Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 16-11-2009, 10:47   #21   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Dat heb je dan met vrouwen en hun lady shaves in huis te nemen

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik mij afvraag hoe het in godsnaam wettelijk kan zijn om zoveel geld op voorhand te vragen aan mensen zonder intresten. Dit terwijl de technologie al jaren ver genoeg staat om de meterstand maandelijks tot bij de leveranciers te krijgen.

Als de leverancier te gierig is om een technische oplossing te zoeken of elke maand iemand langs te sturen om te controleren, dan krijgt hij toch geen recht om maar forfaits te gaan vragen ad random?
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 13:36   #22   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Dat heb je dan met vrouwen en hun lady shaves in huis te nemen

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik mij afvraag hoe het in godsnaam wettelijk kan zijn om zoveel geld op voorhand te vragen aan mensen zonder intresten. Dit terwijl de technologie al jaren ver genoeg staat om de meterstand maandelijks tot bij de leveranciers te krijgen.

Als de leverancier te gierig is om een technische oplossing te zoeken of elke maand iemand langs te sturen om te controleren, dan krijgt hij toch geen recht om maar forfaits te gaan vragen ad random?
Die bestaan al vertrouw me maar. Er zijn zelfs meters die om de 15 minuten een meterstand doorgeven aan indexis. Deze meters worden wel alleen gebruikt bij bedrijven die veel energie vragen.
Old 16-11-2009, 15:54   #23   link
Vulk
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
nop.
Enkel glas gedeeltelijk.
Suckt hard maarja.
En dan nog slechte verwarming in mijn ogen.
En mijn pa die uit senegal terug kwam en paar maand verwarming op 35 graden smeet en die niet afzette als hij weg was.
Hopelijk trekken we terug
Andere ramen steken + renovatiepremie aanvragen. Winst haal je er "zo" uit. Vader laten dokken.
Vulk is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 21:46   #24   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Vulk View Post
Andere ramen steken + renovatiepremie aanvragen. Winst haal je er "zo" uit. Vader laten dokken.
In een huurhuis? Ik steek daar geen geld in hoor. Hebben hier in heel kot al nieuwe vloer gelegd.
No offence maar huisbazin is een joodse en elke cent die ze moet uitgeven is teveel. Dus die ramen vervangen zit er zeker niet in.
Job 1 als ik terug werk heb is iets anders zoeken en verhuizen.
Old 17-11-2009, 11:57   #25   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Send a message via MSN to Fraeco
Is er trouwens ergens iets waar je op een serieuze manier energie leveranciers kan vergelijken met elkaar?

Heb al eens op site van vreg gekeken, maar om zo'n vergelijking te laten opmaken vraagt die meterstanden om ons gemiddeld verbruik te kunnen opmeten.

Daar wij nu voor de eerste keer alleen gaan wonen hebben we dus nog geen meterstanden.
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Fraeco is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 16:34   #26   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fraeco View Post
Is er trouwens ergens iets waar je op een serieuze manier energie leveranciers kan vergelijken met elkaar?

Heb al eens op site van vreg gekeken, maar om zo'n vergelijking te laten opmaken vraagt die meterstanden om ons gemiddeld verbruik te kunnen opmeten.

Daar wij nu voor de eerste keer alleen gaan wonen hebben we dus nog geen meterstanden.
Lampiris zowel voor gas als elektriciteit
Old 07-11-2011, 17:01   #27   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Thread revival!

Mensen die op aardgas verwarmen: hoeveel verbruiken jullie ongeveer per dag in deze tijd van het jaar? Ben serieus aan het prutsen om mijn verwarming optimaal afgesteld te krijgen en ben nu vooral met mijn stooklijn aan het spelen, maar ik weet niet goed wat ik mag verwachten als normaal verbruik per dag.

Ik zit met pakweg 90m vloerverwarming, voor de rest radiatoren. Met enkel vloerverwarming heb ik met een bepaalde stooklijn (wel nog te hoog want te warm binnen) een verbruik gehaald van 10m op 1 dag. Lijkt mij enorm veel?

Internet spreekt van gemiddeld 2000m gas per jaar voor een alleenstaande woning, zit nu al aan 600m sinds maart met de winter die nog moet komen. Niet helemaal representatief omdat ik ook redelijk wat heb moeten stoken om bouw te drogen en wat te lang met suboptimale parameters heb verwarmd, maar maak er mij toch wat zorgen over.

Woning is heel goed gesoleerd, dus verbruik zou eerder aan de lage kant moeten liggen.
Sloefke is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2011, 17:49   #28   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Ik heb nu in een week een kleine 10 kubiek verbruikt. Living van 50 vierkante meter met 4 radiatoren, plus nog 2 in de gang en 1 in slaapkamer boven, die laatste 3 staan op 1,5 of zo. Al de rest ligt af. Rijwoning, ketel is wel al een jaar of 15 oud. Verwarming ligt enkel 's avonds aan, voor een uur of 3-4 op 18-19 graden. Ik woon hier alleen; wreed veel wordt hier niet gedouched of in bad gegaan dus.

Klein kot, zal ne keer of 5 in uwe mansion passen, maar goed, het geeft u een idee

Last edited by Niels; 07-11-2011 at 17:52.
Niels is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2011, 19:36   #29   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Niels View Post
Ik heb nu in een week een kleine 10 kubiek verbruikt. Living van 50 vierkante meter met 4 radiatoren, plus nog 2 in de gang en 1 in slaapkamer boven, die laatste 3 staan op 1,5 of zo. Al de rest ligt af. Rijwoning, ketel is wel al een jaar of 15 oud. Verwarming ligt enkel 's avonds aan, voor een uur of 3-4 op 18-19 graden. Ik woon hier alleen; wreed veel wordt hier niet gedouched of in bad gegaan dus.

Klein kot, zal ne keer of 5 in uwe mansion passen, maar goed, het geeft u een idee
Mja, die 10m was ook wel toen mijn vloerverwarming de living altijd tot 24 stookte, wat ik ook van gewenste temperatuur instelde op mijn thermostaat

Nog een beetje aan het googlen geweest, en de verhouding van onze cijfers klopt wel ongeveer denk ik:

http://www.vreg.be/info-over-het-gem...ardgasverbruik

Quote:

Verbruiker

Jaarverbruik aardgasmeter (in kWh)

Kleine verbruiker

2.326

Relatief kleine verbruiker

4.652

Doorsnee gezin

23.260

Grote verbruiker

34.890
Die vloerverwarming krijg ik wel getweakt, miserie is dat die thermostaat/stooklijn ook de temperatuur voor mijn radiatoren bepaalt. Flaw in mijn verwarming of te optimaliseren? Pfff, bouwen is niet leuk
Sloefke is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2011, 22:42   #30   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Sloefke View Post
Die vloerverwarming krijg ik wel getweakt, miserie is dat die thermostaat/stooklijn ook de temperatuur voor mijn radiatoren bepaalt. Flaw in mijn verwarming of te optimaliseren? Pfff, bouwen is niet leuk
Geen aparte thermostaat voor de radiatoren?

Hier beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Gescheiden thermostaat. Werkt perfect. Combi-mix systeem mengt het retourwater radiatoren met instroomwater VV om die op 40C te zetten atm. Met de verbouwing staat die temp. wat hoger dan normaal (30 35C normaal).
Old 09-11-2011, 10:21   #31   link
piotke
Senior Member

Sloefke, let wel, wat je daar zien staan is in kwh en niet in m3....
11,5606 kWh/m3 dus uw 10m is zo'n 115 Kwh.

Ons verbruik vorig jaar (van september 2010 tot november 2011). (3 geven, verwarming op aargas, enkele kleine constante verbruikers zoals vijver pompen die aanstaan)

Electriciteit: +/- 2450 Kwh
Gas: +/- 970 m
Water: +/- 50 m

je moet dus kijken bij verwarming en ander gebruik:

Doorsnee gezin 23.260 = 2115 m
Grote verbruiker 34.890 = 3170 m

Als men rekend dat de verwarming gemiddeld genomen van mid october tot einde maart aan staat; zo'n 5.5 maand = zo'n 165 dagen.

Een doorsnee gezin zou dan per dag zo'n 12.8 m3 verbruiken. (Daar zit dan nog wel koken en wassen enzo bij als je daar ook gas voor gebruikt, maar eigenlijk is die 10m niet zo onoverkomelijk blijkt dan).

Last edited by piotke; 09-11-2011 at 10:27.
piotke is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2011, 20:44   #32   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

beide afrekeningen gekregen:

Nuon:
Elek Dag: 1561 kwh
Elek Nacht: 2343 kwh
Totale prijs: 819,94 euro (voorschotten waren goed, ik kreeg 70 euro terug)

Lampiris:
Gas: 12740kwh
Totale prijs: 669,93 euro (voorschotten waren net te laag, 70 euro moeten bijbetalen)
Old 07-12-2011, 16:17   #33   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

815 euro op 3 maand aan electriciteit (1500kwh per maand). Elektrische verwarming & vrouw en kind dat thuis zitten is niet zo economisch. En we stoken dan nog het grootste deel met een spekkachel, slechts 2 van de 7 electrische warmtecollectoren staan aan.

Centrale verwarming op gas komt hier wel asap te liggen.
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 20:15   #34   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Heb zelf ook eens mijn meterstanden bijgehouden de laatste maand, op 31dagen kom ik tot volgend verbruik:
water 4.3990m^3
elektriciteit 365.7 kWh
gas 163.324 m^3
Valt wel nog mee gezien de situatie: 3 studenten(veel thuis dus overdag) in een halfopen bebouwing die niet zo super is gesoleerd; of niet?

Kan iemand mij vertellen wat dit ongeveer effectief kost zal kosten, en vooral of dit in lijn ligt met mijn voorschotfactuur?
Een snelle berekening voor mijn situatie komt neer op 0,204/kWh voor elektriciteit en 0.498/m^3 of 0.043/kWh voor gas. Zijn dat realistische tarieven(leverancier is OCTA+)? Dit geeft dan 78,89 voor elektriciteit en 81,39 voor gas. Mijn voorschotfactuur vermeldt 83,43 voor elektriciteit en 111,2 voor aardgas(echter in de maand december). Wel schandalig dat er 21% BTW wordt verrekend op nutsvoorzieningen eigenlijk...
logion is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 21:16   #35   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Ik dacht dat gas iets duurder was, zelf gebruik ik €0.60/m^3 om de kost te schatten. Elektriciteit komt bij ons neer op €0.18/kWh, maar we zijn wel grootverbruiker.
Old 23-12-2011, 13:27   #36   link
piotke
Senior Member

Quote:
Originally Posted by piotke View Post
Ons verbruik vorig jaar (van september 2010 tot november 2011). (3 geven, verwarming op aargas, enkele kleine constante verbruikers zoals vijver pompen die aanstaan)

Electriciteit: +/- 2450 Kwh
Gas: +/- 970 m
Water: +/- 50 m
We betalen aan Electrabel per maand 130 euro voor gas en electriciteit. Eindafrekening gaf me 36 euro terug. Mooi.
Old 16-02-2012, 15:35   #37   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Hoera! Het is van erg dramatisch naar licht dramatisch gegaan. Wel jammer dat ze voor 2012 alsnog meer dramatiek voorspellen.

Dat is in totaal 1000 euro terug voor 2011, dat ze teveel hadden aangerekend.
acku is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2012, 16:05   #38   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

100m2 gas verbruikt op 1 dag. Hmmmm. Dit gaat weer geen goedkoop jaar worden.
Old 16-02-2012, 16:12   #39   link
piotke
Senior Member

Je pompt het zo via de schoorsteen naar buiten ?
Old 16-02-2012, 20:19   #40   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

geen paniek 't is maar vierkante meter.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules