Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 03-03-2019, 14:28   #1761   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Ik heb 2 weken geleden een eerste sessie Dinosaur Island gespeeld met 4 collega's. We moesten daar dan wel een aantal stukken van de uitbreiding Totally Liquid voor gebruiken. Want standaard is het maar voor 4 spelers. Het spel is complex omdat het veel onderdelen heeft, met 5 borden en evenveel fases is het heel uitgebreid. Mijn tafel stond vol. Ik kreeg het gewoon niet uitgelegd. We hebben eerst een "How to play" opgezocht op youtube en gezamenlijk 20 minuten voor de TV gehangen.

Als ge het spel start kunt ge kiezen voor een kort, medium of lang spel, wat eigenlijk gewoon een puntengrens is die steeds hoger ligt. Het was al laat en omdat het voor iedereen de eerste keer was, zijn we voor "kort" gegaan. We waren er toch 2 uur mee bezig. Een kort spel leent zich wel goed tot een introductie, maar ik denk dat ge er toch veel meer uithaalt bij het lange spel. (Het spel was al gedaan, terwijl er op mijn bord net een attractie en een extra dino op stond). Het is wel een spel dat zich vooral op uw eigen spelbord focust, de spelersinteractie doet zich eigenlijk enkel voor bij het kiezen van de DNA-dobbelstenen in de eerste fase. Een niet-opgepikte dobbelsteen telt mee als threat. Threat is de meter die aangeeft of dino's kunnen ontsnappen. Ontstnapte dino's eten visitors op, dus minder punten. Ge kunt er mee andere spelers serieus kloten als zij verwachten dat gij een bepaalde dobbelsteen zou kiezen.

Het spel komt vanaf nu wel niet meer op tafel tot ik mijn organisers heb aangekregen.

Dan deze vrijdag met kameraden Zombicide: Green horde gespeeld (eindelijk volledig geschilderd \o/). De quest verloren, maar er toch veel plezier mee gehad. Er zijn veel spellen met regels die beter in elkaar zitten. Maar als coöperatief spel, met 6 spelers, werkt het wel. Ik zie het als een lightweight RPG meets Pandemic.

Last edited by Fieldy; 03-03-2019 at 17:35.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 07:47   #1762   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Eindelijk Brass: Lancanshire.

Het was duidelijk even geleden dat ik het origineel nog gespeeld had, want het spel uitleggen ging iets moeizamer dan gedacht.
Blijft wel een absolute topper en klassieker. Ook 1 van de weinige die bij elke play dieper (en sowieso beter) wordt.
Veel interactie en voortdurend uitkijken naar opportuniteiten. Weinig spellen die vraag/aanbod zo knap in stelling brengen.

Nieuwe versie:
+ De toevoeging van pokerchips voor geld is awesome³. Het tellen, hanteren, wisselen enz zijn een grote stap voorwaarts tov kartonnen/metalen munten. Was voor dit spel zeker nodig.
+ De toevoeging van kleuren voor de verschillende regio’s, maken het makkelijker oriënteren
+ Player mat. Niet echt nodig, maar (zeker voor beginners) handig voor de setup en nu zeer duidelijk wat elk gebouw kost/opbrengt
+ Nieuwe score track. Blij dat we van die onnozele slangenkronkel afzijn
+ Gestroomlijnder. Die onnodig ingewikkelde link is er uit!
+ Nog te spelen, maar mooi dat zowel de fanmade 2p variant hebben voorzien (achterkant bord) als een officiële versie (minder kaarten).
+ Art. Mooi mooi, ziet er een pak minder saai uit, maar….

- Damn het bord en de kaarten zijn donker. We hadden voldoende licht aan tafel, maar ik kan me inbeelden dat dat niet altijd evident is. Oogt in het begin deluxe, maar is daarna eerder onhandig om snel over het bord te kijken.
- Resources. Ik snap wel dat er niks mis is met houten blokjes. Dat is duidelijk en niet te groot. Maar voor een deluxe versie had ik toch ook wel graag een alternatief gehad, genre realistic tokens.
- Insert had imo veel beter gekund. Jammer dat we player tokens gewoon in zakjes moeten droppen. Systeem zoals bv Gungong Deluxe is een grote gemiste kans. En de uitsparing voor de player boards is te groot...
- Nu wil ik Birmingham ook
- Nu wil ik nog meer pokerchips om het bij meer games te gebruiken

Voor de rest nog een paar keer Architects of the west Kingdom. Topper die ik ondertussen ook gekocht heb. Grootste pluspunten blijven snelheid van spelen (geen downtime, klaar in dik uur)

Nog eens Inis, nu beter bevallen.

Paar keer Azul, die een vaste plaats bij de fillers heeft gekregen.

(En Gloomhaven, veel Gloomhaven)

Last edited by Turtle; 07-03-2019 at 07:59.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 11:00   #1763   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Gisteren Roll Player gespeeld met de uitbreiding. Fun zonder meer.

Ik hoop binnenkort ook eens Architects of the West Kingdom te kunnen spelen, lijkt me echt een game die ook in de collectie zou kunnen komen en zou aanslaan bij de vrienden.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 14:17   #1764   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Vanavond Aquasphere spelen, een oudere Feld titel. Benieuwd.
Old 07-03-2019, 15:08   #1765   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Aquasphere is nog maar 5 jaar oud. Niet echt oud

Systeem van het programmeren van uw acties was wel een goede vondst
Verder niet slecht, maar wederom een typische Feld-puntensalade met pasted-on theme. De reden waarom ik de mijne verkocht heb... Mede omdat hij elk jaar zo wel 1 of 2 titels uitbrengt.

Komt sinds Burgen niet meer in de buurt van zijn classics (zoals bv Im jahr des Dragen, Notre Dame of Luna)
Top designer, maar voor mij persoonlijk al een aantal jaren "net niet". Beetje hetzelfde straatje als Breese sinds Keyflower of Rosenberg sinds Ora et Labora.

Edit: dat gezegd zijnde, wou ik hem gisteren voorstellen om te spelen tot ik besefte dat ik hem niet meer had

Last edited by Turtle; 07-03-2019 at 15:20.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 15:11   #1766   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Allez, benieuwd. Dan heb ik hem eens gespeeld. Carpe Diem is in ieder geval een leuk puzzelspel met minder point salad elementen. Forum Trajanum moet ik nog opendoen en lezen.
Old 08-03-2019, 08:48   #1767   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik vond Aquasphere heel erg leuk om te spelen, het programmeeraspect vond ik enorm goed gevonden: met uw Engineer programmeert ge bots om specifieke acties uit te voeren, en met de Scientist plaatst ge die bots en voer je de geprogrammeerde actie uit.

Ik ben precies wel een Feld fan. Castles of Burgundy en Carpe Diem zijn ook tof, Forum Trajanum staat op de planning, en ik heb Luna Deluxified gekocht.
Old 11-03-2019, 13:47   #1768   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Pandemic legacy nog eens bovengehaald na heel lange tijd. Opnieuw begonnen (stickers weggehaald dus ), wat beter nagedacht over de nodige rollen en strategie op basis van de goal voor januari. Heel nipt gewonnen (1 infectiekaart verder en het was gedaan geweest). Of dat dachten we toch. Pas na het spel gemerkt dat de legacy deck dus ook tijdens het spel gebruikt wordt, en niet enkel tussen spellen door . Had wel duidelijker in de handleiding mogen staan, fuckers. Dus vanavond nog eens opnieuw. Stickerblad ziet er wel lief uit intussen .

Desalniettemin, we zien er nu wel het plezier van in.
Old 12-03-2019, 08:34   #1769   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Gisteren laatste episode van Scythe Legacy gespeeld, 'kwas mega fucked door heel dien legacy crap.
Ik snap dat ze willen dat mensen van hun eiland komen maar daarom moede de minder mobiele factions echt niet zo hard in't zak zetten.
Komt daar nog bij dat de victory conditions voor het laatste spel bijna allemaal combat gerelateerd waren. Al mijn infrastructure mods negated.

'k ben een beetje salty dat ik na vier episodes te winnen uiteindelijk toch maar tweede geworden ben, maar goed, das 'tleven zeker!
8 keer met dezelfde faction spelen wordt na een tijdje echt saai ook.

Raar gegeven ook dat ze pas in de laatste episode zeggen dat bepaalde factions+action mats verboden zijn. Achteraf wat opgezocht en blijkbaar zou dat in het basissspel ook zo zijn?
Blijkbaar is Rusviet+Industrial echt OP en dien peet heeft zeker drie keer die combinatie gehad. Zzzzzz....
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2019, 12:18   #1770   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Gisteren nog eens Lisboa gespeeld. Za-lig spel, een rasechte euro met 0 luck en het is een Lacerda. Speelt zeer vlot, meaningful decisions en heel veel diepgang. Normaal volgende week Vinhos Deluxe . Vanavond Dinosaur Island!

Aquasphere postje op @deafgeek:

https://www.instagram.com/p/Bu_N75jDSMf/
Old 16-03-2019, 23:53   #1771   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

zaterdag avond verder gedaan aan 7th continent.
Ben nog altijd bezig aan de eerste curse.
ben ergens op het tweede eiland nadat ik een klif beklommen heb, compleet de mist in gegaan.
Glorieus gestorven.

Ik ga volgende week nog eens opnieuw starten.
A-star is online now   Reply With Quote
Old 29-04-2019, 12:15   #1772   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Zaterdag het eerste scenario van Batman: Gotham City Chronicles gespeeld.

Dees is een topper. Gestroomlijnd, spannend, duidelijke mechanismes en spannend tot de laatste ronde.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 12:45   #1773   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Zaterdag voor het eerst Terraforming Mars gespeeld.

Mixed feelings. Spel zelf is leuk, maar het feit dat je tijdens de laatste rond als de end game triggers afgegaan zijn en de rest al gepast heeft nog acties kan blijven doen is totaal ongebalanceerd.

Wij speelden met 4 en 2 hadden reeds gepast, een van de 2 overige spelers had nog 3 acties die hij kon doen en de andere had nog een shitload aan kaarten en resources opgespaard. En dan bossen en steden spammen. Zorgde voor een veel te grote jump in punten.

Voelde als een veel te krachtige tactiek. Zie niet in waarom niet iedereen zo als hoarder gaat beginnen spelen.

Of hebben we iets gemist in de regels dat stelt dat in de laatste ronde wanneer temperatuur en O² maxed out zijn en de oceaantegels op zijn en voor de ultieme productiefase, het aantal acties dat je nog kan doen beperkt is?
Old 30-04-2019, 14:19   #1774   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Zeker Underwater Cities dan eens proberen. Vind ik een beter spel dan TFM, er is nog altijd een kaartaspect met acties maar gecombineerd met worker placement. Heb er mijn TFM voor buitengesmeten
Old 30-04-2019, 14:26   #1775   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

TFM was van een vriend, heb het zelf niet Zou het ook niet kopen denk ik.
Old 30-04-2019, 15:25   #1776   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Zaterdag voor het eerst Terraforming Mars gespeeld.
Dat is al ineens de reden voor uw mixed feelings imo
De eerste twee keren vond ik er niet zoveel aan, nu is het één van mijn grootste favorieten. Zeker met spelers van gelijk niveau (kennis van kaarten = vlot draften).

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Mixed feelings. Spel zelf is leuk, maar het feit dat je tijdens de laatste rond als de end game triggers afgegaan zijn en de rest al gepast heeft nog acties kan blijven doen is totaal ongebalanceerd.
Dat ligt dus aan jezelf. Je ziet die endgame triggers perfect aankomen (alleen de eerste keren mss niet bij gebrek aan ervaring). Je kan (maar zelden nodig) ook altijd je “pas” uitstellen door een kaartje weg te gooien voor 1cr.
Hoe je uberhaupt resources/kaarten kan hoarden zonder hopeloos achter te komen op de productie/punten/engine van je medespelers is me een raadsel.
Heeft ook totaal geen nut. Want investeren/opdoen geeft net meer punten (en dus credits) en resources.

Geef het nog een kans aub. imo nog altijd dé topper van 2017. Zeker met de prelude exp (kickstart de eerste iets saaiere rondes en geeft je een speelrichting)

Zelf wel dringend UWC eens spelen. Is die al vlot beschikbaar in retail?
Old 30-04-2019, 15:39   #1777   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Yup, vlot verkrijgbaar
Old 06-05-2019, 12:30   #1778   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Ik second Turtle, ik vind Terraforming Mars één van de beste boardgames die ik ooit gespeeld heb. Heb het nu al tientallen keren gespeeld en ben het nog altijd totaal niet beu.

Wat je zegt klopt alleszins absoluut NIET Maniac. Hoarden is de slechtst mogelijke strategie in het spel, aangezien elk extra beetje inkomen in het begin extreem hard snowballed naar het einde toe. Hoe vroeger uw engine op gang is, hoe beter het spel zal gaan. De reden waarom die andere spelers meer konden doen op het einde is het gevolg van het feit dat ze in het begin wellicht beter gespeeld hadden en meer income hadden verzameld.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2019, 08:39   #1779   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by Karel View Post
Ik second Turtle, ik vind Terraforming Mars één van de beste boardgames die ik ooit gespeeld heb. Heb het nu al tientallen keren gespeeld en ben het nog altijd totaal niet beu.

Wat je zegt klopt alleszins absoluut NIET Maniac. Hoarden is de slechtst mogelijke strategie in het spel, aangezien elk extra beetje inkomen in het begin extreem hard snowballed naar het einde toe. Hoe vroeger uw engine op gang is, hoe beter het spel zal gaan. De reden waarom die andere spelers meer konden doen op het einde is het gevolg van het feit dat ze in het begin wellicht beter gespeeld hadden en meer income hadden verzameld.
Dat van die income klopt natuurlijk, ik had ook een heel slechte opening. Maar dat van dat hoarden heb ik simpelweg zien gebeuren.

Ik wil het spel zeker opnieuw spelen en vond het spelen zelf leuk, maar het slot was bij ons echt een anti-climax.
Old 08-05-2019, 09:35   #1780   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Irmo View Post
Zaterdag het eerste scenario van Batman: Gotham City Chronicles gespeeld.

Dees is een topper. Gestroomlijnd, spannend, duidelijke mechanismes en spannend tot de laatste ronde.
4 juni blijkbaar nieuwe kickstarter-ronde voor seizoen2. Alle content van seizoen 1 + nieuwe content terug te krijgen. Vorige keer al zitten twijfelen. Hmmm.
Heb jij enkel base game? Zoja, is dat de moeite in de long run, of voel je al snel dat uitbreidingen aangeraden zijn? Want all in gaan is toch iets te kostelijk.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules