien lijkt mij ook maar zo gevaarlijk.
Niels is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:22   #8   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Ik kijk meestal naar het verkeer en putten in het fietspad, dan naar hartslag/snelheidsmeter.

Enfin, ik heb paar maanden geleden een 2e hands Scott Speedster S30 2008 gekocht, quasi ongebruikt volgens de verkoper en mijn beperkte materiaalkunde:
http://www.lescycles.com/clearance/i...eedsters30.jpg
Tussen 9 en 10kg, Shimano 105, heb er nu ongeveer 1500km opzitten en moet dringend mijn achter derailleur afstellen.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:25   #9   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Roswell View Post
@ Logion: welke kabel komt er uit die 'drinkbus'?

Welke foto? Want ik weet van geen kabeltje.

@black zo makkelijk verander je niet van groep hoor en dat kost tamelijk wat
En geen idee of die shimano 105 groep zoveel beter is(ik heb die zitten ) tov. wat je nu hebt zitten, het zal hooguit wat schelen in gewicht.
Zelf ben ik begonnen met een Shimano 105 groep met vooraan nen dubbel, ik heb dat laten vervangen door nen compact(wou eigenlijk nen trippel) zodat mijn kleinste vitesse lager was.
Zie ook dit topic op WT.

In verband met dat kijken, als ik er nog niet zoveel kilometers heb opzitten heb ik ook veel last van nekpijn/rugpijn. Eens in de beugel gaan liggen(al heb jij dat wel niet) en naar uw pedalen kijken helpt bij mij om mijn nek te ontlasten. Voor de rug probeer ik af en toe eens rechtop te gaan zitten(zonder handen dus), al is dat nie zo evident met een koersfiets vind ik.

Last edited by logion; 07-06-2009 at 22:32.
Old 07-06-2009, 22:31   #10   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by Niels View Post
Tips voor naabs lijk ik? K moet mij nog keer een deftig tenuetje aanschaffen; en klikpedalen misschien ook nog (nu rijd ik met gewone). Scheelt dat veel in snelheid?

Nog iets: naar waar kijken jullie tijdens het fietsen? Ik heb altijd de neiging om recht voor mij uit te zien, lijk bij ne stadsfiets, maar mijn nek en schouders vinden dat niet zo leuk... Maar constant naar uw voorwiel zien lijkt mij ook maar zo gevaarlijk.
Deftige tenue is idd de helft van het plezier, vooral als je langere afstanden gaat doen. Mijn broek was 125 euro, maar de zeem die er inzit is echt 10x beter dan de broek van 65 euro uit de Decathlon. Enige 'nadeel' eraan is dat hij aan de billen iets korter is en zo goed niet blijft zitten. Die van Decathlon was rondom de billen in zo rekker, als je die 3 cm lager trok dan bleef die daar ook zitten, deze (Assos) is met rubberknopjes en die kruipt na 3 omwentelingen terug naar zijn originele positie.

@ Logion: http://www.simonmason.karoo.net/trek1400.jpg
Of is dat gewoon een foto van Google?

Klikpedalen is vooral handig als je hellingen gaat doen. Dan kan je meer kracht zetten en kan je ook 'trekken': terwijl je met ene been je pedaal naar beneden duwt, met het andere been gelijktijdig omhoog trekken (en van die gespierde kuiten kweken )

Qua kijken, als je last krijgt van nek & schouders heb je waarschijnlijk de "verrekijkershouding" zoals mijn kinesist het noemt, dat je je hoofd wat tussen je schouders gaat steken. Als ik alleen rij kijk ik vaak rond, maar beste is een tiental meter voor je uit naar de baan te kijken, dan zie je putten/bulten/... een tijd vooraf en kan je anticiperen. In ploeg is het gewoon de persoon voor je in de gaten houden, als hij wat ervaring heeft toont hij met zijn armen/handen mogelijke obstakels of richtingswijzigingen.
Old 07-06-2009, 22:41   #11   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Dat was inderdaad een foto van op google, maar mijn model heeft het zelfde kader, wielen,stuur, zadel. Wel zonder lichten en zonder dat zakje.
Zal een dezer keer nen echte foto pakken.

Tijdens mijn ronde van vlaanderen toch genoten(kuch) van de patersberg en niet in het gootje gereden
Ook al de davitamon classic en de peter van petegem classic gefietst.
Als iemand eens zin heeft om te gaan fietsen, laatste tijd nog maar weinig weest fietsen bij gebrek aan een partner.
Old 07-06-2009, 22:48   #12   link
black
Senior Member

@ niels, ik zou geen klikpedalen meer kunnen missen als ik fiets. Ik maak een pak meer snelheid als ik trek en duw tegelijk. Iets meer power.

Het zakje onder mijn zadel zit enorm goed vast, ik heb het nog nooit gevoeld tegen mijn benen en is nog nooit bewogen. Ik heb er een reserve binnenband in, een bommetje om hem op te blazen en een kopie van m'n identiteitskaart.
Old 07-06-2009, 22:53   #13   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Ik zoek ook volk om te gaan fietsen. Mijn materiaal is wel niet zo professioneel als dat van jullie maar kan mijn mannetje staan. (Wel pas terug beginnen fietsen na meer dan een jaar bijna niets gedaan te hebben.)
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:56   #14   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by black View Post
een kopie van m'n identiteitskaart.
Da's een gedacht. Ik ga dat morgen ook eens doen, dan hoef ik dat niet telkens uit te halen voor ik vertrek.

Mijn (veel te grote) pomp hangt aan een van mijn drinkbushouders en ik heb altijd 2 reservebanden mee, tas onder zadel is daar nét groot genoeg voor.

Voor de liefhebbers: http://www.wielertoerist.be/PMY
Old 08-06-2009, 10:47   #15   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ik weet dat hier een paar mensen rond rijden met een Garmin edge 705 op hun stuur.(Talos, Roswell?)
Hoe tevreden zijn jullie daarvan? Hoe duidelijk kan je een route volgen op dat schermpje? Hoe duur was dat en waar heb je em gekocht?

En hoe zit dat met kaarten van Belgie, zijn die wat gedetailleerd? Hoe zit dat eigenlijk met kaarten tout court, vaak moet je die nog apart aanschaffen.
Als ik bv. kies om van Gent naar Oudenaarde te fietsen zal hij mij dan via de schelde sturen of via de N60?(de kaart van google maps bevat bv niet het volledige jaagpad van gavere naar oudenaarde langs de schelde)

Ik zie ook dat er een hartslag meter bij zit, wat voor model is dit? Kun je dit draadloos rond uw romp gespen zoals bij de deftige meters?

Kortom gebruikerservaringen aub Als je weet hebt van alternatieven(de 605 bv.) mag je dat ook altijd posten.
Old 08-06-2009, 11:49   #16   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Voorlopig zonder klikpedalen, omdat ik nog wat schrik heb van op mijn muil te gaan met fiets en al in de iet of wat technischere stukken. En ik vrees dat die dingen ook redelijk wat sleet gaan maken / niet goed zullen werken in modderige omstandigheden, wat het dan weer onveiliger maakt =)

Misschien komt er na verloop van tijd ook nog een koersfiets aan voor wat baantraining, maar zeker niets al te duur en hoogstwaarschijnlijk occasie.

Het blijft toch een vrij dure hobby als je het even na gaat, vind ik. Zelfs qua uitrusting ben je al gauw enkele 100en euro's kwijt (en dat is dan zonder de duurste zaken te kopen), en dan spreek ik nog niet over de fiets of het onderhoud. Bovendien slorpt het ook nog heel wat tijd op Maar allé, ik hou vol en zit nog vol motivatie Waarschijnlijk ook door de mooie streek, ik ontdek bijna elke keer fijne plaatsen en wegen waar ik anders nooit zou komen, en die toch relatief dichtbij huis zijn.

Last edited by Magnum_; 08-06-2009 at 11:57.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 12:17   #17   link
black
Senior Member

Logion fiets jij langs de Schelde? Ik reed voor m'n transplantatie elke week 3x de route van oudenaarde naar Gent langs de Schelde en terug.
Old 08-06-2009, 12:41   #18   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Soms ja maar dat steekt nogal gauw tegen, zo de schelde affietsen. Zekere alleen.
Eens je in oudenaarde bent kun je wel veel kanten op natuurlijk, vlaamsche ardennen (l)
Old 08-06-2009, 12:44   #19   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Hoe en hoe vaak onderhouden jullie ketting en derailleur?
Niels is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 21:42   #20   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Ik weet dat hier een paar mensen rond rijden met een Garmin edge 705 op hun stuur.(Talos, Roswell?)
Nog maar 1 grote rit met gps op stuur gereden en dat was vorige zaterdag. De route gedownload van op de website, maar om een of andere reden was die niet correct. Ergens middenin de rit wilde hij mij rechts sturen, terwijl de pijlen naar links stonden. Toen ik links in reed gaf de gps 2 korte biepen en viel daarna gewoon uit... Nu, even later stond die weer aan, maar ik ben wel 5 minuten van mijn logging kwijt omdat het spel niet automatisch terug startte en ik dat niet door had .

Een vooraf bepaalde route volgen is zeer makkelijk, 500m voor een splitsing hoor je een biep en toont hij met een duidelijke tekening waar je naartoe moet en springt dan terug naar het scherm dat je ervoor had. En dan op 150m ofzo toont hij opnieuw de tekening en telt hij af hoever het nog rijden is.

Gewoon zeggen "ik wil naar straat x in stad y" heb ik nog niet gedaan, maar ik veronderstel dat het op dezelfde manier zal gaan. Je kan trouwens meegeven of je grote wegen wil vermijden. En voor de mountainbikers kan je ook meegeven of je offroad wil of niet

De standaard kaarten zijn dikke kak, maar je kan de 2009 (of 2010 ondertussen al) kaarten makkelijk 'goedkoop' vinden.

Hartslagmeter is inderdaad draadloos en werkt vlekkeloos.

Ik heb 325 betaald, geleverd aan mijn deur. Via de ebay-shop waar Talos de zijne ook heeft gekocht, ik zou link moeten zoeken. Staat anders zeker in de "wat heb je gekocht" thread.

@ Niels: enige onderhoud wat ik doe is de ketting om de paar ritten volledig schoonmaken. Gewoon met een vod de ketting goed vastnemen en dan laten draaien. En de tandwielen achteraan idem, met een vod zorgen dat alles proper is. Ofwel met "strooikoord" tussen de tandwielen, beste manier eigenlijk.
Nadien gewoon inspuiten met wat siliconenolie ofzo.

@ Magnum: knap ding. Volgende grote aankoop zal ook een MTB zijn, ergens in oktober ofzo, zodat de koersfiets binnen kan blijven bij regenweer. Maar idd, het is een verdomd dure hobby als je alles begint te rekenen. Vooral als je niet het "goedkope" materiaal koopt, maar ergens de tussenslag.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules