Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 16-10-2011, 04:22   #61   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

@Bavo:Ten eerste vind ik een clean install voor een nieuwe release van Ubuntu sowieso mandatory, mits een aparte home partitie is dat zelfs niet zoveel werk. Naar mijn ervaring is het zelfs sneller dat upgraden via de package manager(wat gwn zeer traag is iirc, toch bij ubuntu de overgang van 9.10->10.04 gemerkt). Er wordt trouwens niets gepushed via de update manager, je kunt gwn niet op upgrade klikken(zoals ik nu al een half jaar doe bij 10.10).
Ten tweede geef je beter concrete voorbeelden van de problemen die zich voor doet, zal wss beperkt zijn tot een niche doelgroep. Nog beter zou zijn moest je op de corresponderende launchpads bug reports indienen om zo de problemen aan te pakken en iedereen te helpen.
Ten derde kan ik de doortastende alleen maar gelijk geven, een betere tactiek is om een paar maand te wachten eer de meeste problemen verholpen zijn en dan over te stappen. Voor professionele omgevingen blijf ik trouwens bij LTS releases, dan heb je dat soort zaken minder voor(alhoewel bij 10.04 was het in't begin niet al te deftig).
Ten vierde worden die releases wel degelijk (uitvoerig) getest hoor, met alpha/beta releases en RCs. Het verschil tussen 11.04 en 11.10 is niet eens bijster groot trouwens, met uitzondering van de nieuwe gnome versie.
@Kar: 'eens deftig maken'? U trolling? Ubuntu werkt al zeer vlot imo, voor veel zaken prefereer ik het zelfs t.o.v. de gangbare alternatieven(Windows bv.). Zeker met de moeite die ze doen om het meer toegankelijk te maken denk ik dat Ubuntu steeds meer een OS wordt dat door iedereen gebruikt kan worden.
logion is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 02:54   #62   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Send a message via MSN to Fraeco
Quote:
Originally Posted by acku View Post
Ik verwacht dat een major release die via de update manager naar u geduwd wordt reeds getest is, enigzins. Nuja, je kan natuurlijk heel hip en trendy zijn zoals Google en alles beta houden tot in de eeuwigheid, zodat ge altijd een excuus voorhanden hebt.
Waarmee ik niet Ubuntu wil veroordelen als slechte software, maar deze huidige release wel als onstabiel en te mijden.
Er is niets of niemand dat u tegenhoudt om ne nen Debian Squeeze of Fedora 15 ofzo te installeren eh. Ivm Linux 3.0, dacht dat Torvalds daarmee de 10jarige verjaardag van de kernel wou vieren ofzo

For the record, de nieuwe gnome zuigt apekloten en doet vooral héél funky in multiple screen setups. Jeuj kde!
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Fraeco is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 07:43   #63   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by Fraeco View Post
Ivm Linux 3.0, dacht dat Torvalds daarmee de 10jarige verjaardag van de kernel wou vieren ofzo !
20 jaar.

En neen, dat is niet een de echte reden:

Quote:
Originally Posted by Linus Torvalds
Yay! Let the bikeshed painting discussions about version numbering begin (or at least re-start).

I decided to just bite the bullet, and call the next version 3.0. It will get released close enough to the 20-year mark, which is excuse enough for me, although honestly, the real reason is just that I can no longer comfortably count as high as 40.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2011, 00:30   #64   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Aangezien een Xserver update mijn 10.10 setup geborkt heeft ben ik maar overgestapt op 11.10. Eerste indruk is alvast positief, na wat configuratie loopt het alleszins nog zeer stabiel en Unity valt ook goed mee zo op het eerste zicht. Mijn gnome 2 omgeving trok wel al heel hard op unity met docky aan de linkerzijde, nu moet ik er enkel nog aan wennen dat dat unity panel zich altijd maar verbergt.
Voor de gelegenheid eens een screenshot van mijn desktop genomen:

$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=11.10
DISTRIB_CODENAME=oneiric
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 11.10"
$ uname -a
Linux floris-W860CU 3.0.0-12-generic #20-Ubuntu SMP Fri Oct 7 14:56:25 UTC 2011 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

edit: op deze site vind je redelijk wat nuttige app indicators: http://www.techdrivein.com/2011/05/1...ators-for.html
Voor gmail notifications raad ik trouwens gm-notify aan(beschikbaar in de default repos denk ik)
Sociale integratie trekt nog altijd op niets vind ik trouwens, gwibber is meh... Zoiets als tweetdeck zou leuk zijn maar dan geïntegreerd met gnome.

Last edited by logion; 21-10-2011 at 00:34.
Old 10-11-2011, 18:18   #65   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik heb het lang uitgesteld maar nu de update naar gnome3 in Gentoo's portage ~amd64 gearriveerd is heb ik eindelijk werk gemaakt van de overstap naar xfce.

Na wat zoekwerk (om iets aan het applications menu te veranderen naast de geinstalleerde programmas of om de kleuren van je gtk theme te veranderen mag je files beginnen editen in je ~/) ziet het er vrijwel identiek uit als mijn vroegere gnome2 desktop.

xfce 4.8 met compiz + emerald en onderaan awn.
Met slim als login manager ipv gdm voelt mijn DE nu veel minder zwaar aan bij het opstarten
dweezil is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 13:47   #66   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Ik heb vorige week Ubuntu 11.10 op mijn Asus eee 1005HA geïnstalleerd. 1GB ram en Atom @1.66Ghz. Ik heb me gek gezocht naar een netbook-versie, maar blijkbaar is 11.10 een all-in-one pakket of zoiets.

Den boel draait krom. Ik heb al bij het aanmeldscherm aangegeven dat hij in 2D moet starten. Ik dacht aanvankelijk dat het met die updater had te maken, want die zat op elke thread bijna constant aan +60%. Ik laat dat dus ff zijn ding doen en installeer de aanbevolen updates. Herstart, gewoon om te checken. System monitor geeft aan dat er nu vrijwel niets proc verbruikt. Ik doe Firefox open, dat duurt eindeloos lang, en scrollen gaat moeizaam. In monitor is er niks bijzonders. Ik klik rechts op een selectie en FF blijft hangen als een maf. Ik kan zelfs niks meer highlighten, of alt-tabben naar monitor of iets anders opstarten. Die sidebar komt zelfs niet tevoorschijn als ik erover hover.

Ik word gek van die performantie. De ene seconde is het supersnel, de andere seconde is 't alsof er ergens iets alles aan 't verbruiken is, en kruipt alles vooruit. Letterlijk een minuut wachten op reactie. Probleem is, als ik Google naar performantie issues, krijg ik zeer veel hits over netbook versies etc, maar dat is allemaal achterhaalde informatie.

Heeft er iemand een idee waar ik eerst naar kan kijken? Ik kan natuurlijk ook wel een lightweight installeren, maar ik wou Ubuntu 11 wel eens een kans geven. Op mijn desktop is dat een verademing. Op die netbook is dat een slideshow.
DeathKnight is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 13:59   #67   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ben ondertussen wel tevreden geraakt over de 11.10, nadat ik een complete herinstallatie had gedaan ipv update. dat laatste omdat het spel compleet de mist inging na het verwijderen van de nvidia-drivers. Blijkbaar wist X niet terug te vallen op een default configuratie, en had echt geen zin me daar weer mee bezig te houden.

Uw probleem is me onbekend. Kijk wel eens naar uw RAM-gebruik, want 1GB is wel echt weinig
acku is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 14:29   #68   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

RAM gebruik hangt maar rond de 300 meg. Wat ik vooral vind op tinternet is raad omtrent drivers hier en daar (Intel GMA graka en Atheros wifi vooral, maar die tips zijn verouderd).
Old 07-12-2011, 11:13   #69   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Zijn er eigenlijk opties voor iTunes? Mijn zus haar laptop is redelijk oud en ik vind niet alle drivers terug voor dat spul. Daarom zou ik er Ubuntu opgooien. Probleem, iTunes moet wel draaien natuurlijk. Als ik wat google is Wine een optie, maar dat lijkt ook niet altijd optimaal te werken. En het laatste wat ik wil is 4 keer per week depanneur te spelen.
Old 07-12-2011, 17:00   #70   link
De Doortastende
Member

De Doortastende's Avatar

Quote:
Originally Posted by DeathKnight View Post
RAM gebruik hangt maar rond de 300 meg. Wat ik vooral vind op tinternet is raad omtrent drivers hier en daar (Intel GMA graka en Atheros wifi vooral, maar die tips zijn verouderd).
Indien je inlogt in lxde of xfce ofzo, heb je dan dezelfde performance problemen?
Staat compositing echt af? Wat staat als driver in de xorg.conf?

Quote:
Originally Posted by bjorn
Zijn er eigenlijk opties voor iTunes? Mijn zus haar laptop is redelijk oud en ik vind niet alle drivers terug voor dat spul. Daarom zou ik er Ubuntu opgooien. Probleem, iTunes moet wel draaien natuurlijk. Als ik wat google is Wine een optie, maar dat lijkt ook niet altijd optimaal te werken. En het laatste wat ik wil is 4 keer per week depanneur te spelen.
Je kan het met "playonlinux" eens proberen te installeren. Die installatie zou redelijk automatisch moeten verlopen.
Installeer anders amarok? Dat heeft ook support voor ipods. En als ze dan legaal muziek wil kopen kan ze misschien magnatune gebruiken?
De Doortastende is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 17:19   #71   link
kar
Public servant

kar's Avatar

moet het itunes zijn? Anders is songbird ook nog een mogelijkheid.
kar is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2011, 13:56   #72   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Zijn er CLI DSP tools waar ge een equalizer in CLI kunt instellen met ALSA ?
Ik heb despotify op men netbook gezet die als server dient. En die aan men surround installatie gehangen. Maar het geluid dat de netbook maakt is niet het super te noemen.

Xming en de spotify client lukt niet, want de moment ik Xming sluit is de spotify applicatie ook weg. Als daar een oplossing voor is, liever.
Old 16-12-2011, 14:53   #73   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

de Equaliser heb ik al gevonden. http://www.thedigitalmachine.net/alsaequal.html

Mocht nu dat debiel Xming probleem opgelost geraken zou't super zijn !
Old 06-02-2012, 18:02   #74   link
De Doortastende
Member

De Doortastende's Avatar

Was wat aan het rondkijken op de archlinux forums en kwam het volgende tegen:

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=115976
https://wiki.archlinux.org/index.php/E4rat

Dus in het kort: Boot time versnellen door alle files die het boot proces nodig heeft fysiek vlak na elkaar op de hdd te plaatsen. Hierdoor verlagen de access times voor die files waardoor het boot proces zou versnellen..

Lijkt me zeer interessant voor degenen die nog niet over een ssd beschikken (waaronder mezelf), iemand het al geprobeerd?

Last edited by De Doortastende; 06-02-2012 at 18:06.
De Doortastende is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2012, 00:59   #75   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Goed, Ubuntu eraf gesmeten en gezocht naar lightweight. Na wat gekloot, uitgekomen bij Crunchbang ofte #! en nu al een week aan het draaien, en dat is de vlotheid zelve. Hier en daar wel nog wat dingen die niet out of the box werken, maar geen onoverkomelijke zaken. Geen idee wat er is misgegaan met Ubuntu. Draai nu Openbox in xfce, met cairo comp, en geen vertragingen.

Zal die E4rat eens uitproberen. Start hier nu wel op in 23 seconden, wat mij al zeer snel lijkt.
Old 27-03-2012, 22:39   #76   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

e4rat laten draaien (howto voor idioten: http://lifehacker.com/5790311/e4rat-...imple-commands) en het faalt bij stap 2 omdat debian kernel 2.6.32-en-zoveel FS_IOC_FIEMAP ioctl heeft uitgeschakeld... :l
Old 28-03-2012, 18:12   #77   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Kernel upgraded naar 3.2.0.0 en nog wat en e4rat doorlopen. Boot nu in 27 seconden (van GRUB tot aanmeldscherm). Dat is niet veel sneller dan voorheen, maar aanmelden zelf is quasi instant binnen en alle programma's die ik altijd onmiddellijk opendoe (of veel gebruik) staan er ook merkbaar sneller. 'k Had wel verwacht dat booten nog sneller zou gaan, maar zoveel wordt er nu ook weer niet opgestart en Crunchbang is sowieso al lightweight.
Old 28-03-2012, 20:07   #78   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Crunchbang? Zomaar uw boot time halveren lijkt mij wel straf trouwens, ten op zichte van uw oorspronkelijke 23 seconden ben je zelfs achteruit gegaan? Zoals ja al zegt reboot je toch quasi nooit dus zo bijster nuttig lijkt e4rat mij niet. Preloaden van vaak gebruikte SW lijkt mij wel handig.
Zelf gebruik ik sinds kort Linux Mint samen met Cinnamon, hoofdzakelijk omdat ubuntu 11.10 zeer onstabiel was geworden: willekeurige X restarts waardoor alle openstaande programma's ook verdwijnen :s. Cinnamon is echter ook niet bijster stabiel, X crasht niet meer maar cinnamon heeft wel last van segmentation faults waardoor mijn scherm effe flasht(maar alles wel terug komt). Zeer vervelend... Zou een bug zijn die voorkomt bij ATI gebruikers :/. Denk niet dat ik mij in de toekomst nog een laptop met een ATI kaart koop, eerlijk gezegd.

Last edited by logion; 28-03-2012 at 20:11.
Old 28-03-2012, 22:51   #79   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Mijn oorspronkelijke 23 seconden was dan ook vers na de installatie. Maar idd, van pakweg 30 seconden naar 27 is niet de vooruitgang die ze hier en daar beschrijven. Misschien merk je er meer van als je het op een "vuiler" systeem (met zwaardere distro's, op een grotere schijf, meer apps/daemons/services/algehele ouderdom) loslaat?

En lach niet met Crunchbang, ik amuseer mij daar rot mee En het is tenminste stabiel en niet log. En het spoort aan tot werken.
Old 28-03-2012, 22:59   #80   link
silence
Senior Member

Quote:
Originally Posted by DeathKnight View Post
Goed, Ubuntu eraf gesmeten en gezocht naar lightweight.
Hier goeie ervaringen met Xubuntu (http://xubuntu.org/) - draait op een steenoude laptop met 256Mb ram ofzo.
silence is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules