Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 18-02-2017, 12:29   #1   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Krijg IP maar DNS werkt niet

Telenet router is verbonden met een switch, switch levert ethernet aan rest van het huis. Telenet router staat ingesteld als DHCP server.

Met deze setup heb ik nu al jaren problemen: hoewel de DHCP me IP adressen uitdeelt, kan ik geen websites contacteren omdat de DNS niet werkt. Google dns (8.8.8.8/4.4) instellen helpt niet. Ik heb het ooit werkende gekregen op 1 iMac, statisch ip ingesteld. Op macbook moet ik na standby soms zelf DHCP renew doen om toch maar een internetconnectie te bekomen (maar IP krijg ik altijd). Lokaal netwerk werkt altijd perfect, elk systeem kan een ander pingen.

Dacht dat het iets met mac was, maar nu heb ik hier ook een windows10 PC en die werkt helemaal niet. Deze moet bedraad op het netwerk komen, maar dat lukt niet. Als ik mijn macbook op diezelfde ethernet kabel hang en DHCP aanvraag, dan werkt alles perfect op m'n macbook. Als ik dan de windows10 PC op die kabel hang en DHCP aanvraag, krijg ik wel een IP maar kan ik niets contacteren (windows zegt ook dat er geen internetconnectie is). Als ik nu op die Win10 als statisch IP het IP invul dat de macbook kreeg, werkt alles perfect ... Tot het niet meer werkt enkele dagen later.

What gives? Ik denk dat het een probleem is met die telenet router, ergens verkeerde interne routing tabellen als je geen valid dhcp request gedaan hebt? Is that a thing? En statische IPs moeten toch ook altijd werken?

En hoe kan ik dit verder debuggen? Mijn windows command line skills zijn op z'n zachtst uitgedrukt zeer roestig. Op die windows10 kan ik geen "tracert 8.8.8.8" doen zonder direct timeouts te krijgen. Op macbook lukt dit wl.

Last edited by ibaun; 18-02-2017 at 12:32.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2017, 12:36   #2   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

als je kunt pingen naar een IP (zoals 8.8.8.8) dan heb j eeen verbinding maar werkt je DNS niet
met telenet, en op linux met wifi heb ik al een tijdje ook het probleem dat mijn DNS servers heel frequent wegvallen, maar ik wel nog mijn IP houd en connectiviteit heb
Old 18-02-2017, 13:15   #3   link
Lycas
Senior Member

Probeer eens de DNS servers mee te geven van Telenet zelf.

Er zijn er 2:

- 195.130.131.3
- 195.130.130.3
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2017, 14:56   #4   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

telenet heeft wel meer dan die 2 servers, maar goed
ik krijg lookups van 195.130.130.1 tot 195.130.130.6 bijvoorbeeld
Old 18-02-2017, 15:17   #5   link
Lycas
Senior Member

Tuurlijk, maar je hebt enkel die 2 nodig.
Old 18-02-2017, 15:41   #6   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Tnx voor de tips. Wilde het nu proberen en nu werkt internet wel, ook zonder dns te veranderen weg van die van google. Ik ga moeten wachten tot het weer eens niet meer werkt.
Old 18-02-2017, 15:44   #7   link
Lycas
Senior Member

Ik zou dat sowieso eigenlijk doen.

Die 2 servers zijn de client side DNS van Telenet, is er ooit een issue ofzo ben je daar "covered".
Anders riskeer je die bullshit als je een niet gerelateerd probleem hebt dat een technieker er toch iets van gaat zeggen. Het hoort gewoon bij de standaard setup uiteraard.

In principe maakt het niet veel uit, maar de google DNS antwoord niet altijd op alle requests.
Old 18-02-2017, 16:34   #8   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lycas View Post
In principe maakt het niet veel uit, maar de google DNS antwoord niet altijd op alle requests.
Aja? Dat is toch niet mijn ervaring. Zou verwachten dat de uptime van google hun DNS infrastructuur hoger is dan die van een ISP zoals BGC/TN.
logion is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2017, 16:39   #9   link
Lycas
Senior Member

Droppen echt wel.

Paar maand terug eens was DNS testing gedaan en er was toch wel serieus was loss en vaak veranderen ze ook wat settings. Je onderschat de DNS infrastructuur van Telenet.
Je kan ze gebruiken hoor, maar ik heb met die van Telenet nog geen enkele issue gehad.

Ik bespeur ook problemen met je DHCP scope als ik je IP problemen hoor.
Old 19-02-2017, 07:37   #10   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Die google dns heb ik natuurlijk ingesteld van het moment dat ik problemen had met de standaard autoconfig in windows tcp/ip scherm.

Welke tools kan ik nog gebruiken om te debuggen? "route print" heb ik al gevonden + ping & tracert
Misschien wireshark om te kijken welke pakketten ik juist binnenkrijg op een dhcp request en vgl met wireshark log van m'n macbook?
Old 19-02-2017, 09:03   #11   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Send a message via Skype™ to A-star
Al eens 'reset network' gedaan in Win10?
A-star is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 14:08   #12   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Die google dns heb ik natuurlijk ingesteld van het moment dat ik problemen had met de standaard autoconfig in windows tcp/ip scherm.

Welke tools kan ik nog gebruiken om te debuggen? "route print" heb ik al gevonden + ping & tracert
Misschien wireshark om te kijken welke pakketten ik juist binnenkrijg op een dhcp request en vgl met wireshark log van m'n macbook?
nslookup... kun je zowel DNS opvragen bij de servers die geconfigureerd zijn om te gebruiken op je computer, als manueel een domein opvragen bij een server die je manueel ingeeft
Old 20-02-2017, 06:53   #13   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Tijdje geleden had ik gelijkaardige problemen dat ik DNS fouten kreeg op verschillende clients. (de ene had er al wat meer last van als de andere, zowel wired als wireless). Mijn windows 10 clients hadden 90% van de tijd problemen. Andere toestellen (android's/iphone's) hadden er amper last van.

Soms werkte het perfect. Meestal werkte het na reboot niet, totdat ik verschillende keren netwerkverbinding resette op het toestel, dan ging het soms ineens wel.

Oorzaak was toen dat er een managed switch op mijn netwerk na een stroompanne het ip 192.168.0.1 had gekregen. En mijn telenet modem had k dat ip intern. Aangezien dit de default gateway was voor alle clients, gaf dat dus overal problemen.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 09:20   #14   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Eerste gok: problemen met de firewall op de Telenet kabelmodem/router.

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Google dns (8.8.8.8/4.4) instellen helpt niet.
Stel je dat lokaal in op de client, of remote op de router?

Basic troubleshooting (Windows):
1) ipconfig
Welk IP-adres krijgt ge? 192.168.x.x? 169.254.x.x?
Welke default gateway krijg je?
Is het IPv4 of IPv6?
(Ik ga ervan uit dat het volledig over DHCP is, dus geen statisch ingestelde IP's.)

2) ping www.google.be
Test van DNS translatie + netwerkverbinding. Moet een hostname zijn die standaard antwoord geeft, niet alle hosts antwoorden op ping requests.

3) ping 8.8.8.8
Test op layer 3 zonder DNS-translatie naar IP buiten het Telenet-netwerk.

4) ping 195.130.130.131
Test op layer 3 naar IP binnen het Telenet-netwerk.

5) ping <default gateway>
Test op layer 3 naar eerste hop (lokaal netwerk).

6) ipconfig /flushdns
Clearen van de lokale DNS cache. Lost dit het probleem op?

7) ipconfig /release + ipconfig /renew
DHCP renew. Krijg je eenzelfde soort IP-adres? Lost dit het probleem op?

Gezien je zegt dat een traceroute enkel timeouts geeft, vermoed ik dat tests 2 t.e.m. 5 falen?
Is er een verschil in resultaten van bovenstaande tests op uw Windows clients en MacOS clients?
Old 20-02-2017, 09:49   #15   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lycas View Post
IDie 2 servers zijn de client side DNS van Telenet, is er ooit een issue ofzo ben je daar "covered".
Anders riskeer je die bullshit als je een niet gerelateerd probleem hebt dat een technieker er toch iets van gaat zeggen. Het hoort gewoon bij de standaard setup uiteraard.
Bof, standaard setup is DNS-server toegewezen krijgen via DHCP en dus niet fixed ingesteld.
Maar dan nog, als een technieker zegt dat iets niet werkt omdat de DNS fixed ingesteld staat op die van Google, dan doet die zijn job niet juist.

Of de Telenet DNS-servers al dan niet betrouwbaarder zijn dan die van Google, laat ik even in het midden. Maar er zijn natuurlijk andere pro- en contra-argumenten om een andere DNS te gebruiken dan die van uw eigen ISP.
Old 20-02-2017, 10:31   #16   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

zou je die eens willen geven?
rooz is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 15:37   #17   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Goh, vooral privacy en openheid.

Wie vertrouw je meer met de data over welke sites je bezoekt? Big brother is watching you, en je zou er iets over kunnen zeggen dat je je niet gemakkelijk voelt bij het feit dat 1 bedrijf (Google) zoveel over je weet. Voor veel gebruikers beheren ze reeds hun mails en online documenten, nu weten ze ook nog waar je naar surft?
Maar hetzelfde kun je natuurlijk zeggen over je ISP, wil je dat Telenet die info heeft? Dat is dus een afweging die iedereen voor zich moet maken.

Ook blokkeren ISP's soms pagina's op vraag van overheden, en dat gebeurt regelmatig op het niveau van DNS. Kijk bv naar torrentsites die op die manier geblokkeerd worden, of bv wat er in Turkije en China gebeurt

Puur performantiegewijs hangt het af van de ISP. Bij sommige ISP's is hun DNS beter/sneller, bij andere die van Google.
Mr. Santa is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 15:58   #18   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

thread gone l33t
Old 20-02-2017, 16:15   #19   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

die DNS blocking is de reden dat ik veranderd ben naar de google DNS ipv telenet, want die hadden toch tijdje geleden wat torrentsites geblokeerd en vind dat echt belachelijk..
rooz is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 16:44   #20   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Ja daar kan ik u wel in volgen, al begrijp ik ook dat ISP's zich juridisch willen/moeten indekken tegen claims.

En bovendien is Google dan ook weer niet het beste voorbeeld, gezien zij op vraag van bepaalde overheden ook al hun weergegeven zoekresultaten filteren.
Wat houdt hun tegen om in de toekomst ook aan DNS blocking te doen?
Mr. Santa is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules