Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 12-07-2015, 09:42   #61   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

De gazetten zijn mee!

Quote:
Geen paniek voor de liefhebbers, de gin-tonic is nog lang niet passé. Maar hij krijgt zo stilaan wél concurrentie van enkele andere hippe drankjes. Voor wie nog twijfelt wat te serveren tijdens dat tuinfeestje op zaterdag: met deze cocktails toon je jezelf een heuse trendsetter.
- VERMOUT -
Al aan een stevige comeback bezig in het Verenigd Koninkrijk en Spanje en onderweg naar hier: vermout, de versterkte wijn met kruiden- en plantenaroma’s waarvan Martini het bekendste voorbeeld is. ‘We merken dat vermout het pad van de gin-tonic volgt, vooral vermoutcocktails zoals de klassieke Negroni (met Martini Rosso, Bitter en gin) winnen aan populariteit’, aldus Frank Symons, cocktailexpert en brand ambassador voor Martini en Bombay Sapphire in Noord-Europa. Wat die plotse heropflakkering van vermout dan kan verklaren? Symons: ‘De meeste vermouts zijn van Italiaanse oorsprong en in het VK heb je momenteel een cocktail scene met veel Italiaanse bartenders. Ontstaat daar een trend, dan wordt die snel opgepikt in New York, vanwaar de wereldwijde verspreiding wordt ingezet. Daarbovenop is ook het concept van de Italiaanse ‘aperitivo’, met kleine hapjes bij het aperitief, populair. Daar past zo’n fris en niet te straf glas vermout perfect bij.’

Negroni
30 ml Gin (hier: Bombay Sapphire)
30 ml Martini Rosso
30 ml Martini Bitter
Zeste van appelsien

Serveer over ijs in een tumbler glas, roer kort om. Werk af met zeste van appelsien.

- WHISKY -
Ook whisky stijgt op de hipsterladder, en dan vooral met een mixerdrankje erbij: ‘Dankzij de populariteit van de gin is ook de tonicmarkt stevig gegroeid. Vroeger had je één tonic in de winkel en één ginger ale, nu heb je een enorm assortiment aan kwalitatieve mixerdrankjes om uit te kiezen. Dat maakt ook whisky weer een leuke optie: je hoeft niet meer voor de standaard combinatie met cola te gaan, maar kunt experimenteren met andere, verfijnde en originelere softdrinks. Probeer zeker eens whisky met ginger ale en een scheutje limoen: verrassend en fris’, aldus Frank Symons. Hij ziet nog een andere reden voor de populariteit van whiskycocktails: hun lage moeilijkheidsgraad. ‘Thuis houden we een cocktail graag simpel: niet te veel ingrediënten en klaar zonder shaken. Een whiskycocktail zet je, net als de GT, in recordtempo op de aperitieftafel.’

Whisky + Ginger Ale
50 ml whisky (hier: Dewar's 12 Scotch Whisky)
100 ml premium ginger ale
Partje limoen

Serveer over ijs in een tumbler glas, roer kort om, knijp het partje limoen uit in de drink en voeg het daarna aan de cocktail toe.

- PUNCH -
Denk niet aan de superalcoholische, fluorescerende drankjes van het typisch Amerikaanse ‘prom’, de punch anno 2015 is gesofisticeerd en heeft een relatief laag alcoholgehalte. Frank Symons: ‘Punches worden vaak gemaakt op basis van een lekkere thee, met wat witte vermout of rum erbij. Een heel gemakkelijke cocktail bovendien: je maakt ‘m een dag op voorhand, koelt hem in de ijskast en serveert ‘m in een grote kom waaruit iedereen met een pollepel zijn glas mag vullen. Extra feestelijk!’

Darjeeling Express
Recept voor 10 drankjes
400 ml rum (hier: Bacardi Carta Blanca)
200 ml Martini Bianco
100 ml Triple Sec
100 ml Benedictine
150 ml limoensap
150 ml suikersiroop
1 liter thee blend: darjeeling en earl grey tea

Prepareer alles in een punch bowl en koel af in de ijskast. Serveer over ijsblokjes en decoreer met een takje munt of een partje appelsien.

- TIKI -
Na de stijvere jaren dertig-cocktailtrend (denk: typische drankjes uit de ‘prohibition’ zoals de Mint Julep, Tom Collins of de Whiskey Sour), mag er weer een fuchsia parasolletje in je glas volgens Symons: ‘De tiki-cocktail brengt die speelse, zomerse sfeer terug. Weer helemaal in is de Mai Tai, op basis van onder andere rum, amandelsiroop en limoen-, sinaasappel- of ananassap’.

Mai Tai
60 ml rum (hier: 30 ml Bacardi Carta Blanca en 30 ml Bacardi Carta Oro)
10 ml Orange Curaçao of Triple Sec
20 ml limoensap
20 ml amandelsiroop

Doe alle ingrediënten in een shaker en schud krachtig over ijs. Strain in een met crushed ijs gevuld tumbler glas en werk af met een takje munt of een partje appelsien.

- LOW PROOF -
Nog een trend: de nieuwe cocktails zijn lang niet meer zo straf als hun voorgangers. Symons: ‘Low proof staat voor minder alcohol en meer genieten. Het zijn smaakvolle cocktails waarvan je er gerust een paar meer kunt drinken. Maar het is niet zo dat je plots de helft minder gin gebruikt bij je tonic, low proof cocktails zijn nieuwe uitvindingen: cocktailrecepten op basis van groene thee, met wat citroen- of limoensap en vermout of prosecco, bijvoorbeeld. Het hoeft ook niet te gesuikerd: low proof cocktails zijn er om ons palet weer wat subtieler te prikkelen.’

Parabolica
40 ml Martini Bianco
15 ml gin (hier: Bombay Sapphire)
20 ml limoensap
15 ml suikersiroop
3 druppels oranjebloesemwater
4 basilicumblaadjes
Soda water

Shake en strain in een longdrink glas gevuld met ijsblokjes. Top met soda water en decoreer met een blaadje basilicum.
Negroni is hier al langer een topper
Old 12-07-2015, 15:27   #62   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

mijn favoriete cocktail is die met genoeg alkool in
KingSix is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2015, 15:33   #63   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Vreemd, ik drink juist cocktails voor de smaak. Als ik mij wil bezatten drink ik wel veel bier of wijn.
Old 12-07-2015, 15:43   #64   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

Inderdaad curieus, ik drink graag goeie wijnen, cava en champagne voor de smaak.

bezatten daar dient sterke drank voor imo en geen bier. tenzij ge geniet van elke tien seconden te moeten gaan pissen.
Old 13-07-2015, 11:26   #65   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
Gordon's + Schweppes en wat ijs.
+komkommer+peper, sinds ik dat eens in een of andere taverne gedronken heb.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2015, 09:31   #66   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Normaal zou ik het hier niet vragen, maar ik heb nog een bon voor een Gin-Tonic Tasting bij Tasttoe Two in Gent (waarde 120, heb 50 betaald via Groupon). Zelf kan ik niet meer gaan door herexamens, iemand interesse om deze over te nemen - is nog geldig tot 26/08?
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2015, 15:42   #67   link
Harry
Junior Member

Harry's Avatar

Zelf drink ik ook al enkele jaren gin, maar ik heb onlangs een nieuwe combinatie ontdekt: een glas gin met een sigaar erbij. Ligt niet voor de hand, maar mij smaakt het zeer goed. Ik rook bijvoorbeeld graag een Romeo y Julieta als ik gin drink, op Noblego als volgt omschreven: "De middelzware sigaar heeft een typische Romeo y Julieta smaak die bestaat uit noten, houttonen en bloemen kruiden. Wat bijzonder is, is dat geen een van de genoemde smaken de boventoon voert."
Iemand anders de gin-sigaar combinatie wel eens geprobeerd? Tips zijn welkom.
Harry is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 03:34   #68   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Normaal zou ik het hier niet vragen, maar ik heb nog een bon voor een Gin-Tonic Tasting bij Tasttoe Two in Gent (waarde 120, heb 50 betaald via Groupon). Zelf kan ik niet meer gaan door herexamens, iemand interesse om deze over te nemen - is nog geldig tot 26/08?
Gratis dan toch? Helemaal naar Gent ge weet ni wat da kost den naft tegenwoordig!
Old 09-08-2015, 10:16   #69   link
Lion
N°1 Music Spammer

Lion's Avatar

In een ginbar neem ik regelmatig eens iets speciaal (lees duurder). Maar thuis? Gordon's, Beafeater, Broker's, Portobello Road 171, etc .. zijn goed genoeg. Ik ga geen flessen van 50 euro in huis halen voor mijn dagelijks aperitiefje.

Fevertree heb ik wel alle smaken in huis, en een paar Fentimans tonics.

edit: de 'betere' die ik in huis heb gehad : Oxley, Spring Gin, Poppy's, Gin Mare, Nordes.

tis zo lekker allemaal

Last edited by Lion; 09-08-2015 at 10:24.
Lion is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 10:55   #70   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by KingSix View Post
Gratis dan toch? Helemaal naar Gent ge weet ni wat da kost den naft tegenwoordig!
Ik wil er graag iets voor terug, moet geen 50 euro zijn en ge kunt de prijs verdelen tussen de personen die meegaan met u. PM me maar
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 21:52   #71   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

forever drunk alone
Old 13-08-2015, 20:06   #72   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31