Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 14-06-2018, 23:33   #1   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

HDD in MacBook vervangen door SSD

Iemand een tutorial ergens? Heb wat gezocht maar vindt vooral verouderde tutorials met uitleg over snowleopard en install discs.

Ik meende te horen dat je eerst de ssd via USB kunt aansluiten en vanuit OSX een verse install op de schijf kunt doen. Maar een collega vertelde me dat hij dat ooit probeerde en dat het toen niet wou booten.

Any tips welcome.

edit: is de bedoeling om een clean install te doen, geen clone operatie.

Last edited by Belgatom; 14-06-2018 at 23:36.
Belgatom is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2018, 06:56   #2   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Welk model MacBook en welke versie van macOS wil je draaien?

Makkelijkste is een USB stick (wel 16GB), die stick formatteren, Installer downloaden en via command line die stick bootable maken.

Werkt ook met een externe hdd USB maar die moet je wel mogen formatteren
Old 15-06-2018, 07:47   #3   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Het gemakkelijkste is om inderdaad gewoon een USB Stick voor te bereiden met de installer op of Internet Recovery mode.

Internet Recovery:

Je kan die Macbook opstarten met de nieuwe SSD en via je wifi een internet recovery doen. Dan ga je het OS krijgen dat je bij de MacBook pro origineel hebt gekregen. Daarna kan je dan via de App Store een upgrade uitvoeren. Zo heb je ook een clean install.

Internet recovery krijg je door je mac op te starten en dan direct na het opstart geluid "Command + Option + R" in te duwen. Als het goed gaat zou je het Apple logo niet mogen zien en gaat het langer duren, je gaat op een scherm komen met een wereldbol.

Hier kan je kiezen, verbind met een wifi of ga via je ethernet kabel, beiden zouden herkend moeten worden.

Via USB:

Een bootable USB maken doe je zo:

https://www.macworld.co.uk/how-to/ma...drive-3575875/

Maar bij deze manier moet je wel eens nakijken of jou MacBook exact nog de laatste versie van MacOS kan draaien. Want de App Store heeft alleen de laatste nieuwe versie in de repo zitten. Indien je niet zeker bent kan je het best via de Internet recovery doen omdat je dan de ge´nstalleerde versie gaat terug krijgen die erop stond per aankoop en zo upgraden naar de versie je aankan.

Hetzelfde process als de USB bootable is; Rebooten met Option/Alt key ingeduwd en je USB stick kiezen als medium en je kan beginnen installeren.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2018, 10:54   #4   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Mac OS High Sierra, dus laatste versie.

Ik ga eens kijken om dit via USB te doen. Heb hier wel een 16gb stickje liggen. Dat de postbode nu maar vlug komt met mijn SSD.

Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Internet Recovery is ook een optie maar dan krijgt hij eerst zijn originele OSX en die mag ik dan herhaaldelijk updaten naar de juiste. Too much time.
Old 15-06-2018, 15:46   #5   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

And..... Done.

Bedankt. Pintje of deftige whisky te goed houden.
Old 15-06-2018, 16:05   #6   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Belgatom View Post
Mac OS High Sierra, dus laatste versie.

Ik ga eens kijken om dit via USB te doen. Heb hier wel een 16gb stickje liggen. Dat de postbode nu maar vlug komt met mijn SSD.

Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Internet Recovery is ook een optie maar dan krijgt hij eerst zijn originele OSX en die mag ik dan herhaaldelijk updaten naar de juiste. Too much time.
Ik denk dat je rechstreeks de juiste versie krijgt in de Appstore voor te upgraden. Nog niet getest wel.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2018, 17:17   #7   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Ik denk dat je rechstreeks de juiste versie krijgt in de Appstore voor te upgraden. Nog niet getest wel.
Dat zou dan recentelijk moeten zijn want een collega van mij deed 3 mac mini's op deze manier en mocht ze een aantal stappen verhogen van OS voor hij weer klaar was.

USB is the way to go.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules