Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 11-01-2018, 21:36   #5181   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Mocht het iemand boeien: heel veel interesse gehad, bijna 20 koppels/bezoekers in minder dan een week tijd over de vloer. Allen best enthousiast, een bod bleef echter uit (geen idee waarom, eerlijk gezegd). Nu dan toch 230.000 geboden, niet verkeerd. Ik hoopte op 10k meer, maar aangezien er na veel bezoekjes geen ander concreet voorstel is gekomen, zou ik hier mee kunnen leven.
Old 11-01-2018, 21:57   #5182   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Het hangt deels af van hoeveel jij betaald en geinvesteerd hebt. Als dat minder was, dan kan je berekenen aan de hand van indexen hoe goed het bod is.

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...trie/vastgoed/

statbel biedt vrij veel online data (in indrukwekkende online draaitabellen) die je kan bekijken om te zien waar je zit in vergelijking met de markt
Old 11-01-2018, 22:00   #5183   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Ik wist dat ik dat straatje herkende. Da's vlakbij mijn vader (woont op de Lamot)

toffe buurt!
Old 13-01-2018, 10:21   #5184   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Heel toffe buurt, absoluut. In dat opzicht vertrek ik hier met veel spijt.

@ Bavo: verlies doen we nooit, we hebben het huis indertijd aan een scherpe prijs kunnen kopen (€177.500) doordat de eigenaars te veel wilden. Het stond uiteindelijk te lang te koop en was verbrand. Daarnaast hebben we geen gigantische kosten gemaakt. De nieuwe zoldertrap op maat en het materiaal voor het vernieuwde terras waren het duurste. Verder is het 'slechts' basismateriaal zoals Gyproc, OSB, bezetting, verf, Quick-Step laminaat,... Ik vermoed dat alle kosten samen €15.000 à €20.000 bedragen. Wat het huidige bod echt niet verkeerd maakt. Maar het is wel lichtjes onder de marktwaarde, heb ik het gevoel. Onze vraagprijs is niet onmogelijk, integendeel. Ik heb hier al zotter geweten.
Old 13-01-2018, 11:04   #5185   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

In hoeverre is die wetgeving rond kadastraal inkomen al ingevoerd? Dat gaat de markt ook wel wat veranderen. Huizen tot 200K zijn dan enorm voordelig (van 5 naar 7% registratierechten, maar wel korting van 5.600 euro), huizen die wat extra renovatie kunnen gebruiken ook (allemaal grote aftrek op de tegen dan standaard registratierechten van 7%).
Huizen boven de 300K zijn waarschijnlijk ook aantrekkelijker dan omdat het zakt van 10% naar 7% veelal.

Dus ik gok dat het segment tussen 200K en 300K, die vroeger 5% kon hebben indien laag KI (750 of minder zoiets) er slechter zal bij varen, en dat onder 200K erg goed, en dat boven 300K beter.

Maar mogelijk speelt dat nog niet voor u. Tenzij ge nu al onder groot beschrijf valt dan gaan de mensen mogelijk wachten

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180110_03290461
Old 13-01-2018, 11:09   #5186   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Over registratierechten gesproken: als wij verhuizen naar onze nieuwbouw, krijgen we van de 14.000 euro registratierechten dat we betaald hebben op de bouwgrond (10%), 12500 euro terug. Omdat we al 12500 betaald hadden toen we onze huidige woonst kochten.
Meeneembaarheid heet dat dan.

Dat had ik niet durven hopen, en het is erg eenvoudig (moet binnen 2 jaar als je koopt/verkoopt, of binnen 5 jaar als je bouwt).
Old 16-01-2018, 10:55   #5187   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Ge vertrekt uit Mechelen, Potenza? En dat zonder dat we elkaar eens in de O'Fiach hebben gezien?

Old 16-01-2018, 11:50   #5188   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik heb nochtans elke keer goed rondgezien, MA GE ZIJT NU OOK GEMAKKELIJK TE MISSEN EH

Mechelen verlaten is met veel spijt, maar een ruime, lichte villa (die ik wel nog compleet moet renoveren, rofl) met grote tuin + wei + in't groen zie ik ook wel zitten. Kleinburgerlijk en cliché, absoluut, maar dat contrast maakt het net interessant. En een huis is nooit definitief, dat spreekt. Ik zie me binnen 30 jaar nog wel terugkeren naar een schoon appartement. Want eenmaal kinders buiten is zo'n ruim huis ook alleen maar onderhoud, hé.

(Tussen haakjes: nieuw bod op €235.000. Een andere partij twijfelt om hoger te bieden, dus doen we vandaag een tegenbod. ).
Old 16-01-2018, 15:53   #5189   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Voor ge vertrekt, moeten we eens werk maken van een Mechelse shrimp meet.

Naar welke regio verhuist ge?
Old 16-01-2018, 19:58   #5190   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Kalmthout, terug naar de heimat van mijn vooi. Ik heb er overigens net de na-middag/vroege avond gespendeerd, ik zal in't vervolg iets laten weten
Old 16-01-2018, 22:30   #5191   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Verkocht voor €238.000, hurray. Ik rekende op 10k minder dan onze vraagprijs, mission accomplished.
Old 17-01-2018, 09:43   #5192   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Tenzij ze hun lening bij de bank niet rond krijgen

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2018, 10:55   #5193   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Bwoah, die opschortende voorwaarde is doodnormaal, hé. Vanmiddag stel ik een compromis op, ik vind heel wat voorbeelden en tips op internet. Allemaal redelijk logisch. En straks ook nog keer bellen met notaris. Iemand nog wat sympathieke vaderlijke raad?
Old 17-01-2018, 11:14   #5194   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Doet de notaris uw compromis niet zelf? Is nogal een technisch document waar je geen verwarring over wilt, in principe even belangrijk als uw akte want het is bindend.
Old 17-01-2018, 11:59   #5195   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Mja, daarom dat ik straks alleszins eerst even bel. Tegelijkertijd kom ik genoeg tips en voorbeelden tegen om het zelf wel te willen proberen. Heel veel hoeft daar uiteindelijk niet in te staan, de meest essentiële zaken kunnen op één A4 passen.
Old 17-01-2018, 12:29   #5196   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Dat van ons was 12 of meer pagina's, maar ja het was via notaris en ze wouden ook alle documenten al hebben op dat moment (attesten van stedebouw etc). Een notaris moet dat voor zover ik weet ook 'gratis' doen, het is deel van hun taak.

Wij wouden wel erg zeker zijn van onze zaak omdat het belangrijk was voor de financiele planning.
Old 17-01-2018, 13:07   #5197   link
Matthias
*snore*

Ik weet niet of ze het gratis doen, maar het is een van de belangrijkste overeenkomsten die je ooit zult sluiten. Al kost het een paar honderd euro, laat u bijstaan door een expert.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2018, 14:17   #5198   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Akkoord, bij deze alles geregeld met de notaris .
Old 17-01-2018, 14:48   #5199   link
Cit
College dropout

Cit's Avatar

Send a message via MSN to Cit
Had dit al eens gezegd maar..
Je bod, en het ontvangst ervan, is eender welk document (zelfs een smsje is bindend)
De compromis, met voorwaarden etc.. , zal dan opgemaakt worden door de notaris en moet door beide partijen worden ondertekend.
Old 17-01-2018, 15:17   #5200   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wij hebben eens een verkoop gedaan met compromis opgesteld en begeleid door de makelaar (laten tekenen door beide partijen zonder dat er contact was), geen notarissen.

Mijn anekdotisch bewijs dat dat geen goed idee is, is dat het nadien ook slecht is afgelopen met dreiging van zaak rond verborgen gebreken (wat imo de makelaar zijn verantwoordelijkheid was), en uiteindelijk het ontbreken van een wettelijk verplicht document bij tekenen van compromis (wat een notaris wel zou correct gedaan hebben).

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules