Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 16-12-2007, 16:57   #1   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Tools/software voor Linux die het leven het aangenaamst maken!

Om als Linuxgebruiker niet uit de toon te vallen vond ik dat het nodig was dat wij ook een thread verdienen om handige apps te sharen.

Gelieve wel de gebruikte distro te vermelden en enigszins wat hulp te bieden als de installatie op een andere distro moeilijk blijkt te zijn.

Ik zal het goede voorbeeld geven: Ik had vandaag een map .flac files (lossless audio files) die ik wilde converteren naar mp3 of ogg. Ik vond niet meteen hoe het moest, maar downloadde het programma Soundconverter en dat ging als een fluitje van een cent. App opstarten, map importen, convert.

Quote:
Sound Converter project can convert sound files to other formats.

A simple sound converter application for the GNOME environment. It reads anything the GStreamer library can read, and writes WAV, FLAC, MP3, and Ogg Vorbis files.

Requirements:

· GNOME 2.x
· Python
· PyGTK
· GStreamer
· GStreamer-python
· GStreamer-lame for MP3 output
Sowieso beschikbaar in de Ubuntu (en ik neem aan Debian) repositories. Als je geen repositories kan of wil gebruiken, de source is ook beschikbaar: http://apps.linuxaudio.org/apps/all/soundconverter

Ik ben er best wel tevreden van:

-rwxrwxrwx 1 root root 19M 2007-06-23 04:40 10 Prokofiev Dance of the Knights.flac
-rwxrwxrwx 1 root root 6.5M 2007-12-16 17:50 10 Prokofiev Dance of the Knights.ogg

-rwxrwxrwx 1 root root 16M 2007-06-23 04:33 20 Vivaldi Presto.flac
-rwxrwxrwx 1 root root 4.8M 2007-12-16 17:55 20 Vivaldi Presto.ogg

-rwxrwxrwx 1 root root 12M 2007-06-23 04:31 1 Orff O Fortuna.flac
-rwxrwxrwx 1 root root 2.8M 2007-12-16 18:00 1 Orff O Fortuna.mp3
-rwxrwxrwx 1 root root 3.7M 2007-12-16 17:49 1 Orff O Fortuna.ogg

Last edited by Eposhark; 16-12-2007 at 18:03.
Eposhark is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 15:08   #2   link
De Doortastende
Member

De Doortastende's Avatar

Filelight

Toont in een soort taart-diagram de ruimte die folders op uw disk innemen.

Tilda

Een drop-down terminal. Met een sneltoets kun je deze snel oproepen. Het effect lijkt op de terminal in half-life/quake. Enorm handig.
(Yakuake is een meer uitgebreid alternatief voor KDE)

htop

Top, maar meer uitgebreid.

Fail2ban

Ik draai een ftp en ssh server en had veel last van bots die 2000x per dag probeerden in te loggen..
Fail2ban laat een IP voor een gekozen duur door de firewall blocken na een bepaald aantal foutieve logins.

Thunar of Pcmanfm

Lichtere en snellere file browsers dan nautilus en konqueror.

Distro: Debian
De Doortastende is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 15:50   #3   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Money Manager Ex: personal finance software
Sinds ik alleen woon gebruik ik dit om overzicht in mijn bankzaken te hebben.

Avant Window Navigator
Avant Window Navigator (Awn) is a dock-like bar which sits at the bottom of the screen. It has support for launchers, task lists, and third party applets.

beide geļnstalleerd door de laatste SVN checkout te compileren.
dweezil is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 15:57   #4   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Doortastende View Post
Filelight

Toont in een soort taart-diagram de ruimte die folders op uw disk innemen.
Voor dat doeleind reikt Ubuntu "baobab" aan, wat ik ook wel een leuke app vind. Je kunt niet alleen je lokale schijf scannen, maar ook ftp of ssh gegevens invoeren en van een remote locatie een visueel overzicht van de schijf oproepen.
Old 19-12-2007, 22:17   #5   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Usenet tools:
FTD-client: OpenFTD

Newsgrabber:
Sabnzbd, de usenet nzb downloadtool is gestopt met de ontwikkeling. Maar geen nood, de gasten van sabnzbdplus zetten het werk verder. Doet automatisch unrar, par2 en scheduling. Ik gebruik het met de NOVA Template.
Installatie is simpel, maar er zijn wel specifieke dependencies. gebruik is via http://localhost:8080/sabnzbd.

Last edited by dweezil; 20-12-2007 at 12:11.
dweezil is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:54   #6   link
Goofy666
Senior Member

Goofy666's Avatar

Send a message via ICQ to Goofy666
Deze stond eerder bij de Windows tools, verkeerdelijk nam ik aan dat er voor Linux zo geen topic zou zijn...

Conky

Zoals reeds vemeld niet (rechtstreeks) compatibel met Windows XP. Conky is een "lightweight system monitor" zoals de ontwikkelaars het zelf zeggen, die op *nix-systemen (met of zonder X, Conky kan ook in console mode draaien) vanalle systeeminformatie kan weergeven. De bovenste configuratie zoals op de afbeelding is nog vrij standaard, de onderste is het resultaat van een bestaande email-plugin die verder uitgebreid werd (de originele plugin gaf enkel het aantal nieuwe mails weer). Waarom deze mijn leven zou veranderen? Hopelijk helpt ie tegen m'n continu compulsief nakijken van emailaccounts... En het ge/misbruik van cat, tail, en ambetante Gnome applets.

Homepage: http://conky.sourceforge.net/

Technische details: Hier draait het op Ubuntu, zit standaard in de repo's (wel v1.4.7 ipv 1.4.9). Het aanmaken/aanpassen van de config file (standaard .conkyrc) is goed te doen adhv voorbeelden van anderen op het net.

Last edited by Goofy666; 04-01-2008 at 20:59.
Goofy666 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2008, 19:21   #7   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik zoek een winamp lookalike. Zoiets als XMMS vroeger, maar da's blijkbaar op sterven na dood? Ik dacht dat er iets gelijkaardigs was, maar ik kom niet op de naam.

Edit : got it -> audacious

Last edited by Magnum_; 18-02-2008 at 19:32.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 19:59   #8   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Kan iemand mij een goeie tool aanraden om wifi connecties te ontdekken/beheren, via terminal of onder gnome liefst.

Tnx
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 20:26   #9   link
Goofy666
Senior Member

Goofy666's Avatar

Send a message via ICQ to Goofy666
http://wifi-radar.systemimager.org/

En dan is er nog eentje die de moeite waard is waarvan de details me ontgaan...

Is de in Gnome standaard (wordt normaal gezien meegeleverd als 'plugin', in Ubuntu bvb. is ie zelfs standaard geactiveerd) NetworkManager geen optie?

Last edited by Goofy666; 04-03-2008 at 20:32.
Goofy666 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 12:36   #10   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Als Winamp lookalike kan ik Songbird aanraden, getest op ubuntu en goed bevonden.
logion is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 21:14   #11   link
kar
Public servant

kar's Avatar

songbird vind ik nu toch net iets meer van itunes weghebben dan van winamp.
kar is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2008, 17:36   #12   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Iemand een degelijke EAC vervanger? Rubyripper klinkt wel goed maar geen idee of die onder Hardy werkt?
Old 25-05-2008, 17:50   #13   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

De standaard CD ripper in Hardy niet goed? (Applications > Sound&Video > Audio CD Extractor)
Old 25-05-2008, 18:21   #14   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Quote:
Originally Posted by Epo View Post
De standaard CD ripper in Hardy niet goed? (Applications > Sound&Video > Audio CD Extractor)
Niet echt. Ben al jaren EAC gewoon. Secure ripping voorkomt me om constant te rip te gaan beluisteren om te oordelen dat ie OK is. Sound Juicer doet dat niet.
Old 25-05-2008, 18:34   #15   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Ik ben niet echt een expert ter zake, maar mij lijkt het te zijn dat zolang een programma gebruik maak van cdparanoia voor CDDA, de rip van 100% kwaliteit zal zijn...

Je kunt eventueel eens abcde gebruiken.

En if all else fails: EAC op Linux met behulp van Wine, wat blijkbaar vlekkeloos gaat.
Old 25-05-2008, 20:24   #16   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Wine is echt wel een last resort. Ik heb Ubuntu geinstalleerd met de intentie om niet voor het kleinste ongemak terug naar Windows te springen. Het moet haalbaar zijn, alleen vergt het dan wat meer werk. Soms wat frustrerend maar de voldoening die je krijgt als je het vindt (met of zonder geniale bijstand van shrimpers of Ubuntu webbies), is toch wel de moeite waard.

Rubyripper is het dus geworden. Geinstalleerd via volgende instructies:

Quote:
Rubyripper is a digital audio extraction algorithm that uses cdparanoia in a sophisticated way to make sure that a CD rip is done successfully and accurately. It is very similar to and inspired by EAC. Rubyripper is written in the ruby programming language.

How is Rubyripper different from other CD rippers?

This differs from programs like K3b and Sound Juicer because it is much more thorough. Rubyripper rips each audio track at least twice, then compares each rip for differences and attempts to make the most accurate compilation of rips it possibly can. The result? Higher quality CD rips.

Installation

1. First, let's make sure that all the dependancies to Rubyripper are met. There are several packages that Rubyripper depends on that need to be installed prior to installing Rubyripper. Let's install these packages by opening up the terminal and typing

sudo aptitude install cd-discid cdparanoia ruby ruby-pkg-tools libgettext-ruby1.8 libgtk2-ruby

This command should install all the packages you need to run Rubyripper

2. Next, download the Rubyripper, version 0.5.0 here, on the official Rubyripper site.

3. Extract the files in the Rubyripper archive. You can either do this either through the GUI or through CLI:

* GUI: Right click on the file you just downloaded and select the "Extract Here" option.

* CLI: Open up the terminal, navigate to the directory where you downloaded Rubyripper, and run

tar xjvf rubyripper-0.5.0.tar.bz2

4. From here on out, it will be CLI only, so keep that terminal open!

5. In the terminal, navigate to the file you just extracted using cd. For example, if you extracted the file to your desktop, then you would write

cd /home/USERNAME/Desktop

6. Next, we'll tell Rubyripper what features we want to be installed. Copy and paste the following into the terminal:

./configure --enable-lang-all --enable-gtk2 --enable-cli --prefix=/usr

The above installs the GUI and CLI options, along with all the language support available. This is the recommended and most complete way to configure Rubyripper.

7. Finally, run

sudo make install

to finish the installation.

Rubyripper should now be in Applications -> Sound & Video.

Uninstallation

If you find you are unhappy with Rubyripper, for whatever reason, uninstalling is a snap.

1. First, you basically replicate Step 4 from the Installation process: open up your terminal again and navigate back to the directory you extracted in Step 3.

2. Next, run the following command to uninstall Rubyripper:

sudo make uninstall

3. Finally, run the following command to clean up all files left by Rubyripper:

sudo make clean
Getest, werkt voortreffelijk. EAC for Linux of toch dat hoop ik dat het zal worden. Straks eens een oude bekraste cd die onmogelijk te rippen is zonder problemen proberen. Dat zal de test zijn. Voor de rest alles wat het moet zijn. Je kunt kiezen voor CLI of GUI. Maar de GUI is maar een heel licht laagje erover. Begin meer en meer in te zien dat werken zonder GUI wel bevrijdend kan zijn.
Old 29-05-2008, 18:25   #17   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Quote:
Originally Posted by Belgatom View Post
Begin meer en meer in te zien dat werken zonder GUI wel bevrijdend kan zijn.
Hoezo?
Niels is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2008, 19:59   #18   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Ik kon vroeger nooit begrijpen dat ten tijde van Windows XP, er mensen waren die nog steeds verkozen om geen GUI te gebruiken. Ik heb de pc leren gebruiken onder DOS maar toen 3.11 uitkwam, vond ik dat fantastisch. Gedaan met die vervelende code's, een muis om te klikken, multitasken, nothing easier. Het grootste deel van mijn computerleven heb ik doorgebracht met de muis in de hand. Hoe meer ik met Windows werkte, hoe meer ik taken vond om die te gebruiken. Rippen, muziek afspelen, surfen, emailen enz. Je gebruikt de Windows interface zodanig veel dat je niet langer denkt aan alternatieve methodes.
Door mijn werk heb ik die muis leren loslaten en ik gebruik die enkel nog om te surfen. Alle andere applicaties bedien ik met sneltoetsen en menu's even vlug of zelfs vlugger dan muisgebruikers. Ik zag ook het voordeel voor mijn leerlingen/klanten in gebruik van de commandline. Blinden gebruiken het computerscherm in 1 dimensie (lengte) terwijl wij dat in 2 dimensies (lengte en breedte) doen. Dus voor hen is een Command Line de perfecte inputmethode. Het enige dat ontbrak om tot dit inzicht te komen, is een visualisering van hoe die typische windowstaken zouden aangepakt worden op command line niveau. Ik heb ondertussen al geleerd hoe je (indien nodig) met meerdere terminals kunt werken zonder de X-Manager (of hoe noemt dat ding) op te starten. En toen ik zag hoe rubyripper de verwerking uitvoerde, was dat het laatste stuk dat ik nodig had om tot deze verlichte gedachte te komen.
Ik zie het nu wel in en zou indien nodig niet zoveel problemen hebben om om te schakelen maar enkel indien nodig. Ik hou nog steeds van een grafische schil en voel me er volledig thuis. Ik moet wel heel wat sneltoetsen opnieuw leren om bepaalde taken uit te voeren maar dat komt wel. Ik ben het gewoon om die dingen te gaan uitzoeken.
Old 01-10-2008, 09:21   #19   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Send a message via ICQ to Divolinon Send a message via MSN to Divolinon Send a message via Skype™ to Divolinon
Iemand die toevallig een goeie download manager kent dat met rapidshare werkt?
Old 01-10-2008, 11:45   #20   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Awesome is een window manager voor mensen die een groot deel van hun tijd in console doorbrengen. Licht, snel, keyboard driven en sterk customiseerbaar door de lua scripts.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules