Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 11-04-2008, 17:48   #61   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
Voor degenen die het nog niet weten, daarnet op het nieuws: Vanaf augustus is er een verandering op de belasting van bouwgrond, ipv 10% registratierechten, mogen we 21% BTW betalen!
Dus als ge een stuk grond wilt kopen, haast u maar tenzij ge geld teveel hebt.
Best wel spannend voor mij. Ik kan pas mijn officiele aankoopsovereenkomst tekenen als de bouwvergunning er is. Die wordt verwacht binnen de 5 maand. Hopelijk voor die klotewet.

Erge van al, het project heeft al eens een vergunning bekomen, enkel de indeling is aangepast geweest waardoor een nieuwe dient afgeleverd te worden. Dus op zich is de kans op een geweigerde miniem, maar duren dat dat doet

In ieder geval, zou mij een 5000 EUR meer kosten. Geef ik liever aan een mooiere keuken of vloer... Echt wel belachelijke wetgeving, als je ziet dat slechts een 5 % van de alleenstaanden en minder dan de helft van de koppels zich nog eigendom kunnen permitteren. Wat er mis is dan met nieuwbouw (want dat is wat wordt afgestraft), geen idee. Het is niet dat er in mijn geval effectief nieuwe 'beton' komt. Gewoon afbraak van lelijk vervallen gebouw en dan een nieuw erop. Lijkt mij enkel goed voor de huisvesting in een stad.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 17:53   #62   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Heb je dan geen recht op een soort van renovatiepremie?
Old 11-04-2008, 18:12   #63   link
Caridea
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Best wel spannend voor mij. Ik kan pas mijn officiele aankoopsovereenkomst tekenen als de bouwvergunning er is. Die wordt verwacht binnen de 5 maand. Hopelijk voor die klotewet.
Hoorde ik Minister PEETERS nu onlangs niet zeggen dat die klotewet eigenlijk niet zo dringend is en dat dit best nog kan wachten ? Enfin, hij is volgens mij nog lang niet gestemd.

EDIT : http://www.deredactie.be/cm/de.redac...0_btwdiscussie

Quote:
Erge van al, het project heeft al eens een vergunning bekomen, enkel de indeling is aangepast geweest waardoor een nieuwe dient afgeleverd te worden. Dus op zich is de kans op een geweigerde miniem, maar duren dat dat doet
Kan je de akte niet alvast proberen verlijden onder de ontbindende voorwaarde van het verkrijgen van een bouwvergunning binnen de X aantal maanden ?

Last edited by Caridea; 11-04-2008 at 18:32.
Caridea is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 19:06   #64   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Heb je dan geen recht op een soort van renovatiepremie?
Een oud gebouw slopen en een nieuw erop zetten valt niet echt onder renovatie Je kan altijd een andere premie zoeken natuurlijk => premiezoeker.be
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2008, 17:37   #65   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Caridea View Post
Hoorde ik Minister PEETERS nu onlangs niet zeggen dat die klotewet eigenlijk niet zo dringend is en dat dit best nog kan wachten ? Enfin, hij is volgens mij nog lang niet gestemd.

EDIT : http://www.deredactie.be/cm/de.redac...0_btwdiscussie

Kan je de akte niet alvast proberen verlijden onder de ontbindende voorwaarde van het verkrijgen van een bouwvergunning binnen de X aantal maanden ?
Gelukkig zie ik die wet er nu ook niet direct doorkomen

Het is blijkbaar niet wettelijk een verkoopsovereenkomst af te sluiten zonder bouwvergunning. Vandaar dat ik nu enkel een reserveringsovereenkomst heb getekend met klein voorschot met ontbindende voorwaarde dat er geen bouwvergunning is binnen de 6 maand.
Old 14-04-2008, 18:04   #66   link
Flandria
Comic Otaku

Flandria's Avatar

Send a message via MSN to Flandria
Quote:
Originally Posted by Oban View Post
In Buggenhout zag ik een nieuwbouwhuis voor 290K alles inclusief. Maar ja, dat is dan wel alles zoals zij hebben voorzien. elders zag ik een mooie open bebwouing, niet te groot, met leuke tuin. Lichtinval was slecht echter (ramen moesten groter, en ligging was vlak voor een grote fabriek) en wat bleek de prijs? 300+K.

Frustraties alom. Iemand tips?
Gouden tip: ver vooruitzien, eventueel regio veranderen zelfs, enig nadeel is 't werk, er zijn goeie plaatsen waar't goedkoper is, maar je moet bereid zijn van afstand te doen
Old 14-04-2008, 18:24   #67   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Ver vooruitzien?

Regio veranderen is geen optie sinds we dicht bij familie en vrienden willen wonen. Dat is meer waard dan een 25k korting op het totaal. Wij zijn sociaal verweven
Old 17-04-2008, 12:14   #68   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Gisteren wat gaan rondkijken metr de fiets. Nadat de laatste huizen die me boeiden bedragen durfden vragen tot 270K voor een rijhuis in middekmatige straat, ben ik eens gaan kijken naar nieuwbouw verkavelingen.
Zo vond ik eentje in centrum Dendermonde, 17 percelen met huizen in dezelfde stijl maarelk wat verschillend qua grootte en structuur, waarvan er nog één overschiet van 280K alles inclusief.

Dat lijkt me dan wel wat, want ik zou doodgraag in zo een rustige family-minded wijk wonen. En sinds het in centrum ligt van een stad in groeit, lijkt he tme ook een prima investering. Wat wel tegenvalt is dat het erg op de rand van budget is, en het eigenlijk de ingansprijs is, want indien je duurdere materialen wilt moet je bijbetalen. Maar toch. We kunnen dat nipt betalen (200K lening was ok op 20Y, en hebben 50K spaargeld, dus moeten er nog 30K bijkrijgen, eventueel 30Y dan). Nipt blijft wel een probleem als we ook nieuwe meuels nodig hebben etc.
Maar dan denk ik, waarom 220-240K uitgeven aan iets dat je slechts half bekoort, als je iets kan kopen waar je rustig zou wille blijven wonen?

Iemand ervaring met verkavelingbouw?
Old 17-04-2008, 12:17   #69   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Een gouden regel voor nieuwbouw/sleutel op de deur aankopen:

Reken 20% extra voor je budget op de aankoopprijs die ze je geven.

Sowieso zit je met extra kosten voor vloer, keuken, stopcontacten enz.
(een onnozele lichtschakelaar extra kost stukken van mensen voor wat plastic)
Old 17-04-2008, 12:23   #70   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Is die regel op iets gebaseerd? Indien ja, bronnen graag , want dan is het voor ons niet betaalbaar.

Nu is het geen ruwbouw hé, alles is instapklaar. Enkel ook economisch gekozen natuurlijk.
Old 17-04-2008, 12:31   #71   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Enkele kennissen van mij hebben op die manier ook een appartement/huis gekocht. Ik heb zelf ook een nieuwbouw appartement gekocht in Antwerpen centrum dat in aanbouw is.
De makelaar vertelt heel graag over de materialen en de opties, maar als je dan de budgetten die bvb. voorzien zijn voor een keuken gaat vergelijken met de prijzen die je dan betaalt voor een degelijk uitgeruste keuken is het allemaal enorm nipt en zijn de keuzes wel heel beperkt. Ik betaal een 200 000 EUR all in voor mijn appartement maar ik voorzie een 30 a 40k EUR extra aangezien je sowieso wat gaat moeten opleggen voor keuken, een vloer die toch meer voordelen biedt, extra bekabeling voor speakers, aanleg tuin enz.
Bovendien moet je ook rekening houden met late opleveringen. Het is traditie dat aannemers vaak failliet gaan (om dan nieuw bedrijf te starten), waardoor je met hopeloze vertragingen zit. Die periode moet je ook zien te overbruggen (huur bovenop lening enz.) Ik hoop natuurlijk dat alles vlot gaat, maar beter voorbereid zijn op het ergste.
Belangrijkste blijft dat de standaard voorziene dingen enorm beperkt zijn en het veel beter is van bij het begin door te bijten en meer te investeren dan dat je later (duur) kap en breekwerk moet uitvoeren om extra nodige faciliteiten te voorzien. Een eigen woning is een schitterende investering, dus is het beter om van bij het begin voor kwaliteit te kiezen.
Ik heb mezelf geinformeerd bij een vijftal mensen die een soortgelijke aankoop hebben gedaan en bij allemaal was het uiteindelijke prijskaartje 10 a 20 % van de aankoopprijs duurder.
Old 17-04-2008, 12:42   #72   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Dus jij hebt op je eentje een budget van 230-240K? Wow.

Tja, heb geen idee wat standaard inhoudt, zal daarvor eens moeten bellen. Ik ben van het gedacht dat het beter is een goede ruwbouw en grond te kopen, en dan later zelf verder te gaan investeren in afwerking, dan alles ineens te proberen. Wat dat kunnen we niet. Dat huis zal sowieso wel zijn waarde hebben, en leuk zijn voor ons, ook al is het wat karig afgewerkt binnenin. We komen uit een goedkoop appartement

Zal eens proberen te gaan kijken naar zo een huis.
Old 17-04-2008, 12:46   #73   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Lijkt mij idd een goeie oplossing om een project te vinden waar ze enkel de ruwbouw en minimale afwerking opleveren zodat je dan zelf veel kan doen aan eigen tempo afhankelijk van budget. Nadeel is wel dat het veel tijd en geld vraagt over een lange termijn.

Op gebied van mijn budget heb ik het geluk veel gespaard te hebben (deed weekendwerk heel het jaar door en 2 maanden full time in vakantie vanaf 15 jaar) + royale ontslagpremie van Sony. Dat is nog niet genoeg dus kan ik 20% extra lenen van de ouders renteloos.
Maakt natuurlijk wel dat maandelijkse afbetaling aan bank + ouders wel heel zwaar gaat worden de eerste 2 a 3 jaar (probleem is dat je het bedrag dat je kan aftrekken van je belastingen voor je lening pas 2 jaar later eerste keer op je lening staat.)
Doorbijten!
Old 17-04-2008, 12:51   #74   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Trouwens, nog een trucje dat misschien wel lukt:

Vraag je werkgever of er geen mogelijkheid is om ipv opslag een onkostenvergoeding te krijgen. Dat is voor de werkgever ook voordeliger aangezien dat een kost is voor hem, geen RSZ, en dus aftrekbaar van zijn belastingen.
Voordeel voor jou is dat je dan het bedrag netto krijgt! Ik heb nu 8 EUR maaltijdvergoeding per dag. Dat betekent 160 EUR netto extra per maand en dat telt door. Nadeel is natuurlijk dat je het niet krijgt bij ziekte/vakantie en het niet telt voor pensioen enz. Maar het blijft een handige optie om de eerste moeilijke jaren door te komen.
Old 17-04-2008, 12:51   #75   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Bij matexi is dat ook zo, van die meerprijs. Misschien geen 20%, maar er komt toch altijd wat extra bij kijken. Mijn broer is daar momenteel een huis mee aan het zetten, sleutel op de deur. Eerst doen ze wat onduidelijk over de uiteindelijk gehele kostprijs, tot ze voelen dat je echt wil kopen. Dan krijg je die prijs en een lijst met zaken die ze voor die prijs doen, heel uitgebreid. Maar als puntje bij paaltje komt ontbreken er dan toch nog een aantal zaken in het geheel die je tóch nodig hebt of wil, of een paar opties erbij, en daar rekenen ze dan ferm op door omdat dat niet in hun "standaard" plaatje past. Voor de rest verloopt het bouwen met zo'n firma wel vrij vlot natuurlijk, je hebt zelf niets te managen en ze bellen je op wanneer je een keuze moet maken (bvb : kies uw keuken tegen die datum, etc.). Bovendien gaat het nog vrij snel vooruit, omdat al die aannemers door hen mooi ingeplanned worden, waardoor je wachttijden uitsluit. Als je zelf aparte aannemers moet contacteren, sluiten die bijna nooit nauw aan, en zit je soms met 2 weken waar er niets gebeurt. En die 2 weken kosten natuurlijk geld.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2008, 12:54   #76   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Ik denk dat een bijkomend voordeel bij verkaveingen is dat ze veel tegelijk kunnen doen en zo kosten kunnen drukken, wat de prijs ook wat kan drukken.
Indien je niet standaard zaken vraagt is het dan wel logisch dat het meer kost, want dat past niet in het bandbouw kader.
Old 17-04-2008, 12:58   #77   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Het is zeker zo dat het goedkoper is op die manier. In de ruwbouw, kamerindeling enz. heb je meestal geen keuze.
Maar voor iemand die bvb. een keuken komt plaatsen maakt het geen bal uit of het nu een cheapo keuken is of eentje van hoge kwaliteit.
Welk type tegel ze leggen maakt hen absoluut niets uit.

Het grote probleem is dat de standaard dingen iets TE standaard zijn en er altijd midden in het project extra opties en kosten naar boven komen.

Ik heb nu ook het 'voordeel' om alleen te zijn en met niemand moet rekening houden. Dus woon ik in een studentstudio voor 275 EUR per maand, inclusief elektriciteit, water, verwarming, kabeltv en internet. GSM en auto betaald door het werk en ik woon op 5 minuten van het werk. Bon, het is miniscuul, maar het is 'in orde', heb eigen toilet en badkamertje. Who cares dat ik nu een tweetal jaar in een onnozel ding woon met de gedachte dat een eindje verderop een mooi nieuwbouwappartement voor mij wordt gebouwd.

Trouwens, de geschatte huurprijs voor mijn appartement bedraagt 650 EUR per maand. (ligging is enorm goed, 1 straat verder dan de Meir) Dat is meer dan wat ik moet afbetalen voor mijn lening! Slecht kan mijn investering dan wel niet zijn

Last edited by Takeshi; 17-04-2008 at 13:04.
Old 17-04-2008, 16:13   #78   link
Zwaplat
Senior Member

Zwaplat's Avatar

Te weinig grond in België/Vlaanderen ? Ik dacht dat er meer dan genoeg was om nog tientallen jaren voort te kunnen, maar dat er gewoon teveel leegstand is en grond in handen van firma's die hele wijken opkopen om een project te starten.
Beetje zoals achter het UZ in Gent. Daar hebben tientallen rijhuizen en halfopen bebouwing (klein, maar ideaal voor een jong koppel ofzo) jarenlang leeggestaan voordat ze begonnen zijn die allemaal ineens te renoveren. Is het dan verwonderlijk dat prijzen blijven stijgen en mensen niets meer vinden ? I think not.
Zwaplat is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2008, 16:23   #79   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik denk dat er gewoon véél meer huizen nodig zijn tegenwoordig tov vroeger, oa door het enorm gestegen aantal gebroken gezinnen, door immigratie, etc. Het tempo waartegen er wordt bijgebouwd in de rand rond brussel is gewoon hallucinant, bijvoorbeeld in Woluwe en Zaventem zijn ze ettelijke honderden (!) appartementen aan het bij bouwen. Nieuwe wijken schieten overal uit de grond. En er wordt nagenoeg niets afgebroken, zelfs het oudste krot wordt verkocht en gerenoveerd. En nog blijven die prijzen torenhoog. Ik kijk voorlopig nog even de kat uit de boom, er is alvast een vertraging aan de gang denk ik en hoor ik overal. Een daling lijkt mij weinig waarschijnlijk, maar een voorlopige freeze van de prijzen is op zich al een daling, gezien de hoge inflatie momenteel. Dat brengt mij natuurlijk geen stap dichter bij een woning, maar goed, het is toch een bizarre situatie.

Last edited by Magnum_; 17-04-2008 at 16:48.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2008, 20:01   #80   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Probleem is: er zijn altijd wel mensen die het wel kunnen betalen.
Bevoorbeeld hier in Antwerpen. Tegenwoordig ben je met de trein bijna sneller in Amsterdam dan met de auto naar Brussel.
Belgen zijn enorm bekrompen als het op afstanden aankomt. Een uurtje met de auto (zonder files) is al een halve vakantie voor sommige, terwijl je bvb vanuit Brussel op 30 minuten in Antwerpen staat, uurtje voor Hasselt, dik uurtje voor Brugge, 40tal minuten voor Gent. Dus ik geloof niet in het concept 'ver'.

Maar goed, to the point: vele buitenlanders denken iets breder en nemen maar graag elke dag een half uur langer de trein om bvb vanuit Antwerpen in Nederland te gaan werken. Want, de prijzen van vastgoed zijn hier vaak de helft van wat je in Nederland betaalt voor een gelijkaardig appartement in een stad. Dus wees gerust, als wij de dure prijzen niet meer kunnen betalen, rijkere buitenlanders kunnen dat wel.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules