Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 06-07-2012, 12:16   #1   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Vochtbestrijding

Ondertussen zijn we al sinds maart op ons gemak aan het renoveren in ons huis. Nu het zomervakantie is, schakel ik een versnelling hoger en wil ik graag werk maken van de vochtproblemen in ons huis. De symptomen zijn gebruikelijk: een oud huis en in elke muur zit vocht. Nergens dramatisch, wel vervelend en ongezond.

Hoewel het bouwverlof nakende is, hoop ik toch nog enkele firma's te contacteren voor een vrijblijvend & gratis bezoekje met als resultaat een handvol offertes. Alvorens wat rond te bellen hoop ik hier nog wat advies meepikken. Wie is betrouwbaar of net te mijden? Dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden? Zinvolle tips?

Tot slot niet onbelangrijk: regio Mechelen. Kwestie dat ik geen firma's opbel die in Beveren-aan-den-IJzer gelegen zijn.
Old 06-07-2012, 12:27   #2   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Ik denk dat Rufus u een schat aan informatie kan bezorgen. Komt er meestal op neer dat de sector vol zit met kwakzalvers die gemakkelijk en snel geld willen verdienen. Vraag genoeg offertes aan en kijk misschien eens op http://www.bouwinfo.be, daar staat een monsterthread waar enorm veel informatie in staat.

De laatste tijd lopen ze daar nogal weg met Tibas, maar ik vond dat eerder een aap die zo veel mogelijk wou verkopen. Heel de injectering van ons huis staan afbreken omdat er 1 muur niet volledig droog staat (tgv slechte verluchting). "Dat moet heir allemaal opnieuw gedaan worden". We hebben die maar wandelen gestuurd .

edit>
Er zijn veel firma's die op zaterdag ook langskomen btw, als er een offerte moet opgemaakt worden. Dat scheelt al gauw een aantal dagen verlof (maar gij werkt in het onderwijs, dus dat is 365 dagen verlof per jaar ).

edit2>
http://bouwinfo.be/forum/threads/875...stijgend-vocht

Last edited by Bjorn; 06-07-2012 at 12:33.
Bjorn is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 13:06   #3   link
Rufus
PimpMeister

Even snel wat info. Je mag gerust mee rinfo vragen hoor.
Probeer een niet al te grote firma te vinden waarvan de baas zelf langskomt voor offertes.
Is in mijn ogen altijd betrouwbaarder. Ook zeker niet zelf proberen met doe het zelfprullen. Als er vocht in de muur zit ga je nooit het product passief in de muur krijgen, moet dus altijd onder druk gebeuren.
Wie of wat is moeilijker want daar heb ik zelf niet veel kennis van. Over het injecteren op zich kan ik wel informatie verstrekken en snel zeggen of je met zeveraars bezig bent of niet.
Als ze beginnen meten op de muur -> not good. Je gaat altijd een soort condensatie in lichte mate op een muur hebben.
Deftige metingen doen ze met punten die ze in de muur slagen. Allee mijn pa had zo een machien om dat te meten met een slagstuk waardoor hij die de muur in kon drijven.
Ook is het belangrijk te identificeren wat voor vocht je hebt.
Dus is het slagregen of opstijgend vocht (beide verschillende manier om te behandelen)
Beetje snelle informatie maar als je meer uitleg wil laat je maar iets weten .

Spijtig dat mijn pa gestopt is, deze site had hem wel wat klanten kunnen bezorgen precies .

Haja hou er rekening mee dat je na de behandeling een lange tijd niet zal kunnen bezetten.
Normaal rekenen ze 1 maand per cm muur als ik me niet vergis (hier ben ik dus niet meer 100% zeker van)
Hangt af van het weer natuurlijke en of je de ruimte goed kan verluchten.
Na de behandeling ook oppassen dat je niet tot tegen de grond bezet anders maak je een vochtbrug.

Last edited by Rufus; 06-07-2012 at 13:17.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 13:14   #4   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
kijk eerst eens of je een waterkering in je muur hebt zitten!

komt er op neer dat thv de plint er een folie of een roofinglaag zit. Heb je deze laag, dan is je vochtprobleem te herleiden tot iemand die over deze laag gepleisterd heeft.

In dat geval: muren afkappen en opnieuw bezetten tot vlak aan deze laag.

Heb je dit niet, dan zal je ofwel moeten injecteren of je muur inslijpen en die waterkering plaatsen.

Ik had bij m'n woning last van over deze laag gepleisterd door vorige renovator
Old 06-07-2012, 13:26   #5   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
kijk eerst eens of je een waterkering in je muur hebt zitten!

komt er op neer dat thv de plint er een folie of een roofinglaag zit. Heb je deze laag, dan is je vochtprobleem te herleiden tot iemand die over deze laag gepleisterd heeft.

In dat geval: muren afkappen en opnieuw bezetten tot vlak aan deze laag.

Heb je dit niet, dan zal je ofwel moeten injecteren of je muur inslijpen en die waterkering plaatsen.

Ik had bij m'n woning last van over deze laag gepleisterd door vorige renovator
Jerre: Oud huis -> waterkering kan binnein kapot/versleten zijn.
En het zal niet de eerste keer zijn dat een waterkering slecht gestoken is of gewoon niet volledig.
Wat jerre zegt kan ook maar als je oud huis zegt denk ik eerder aan een echt probleem.
Maar als iemand langskomt voor ene offerte en het probleem te zien zouden zij dat via die metingen ook deels moeten merken btw.

Ik raad je trouwens aan om te laten injecteren als het idd een vochtprobleem is. veel minder vuiligheid dan inslijpen en veel sneller gedaan. Wij deden dit zelfs gewoon in de living zonder dat de mensen iets moesten afdekken. Nuja beetje stof door gaten boren en eventueel afkappen, maar meestal deden de mensen dit zelf (goedkoper).

Last edited by Rufus; 06-07-2012 at 13:29.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 13:29   #6   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

't mijne was van 1959. Na mijn renovatie droge muren
Old 06-07-2012, 13:32   #7   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
't mijne was van 1959. Na mijn renovatie droge muren
Ik zeg toch ook nergens dat het niet kan hé
en 59 valt nog goed mee :D
Ik heb al in ouder huizen gaan injecteren
Old 06-07-2012, 13:40   #8   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

idd, en zo kan Potenza zelf al is kijken of hij die waterkering heeft hè, in een discrete hoek plint weg, wat materiaal afkappen.

In mijn geval kan ik vergelijken met de andere huizen in 't straat (zelfde constructie) en het mag gezegd dat 't mijne volledig droge muren heeft en een kleine lek in het spinneke (kleine kelder onder trap) met hoge grondwatertafel in wintermaanden.
Old 06-07-2012, 13:42   #9   link
Rufus
PimpMeister

Nog een voordeel van een zelfstandige te pakken btw.
Die werken gewoon door in het bouwverlof hoor.
Allee wij deden dat toch.
Old 08-07-2012, 19:20   #10   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Ik heb nu 2 firma's laten komen. Allprotect en Dryguard. Ons huis is een huis van in de jaren 40. De waterkering is bij het oude gedeelte zo goed als verstorven. Er zit dus in elke muur tot op een kleine meter vocht. De achterbouw is origineel ook van in de jaren 40 (volgens de plannen) maar is zeker al vernieuwd geweest want de muur beschikt daar over een spouw. Deze begint al last te hebben van vocht, maar het kan ook wel een stukje condens zijn.

De eerste firma is Dryguard. Zij raden ons het injecteren van muren aan. Ze werken niet onder druk maar met een soort gel. Humabloc Plus (80%).

De tweede firma was Allprotect. Ze hadden vrij veel documentatie bij en beide heren van beide firma's zeiden praktisch hetzelfde. Allprotect zei dat we preventief de achterbouw ook konden injecteren, maar dat het kantje boord was.
Ze werken ook met humabloc als ik me niet vergis, maar in een lagere concentratie en wel onder druk.

Wat zijn de voor en nadelen van werken onder druk? Allprotect raadde ook aan om achteraf een zoutmembraan in te kammen, maar dit hoefde niet meteen de gebeuren en was eerder als een bijkomstige barriere. Is dit echt nodig?

We zouden het injecteren zo snel mogelijk willen doen uiteraard. Moet er rekening worden gehouden met bepaalde zaken als de electriciteit nog volledig moet vernieuwd worden? Ook zal een deel van de ondergrond nog uitgegraven worden om leidingen te leggen. (alles is waarschijnlijk nog zandgrond).

Alvast bedankt voor de info!
Arne is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:33   #11   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Dat membraam is een beetje fishy imo. Als je injecteert, creëer je eigenlijk een laag waar het water niet meer doorkan. Maar doordat het water in uw muren al zit, zitten daar zouten in die vochtigheid uit de lucht aantrekken (waardoor je pleister krijgt die begint af te bladeren).

Wat ze dus doen is een zoutmembraam op uw muren zetten en daarover pleisteren. Wat ze er dikwijls niet bijzeggen is dat dat gewoon een laag plastic is, waardoor hun vochtmeters niets meer oppikken. Of het probleem daarmee verholpen is ...

Bij ons hebben ze dat niet gedaan, maar hebben ze een chemisch spul op de muren gewreven en daarna nog een product opgezet die ze gebruiken bij kelderdichting. Nu staan quasi alle muren droog (1 niet, maar dat ligt aan iets anders) en is het probleem opgelost.

Humabloc is wel iets raar, omdat de meeste doe-het-zelvers dat ook gebruiken. En hoge of lage druk, godja. Bij ons was het hoge druk, terwijl een andere firma had gezegd dat hoge druk heel onze muur naar de knoppen ging helpen. Denk dat dat op zich niet zo hard uitmaakt, maar daar moet Rufus misschien maar zijn licht over laten uitschijnen.
Old 10-07-2012, 10:45   #12   link
Rufus
PimpMeister

Kijk zonder druksi crap.
vergelijk het met een spons?
Als die droog is en je kapt er water op word dat opgenomen.
Als je een spons zich laat volzuigen en je kapt er dan water op dan gebeurt er niks.
Het water loopt er gewoon over.
Dat is injecteren zonder druk.
Gewoon gaatjes, buisjes vullen in de hoop dat de muur (die al nat is) het absorbeert.
Dit kan in sommige gevallen resultaat boeken maar dat is meer niet dan wel.
Al bij genoeg mensen geweest die eerst zelf passief hebben geprobeert.
Onder druk is de way to go.
Zoutmembraan zie Bjorn zijn uitleg + dit gaat het effectief opdrogen van de muur bemoeilijken.
Het product zelf ken ik niet. Ik weet ook niet wat wij juist gebruikte bij ons. Weet alleen dat het iets in White spirit opgelost was.
Old 10-07-2012, 11:37   #13   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Ik heb zelf geïnjecteerd met DryZone. Zonder druk. Voorlopig nog geen vocht, maar ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat er voordien ook geen merkbaar vochtprobleem was. Er was wel vocht, maar niet veel precies.
Ik zou het wel nog eens moeten laten uitmeten eigenlijk.
Old 17-07-2012, 15:30   #14   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Na veel opzoeken en lezen heb ik voorlopig 6 bedrijven die ik vandaag of morgen ga contacteren voor een afspraak. Indien er mensen zijn die relevante ervaringen hebben met één of meerdere firma's uit mijn lijstje: laat maar horen.

- D&L
- Tibas
- Dromursec
- Totalfix
- Vochtprotect
- Rodinia
Old 31-07-2012, 23:46   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Tot hier toe al drie firma's mogen ontvangen, voor de geïnteresseerden alvast enkele opmerkingen.

- Totalfix: vriendelijke mens die duidelijk ervaring had in de bouwsector. Het eigenlijke injecteren doen ze niet, alle andere dingen wel (afwerking, bekuipen van muren en kelders). Beetje raar dus, vooral omdat het woordje 'vochtbestrijding' wel op al hun drukwerk te vinden is. Offerte is onderweg - voor het feitelijke injecteren wordt samengewerkt met een andere firma.

- AVW: een lokale firma (Bonheiden) die erg solide overkwam. Vriendelijke kerel, no nonsense en duidelijk een vakman. Bovendien hebben ze prima referenties (o.a. heel wat historische gebouwen), ook hier is de offerte onderweg. Voorlopig de grootste kanshebber, gegeven dat de prijs niet overdreven is.

- D&L: de verkoper kwam deze avond langs, en daar zal het bij blijven. Een vlotte kerel met een al even vlotte babbel stelde voor de derde keer vrijwel dezelfde diagnose en bijhorende oplossingen. Tot daar geen probleem. Die vent vraagt na een half uurtje of hij even alles netjes mag uitwerken en gaat vlijtig aan de slag. Okay. Na een tiental minuten begint hij alles met mij te overlopen, fijn. Tot op het punt waar hij de uitvoering en bijhorende data alvast wil bespreken en ik een rist papieren voor me heb liggen die ik enkel nog hoef te tekenen. Ik antwoord beleefd dat ik er uiteraard nog even over wil nadenken en ook andere opties overweeg. Nou, die kerel bekijkt me scheef, ruimt alles al mompelend op en trapt het gewoon af. Een geforceerde 'tot ziens' kon er nog net af. Wat.
Old 13-09-2012, 09:53   #16   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ondertussen zitten de werk er op en heb ik ondertussen alles zelf gedaan. Hoewel dit het enige werk was waar ik een firma voor wilde laten komen, kon ik aan professioneel materiaal geraken zonder moeite. Het boren is wat werk, maar eens je vertrokken bent is de procedure op zich easy as fuck.

Het eigenlijke injecteren (met RC 310 Eco van Reynchemie) deed ik onder druk, wat zeer vlot werkte. Voorlopig ben ik best tevreden, het heeft me vrijwel niks gekost en slechts een weekendje werk.
Old 13-09-2012, 10:23   #17   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Ondertussen zitten de werk er op en heb ik ondertussen alles zelf gedaan. Hoewel dit het enige werk was waar ik een firma voor wilde laten komen, kon ik aan professioneel materiaal geraken zonder moeite. Het boren is wat werk, maar eens je vertrokken bent is de procedure op zich easy as fuck.

Het eigenlijke injecteren (met RC 310 Eco van Reynchemie) deed ik onder druk, wat zeer vlot werkte. Voorlopig ben ik best tevreden, het heeft me vrijwel niks gekost en slechts een weekendje werk.
Nice
Het injecteren op zich is idd easy as fuck.
Je hebt alleen het juiste materiaal nodig
Old 13-09-2012, 11:09   #18   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Zeg mannen. Wij hebben een lek in ons dak gehad, in de keuken. Ondertussen plafond uitgebroken om te zien vanwaar dat kwam, en dan maar gewoon een ander dak gelegd (we waren er snel bij en een maat van mij is dakwerker) en nu is het plan om keuken uit te breken, want de kasten aan één kant zijn gewoon ondergelopen, en dat hout zit vol vocht.

Ik weet nog niet hoe het zit met de muur achter die kasten, maar ik kan me voorstellen dat die ook wel wat vocht zal hebben verzameld. Van zodra we heel die kant hebben uitgebroken, kunnen we dan die muur gewoon wat laten staan drogen? Of is het voor dat soort grappen dat ge die kerels opbelt?
DeathKnight is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 11:14   #19   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zonder probleem. Van zodra de vochtoorzaak verdwenen is, kan je een muur gewoon laten uitdrogen.
Old 13-09-2012, 11:18   #20   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Fijn zo. En hoe lang duurt dat? Dan kunnen we wat plannen tussen wanneer we de shit uitbreken en de nieuwe keuken halen.

(Vorig jaar zeiden we nog: "Aan die keuken moeten we niet komen, die is nog goed." Nu is de derde zware kost niet de badkamer, niet de walk-in-closet, maar toch de keuken. Maar we doen dat dan direct goed, en we vervangen de apparaten. Hoezee.)
DeathKnight is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules