Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 29-04-2012, 17:28   #61   link
Zapp
rebmeM

Zapp's Avatar

Send a message via MSN to Zapp
Ik vraag me eigenlijk gewoon af hoe ge daar op moet zitten en trappen... Pedaal staan vlak bij zadel terwijl stuur ik-weet-niet-hoe-ver staat.
Old 29-04-2012, 21:08   #62   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
elektrisch brommerke
Old 01-05-2012, 11:26   #63   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Koersen is niets voor mij, als ik niet kan rechtzitten dan word ik vermoord door mijn rug.

Nieker is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2012, 16:13   #64   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

pffrt, afgezet geweest door snobfietsenmaker die mij handvatten verkocht. fiets stond vandaag in de zon, handvaten aan't smelten, mijn handen pekzwart.

hoe zie je of een ketting versleten is?
op mijn mountainbike is het voorste tandwiel vorig jaar vervangen, samen met ketting. achterste tandwiel schatte ik goed in, maar is nu volledig in gort. nu moet ik zien of ik direct de ketting mee vervang of niet
Old 26-05-2012, 16:17   #65   link
kleine klootzak
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

kleine klootzak's Avatar

na +/- 3000km als ge ze onderhouden hebt. 1000km voor extreem gebruik (vooral artkoor mtb dus)

er is een tool om dat te zien

maar das overrated. hou ze maar. tandwielen zie je wanneer ze bot staan, dat duurt ook efkes

Last edited by kleine klootzak; 26-05-2012 at 16:22.
kleine klootzak is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2012, 16:41   #66   link
tragezot
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
pffrt, afgezet geweest door snobfietsenmaker die mij handvatten verkocht. fiets stond vandaag in de zon, handvaten aan't smelten, mijn handen pekzwart.

hoe zie je of een ketting versleten is?
op mijn mountainbike is het voorste tandwiel vorig jaar vervangen, samen met ketting. achterste tandwiel schatte ik goed in, maar is nu volledig in gort. nu moet ik zien of ik direct de ketting mee vervang of niet
Als de ketting vooraan niet meer goed aansluit op de tanden van het tandwiel is ze versleten.

Tandwielen achteraan vervangen is sowieso ook ketting vervangen. Die twee stellen zich op elkaar af.

Als ge veel in de modder crosst met uw mtb en niet goed onderhoudt, kan die vre snel slijten.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2012, 16:52   #67   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ah, ok.
mag je eigenlijk de twee tandwielen afzonderlijk vernieuwen?
slijt er een rapper dan de andere?

Last edited by Teus; 26-05-2012 at 16:56.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2012, 17:44   #68   link
verstap
Junior Member

Quote:
Originally Posted by kleine klootzak View Post
hou ze maar. tandwielen zie je wanneer ze bot staan, dat duurt ook efkes
Mmm... versleten tandwielen zijn net heel scherp en puntig. Dat duurt inderdaad wel een tijdje, maar kan versneld verslijten door te blijven rijden met een versleten ketting.
verstap is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2012, 19:53   #69   link
kleine klootzak
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

kleine klootzak's Avatar

Quote:
Originally Posted by verstap View Post
Mmm... versleten tandwielen zijn net heel scherp en puntig. Dat duurt inderdaad wel een tijdje, maar kan versneld verslijten door te blijven rijden met een versleten ketting.
kweenie, bij mij is dan altijd 1 kant bot
Old 26-05-2012, 20:29   #70   link
zinno
Senior Member

Dit is dus een versleten kroon

zinno is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 09:14   #71   link
tragezot
Senior Member

Quote:
ah, ok.
mag je eigenlijk de twee tandwielen afzonderlijk vernieuwen?
slijt er een rapper dan de andere?
Hoe bedoel je? De voorste tandwielen moeten normaal amper tot nooit vervangen worden. Tenzij je te lang rondrijdt met een versleten ketting, dan verslijten die ook. Kan trouwens een dure lol worden op een koersfiets. Op duurdere groepen hangt het tandwiel vast aan de crank en als je dat moet vervangen kan dat ettelijke honderden euro's kosten.

Als je de achterste tandwielen bedoelt, dan kun je enkel de volledig cassette ineens vervangen. (Vroeger kon je kroontjes apart kopen, nu ligt dat moeilijker) Je moet daar trouwens helemaal niet voor naar een fietsenmaker gaan. Check eens youtube om dat zelf te vervangen. Bespaart je veel kosten!
Old 27-05-2012, 09:23   #72   link
kleine klootzak
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

kleine klootzak's Avatar

Heb je toch 2 tools voor nodig die ook wat kosten?

en

Ik heb die aangezien ik regelmatig mijn cassette afhaal om die helemaal te kuisen. Of om te versteken van wielset, 'k zou eigenlijk beter eens een tweede kopen. Teveel versteken is dan weer slecht voor de hub splines vermoed ik.

Zo'n volledige toolbox is een goeie inverstering trouwens als je regelmatig eens gaat herstellen/onderhouden.
Old 27-05-2012, 09:49   #73   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ik kuis mijn cassette tegenwoordig met een verfkwast en wasbenzine, telkens die eraf halen met mijn chainwip en lockring remover is mij veel te veel werk.
@tragezot: zwijg mij ervan, als je wilt wisselen tussen compact en dubbel bij de 105 dan moet je idd heel die crank vervangen...
logion is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 10:00   #74   link
tragezot
Senior Member

@Klootzak, inderdaad ge hebt dat nodig, maar dat kost nu ook de wereld niet. Als ge een beetje dief hebt van fietsenmaker (en dat zijn er veel) is de prijs van zijn werkuren soms al de prijs van die tools. Goed adres is Fashion for cyling in Aalter, alles aan super goedkope prijzen.

Ik heb hier een hele hoop cassettes liggen in allerlei maten. Te zien welke koers ik rijd. Vlakke rit steek ik een 23-11, om mee te trainen een 25-12, een koers met een hellingen een 26 of zelfs 28 achteraan.

Om te kuisen ook. Ketting met zo'n parktool brush systeem en cassettes eraf halen, laten weken in ontvetter en alles mooi afwrijven.

Trouwens hier niemand interesse in een splinternieuwe 105 triple (cranck, shifters, cassette, kabels)? Ook stuur (44cm) en stuurpen (12cm), eveneens nieuw, te koop.
Old 27-05-2012, 10:38   #75   link
zinno
Senior Member

Mijn paard vooraleer het in bad ging.

Mijn oud paard waarmee ik in het seizoen 95 mijn laatste koers heb gereden. Colnago Master Piu in Buckler blauw, was origineel afgemonteerd met een Dura-Ace STI (in de loop der tijd is er ergens een Campa Veloce aan komen te hangen) en woog droog aan de haak 5 kilo meer dan mijn huidig paard.

Binnenkort restaureer ik hem in zijn oude glorie, puur uit nostalgie
zinno is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 12:53   #76   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
Hoe bedoel je? De voorste tandwielen moeten normaal amper tot nooit vervangen worden. Tenzij je te lang rondrijdt met een versleten ketting, dan verslijten die ook. Kan trouwens een dure lol worden op een koersfiets. Op duurdere groepen hangt het tandwiel vast aan de crank en als je dat moet vervangen kan dat ettelijke honderden euro's kosten.

Als je de achterste tandwielen bedoelt, dan kun je enkel de volledig cassette ineens vervangen. (Vroeger kon je kroontjes apart kopen, nu ligt dat moeilijker) Je moet daar trouwens helemaal niet voor naar een fietsenmaker gaan. Check eens youtube om dat zelf te vervangen. Bespaart je veel kosten!
ah, OK. wist niet dat de voorste tandwielen slechts weinig slijten
heb een nieuwe cassette gekocht, ja.
Quote:
die heb ik nog niet.
Old 27-05-2012, 13:39   #77   link
kleine klootzak
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

kleine klootzak's Avatar

Quote:
ah, OK. wist niet dat de voorste tandwielen slechts weinig slijten
heb een nieuwe cassette gekocht, ja.

die heb ik nog niet.
eenmaal je ze hebt is het peace of cake om te vervangen. Niet bang zijn om wat macht te zetten om de vorige los te krijgen. Het helpt vaak om het in snukken te doen in plaats van continu hard te duwen
Old 29-05-2012, 10:57   #78   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

wtf, voorste tandwiel blijkt volledig in gort te zijn. is 1 jaar geleden vervangen, samen met ketting.
achterste tandwiel van 2 jaar terug is nog vrij goed, met een paar tandjes beschadigd op het kleinste tandwiel.
hoe kan dat nu?
Old 29-05-2012, 11:21   #79   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
@Klootzak, inderdaad ge hebt dat nodig, maar dat kost nu ook de wereld niet. Als ge een beetje dief hebt van fietsenmaker (en dat zijn er veel) is de prijs van zijn werkuren soms al de prijs van die tools. Goed adres is Fashion for cyling in Aalter, alles aan super goedkope prijzen.

Ik heb hier een hele hoop cassettes liggen in allerlei maten. Te zien welke koers ik rijd. Vlakke rit steek ik een 23-11, om mee te trainen een 25-12, een koers met een hellingen een 26 of zelfs 28 achteraan.
Heb jij dan voor elke cassette een aparte ketting?

Nog iets, als je een ander crank steekt (dubbel ipv compact voor hier op het vlakke) moet je dan ook uw ketting veranderen?
Mijn klein kamwiel (compact dus ne 34) is eigenlijk wat te klein voor hier op't vlakke, ik moet teveel switchen tussen de 34 en de 50 (en dan moet ik soms vanachter direct ook terugschakelen/hoger schakelen omdat die sprong anders te groot is qua verzet en bijgevolg dat de kettinglijn dan verre van ideaal is soms) Misschien is het ook een optie om gewoon een 39 te steken ipv ne 34 ipv gans het crank te veranderen, dat weet ik niet of dat gaat.

Ik heb een shimano 105. Als ik een 39 steek gaat dat werken icm met een 11-28 achteraan?
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 29-05-2012 at 11:26.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2012, 16:02   #80   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:

en
waar koop je dat in Gent?
brico heeft het niet

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules