Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 18-04-2017, 15:18   #1   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

jaak zijn queeste naar een nieuw pc'ke

op aanraden van rooz mijn budget ewa verhoogd (MERCI HE KUTNERD)

aparte taupique, omdat ik potenza de zijne niet wil bevuilen

- Intel Core i5-7400 Boxed
- MSI B250M PRO-VD
- Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 4G
- BitFenix Neos Zwart/Zwart
- Crucial CT2K4G4DFS824A
- Corsair CX450M

Totaalprijs: 600 EUR+-

SSD (Samsung 850 EVo 250 Gb) zou ik sowieso hergebruiken van mijn vorige set-up, dus daar moet ik niet naar kijken.

Doel is om gesettled te zijn met mijn setup voor een jaar of 3-4. Recentere 1080p aan stabiele 60fps bollen is een must, 4k/VR boeit mij niks.

Vragen:
- Doe ik met deze setup iets verkeerd? Wat kan beter binnen deze prijsklasse? Wat met Ryzen 1600 tov i5-7400?
- Kan ik eventueel mijn voeding recupereren van mijn vorige set-up (Corsair cx430m)? Daar scheelt feitelijk niks aan peis 'k, en ik ken de impact van voeding wat te weinig.
- Alle stukken zijn normaal gezien met mekaar compatibel, maar zit daar ook standaard alles bij van bekabeling?

Bedankt amigos.

PS: negs on sight voor debiele posts x

Last edited by Jaak; 18-04-2017 at 16:27.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 15:26   #2   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Gaat ge die zelf samenstellen of waar laat ge dat doen?

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 15:27   #3   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Ne maat van mij doet dat.

Enfin, heb de mijne zelf ook in mekaar gestoken vorige keer, dat is nu niet bepaald rocket science.
Old 18-04-2017, 15:31   #4   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Hm k, want ik ken daar eigenlijk geen kloten van, maar als ik zo op die sites gelijk Tones en Alternate kijk, kom ik precies altijd tegen de 800 EUR uit.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 09:02   #5   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Misschien mobo swappen naar dit:

https://tweakers.net/pricewatch/7142...specificaties/

Heeft 4 RAM-slots, en zo kan ik beginnen met 2x4 en er later nog 2x4 bijsteken zonder dat die eerste 2 weggegooid moeten worden tgv 2x8.

8Gb lijkt mij namelijk slechts nipt voldoende voor mijn coding (voornamelijk R), wat allemaal in RAM steekt.
Old 19-04-2017, 09:15   #6   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Gast. Mij eerst een godganse dag spammen met PM's om dan finallement gewoon te doen wat ik direct had voorgesteld. EN DAN DE CREDITS AAN ROOZ GEVEN. fml

CPU: op zich nog steeds een prima keuze, Ryzen niet in overweging nemen is echter niet verstandig. De 1600 komt uit alle recensies als een geweldig goede allrounder die uitstekend zit wat betreft prijszetting. Als je enkel plant te gamen heeft Intel nog steeds een streepje voor, in alle andere gevallen zou ik AMD overwegen. Dat het platform nog wat prematuur is, moet je er wel willen bijnemen.

MoBo: inderdaad wat basic, de update die je voorstelt lijkt me geen slecht idee.

GPU: de Gigabyte-variant staat niet bepaald bekend om de aangename geluidsniveaus. MSI en Asus scoren, ondertussen traditiegetrouw, beter maar zijn daarom niet goedkoper. Als het u weinig kan schelen neem je gewoon de goedkoopste. Daarenboven is de (bescheiden) opvolger net gelanceerd. Indien wat geduld nog kan: ga onmiddellijk voor de RX580. Zou niet duurder mogen zijn en doet het op alle vlakken een beetje beter. Eventueel een RX480 in solden -vanwege de update naar RX5xx - kan ook geen goed plan zijn.

PSU: kan je zeker recuperen. Het model dat je nu hebt is wat basic en niet echt royaal qua wattage, maar het zou moeten volstaan. Een degelijke voeding, wat Corsair absoluut is, is altijd een verstandige investering omdat je er relatief lang geniet van kan hebben. Het nieuwe model dat je voorstelt is, behalve een ietsiepietsie zwaarder, gewoon identiek.

Bekabeling: no stress.
Old 19-04-2017, 09:55   #7   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Hah, natuurlijk meer dankzij u eh Potenza

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post

CPU: op zich nog steeds een prima keuze, Ryzen niet in overweging nemen is echter niet verstandig. De 1600 komt uit alle recensies als een geweldig goede allrounder die uitstekend zit wat betreft prijszetting. Als je enkel plant te gamen heeft Intel nog steeds een streepje voor, in alle andere gevallen zou ik AMD overwegen. Dat het platform nog wat prematuur is, moet je er wel willen bijnemen.

Wel in overweging genomen, maar direct een pak duurder dan de i5-7400. Ik weet niet of het sop de kolen waard is voor gaming, hier en daar beetje videobewerking (1080p-content hoogstens), en coding.
Quote:
GPU: de Gigabyte-variant staat niet bepaald bekend om de aangename geluidsniveaus. MSI en Asus scoren, ondertussen traditiegetrouw, beter maar zijn daarom niet goedkoper. Als het u weinig kan schelen neem je gewoon de goedkoopste. Daarenboven is de (bescheiden) opvolger net gelanceerd. Indien wat geduld nog kan: ga onmiddellijk voor de RX580. Zou niet duurder mogen zijn en doet het op alle vlakken een beetje beter. Eventueel een RX480 in solden -vanwege de update naar RX5xx - kan ook geen goed plan zijn.
Mja, mja. Zolang het qua performance geen verschil is, maakt het mij weinig uit. Gamen doe ik met een headset in mijn aparte dedicated kamer, dus geen last van
Die laatste zin: ge had wellicht eerst "geen slecht plan" geschreven en de "geen" laten staan?

Quote:
PSU: kan je zeker recuperen. Het model dat je nu hebt is wat basic en niet echt royaal qua wattage, maar het zou moeten volstaan. Een degelijke voeding, wat Corsair absoluut is, is altijd een verstandige investering omdat je er relatief lang geniet van kan hebben. Het nieuwe model dat je voorstelt is, behalve een ietsiepietsie zwaarder, gewoon identiek.

tl;dr = "den uwen is goed, bespaar daar gerust 55 EUR op" - interpreteer ik dat goed?
Old 19-04-2017, 11:25   #8   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
finallement
tis btw finalement

do you even French phaggot
Old 19-04-2017, 13:34   #9   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

H.264 video transcoding is meer dan 50% sneller op een Ryzen 1600 ivm een i5 7400.

Als dat je hobby is, zou ik niet twijfelen en voor de nieuwe Ryzen 1600 gaan.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 13:53   #10   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Geen hobby, absoluut niet. Gewoon nekeer lollig om 40Gb aan beeldmateriaal bij mekaar te kletsen en een filmke van te maken met een muziekske onder

concerning PSU nog effe: wat is trouwens de impact van zwaardere wattage in een build als je volstaat met lagere waarde?
Een surplus? Voor intensievere processen? Op welk vlak zou die recuperatie mijn build impacteren tov een nieuwe?
Puur theoretisch weliswaar, omdat de impact van CPU en GPU veel tastbaarder is voor mij.
Old 19-04-2017, 14:14   #11   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Absoluut niets.

Tenzij je echt op de rand zit, dan heb je geen ruimte tot overklokken en meer energie verlies bij omzetten van AC naar DC. Dat laatste probleem heb je trouwens ook bij een overdimensionering van de PSU:
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus
Quote:
For a given power supply, efficiency varies depending on how much power is being delivered. Supplies are typically most efficient at between half and three quarters load, much less efficient at low load, and somewhat less efficient at maximum load.
Zelf zou ik op dit moment ook een Ryzen 5 1600 kiezen, maar het niet-Intel zijn speelt daar voor mij wel in mee.

Last edited by BOERteun; 19-04-2017 at 14:17.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 14:24   #12   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Dus hetgeen ik niet spendeer aan een nieuwe voeding, kan ik in principe in Ryzen 5 1600 steken. Geen catch voor de rest? Eerste generatie van die serie die tot defects zou kunnen leiden oid?

Tis voor filmkes vanop mijne velo btw Teun
Wel mountainbike en downhill, gene cours (n)
Old 19-04-2017, 14:38   #13   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

is dat pc nog altijd niet besteld?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 14:41   #14   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

hallo frenzal

nee, nog niet

groetjes,
jaak
Old 19-04-2017, 16:05   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een Ryzen 5 is op dit moment gewoon het meest vooruitstrevende dat je kan kiezen. In gaming is het verschil met een i5 niet immens, voor bijna alle andere taken die je kan bedenken doet AMD het wl beter. Veelal significant, zoals Bourgi aangaf. Kinderziektes zijn niet uit te sluiten, da's echter onvoldoende om het niet te overwegen. En er zijn altijd patches, natuurlijk.

Wat betreft voeding sluit ik me helemaal aan bij Teun. Meer is enkel zinvol indien je het benut.
Old 19-04-2017, 17:01   #16   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Mja.

jelliuz heeft dit samengesteld voor mij, maar feitelijk is dat ook niet optimaal:
- inboeten op GPU door rx 470 ipv rx 480
- voorgesteld mobo heeft maar 2 RAM-slots, dus moet al voor 2x deze 2666 Mhz 8Gb gaan (wil er veiligheidshalve 2, voor het geval er iets zou schelen met 1 van beiden)

Denk dat ik dan beter af ben met i5 + rx 480 dan met r1600 + rx 470, nee?
Like I said, ik koop hem voornamelijk voor gaming-doeleinden, coding en SPORADISCHE videobewerking (lees: 1x / 3 maand 1 filmke)
Anders is het echt significant duurder (>10%), en ik weet echt niet of de meerwaarde er voor mij in zit.

Nogmaals: trollposts = negged.

Wa peisde potenza

Last edited by Jaak; 19-04-2017 at 17:08.
Old 19-04-2017, 17:07   #17   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Eerst wast sporadisch gamen, nu ist sporadisch videobewerking. Ge moet wel weten wa ge wilt h.
(want de uiteindelijke beslissing maakt toch wel wat uit denk ik (cpu vs gpu)

Met de resultaten van die ryzen 1600 binnen zou ik voor een budget build zelf absoluut niet twijfelen. (en er is massa's overclock potentieel)

*kmoet wel zeggen dat ge geen gemakkelijke zijt, miljaar, precies de keuze van uw leven aan het maken :D
*moest trouwens 2667 ram sticks zijn op die foto

Last edited by jelliuz; 19-04-2017 at 17:13.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 17:08   #18   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Doel is om gesettled te zijn met mijn setup voor een jaar of 3-4. Recentere 1080p aan stabiele 60fps bollen is een must

+ 'k wil nog ne freesync monitor kopen om van 20" naar 24" te gaan

Last edited by Jaak; 19-04-2017 at 17:13.
Old 19-04-2017, 17:14   #19   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

moet dat ook binnen die 600€ ?
Old 19-04-2017, 17:14   #20   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

KVRAAGT MAAR H

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software