Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 28-03-2012, 22:20   #81   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Hier met Lubuntu
EEE PC 904 , met XP en 7 draaide het gelijk een baksteen op den duur.
Nu met Lubuntu en XP in VM draait het super ( of het beste dat de laptop in lange tijd gewerkt heeft )

De XP was nodig om SPSS in te draaien.
UA heeft op't eerste zich enkel licenties voor Windows SPSS, hoewel er een java versie bestaat.
Sucks ! Maar vriendin nog niet horen klagen, en werkt best vlot voor zo een vreemde opstelling te zijn.

Raar genoeg vlotter in VM op Lubuntu, daar is echt geen logische verklaring voor.
Old 21-04-2012, 10:41   #82   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik heb gisteren via Humble Bundle Botanicula gekocht, de nieuwe adventure van de makers van Machinarium.

Eerst wist ik niet goed hoe het te starten (wtf is een .air bestand). Blijkbaar heb je daavoor de Adobe AIR runtime nodig. De installer van Adobe werkte hier niet. Dan eens op hun forum gekeken en daar staat het goed uitgelegd: http://amanita-design.net/forum/inde...ic,3729.0.html

Prachtig spel, net als Machinarium enorm sfeervol
dweezil is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 16:22   #83   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Quote:
Originally Posted by DeathKnight View Post
En het spoort aan tot werken.
En dit is waarom:

Droog^2. Gisteren mijn Win7 partitie van de netbook gesmeten, geformatteerd, en /home daarnaar verhuisd. Had dat toch al 2 maanden niet meer opgestart.
DeathKnight is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 20:42   #84   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

'k Heb het nog droger gekregen. Scrotwm ge´nstalleerd als window manager. Geen menu, geen tray, geen desktop. Keybindings voor alles.
Old 06-05-2012, 21:47   #85   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by DeathKnight View Post
'k Heb het nog droger gekregen. Scrotwm ge´nstalleerd als window manager. Geen menu, geen tray, geen desktop. Keybindings voor alles.
Een tiling WM! Welkom bij de club. Ik gebruik al jaren awesome.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 23:11   #86   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Awel ja. Ik was blijkbaar constant manueel aan het tilen, of Terminator aan 't opsplitsen, dus ik dacht, waarom niet. Stap was snel gezet, zit snel in de vingers. Op een desktop zou ik ook vast iets als awesome of i3 of wmfs gebruiken, voor netbook is dit genoeg. Moet wel es upgraden naar spectrwm blijkbaar, scrotwm wordt niet meer onderhouden.
Old 19-06-2012, 21:08   #87   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
noob-vraagje: hoe zet ik in boot het keyboard van qwerty naar azerty? Damn you Rpi en linux
Old 20-06-2012, 09:39   #88   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Ik doe dat in /etc/rc.conf maar ik weet niet of dat in elke distro zo is.
Old 20-06-2012, 16:14   #89   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
debian squeeze. Opzet van de Rpi is al gelukt: educatief
Old 20-06-2012, 17:08   #90   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

dpkg-reconfigure keyboard-configuration
Old 17-07-2012, 10:19   #91   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/

Hopelijk worden er in de toekomst meer games geport naar linux. Momenteel heb ik hier enkel eternal lands, openttd, nwn en scummvm geinstalleerd, native linux games dus. wine is hit & miss, dosbox werkt wel goed maar is nogal een gedoe. Die zijn allebei ook moeilijk te integreren in mijn DE gezien ik windowed will werken ipv fullscreen.
Old 30-10-2012, 13:01   #92   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik heb eens een clean install van mijn triple-boot configuratie op mijn laptop gedaan.

partitie 1 is 50GB ntfs met windows 7. Ik gebruik zelden windows maar heb wel graag een versie achter de hand voor sommige zaken die niet lukken in linux zoals bvb om via bluetooth een bestand op een nokiagsm te zetten. Ik heb daarvoor uren zitten zoeken in Gentoo en Arch, bluetoothconnectie lukte wel maar steeds een timeout bij de file transfer.
Wat wel opvalt is dat windows veel last heeft van de trage hd (5400 rpm). In linux valt dat bijlange zo niet op.

partitie 2 is extended met al mijn linuxpartities:
1) 15GB ext4 met xubuntu. Dit is mijn fallback os die ik enkel gebruik voor installatie of als er iets scheelt met mijn primary os. Nu is dit xubuntu omdat ik een grafische installer zocht die paste op een 700mb cdr.
2) 15GB btrfs met Gentoo. Dit is het os dat ik dagelijks gebruik en ik hou het zo bleeding-edge mogelijk. btrfs is gemount met compress=lzo dus bestanden nemen minder plaats in en performance is beter. Kernel is custom gemaakt voor mijn hardware en ik volg pf-sources, een kernel fork met ck patchset bedoeld voor desktopgebruik.
wm is xfce 4.10 + awn.
3) 100mb ext2 /boot partitie met kernels zodat grub2 de btrfs root kan laden.
4) rest is ext4 voor data

swap staat op de andere hd maar is eigenlijk nooit in gebruik.
Moest er een btrfs- of andere bug mijn Gentoo install om zeep helpen is dat geen probleem, kan het dan proberen mounten/chrooten of herinstalleren vanuit xubuntu.
Old 31-10-2012, 14:03   #93   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

vandaag kan je trouwens gratis CrossOver Linux (en Mac) downloaden op http://flock.codeweavers.com/
Old 01-11-2012, 15:27   #94   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Brick je dan zovaak uw Gentoo setup dat een tweede OS noodzakelijk is? Voor sporadisch gebruik lijkt een livecd mij voldoende? Nja, ben zelf geen Gentoo gebruiker. Gebruik nu al een tijdje Linux mint thuis en op het werk ubuntu 12.04 en van beiden best tevreden.
Heeft er iemand weet van een deftige backuptool onder linux trouwens i.c.m. een eigen backup server? Gebruik nu mijn zelf geschreven rsync scriptje maar gebruikersvriendelijk voor anderen is het niet. Dejadup getest maar niet tevreden van, die neemt kennelijk periodieke full backups; voor een 60GB dataset aan 100Mbps is dat een pain-in-the-ass...
logion is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2012, 15:34   #95   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Bacula!

Gebruik ik al jaren en dat werkt uitstekend.
Backups over netwerk, naar tape of disk.
Je kan zelf configureren hoelang full en incremental backups bijgehouden moeten worden.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2012, 22:42   #96   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Gentoo zal zichzelf niet bricken, het is eerder btrfs waar ik wat schrik voor heb. Voorlopig loopt het als een trein.

Er zijn nog redenen voor mijn 2 linuxinstallaties naast elkaar. Deze laptop is ook nfs-server voor mijn mediaplayer dus ik heb een onmiddellijk werkende installatie nodig. Gentoo is een source-based distro waar je alle applicaties zelf moet compileren en het duurt een tijdje voordat X en je grafische omgeving en dergelijke gecompileerd is. Door dat via een chroot in xubuntu te doen heb je tijdens dat proces gewoon een deftig werkende pc.

Ja dat zou allemaal via een livecd/dvd/usb kunnen maar dat is traag en had geen stick op overschot
Old 04-11-2012, 18:25   #97   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

ik heb nu btrfs wat nader zitten bekijken en gezien dat het nog beter kan door de btrfs-partitie te verdelen in subvolumes, zo kan je live snapshots nemen.

bon, een nieuwe btrfspartitie gemaakt op de plek van xubuntu, die verdeeld in 2 subvolumes: @root en @home.
Die gemount en de originele gentoo root dan geresynced naar de nieuwe subvolume, idem voor de home.
fstab ziet er nu zo uit:
Code:
/dev/sda7					/boot			ext2		noauto,noatime					1 2
UUID=3b5d7b35-99e1-455f-9bd6-c369c074b584	/			btrfs		defaults,noatime,compress=lzo,subvol=@root	0 0
UUID=3b5d7b35-99e1-455f-9bd6-c369c074b584    	/home           	btrfs   	defaults,noatime,compress=lzo,subvol=@home   	0 0 
/dev/sdb1					none			swap		sw						0 0

tmp 						/tmp  			tmpfs 		nodev,nosuid,mode=1777 				0 0
portage 					/var/tmp/portage 	tmpfs 		uid=250,gid=250,mode=0775,size=75% 		0 0

/dev/sda8					/home/dweezil/hd 	ext4		defaults,noatime 				0 1
/dev/sdb2					/home/dweezil/hd2 	ext4		defaults,noatime 				0 1

UUID=f95eac41-acdc-49de-b899-ccad84adae1c 	/media/Mobile 		ext3 		noatime,user 					0 0
/dev/sda2 					/dev/null 		none 		noauto 						0 0
/media/Mobile is een externe schijf waarop ik io-zware dingen als parren/unrarren/mysqldb op doe om mijn laptophd wat te sparen, daarom moet die gemount worden bij boot om de mysql- en sabnzbddaemon te laten starten.
/dev/sda2 is de extended partitie, zo verstop ik die van de lijst met mountbare devices.

eerst kreeg ik de nieuwe installatie niet gestart, blijkbaar kan grub2 niet rechtstreeks om met btrfs subvolumes. dan een initramfs met btrfs support gemaakt en voila, omschakeling gelukt.

zo zie je dat voor een tinkeraar als ik 2 linuxinstallaties naast elkaar best handig is
dunno wat ik nu ga doen met de andere partitie, waarschijnlijk ga ik er terug Arch opzetten. makkelijk te onderhouden en heeft ook een rolling release.

Last edited by dweezil; 05-11-2012 at 09:05.
Old 07-11-2012, 15:54   #98   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

hehe, steam beta aan de praat gekregen op mijn gentoo amd64 met multilibs.
kzit wel niet in de beta, kan niet verder testen

http://www.reddit.com/r/linux/commen...inux_download/
Old 08-11-2012, 18:17   #99   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Valt te omzeilen maar de procedure zou een schending zijn van hun voorwaarden: http://studioklomp.nl/rootgamer/news...-invitations-2
Ik wacht wel eer de beta voorbij is.
logion is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 12:45   #100   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

ik was op zoek naar een lightgewicht netbook om te gebruiken als server in mijn netwerk en het is een Acer aod270 geworden.
10.1", Atom N2600 1,6GHz, 2GB DDR3, 320GB hd.
met 4x usb2, jammer dat het geen usb3 is maar usb2 is voldoende voor wat ik nodig heb.

Kwam met MeeGo Linux (yay, geen ms taks ). Ik ben daar eens 5 minuten mee bezig geweest maar zo een mobile os is niks voor mij.

MeeGo eraf en Gentoo hardened erop. Zonder Xorg, beheer doe ik via ssh.
nfs en samba als fileserver
apache2 met vhosts als webserver
sabnzbd, sickbeard, couchpotato, spotweb, auto-sub, headphones als downloadtools

Voor de bootable usb disk te maken voor de installatie heb ik UNetbootin gebruikt. In de GUI kon ik mijn usb drive niet selecteren. Via de CLI lukte het wel:
Code:
# unetbootin installtype=USB targetdrive=/dev/sdf1
btw vandaag op mijn HDX de update gedaan naar nvidia-drivers-310.19 met ferme performance verbetering. Het hele steam-op-linux gedoe werpt al zijn vruchten af
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules