Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 14-03-2017, 19:09   #1461   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

GoT is avondvullend hoor Een degelijke uitleg daarvan haspel je ook niet af op een kwartiertje.
Old 14-03-2017, 19:47   #1462   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Ha! Mission Red Planet 2nd edition is geweldig.
Is blijkbaar 1st edition. Doet dat veel van het spelplezier af?
Old 15-03-2017, 00:45   #1463   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Is blijkbaar 1st edition. Doet dat veel van het spelplezier af?
Ik dacht vooral dat de graphics een update hebben gekregen
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 22:44   #1464   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Na heel erg lang getwijfeld te hebben aan Scythe - fuck it, kben te casual - flink wat centen gespaard en Splendor gekocht. Lijkt uitstekend aan te sluiten bij de spellen die we graag spelen. Ook lang getwijfeld aan Dynasties, had het ook met twee speelbaar geweest was het die geworden.
Old 23-03-2017, 23:11   #1465   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Scythe is een topspel, en Splendor is een van de beste fillers
Old 23-03-2017, 23:36   #1466   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Na een slechte ervaring vorig jaar Scythe even wat stof laten vangen in de kast, maar nu al terug 2x op een week tijd gespeeld.

Tof, maar voor mij nog geen absolute klassieker. De #6 op BGG is me nog iets te overdreven, al zal ik volgende keer geen nee zeggen tegen een nieuwe play.
Old 24-03-2017, 06:50   #1467   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Scythe komt veel te weinig op tafel bij mij :-(
Zou het solo moeten beginnen spelen.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2017, 09:05   #1468   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Splendor vind ik dan persoonlijk nogal overroepen. Ik schat een keer of 5-6 gespeeld en het is alleen maar gedaald in mijn achting.
- In de meeste spellen worden er msh 1 of 2 level 3 kaarten gekocht - veel makkelijker/sneller om level 1 en level 2 kaarten te kopen. Had toch net iets beter geschaald mogen worden.
- Naast letten op de nobles is de voornaamste andere 'strategie' resource-efficientie: de kaart kopen waar je minste chips voor moet gebruiken. Dat heb je door na 2 beurten en dan voor de rest is het vooral luck of the draw.
- Kaarten op hand nemen om iemand anders te blokkeren is slechts zelden echt een goeie zaak - je verspilt een beurt, en je blokkeert meestal 1 specifieke andere speler (die met luck of the draw evengoed nog altijd kan kopen wat hij wil), wat doorgaans te voordele van spelers 3 en 4 is.
- Een resource blokkeren door ze te hoarden is wel eens leuk, maar kan je niet echt kiezen als strategie (teveel afhankelijk van de kaarten) en heeft hier bovendien nog nooit tot de overwinning geleid (aangezien je dan je eigen aankopen behoorlijk limiteert)
- Je hebt een beetje iets van een 'engine' naar het einde van het spel toe, waarmee je goedkope kaarten gewoon kan oprapen, maar de level 3 kaarten blijven vaak buiten bereik tot op het allerlaatste. Verder spelen heeft evenwel geen zin, want meestal weet je enkele ronden voor het einde al vrij goed wie er gaat winnen (tenzij er een heel (un)lucky card draw is).
- Met 2 spelers heb je net iets meer controle over de outcome, maar dan wordt het ook behoorlijk gemeen en ben je nog meer afhankelijk van luck van de card draw.

Het resultaat is een behoorlijk groot luckfest waar je continu reactief speelt en je beslissingen altijd op hetzelfde neerkomen. Als je geen problemen hebt met hoge geluksgehalte, dan sure. Ik vind dat niet superleuk, zeker niet in combinatie met een engine-building achtig spel - dat nodigt net uit tot strategie en wordt hier totaal niet beloond. The Builders en Thief's Market vind ik dan beide veel betere alternatieven (die nog steeds allesbehalve bittere ernst zijn, maar waar je toch een klein beetje meer gevoel van opbouw en controle hebt).

Maar bon, het blijft een filler - zal nog wel eens op tafel komen.

Last edited by Mr.E; 24-03-2017 at 09:08.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2017, 11:52   #1469   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zogenaamde fillers bevallen ons het best. Niets mis met een joekel van een spel, ik geil immer op gedetailleerde miniatures en formidabel artwork, daar raken we echter zelden toe. Regels doorploegen, voldoende tijd vinden, wat kameraden verzamelen,... Nein, dan zijn fillers van een half uurtje ideaal.
Old 30-03-2017, 08:25   #1470   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Paar nieuwe aanwinsten onderweg:
- Cry Havoc
- The Last Friday
- Elysium
- Ghost Stories

Genoeg opgezocht om vrij te zeker te zijn dat het mijn ding zal zijn - toch benieuwd
Old 21-04-2017, 08:21   #1471   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Heeft er iemand weet van een winkel waar we charterstone kunnen pre-orderen?

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Old 21-04-2017, 10:20   #1472   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Er komt een Nederlandstalige versie via een Vlaams bedrijf.
Old 21-04-2017, 11:23   #1473   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Daar heb ik geen interesse in :-/
heb een PM gekregen op FB. via summoner.nl zou het maar €60 zijn.

Fidoh vond het te lang

Old 22-04-2017, 09:02   #1474   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

We gaan hier sowieso Qwirkle kopen, en ik twijfel als 2de spel nog tussen:

- caverna
- arkham horror
- eldritch horror
- robinson crusoe

Moet sowieso iets zijn dat solo te spelen valt, tof is met 2, en mag bruikbaar zijn met 4. Iemand uitgesproken meningen over één van bovenstaande?
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 09:16   #1475   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

De horrors niet echt gespeeld, spreken me zo niet aan.

Als je Agricola nog niet hebt, zou ik voor caverna gaan. Ondertussen toch een gevestigde waarde van Rosenberg.

Robinson is dan weer een zalige co op en een van de weinige spellen die ikzelf solo ook speel.
Old 22-04-2017, 10:27   #1476   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
We gaan hier sowieso Qwirkle kopen, en ik twijfel als 2de spel nog tussen:

- caverna
- arkham horror
- eldritch horror
- robinson crusoe

Moet sowieso iets zijn dat solo te spelen valt, tof is met 2, en mag bruikbaar zijn met 4. Iemand uitgesproken meningen over één van bovenstaande?
Als je voor een van de horrors gaat, zou ik zeker Eldritch nemen - er wordt een heel klein beetje aan sfeer ingeboet, maar het spel is een stuk meer gestreamlined. Het zijn alle drie games die hoog worden aangeschreven, dus ik denk niet dat je zoveel verkeerd kan doen.
Caverna is meer sandbox-achtig, doet qua theme en sfeer niets voor mij, maar zit heel goed in elkaar en je hebt veel keuze mogelijkheden. Eldritch is qua theme (voor mij) heel goed, en moeilijk maar niet frustrerend moeilijk. Robinson nog niet gespeeld, maar lijkt mij meer frustrerend (als in, je kan 'alles juist doen' en toch verliezen - je kan altijd pech hebben, ook bij Eldritch, maar van wat ik ervan gezien heb, zou ikzelf toch enigszins interesse verliezen).
Ik ben geen solo-player, maar ik denk wel dat vanuit solo perspectief Robinson de beste optie is.
Old Yesterday, 09:49   #1477   link
andu

andu's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Robinson is het enige spel op je lijstje dat zowel solo als met twee even leuk is.
andu is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules