Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 18-04-2016, 13:53   #1   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Shrimptuinen

Tijd voor een tuintopic.
kar is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 14:14   #2   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Tijd voor shrimp40plussers.be
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 14:34   #3   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Tijd voor een tuintopic.
goed idee

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 14:57   #4   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Mijnen tuin > uwen tuin.

Bij mij ligt er nog een oude matras en een rolstoel van de vorige bewoner.

WINNER

“BUILD ‘EM UP, BREAK ‘EM DOWN.” Tornbjörn since 2016

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is online now   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 15:29   #5   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
bovenaan
+ zichtbaar vanuit living
+ dicht bij huis, dus makkelijk als je eten/drinken nodig hebt
beneden
+ zon van 's morgens tot 's avonds, bovenkant ligt iets minder lang in zon
Ik zou zichtbaar vanuit living eerder als nadeel beschouwen, tenzij je vrouw graag ramen kuist. Ik ga er vanuit dat het zo dicht zal liggen dat het raam bespat zal worden als er wat wild gespeeld wordt.
Dicht bij huis, t'is dat 10m verder wandelen voor eten/drinken lastig is?
Zon tot 's avonds zou voor mij duidelijk genoeg zijn.

Nadeel van beneden is vermoedelijk wel dat je meer bladeren van je hagen in zwembad zal hebben.
Old 18-04-2016, 15:45   #6   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Ik ga me toch eens zo'n grasrobot moeten aanschaffen dan. Waar zijde tevreden over?
Robomow. 1,5 jaar in gebruik nu. Echt pérfect maairesultaat. En geen gras op mijn composthoop meer! Het afgemaaide gras blijft niet aan de schoenen plakken. Zalig om op zaterdagnamiddag al lekker lui te kunnen aperitieven op het terras terwijl die robot aan het zwoegen is.

Ik heb nog een John Deere mulcher zitmaaier 'just in case' een robot in panne valt. Daar is het resultaat heel wat minder mee door kleine hoopjes samenklittend afgereden gras. Dat wordt dan geel en laat het onderliggend gras rotten. Eigenlijk moet ge daarmee iedere 3/4 dagen over uw pelouse gaan om dat niet uit de hand te laten lopen.

Last edited by Bourgi; 18-04-2016 at 16:02.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 20:17   #7   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Stadstuin hier van 5 op 11m waarvan 23m² gras: moet al veeeel maten uitnodigen om daar niet samen op te kunnen barbecuen of relaxen. Ik begrijp dat anderen graag een stukje grond willen, maar duizenden m²? Dat betekent gewoon dat je door de regen moet wandelen om je brievenbus te checken.
operator is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 14:38   #8   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Bourgi: welke grasrobots heb je, hoeveel kostten die, en ben je er content van? Iets waar je zeker moet op letten? Ik ga mij ook een moeten aanschaffen voor de nieuwe gazon, en die prijzen zijn de laatste jaren gigantisch gedaald (kosten evenveel dan mijn gewoon grasmachien van een paar jaar geleden, je moet nog zot zijn).
Robomow RS630 en RS622. Ongeveer 5000 euro samen.
Heel content van (zie hoger).

Voor kleine tuinen onder 3000m² volstaat 1 robot. Je kan voor 1 robot ook zones definiëren en deze verbinden dmv een luikje/opening in de afsluiting. Geen idee of dat goed werkt.

Tips:
- Overdimensioneer in de max m²
- Maak je tuin robotvriendelijk. (geen stenen, geen speelgoed, ... in het gras)
- Bomen kan je omcirkelen met de perimiterdraad maar het hoeft niet. Ik zou dat enkel doen als er wortels uit de grond steken.
- Perimeterdraad ongeveer 10 cm van randen leggen. Mijn grasplein is ook omboord met een steen, en daar rijden de buitenste wielen net over.
- Zie dat je geen grote modderplekken in je gras hebt, want hij kan zich wel eens vastrijden in die smurrie
- Voorzie een backup plan om je gras snel te kunnen afrijden moest je robot om één of andere reden niet werken. Je gras veel te lang laten worden en dan mulchen = fail. Als je dat laat rotten op je plein slaat alles geel uit.
- Rij vóór je die robot in gang steekt het gras nog éénmaal kort af
- Stel de messen niet te laag in. Iets langer gras houdt onkruid beter weg.
Old 19-04-2016, 17:37   #9   link
moby1kenobi
Senior Member

moby1kenobi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Robomow. 1,5 jaar in gebruik nu. Echt pérfect maairesultaat. En geen gras op mijn composthoop meer!
ik heb sinds vorig jaar ook een Robomow. Tot nu toe zeer content van.
Mijn pa heeft 2 dagen geleden wel z'n schup in de kabel geplant
Old 19-04-2016, 17:46   #10   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Vandaag 2 offertes gevraagd voor 15m³ potgrond, ook bekend als goeie plantgrond, om te mengen onder de 30 cm bovenlaag van de tuin.

De grond van de intercomunale kost 2.5 euro per ton (ik was zo stom om vergeten te vragen hoeveel m³ er in een ton zit bij hen) met als vaste kost 66 euro per 9 ton om te brengen.

Een tuinier levert kwalitatief betere grond (zegt hij en een buur van ons die er ook wel wat van blijkt te kennen) aan 10 euro per m³ potgrond. De leveringskost gingen ze vanavond laten weten.

Zou zoiets echt de meerkost waard zijn? We zitten met toch best wel magere grond maar hebben achteraan (o.a. waar de groenten komen) al 10 cm beter grond (donkerbruine) op open gestreken.
Old 19-04-2016, 17:58   #11   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Zijn we hier nu aan't discussieren over een meerkost van pakweg 100 euro, of zie ik dat verkeerd?
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 18:18   #12   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Toch een verdubbeling van prijs waarschijnlijk. Ik heb al voor 250 euro aan grond aangebracht. Daarna komen er nog veel andere kosten ook (planten, moestuin proper aanleggen, gras, tuinbank, terras,...)
Old 19-04-2016, 19:55   #13   link
Matthias
*snore*

Als het je om de vruchtbaarheid te doen is kan je misschien beter deze winter er een hoop stalmest op kappen. Compost maakt grond nauwelijks rijker hé, hoogstens beter van structuur door de grote hoeveelheden koolstoffen.

Ik zou mijn geld toch aan stalmest en mulch hangen als het op groenten kweken gaat.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 22:34   #14   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Ik ken niks van tuinen, ik google wat en probeer zoveel mogelijk streekeigen plantjes te kopen. Tegen de volgende winter zie ik dan weer wel wat dat gedaan heeft.

Maar 't is toch altijd plezant als er plots ander leven in uw tuin opduikt. (Ik woon in't centrum van een dorp en mijn tuin is omringd door andere tuinen die dan weer zijn afgezet met houtenschutting van 2m hoog door eigenaars met gazonneurose. 't Is dus bijna even bijzonder als een vos in centrum Londen)

Nu alleen hopen dat dat beest enkel gras eet en van de rest van mijn planten afblijft.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 11:36   #15   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Paar weken geleden ook begonnen met groententuintje (gelegen in ongebruikt stuk grond van ouders). Eerste groentjes zijn aan't schieten .

Heb me ook al wel afgevraagd hoe ik de grond kan 'verbeteren'. Is nu zware kleigrond, wat toch wat verstikt vermoed ik.
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 14:09   #16   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Hier zijn sinds enkele weken toch ook al wat groenten hun best aan het doen.
Venkel, spinazie, wortels, ajuin, radijs, sla, knolselder, rode biet en wat vroege kruiden (vooral peterselie en dragon).

Nog even komend weekend en de voorspellingen afwachten en dan kunnen we met de 2e lading beginnen.
Dingen zoals courgette, bonen, tomaten en mediterraanse kruiden hebben nu eenmaal wat regelmatiger warmer en droger weer nodig.

2 jaar geleden begonnen met 1 m² bak, vorig jaar naar 3 + een hoop plant-bakken gegaan, dit jaar komt er mogelijks nog een bak bij.
Volgend jaar ga ik gewoon heel mijn voortuin omzetten naar moestuin denkik. Er zijn nog zoveel zaken die ik wil planten of proberen waar ik gewoon de plaats niet voor heb 

Iemand trouwens verstand van aardappel? Moet ik effectief pootaardappelen in een tuinzaak gaan kopen?
De standaard consumptie aardappelen uit de winkel krijgen ook poten, maar die beschimmelen onmiddellijk, dus ik vermoed dat dat niet bedoeld is om te planten.
Old 20-04-2016, 14:25   #17   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Hier zijn sinds enkele weken toch ook al wat groenten hun best aan het doen.
Venkel, spinazie, wortels, ajuin, radijs, sla, knolselder, rode biet en wat vroege kruiden (vooral peterselie en dragon).

Nog even komend weekend en de voorspellingen afwachten en dan kunnen we met de 2e lading beginnen.
Dingen zoals courgette, bonen, tomaten en mediterraanse kruiden hebben nu eenmaal wat regelmatiger warmer en droger weer nodig.

2 jaar geleden begonnen met 1 m² bak, vorig jaar naar 3 + een hoop plant-bakken gegaan, dit jaar komt er mogelijks nog een bak bij.
Volgend jaar ga ik gewoon heel mijn voortuin omzetten naar moestuin denkik. Er zijn nog zoveel zaken die ik wil planten of proberen waar ik gewoon de plaats niet voor heb 

Iemand trouwens verstand van aardappel? Moet ik effectief pootaardappelen in een tuinzaak gaan kopen?
De standaard consumptie aardappelen uit de winkel krijgen ook poten, maar die beschimmelen onmiddellijk, dus ik vermoed dat dat niet bedoeld is om te planten.

En waarom niet? Dat die beschimmelen is puur door hoe je ze bewaard. Er zijn mensen die aardappelen in hun kelder bewaren en die zo maanden goed houden voor consumptie.
Old 20-04-2016, 14:27   #18   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik heb nu ook een lange rij radijzen en courgetten geplant in mijn serre. Ze schieten mooi uit!
Mijn druivelaars in de serre zijn ook helemaal groen aangeschoten de voorbije 2 weken. Dat wordt weer smullen eind september.

De geplante aardbeizaadjes doen helemaal niks daarentegen. Ik moet iets verkeerd gedaan hebben.
Old 20-04-2016, 14:31   #19   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Ik heb nu ook een lange rij radijzen en courgetten geplant in mijn serre. Ze schieten mooi uit!
Mijn druivelaars in de serre zijn ook helemaal groen aangeschoten de voorbije 2 weken. Dat wordt weer smullen eind september.

De geplante aardbeizaadjes doen helemaal niks daarentegen. Ik moet iets verkeerd gedaan hebben.
Aarbeiplanten groeien vooral in augustus. Vermoed dat dat voor zaadjes dan hetzelfde zal zijn.
Old 20-04-2016, 15:05   #20   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Als het je om de vruchtbaarheid te doen is kan je misschien beter deze winter er een hoop stalmest op kappen. Compost maakt grond nauwelijks rijker hé, hoogstens beter van structuur door de grote hoeveelheden koolstoffen.

Ik zou mijn geld toch aan stalmest en mulch hangen als het op groenten kweken gaat.
Het gaat hem vooral over structuur hoor. Wij hebben nu een heel magere zandgrond over heel de tuin, ook het overgrote gedeelte waar gras zal komen. We willen die beter maken van structuur en meer 'silt' toevoegen (ik ken de NL term niet). Ik zal vanavond eens wat foto's proberen trekken: de tuin is nu een vooral gele vlakte met achteraan wat bruine donkerdere grond die we ondertussen zelf al aangevoerd hebben.

De grond waarvan sprake in mijn vorige post, die we ondertussen besteld hebben, is een mengeling van verwerkt GFT afval, champignon-mest en paardenmest blijkbaar. Die gaat er nu onder samen met de 12 ton zwarte grond die we vorige week al verpsreid hadden over de tuin en zal volgend weekend vermengd worden met 20 cm van de bovenlaag van de magere zandgrond. Zo komen we hopelijk uit op een grond die iets of wat body heeft om vooral het gras goed te doen schieten.

Eens dat er staat weet ik ook wel dat we nog voor een jaar of 3 heel wat werk gaan hebben aan de grond voor onze groetentuin met mulch, mest en wat weet ik niet nog allemaal... Maar dat zal wel lukken. Eens het gras er staat is het daar veel moeilijker om iets/voedingsstoffen in de grond te krijgen zonder het gras kapot te maken.

En ik weet ook wel dat je wat korrels kan smijten (met kalk e.a.) maar na een initiele groeispurt is dat ook weer verdwenen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules