Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 27-09-2008, 13:17   #101   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Ik bekijk deze topic elke dag in de hoop dat de 'stockmarket bitches' hier een gigantisch verlies komen rapporteren.

Awel?
Gefiled onder afgunst, check.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2008, 16:34   #102   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

ik ben een trouwe hond.. de trends komen en gaan, maar IBM blijft bestaan.

het laatste half jaar een 5% eraf, maar hebben op +-4jr al een dikke 75% opgebracht dus ik mopper niet.
snel tevreden, de wannes

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2008, 17:05   #103   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Mijn ouders hebben jaren geleden 40.000 toenmalige Belgische franken belegd in een aandelenkorf bij Dexia (misschien was het toen zelfs nog Gemeentekrediet). Ik heb die aandelen nog altijd en die hebben nog nooit een hogere waarde dan de aankoopprijs gehad. Na een paar jaar waren ze zelfs nog maar 450 euro waard. Een paar maand geleden stonden ze al terug aan 880 euro ofzo. Nu zijn ze weer gezakt naar 650.

Als die ooit meer dan 1.000 euro waard zijn, dan verkoop ik die rommel meteen.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 11:16   #104   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Wow, Fortis gaat de enorm pijnlijke tour op.
Old 28-09-2008, 11:22   #105   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

En dit gaat ook pijnlijk worden voor de gewone consument...
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 11:42   #106   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

manee zot. Ze kunnen niet failliet gaan want op korte en middellange termijn zijn ze nog solvabel. Toestanden gelijk in Amerika waar de sectorgenoten rustig afwachten op de chapter 11 (bescherming tegen schuldeisers, onder supervisie van de staat geplaatst, , maar geen faillissement) zijn dus uitgesloten.
Met een nationalisering zouden in een huidige situatie ook de aandeelhouders akkoord moeten gaan.
Het enige wat mij faisabel lijkt is een volledige overname en dan het opbreken gelijk het hun uitkomt. Maar dat zal wat kosten, want voor minder als €12 per aandeel (boekwaarde voor zover ik het goed voorheb) gaat er niemand willen verkopen.

Een ding is zeker, het zal dit weekend hard tegen hard zijn.
ING bijgstaan door JPmorgan (de chapter 11 lijkenpikkers in amerika)
Staat bijgestaan door Degroof (bekend om bemiddeling en rechthouden van de situatie)
Fortis bijgestaan door Morgan Stanley, de defensiefste van de hoop in amerika.

Also, In amerika is er nu toch iets of wat zekerheid over het 700B plan. BRACE FOR IMPACT.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 13:20   #107   link
eniac
Senior Member

Ik moet me nog altijd geen zorgen maken ivm lening enzo? :s
eniac is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 13:34   #108   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik dacht dat de boekwaarde rond de 10.5€ zat en dat de overheid dat er ook minstens voor eist van de gieren die er nu opspringen.

Toch maar bizar voor een bedrijf dat op zich best solvabel en rendabel is, dat een vertrouwenscrisis het zo hard doet crashen.
Maar tbh heb ik het niet echt gevolgd sinds de ABN-Amro overname.
Old 28-09-2008, 18:09   #109   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by eniac View Post
Ik moet me nog altijd geen zorgen maken ivm lening enzo? :s
Welke zorgen? Uw lening moet je sowieso afbetalen, dus veel zal er niet veranderen. Nu goed, de kans dat Fortis failliet gaat is nagenoeg onbestaande. Ze maken genoeg winst en zullen dat in de toekomst ook wel blijven doen. Dat hun beurswaarde sterk gedaald is, is wel een feit, maar dat heeft weinig te maken met de solvabiliteit van het geheel.
Old 28-09-2008, 20:39   #110   link
starman
heeft een onfris idee

Een bank steunt op vertrouwen, aan de koers te zien is het vertrouwen in Fortis helemaal zoek. Dat wordt ook aangetoond door de massale overstap van Fortis naar andere banken en t feit dat zelfs Leterme tot kalmte moet aanmanen. Er is nog géén bankrun. Fortis moet zich dus liquide proberen houden door assets te verkopen of door héél duur krediet op te halen op de interbankenmarkt.

Men moet ten alle tijde nog meer wantrouwen voorkomen en opgaan in een groter geheel zou voor de nodige stabiliteit moeten zorgen.

En int slechtste gevoel kan da wel degelijk gevolgen hebben voor leningen allerhande.
Als er effectief een bankrun ontstaat is Fortis genoodzaakt om al zijn geld terug te trekken en dus leningen vervroegd te innen voor het gehele bedrag. Tenzij ze natuurlijk al in een MBS zitten, maar denk niet dat dit in continentaal europa zoveel gebeurde. Toch zeker niet voor private hypotheken.
starman is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 22:19   #111   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
Originally Posted by starman View Post

En int slechtste gevoel kan da wel degelijk gevolgen hebben voor leningen allerhande.
Als er effectief een bankrun ontstaat is Fortis genoodzaakt om al zijn geld terug te trekken en dus leningen vervroegd te innen voor het gehele bedrag. Tenzij ze natuurlijk al in een MBS zitten, maar denk niet dat dit in continentaal europa zoveel gebeurde. Toch zeker niet voor private hypotheken.
Dan toch niet voor particuliere leningen. Wat nu gebeurt met Fortis is gewoon belachelijk en onterecht. Het wakkert mijn haat voor speculerende kapitaalhandelaars nog meer aan. Aandelen moeten de werkelijkheid weerspiegelen. Het lijkt zo ver te komen dat heel de beurs virtueel is.
Old 28-09-2008, 22:27   #112   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Dus een bank kan zomaar een volledige lening gaan innen voor de afgesproken termijn en eenzijdig beslist? Lijkt mij vrij sterk, maar kom.
Old 28-09-2008, 22:48   #113   link
starman
heeft een onfris idee

Stel da de bank slechts 2 klanten heeft. Jij en ik. Jij hebt €100 000 op de bank gezet en de bank heeft dit aan mij uitgeleend. Stel nu dat jij je 100 000 terug wil maar dat de bank niet meer aan vers geld kan geraken. Enigste mogelijke oplossing dat ze nog hebben is het uitgeleende bedrag terugvorderen.

Dat ze een lening terugvorderen is idd redelijk onvoorstelbaar. Maar dat ze iemand zijn geld niet meer uitbetalen is nog onvoorstelbaarder.

Das wa mijn logisch verstand me toch vertelt.
starman is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 00:07   #114   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Overheden injecteren 11miljard en krijgen 49% in handen.
ABN Amro wordt overgekocht door ING voor 10miljard
Hopelijk is het voldoende om het vertrouwen een beetje te herstellen.

Jaja, die zever van Amerika, da kan ons nooit overkomen
In Duitsland gaat er ook stilaan een eerste slachtoffer vallen; Hypo Real Estate

Wil al jaren weg bij Fortis, maar als ik het nu doe, ga ik me nog ocharme schuldig voelen ook...

Last edited by Turtle; 29-09-2008 at 00:14.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 07:39   #115   link
Matthias
*snore*

Quote:
Das wa mijn logisch verstand me toch vertelt.
Maar de wet volgt u niet, als een schuldenaar voordeel van termijn heeft kan dat hem niet zomaar ontzegd worden. Zélfs bij een faillissement worden die schulden niet onmiddellijk opeisbaar.

Soit, tenenkrullend hoe er nu weer een hele hoop onethische speculanten stinkend rijk zullen worden met overheidsgeld. Niet dat de staat niet moest ingrijpen, maar dezelfde speculanten die de koersen de diepte in gejaagd worden nu slapend rijk als ze het een beetje goed gespeeld hebben.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 09:36   #116   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

En daar gaan Dexia en ING nu. Vooral Dexia is een beetje verontrustend (atm al -30%).
Zotte dingen, maar nog wat vroeg atm. Even afwachten wat de rest vd dag zal brengen.

Last edited by Turtle; 29-09-2008 at 09:44.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 10:14   #117   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Schoonvader werkt als adviseur bij Dexia, hij zal weer ene leuke week tegemoet gaan. Als vijftiger uw job verliezen, het is niet aantrekkelijk.
Old 29-09-2008, 10:15   #118   link
Matthias
*snore*

Kunt misschien uw job opgeven, een sinaasappelkistje op de kop tikken en ergens aan Brussel Noord het einde van de wereld aankondigen, schaamdees.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 10:55   #119   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Dat was hypothetisch gesteld natuurlijk. Ergens vermoed ik wel dat je de ernst onderschat van mogelijk jobverlies op die leeftijd. Je hebt dan een heel eigen economisch klimaat uitgebouwd, waardoor verlies van inkomen over langere termijn (vind maar eens werk) vrij hard kan aankomen.
Old 29-09-2008, 11:20   #120   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

2006 -> fortis maakt 4.4 miljard netto winst
2007 -> fortis maakt 4.0 miljard netto winst
2008 -> ik lees overal dat fortis nog steeds winst maakt
De belgische staat moet wel 4.7 miljard injecteren. Boeken ze dat op 1 jaar? Als ik zie dat ze al enorme moeilijkheden hebben om 1 miljard bij elkaar te sprokkelen omdat ze met steeds grotere begrotingstekorten zitten, stel ik mij daar toch vragen bij, als niet-economist. Iedereen kan bijleggen omdat men daar blijkbaar grotere ogen had dan hun buik, en door valse geruchten van speculanten die er binnenkort waarschijnlijk winst uit halen.

Naar wat ik zie dalen ze nog verder ondanks het nieuws van vanmorgen : http://www.beursduivel.be/aandeel-FORTIS.koersen

Last edited by Magnum_; 29-09-2008 at 11:34.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules