Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 24-02-2017, 20:10   #1   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

appartementenhandel

Luitjes,

Er is hier niet genoeg drama op het forum dus ik zal eens een boekje over mijn persoonlijke leven opengooien.
Eigenlijk heb ik gewoon een aantal vragen en ja, dat valt op te zoeken maar wie heeft daar de moed voor?

Situatieschets : eind juni zegt mijn vriendin na 9 jaar en 4 jaar samenwonen in ons appartement dat wij samen, doch met aparte leningen, gekocht hebben op een vrijdagochtend geheel onverwacht dat ze die avond niet meer zal terugkomen.
Donderslag bij heldere hemel, het was me wat.
Ze is gaan lopen met haar ware liefde, haar assistent op het werk en besloot zijn tweedelige kroost er ook bij te nemen. Bijzonder, voor iemand die militant een hekel heeft aan kinderen.
U hoort het, een bewogen zomer. Complete radiostilte.
Goed, in oktober sloeg ik me een guitige Hollandse aan de haak waar het allemaal goed mee klikt en intussen woon ik een week of drie voltijds bij haar in op het mooie Zuid in een heel mooi, netjes gerenoveerd doch authentiek, huurappartement op een absolute toplocatie. De buurtjes zijn een wijnwinkel, het moet niet gekker worden.

Nu komt de kern van de zaak:
Ook toen mijn ex niet meer inwoonde heeft ze gewoon haar lening verder betaald, ik uiteraard de mijne.
Als we nu verkopen houden we per man een 18000euro over gesteld dat we verkopen bij 180000, wat niet onrealistisch is, meer is eigenlijk best mogelijk.
Ik begin volgende maand hier in Antwerpen mee huur te betalen aan een belachelijke 350euro per maand.
What to do?
-We kunnen gewoon verkopen. Geld op de bank.
-Ik denk eraan mijn ex uit te kopen, te verhuren en gewoon hier te blijven betalen voor huur. Onze afbetaling is nu 980euro per maand aan een toen zotte 3.6%. Ikzelf betaal 540. Ik zou dus vast haar lening kunnen overkopen aan een beter tarief. Maar for arguments sake: stel ik betaal 1000euro maandelijks af en verhuur de zaak een realistische 700. Ik schiet er op korte termijn maandelijks 300 bij in. Ik betaal hier in Antwerpen huur voor 350.
Ik betaal dus effectief 650 per maand, een schamele 100meer dan ik nu doe, behalve dat ik dat geld dus niet "kwijt" ben maar eigenlijk kapitaal opbouw.

Wat is nu het beste?
-gaan voor cash en hier trachten veel te sparen? In wezen kan ik hier maandelijks vlot 1000 per maand sparen. Ik ken echter mezelf en dat gaat 100 zijn met dure flesse whisky op het schap en een kast vol Bosskostuums. Maar goed, met wat discipline kan ik hier echt wel veel sparen, gelet op mijn inkomen van 2400/maand + 160 maaltijdcheques. Geld op de bank brengt natuurlijk weinig op, momenteel.

-Gaan voor het appartement. Zo kan ik een tijd hier blijven en wanneer we het hier beu zijn/iets fatsoenlijk vinden om te kopen (sowieso niet binnen 2,5jaar) kan ik nog verkopen en zo meer geld overhouden. Ik trek nu jaarlijks een 1800 terug omwille van mijn hypotheek, is dat nog altijd zo als het mijn hoofdverblijfplaats niet is en ik verhuur? Dat is voor mij toch een belangrijk argument. Ook: als dat hier mis gaat met de guitige Hollandse, dan heb ik nog een woonst van mezelf.
Waar moet ik allemaal op letten? Ik ken daar absoluut niets van, ik zie ongetwijfeld belangrijke zaken over het hoofd. I'm so adorably lost.

Help mij, vrienden van de refuge.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 20:36   #2   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

shit kerel, dat was uw vooi
Old 24-02-2017, 22:10   #3   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Appartement, zonder twijfel. Hebt ge nog iets om op terug te vallen.

Triestig verhaal wel
Old 24-02-2017, 23:17   #4   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Appartement.

edit: + herfinancieren - 3,6% shiiiiiit

Last edited by frenzal; 25-02-2017 at 00:14.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 07:26   #5   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

appartement

stel dat uw hollandse ook kuren krijgt, hebt ge idd nog iets om op terug te vallen. uw herfinanciering zal wel aardiger meevallen.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 09:34   #6   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Sowieso het appartement houden en uw huurder laten afbetalen. Lening herzien, je gaat goedkoper uitkomen en huurprijzen worden jaarlijks geindexeerd dus uiteindelijk gaat je huurder je volledige leningsbedrag beginnen betalen.

Als je later een huis wil kopen/bouwen verkoop je het appartement voor een deftige prijs met misschien 50k winst. Vergeet niet dat door de afbetaling van de huurder je winst bij verkoop steeds groter wordt.

Wel klote na 9 jaar, damn, donderslag bij heldere hemel...
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 12:20   #7   link
eXeTeR
The Tuner

eXeTeR's Avatar

is precies mijn verhaal op 24/10/2016, behalve dat ik nog geen heet hollands konijn heb gevonden... maar bij mij na 11j

appartement!
Old 25-02-2017, 12:59   #8   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

Brolove

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 13:05   #9   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ze was jullie niet waard!
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 06:53   #10   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Verhuren inderdaad, maar dat belastingsvoordeel ben je kwijt, gezien het niet je hoofdverblijfplaats is.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 09:18   #11   link
Blondje
*

Ik zou ook voor het appartement houden gaan.
Maar kleine bedenking: aan uw ex uitkopen gaat ge meer kwijt zijn dan enkel haar deel van de lening overpakken, toch? Als zij weet dat ge nu realistisch gezien 18 000 euro per persoon 'winst' zou kunnen maken, lijkt het mij sterk dat ze dat zomaar gaat laten schieten, toch? Ge moet in uw rekening dus ook tellen dat ge een kleine lening extra moet nemen om uw ex uit te kopen (ik vermoed de geschatte meerwaarde van het app/2)? Ik weet niet hoe dat in de praktijk juist gaat, maar ik zou er toch rekening mee houden. Kan je niet even advies inwinnen bij een notaris (die ge toch nodig gaat hebben om het handeltje te regelen).
Wat gaat ge doen als zij ook wil inkopen/u wil uitkopen, met dezelfde redenering?

Los daarvan: best een pittig verhaal. Het lijkt mij dat ge het vrij goed opneemt, maar toch, sterkte (voor de zever die er nog gaat komen om die shit geregeld te krijgen).

En proficiat met de nieuwe aanwinst.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:29   #12   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Verhuren inderdaad, maar dat belastingsvoordeel ben je kwijt, gezien het niet je hoofdverblijfplaats is.
Dat (woonbonus) ben je inderdaad kwijt, maar

Quote:
Basisprincipes

Bij de aankoop van een tweede woning zijn een aantal fiscale aspecten verschillend. Aangezien het niet langer om je "enige en eigen woning" gaat, wordt bij de berekening van het belastingvoordeel niet langer met de woonbonus gewerkt, maar met het fiscaal stelsel van langetermijnsparen. Voor het aanslagjaar 2018 (inkomsten uit het jaar 2017) geldt dus een fiscale korf van € 2.260.

In die korf komen alle kapitaalaflossingen en betaalde premies terecht voor levensverzekeringen die de terugbetaling van de hypotheek waarborgen (b.v. de schuldsaldoverzekering). Er is ruimte in de korf voor zover je geen andere hypothecaire kredieten of premies voor langetermijnsparen inbrengt. Met andere woorden, indien je al aan langetermijnsparen doet, is het mogelijk dat de korf al volledig gevuld is. Ook wanneer je nog een hypotheek lopen hebt op een andere woning, is het mogelijk dat de korf al volledig gevuld is. In al die gevallen biedt een hypotheek op een tweede woning geen extra fiscaal voordeel.

De betaalde interesten vallen niet onder het fiscaal stelsel van langetermijnsparen, maar worden afgetrokken van de belastbare onroerende inkomsten. Op die manier geniet je van een bijkomend belastingvoordeel. Sinds 1 januari 2005 is het kadastraal inkomen (KI) van de eerste woning geen belastbaar onroerend inkomen meer. Concreet betekent dit dus dat je de betaalde interesten mag aftrekken van het belastbare onroerende inkomen van je tweede woning.
Edit : die 1.800€ die je terug trekt, kan onmogelijk alleen aan die lening liggen. Je nadert je 10e jaar dus mag je nog iets van een 2250€ aftrekken. Pak een belastingsvoet van 40% geeft 900€

Last edited by LukeSoloSalade; 28-02-2017 at 12:35.
LukeSoloSalade is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 16:41   #13   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ik betwijfel of dat van toepassing is. JaRune koopt geen 2e woning, maar verhuurt gewoon een woning, zonder dat zijn domicilie daar staat.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 22:01   #14   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

JE kan voor sociale redenen niet in je eigen woning wonen en daarvoor verplicht zijn om te huren.

Meer info op

https://financien.belgium.be/nl/part...3-vak-ix/eigen

Dus je bent je woonbonus niet kwijt.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is online now   Reply With Quote
Old 01-03-2017, 09:31   #15   link
Deff
!= Deffe

Ik zou ook gaan voor het appartement houden, maar dat vereist wel goed contact met de ex, kwestie van correct te kunnen uitkopen. Afhankelijk van hoe hard die met zo een zaken bezig is zal ze gewoon kiezen voor de optie die haar het meeste opbrengt en dat is misschien wel gewone verkoop, dus dan moet je idd de helft van die meerwaarde kunnen afgeven aan haar als je zelf wilt uitkopen.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2017, 11:26   #16   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Irmo View Post
JE kan voor sociale redenen niet in je eigen woning wonen en daarvoor verplicht zijn om te huren.

Meer info op

https://financien.belgium.be/nl/part...3-vak-ix/eigen

Dus je bent je woonbonus niet kwijt.
Dat is toch niet van toepassing in zijn geval?

Zoals ik het interpreteer:
Als je zelf een woning bezit, maar toch een andere woning moet HUREN omdat de woning die je bezit niet geschikt is voor je situatie, dan kan je tóch je woonbonus krijgen voor je woning ook al woon je er niet.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2017, 12:22   #17   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Het begrip sociale situatie is ENORM rekbaar

Zijn fiscaal voordeel is hij dus niet kwijt, of het nu woonbonus of lange termijnsparen is buiten beschouwing gelaten.

Edit: Het begrip 'sociaal' is niet gedefinieerd in de wetteksten. Als gij nu als reden opgeeft dat ge liever met uw maten een studio huurt aan de andere kant van het land als uw enige, eigen woning, dan moet uw controleur dit in principe aanvaarden. (zo absurd kan de rede dus zijn)

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.

Last edited by Irmo; 01-03-2017 at 12:27.
Irmo is online now   Reply With Quote
Old 01-03-2017, 15:29   #18   link
Deff
!= Deffe

Lijkkist is de verpersoonlijking van alles wat ik haat in onze bureaucratische overheid :-(
Deff is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2017, 11:59   #19   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Uw hypothecair voordeel moogde houden ~(1800 euro), uwe woonbonus (noggis ~300) zijt ge kwijt als ge er niet inwoont. (oud systeem)

sowieso voor het appartement gaan. Wel zien, dat als ge het nodig hebt voor uw eigen dat ge er uwen huurder moet uitstampen. Dat kan alleen maar bij een langetermijn huurcontract en 6 maand opzeg. (http://www.cibweb.be/real-estate-que...et-de-huurders)
Dus dan moet ge nog 6 maand bij maten wonen (of ergens anders een kortetermijn huurcontract zien te fixen)
just sayin'
DUR0N is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules