Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 03-07-2016, 19:21   #1   link
Deff
!= Deffe

Met de auto naar Frankrijk op een 'zwarte zaterdag'

Alright, ben dus zo slim geweest om een last-minute vakantie te boeken in het zuiden van Frankrijk van 16 tem. 23 juli (dorpje op 30km van Valence). Uiteraard realiseer ik mij nu pas dat die dag ook het begin van het bouwverlof is.

Dus, nu mijn vraag aan de ervaren shrimp-reizigers, wat is de beste optie:
- Reeds vertrekken op vrijdagavond met overnachting in Dijon, op zaterdag voor dag en dauw verder rijden.
- Reeds vertrekken op vrijdagavond met overnachting in Dijon. Zaterdag Dijon bezoeken en pas tegen de vooravond doorreizen naar eindbestemming (3.5u rijden zonder verkeer)
- Niks van aantrekken en op zaterdag vertrekken (eventueel pas op de middag?)
- Een dag verblijf opgeven en zondagochtend vertrekken?
- ...

Niet onbelangrijk: Een hele nacht doorrijden zie ik niet zitten en er reist een kind van bijna 2 jaar mee, 's avonds slaapt die zonder problemen in de wagen maar overdag moet hij toch elke paar uur wat energie kwijt.

Alle andere relevante tips meer dan welkom. Zou Waze in zo een situatie veel hulp zijn? Dan betaal ik daar met plezier paar euro data roaming voor.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2016, 19:35   #2   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Optie 1 is a safe bet. Wij reden 6u tot aan lyon, nog iets verder.

Best niet smiddags aanzetten in dijon of ge hebt alsnog fileleed.

Last edited by Bourgi; 03-07-2016 at 19:39.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2016, 19:55   #3   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Snachts vertrekken is wel safe, tegen de ochtend kan je pech hebben, maar meestal ben je er dan toch bijna. Op zondag vertrekken heeft sowieso mijn voorkeur, geen verkeer en al helemaal geen kamions... Maar als het maar voor 1 week is dan is dat wel zuur om een dag op te geven. Vertrek gewoon om 2-3 uur dus
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 08:12   #4   link
boogie_man
Senior Member

In uw geval zou ik op vrijdagavond (eerder namiddag) vertrekken en dan een overnachting boeken. Dijon is wat dichtbij en als je daar smorgens rond 6.00 uur weer vertrekt mag je gewoon weer gaan aanschuiven in Lyon. Wij nemen Macon, ligt tussen Dijon en Lyon. Beaune is zo een ander typisch doorreisgebied. Nu, gelijk welke regio, als je smorgens niet heel vroeg vertrekt heb je je meerwaarde van een overnachting al meteen verloren en rij je gewoon rechtstreeks de file in. Voordeel van een overnachting is dat je relatief uitgerust aan uw verlof kunt beginnen.

Je zou kunnen in Dijon blijven en daar wat rondlopen maar ik zou er zelf absoluut geen zin in hebben. Op heel erge dagen kan die file naar het zuiden er ook belachelijk lang staan, dan ga je je toch maar zitten opjagen en aftellen tot wanneer je kan vertrekken.

in 1 nacht rijden is doenbaar, rond 19 uur vertrekken en dan ben je er smorgens tegen een uur of 5/6 maar dan moet je toch rekenen op een recuperatiedagje en aangezien je maar een week hebt is dat waarschijnlijk niet de bedoeling.. (met heel kleine kinderen raad ik het zelf aan, dan zijn ze tenminste rustig en slapen ze )

Ook niet onbelangrijk om te weten wanneer je in je huis/appartement mag. Als je bijvoorbeeld maar om 16.00 de sleutel krijgt en je tuft om 6.00 uur al Valence binnen kun je daar ook wel wat staan draaien. De ervaring leert dat met kleine kinderen dat wel eens "lastig" kan worden.

Persoonlijk vertrekken wij tegenwoordig meestal rond middernacht richting het zuiden. Die enkele uren slaap voor vertrek maken al groot verschil uit. De kinderen slapen in het beste geval tot 6.00 - 7.00 uur. Tot dan kun je al enorme afstand afgelegd hebben. Vanaf dan kan je wat rustiger rijden en wat meer stoppen en tegen de middag arriveren we dan in het zuiden (in uw geval iets vroeger gezien Valence niet zo diep ligt)

Waze lijkt me wel OK eerlijk gezegd. In Frankrijk nog veel meer ondersteund dan hier. Toen ik twee weken terug naar bordeaux reed af en toe eens aangezet om te kijken als alles vlot bleef gaan, 'tis nu ook niet dat dat een dataverslinder is.

nu gelijk wanneer je vertrekt , je moet toch altijd wat rekenen op file. Zelfs als we savonds vertrekken dan merk je toch vanaf Peage in Vienne dat er accordeonfiles ontstaan.
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 10:25   #5   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

fix een peage bakske zodat je daar al niet hoeft aan te schuiven
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 11:26   #6   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Inderdaad, als je jaarlijks wel eens door Frankrijk passeert is zo'n bakje echt wel de moeite. Meerkost is verwaarloosbaar.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 13:18   #7   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Heb ook gekeken om dit jaar zo'n bakske aan te schaffen. Wel spijtig dat je, als je 12 maanden niet in Frankrijk (door péage) gereden hebt, je telkens €10 heractivatie moet betalen.

Wij vertrekken morgenmiddag dus zal wel meevallen zou ik denken.
SkY is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2016, 11:59   #8   link
Deff
!= Deffe

Dat bakje is echt wel zen geld waard, alleen al omdat je aan de grote controlepunten aparte lanen hebt waar je zelfs niet moet stoppen, maar gewoon traag kan doorrijden. Awesome! Op drukkere dagen scheelt dat alleen al enkele minuten tegenover het aanschuiven.

Verder hebben we in op te rijden amper file gehad, maar we zijn dan wel omgereden tussen Lyon en Valence (richting Grenoble). Zowel de wegsignalisatie als Waze gaven dit aan als snelste route. Die route is bij vlot verkeer 30 min langer rijden maar hebben dus geen minuut file gehad terwijl het op de standaardroute aanschuiven was.
Deff is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules