Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 1 25.00%
3 sterren 1 25.00%
2.5 sterren 2 50.00%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 4. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 19-02-2018, 21:18   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Black Panther'

Nadat zijn vader in een aanslag omkomt bestijgt T'Challa (Chadwick Boseman) de troon van Wakanda, een voor de buitenwereld straatarm Afrikaans land dat in werkelijkheid een hoogtechnologische samenleving huisvest. De politiek van Wakanda is altijd op zichzelf gericht. Wanneer Ulysses Klaue (Andy Serkis) het gemunt heeft op het vibranium dat Wakanda haar rijkdom geeft en er zich een uitdager voor de troon aandient moet T'Challa zich richten tot de mystieke krachten van zijn voorvaders om de Black Panther te worden en Wakanda van een onzekere toekomst te redden.

De nieuwste superheld in het Marvel Cinematic Universe heet 'Black Panther' en komt recht van de Afrikaanse steppe onze richting uitgedenderd. Disney en Marvel maken er geen geheim van dat ze hiermee op de zwarte kijker mikken, een groep die volgens hen tot dusver onvoldoende bediend werd. De zwarte cultuur is zeker aanwezig: de vuistdikke accenten zijn niet te tellen, de soundtrack pompt tribal beats dat het geen naam heeft en de cast bestaat uit een schare afro-amerikaanse topacteurs. Toch is het de portrettering van de vrouwen die het meest in het oog springt: stuk voor stuk sterke dames die de mannen kort aan de leiband houden, T'Challa incluis. Meer nog dan het zwarte doorbreekt 'Black Panther' het glazen plafond in comicland.

De film zelf is een onderhoudend spektakel met een tweede helft die opvallend sterker is dan de eerste. 'Black Panther' start nogal clichématig met een resem inwisselbare actiescènes en set pieces. Het is pas wanneer Erik Killmonger (de charismatische Michael B. Jordan) ten tonele verschijnt dat de bal echt aan het rollen gaat. Killmonger is een van de betere slechterikken die ik al in een Marvelfilm heb gezien, een politiek gemotiveerde figuur met een tragisch kantje. Tegen het einde van de film betrapte ik me er op dat ik zowaar enig medeleven met de man voelde. Killmonger brengt ook een aantal interessante thema's als neo-kolonialisme en ontvoogding binnen het verhaal. Het siert de scenaristen dat ze 'Black Panther' een politieke lading hebben willen meegeven, al blijft het allemaal wel oppervlakkig.

Regisseur Ryan Coogler ('Creed') geeft de prent een bijzonder kleurrijke look mee. Vooral de droomscènes bij de boom vol zwarte panters zijn een lust voor het oog. Coogler slaagt er ook in de nevenpersonages duidelijk te uit te vlezen. Extra jammer dus dat de finale weer een voorspelbaar massagevecht is en het talent van Martin Freeman crimineel onbenut wordt. De beste actiescène zit overigens halverwege: een adembenemend ritueel duel tussen T'Challa en Killmonger, man tegen man, zonder superkrachten. 'Black Panther' werkt het beste als het de superkrachten even laat voor wat ze zijn. De personages en acteurs zijn sterk genoeg om op zichzelf te boeien.

'Avengers: infinity war', het massaspektakel dat binnen een aantal maanden op ons wordt losgelaten, belooft een groots strijdtoneel met niet minder dan 70 superhelden. Geen idee of we door die bomen het bos nog zullen zien, maar ik ben er wel zeker van dat ik T'Challa tussen die meute zal (her)kennen.

2.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 20-02-2018 at 12:56.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2018, 12:25   #2   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Infinity War is geen tweedelig spektakelstuk. Infinity War (Avengers 3) staat op zichzelf en volgend jaar komt Avengers 4 uit, maar het is niet dat het verhaal in 2 stukken verteld wordt.
Old 20-02-2018, 12:55   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ah, dan is dat veranderd? Ik pas het aan.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2018, 13:13   #4   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Ah, dan is dat veranderd? Ik pas het aan.
Yep: https://www.cinemablend.com/news/154...part-2-anymore

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules