Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 29-07-2013, 09:11   #101   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Die tutorial vids zijn wel nogal lang, dus ik heb gewoon wat aangemoddert.
Zelfs zonder er veel van te snappen is het spel wel serieus awesome.

Mijn dochter uitgehuwelijkt aan de zoon van de koning van Denemarken, waardoor dat mijn bro werd.
Al goed, want het is uiteindelijk zijn leger die de oorlog om Zweden wint van mijn schoonbroer.
Ik had wel pas na enkele jaren door dat ik een oorlog zelf moet beeindigen door vrede aan te bieden en mijn eisen door te duwen.

Door de verhalen hier te lezen, besef ik wel dat ik vanavond dringend eens mijn opvolging moet gaan bekijken.
De huidige koning gaat al naar boven in de 50 (beest), maar ik heb geen idee wat mijn heir gaat krijgen.

Is het trouwens normaal dat mijn heir intern wat sieges ligt te doen om zijn duchy uit te breiden?
Old 29-07-2013, 09:18   #102   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Send a message via ICQ to Divolinon Send a message via MSN to Divolinon Send a message via Skype™ to Divolinon
Quote:
Originally Posted by Turtle View Post

Is het trouwens normaal dat mijn heir intern wat sieges ligt te doen om zijn duchy uit te breiden?
Dat is wat raar, maar hoe meer land hij heeft, hoe meer prestige hij krijgt, en dat is wel belangrijk om zonder al te veel tegenstand te kunnen regeren.

Ik had zo eens 1 county, mijn broer was koning van Engeland. Ineens kwam er een faction om mij op de troon te zetten. Zelfs zonder oorlog zat ik ineens op de troon van Engeland. Maar omdat ik tot dan maar 1 county had is dat slecht afgelopen voor mij.
Old 29-07-2013, 19:26   #103   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Ook gekocht op de laatste moment na veel getwijfel.
Hopelijk heb ik het geduld om het fatsoenlijk te leren. Ben vooral youtube filmkes aant zien nu. Kpeis dat diene peet het wel redelijk doet:
Dj El Marriachi is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2013, 19:52   #104   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Dat zijn de video's die ik bekeken heb, maar bv. de limiet om duchies te creren is veranderd sinds de versie die hij speelt (hij moet maar 50% van de counties hebben, nu is dat 51%). De links die ik gisteren postte zijn recenter.
Old 29-07-2013, 20:03   #105   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Hoe meer ik ervan bekijk, hoe graver het eruitziet.
Maar dat zal wel sukkelen worden in het begin.
Old 29-07-2013, 22:47   #106   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

't ziet er echt boeiend uit, maar het lukt voor geen meter.
Allemaal nogal overweldigend.

Soit, mijn 57 jarige king is getrouwd met een jong poepke (lustful). Wanneer de fuck gaan die kinderen produceren? Ik heb dat als ambition ingevuld.
Ik wil een claim de jure doen op het stuk naast mij, maar het is onmogelijk om een groter leger te krijgen dan hen.

Ik zie nu al dat het honderd uur gaat duren eer ik dit wat door heb. Het zal erop of eronder worden denk ik.
Old 29-07-2013, 23:20   #107   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Maat da spel...

Bon, dan wat mercenaries gehuurd nadat ik dacht genoeg geld te hebben.
Eerst de mercenaries gestuurd. Daarna met mijn eigen leger gaan siegen.
Alles gaat goed, ik krijg ineens bericht dat mijn vrouw zwanger is. Amai, zo positief allemaal! En dan.. BAM geld op! Krijg bericht dat de mercenaries voor de tegenpartij gaan vechten aangezien die wel betalen. En toen was het weer afgelopen
Old 30-07-2013, 01:27   #108   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Mercenaries zijn pokkeduur, kijk in uw army scherm naar de maandelijkse maintenance en hover over uw geld rechtsboven om uw maandelijks saldo te zien.

En verder in Ierland beginnen, is sowieso het makkelijkst. Als ge daar een van die hertogen neemt en de holdings van uw vazallen revoket zijt ge meer dan sterk genoeg zonder mercenaries om al die graafschappen te veroveren. En proberen uw vorst/troonopvolgers uit te huwelijken aan vrouwen met een schone erfenis of claim. Als hertog van vlaanderen heb ik mijn troonopvolger kunnen koppelen aan de toekomstige hertogin van gans het rijngebied en noord italie, en die hun zoon is getrouwd met de Hongaarse kroonprinses.
Sexy Schaap is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 07:29   #109   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Just ja, een holding revoken heb ik net gedaan, want dan heb ik 2/2 demesnes. Maar krijg dan de melding dat ik de wrong holder type van een holding ben ofzoiets.

'k heb wel een zoon ondertussen \/

Ik wil nie gaan werken, ik wil verder spelen en youtube filmkes kijken.
Old 30-07-2013, 08:06   #110   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Send a message via ICQ to Divolinon Send a message via MSN to Divolinon Send a message via Skype™ to Divolinon
Quote:
Originally Posted by Dj El Marriachi View Post
Just ja, een holding revoken heb ik net gedaan, want dan heb ik 2/2 demesnes. Maar krijg dan de melding dat ik de wrong holder type van een holding ben ofzoiets.
Dat is teken dat ge holder zijt van een stad, bischoppry of castle binnen een county. Dat is onder uw stand en moet je zo snel mogelijk aan iemand geven.
Old 30-07-2013, 08:55   #111   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Liggen de duchies die je kan vormen op voorhand (de jure) vast?
Ik heb in Ierland (toch maar ff opnieuw begonnen) 1 county gerfd, maar ik kan van de 2 geen duchy maken. Ze maken beiden deel uit van 2 verschillende duchies die te vormen zijn later.

Kan je ergens makkelijk zien wat een toekomstige bruid/bruidegom gaat erven? Hoe kies je die eigenlijk best? Ik ging nu af op een combinatie van rank, traits en leeftijd, zonder echt te kijken van welk land ze zijn.

Heb ik het juist als ik zeg dat max demesme het aantal kastelen/steden/kerken is dat uw vasallen/bevolking u gunt?
Als ik zo’n dingen revoke, waarom zou ik die dan terug aan iemand anders geven als die meewerken aan mijn max levies? (Buiten om volk tevreden te houden)

Dit spel. Gisteren 2u voor ik zelfs maar unpausde.
En toch wil ik vandaag weer opnieuw beginnen.
Old 30-07-2013, 09:54   #112   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Quote:
Kan je ergens makkelijk zien wat een toekomstige bruid/bruidegom gaat erven? Hoe kies je die eigenlijk best? Ik ging nu af op een combinatie van rank, traits en leeftijd, zonder echt te kijken van welk land ze zijn.
Als ze directe heir zijn, staat dat bij hun tooltip "heir of ...". Het is ook wel de moeite om met iemand die 2de of 3de in lijn is (dat ziet je niet direct) te trouwen, en dan gewoon de heirs te vermoorden.
Als je niet kijkt naar bruid/egom met land, dan is het best naar mensen te zoeken die sterke traits hebben (strong, quick, genius, ...).
Ook een goeie keuze om iemand te kiezen is om allies te krijgen.

Quote:
Heb ik het juist als ik zeg dat max demesme het aantal kastelen/steden/kerken is dat uw vasallen/bevolking u gunt?
Als ik zon dingen revoke, waarom zou ik die dan terug aan iemand anders geven als die meewerken aan mijn max levies? (Buiten om volk tevreden te houden)
Ja, als je over die demesme limiet gaat, gaan je vassals een negatieve opinion van u krijgen. Nu, hoe heer holdings, hoe meer prestige en taxen je krijgt, dus moet je wat afwegen of -10 (denk ik voor 1 te veel holding) het waard is voor de extra prestige. Als je goeie traits hebt of al veel prestige en ze staan ermee op +80 ipv +90 is het natuurlijk wel waard.

Land geef je weg om u vassals tevreden te houden (het best aan mensen met de trait "content", veel minder kans dat die gaan plotten of revolten. Keer je heir oud genoeg is geef je hem best ook land, kwestie dat hij kan beginnen prestige te pakken.
Old 30-07-2013, 14:51   #113   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Inderdaad, gewoon ergens een oudste dochter zoeken. In uw marriagescherm sorteren op rang, kijken of er iets interessant tussen zit, zo niet even wachten of uw buren afgaan op zoek naar een oudste dochter. Puur voor de stats uithuwelijken doe ik nooit, 't is een te goeie kans om gigantische lappen grond in 1 keer te krijgen.
Sexy Schaap is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 15:19   #114   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Inderdaad, was getrouwd met de heir van Byzantium, nu is ze empress. Mijn zoon krijgt straks dus mijn titel van koning van Schotland, en haar titel van emperor van Byzantium.
Zal moeilijk worden om het te houden wel, maar soit. Ik hoop nu voor dat ik sterf nog Ierland op te pikken, zijn nog altijd niet verenigd dus zal geen probleem zijn.
Old 30-07-2013, 18:23   #115   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Shit, zalig spel. Zelfs wanneer ik het gevoel heb niet goed bezig te zijn, wil ik nog doorspelen gewoon om te zien hoe ver ik geraak. Dat zei een reviewer van pc gamer ook. Dat wanneer je iets fout doet, gewoon doorspelen en wie weet wat voor wending je krijgt.

Soit, ik ben nog een prutser, maar dan nog is het een uitermate boeiend spelleke.

Nadat ik de oorlog tegen de duchy naast mij aan het winnen was, bood die aan om vassal te worden. Dan maar geaccepteerd. Drie jaar later legt mijn 63 jarige koning het loodje. En blijkbaar was die vassal daar niet blij mee. Die had dan een faction opgericht om iemand anders op de troon te krijgen. En ondertussen zit ik met een 5 jarige koning als enigste heir. Dus als die sterft is het gedaan.
Bon, dan toch die duchy terug aangevallen, waarbij mijn vassal zich spontaan aanbod gevangengenomen te worden. Dat dan maar gedaan en ineens zijn title revoked. En nu heb ik twee demesmes. Het gaat weer ietske beter.

Het leuke aan dit spel is, dat zelfs al wordt je geen totalitaire heerser, het gewoon een interessante rit is en te zien hoe alles zal lopen. Spel heeft volgens mij een enorme replayability.

Ik moet wel echt nog enorm veel leren. Nu de koning is gestorven, is het dan een goed idee om mijn vrouw terug te laten hertrouwen? Waarschijnlijk maakt dat niks uit zeker, aangezien ze van een andere dynastie is?
Old 30-07-2013, 18:30   #116   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Shit, zalig spel. Zelfs wanneer ik het gevoel heb niet goed bezig te zijn, wil ik nog doorspelen gewoon om te zien hoe ver ik geraak. Dat zei een reviewer van pc gamer ook. Dat wanneer je iets fout doet, gewoon doorspelen en wie weet wat voor wending je krijgt.

Quote:
Being a small collection of ways to win:
- Survive over 300 years and reach the end date. Youll get shown your score, and probably be told you did worse than various historical dynasties.
- Lose.
- I mean it: lose.
- Losing is far more fun than building a huge kingdom and holding it until 1453. Thus, winning is losing by another name. Losing, now thats a whole pile of win!
Old 30-07-2013, 19:46   #117   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Als ge Europa Universalis IV preordert, krijgt ge er een kopie van Crusader Kings II bij:

http://www.europauniversalis4.com/buy
CSM is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 19:52   #118   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

reloaden jullie soms? Stel dat ik save net voor ik iemand wil laten vermoorden en het mislukt. Kan ik eigenlijk net zo vaak reloaden tot het wel lukt. Maar dat is nogal lame waarschijnlijk.

Kwil trouwen met een grietje van een andere duchy. Maar haar enigste broer is heir.
Als ik met haar trouw en ik laat haar broer afmaken, dan erft zij en zodoende ik het toch ook he? Maar ik heb maar 25% kans. Waarschijnlijk intrigue niet hoog genoeg ofzo.

Wat betreft upgrades doen, military, economic, etc... hoe pakken jullie dat aan?
Old 30-07-2013, 20:02   #119   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Heeft het nut om uw courtiers uit te huwelijken?

't is toch wel enorm complex allemaal...
Old 30-07-2013, 20:43   #120   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Ik moet wel echt nog enorm veel leren. Nu de koning is gestorven, is het dan een goed idee om mijn vrouw terug te laten hertrouwen? Waarschijnlijk maakt dat niks uit zeker, aangezien ze van een andere dynastie is?
Als ze van een andere dynastie is gaat dat voor u niet direct iets uit maken, tenzij ze claims heeft die voor of tegen u gebruikt kunnen worden.
Of misschien kunt ge ze nog gebruiken om een vazal gelukkig te maken

Quote:
reloaden jullie soms? Stel dat ik save net voor ik iemand wil laten vermoorden en het mislukt. Kan ik eigenlijk net zo vaak reloaden tot het wel lukt. Maar dat is nogal lame waarschijnlijk.
Als de kans om gepakt te worden meer dan 5% is kan je het best niet uitvoeren.

Ik heb een aantal keer een reload gedaan op momenten dat mijn koning op compleet random momenten sterft en toen ik rond 1450 een volledige opstand van Schotland en Engeland aan het verliezen was.
Naar het einde toe herlaadde ik minder, omdat je zoals je zegt zelfs op die shitty momenten nog kweet ni hoe toffe dingen kan tegen komen.
Maar bij die opstanden rond 1450 was ik gewoon te dicht bij het einde om dan nog het risico te lopen dat ik verlies.

Quote:
Kwil trouwen met een grietje van een andere duchy. Maar haar enigste broer is heir.
Als ik met haar trouw en ik laat haar broer afmaken, dan erft zij en zodoende ik het toch ook he? Maar ik heb maar 25% kans. Waarschijnlijk intrigue niet hoog genoeg ofzo
Gij zult niet erven als zij hertogin wordt, maar uw kinderen wel.

Quote:
Wat betreft upgrades doen, military, economic, etc... hoe pakken jullie dat aan?
Als count produceer je sowieso geen tech punten, dus dan moet je je daar geen zorgen om maken.
Vanaf duke begint de tech tree te lopen: afhankelijk van uw gebouwen, skills en traits ga je een vast aantal punten over tijd in de economy/military/culture tech pool stoppen. Elke tech kost een aantal punten en via het tech scherm kan je beslissen om je pool punten te spenderen aan een bepaalde tech.

Technologie verspreid zich over het land van de meest technologisch geavanceerde gebieden naar de achterlijke boerenbuiten. In de meeste gevallen is dat van uw hoofdstad naar buiten en van de hoofdsteden van uw vazallen naar buiten.

Uw marshal, steward en court chaplain hebben elk een skill om uw technology spread rate te verhogen en tegelijk ook die punten/tijd van hierboven te verhogen.
Die skill voeren ze het beste uit in het gebied van uw hoofdstad en nooit daarbuiten.

Bij marshal is dit imo de nuttigste skill die hij heeft in vredestijd, tenzij er ergens een risico op een opstand is.
Uw steward kan ook vrij vaak gebruikt worden om tech te boosten, tenzij ge meer belastingen wilt binnenhalen.
De court chaplain is nodig om uw bisschoppen en de paus tevreden te houden, dus die gaat niet zo vaak tech kunnen boosten.

Goeie investeringen zijn volgens mij:
- Military hangt af van de samenstelling en grootte van uw legers, maar galleys heb je meestal toch meer dan genoeg dus die heeft imo laagste prioriteit
- Economy: alles met "infrastructure", maar prioriteit is city > church > castle omdat uw feodale vazallen standaard toch geen belastingen betalen. Castle infrastructure kan wel handig zijn voor uw eigen demesne inkomsten.
- Culture: alles met "customs" in de volgorde noble > religious > popular om uw vazallen tevreden te houden.

Let er wel op dat je toch eerst alle techs in een categorie naar eenzelfde level moet brengen voor je echt verder kan. Je kan dus niet direct techen van Castle infrastructure 1 naar 8, maar gaat eerst de andere techs naar 1, 2, etc moeten brengen zodat alles gelijk loopt.

Waarom feodale vazallen (baronnen, graven, hertogen, etc.) meestal geen belastingen betalen: http://crusaderkings-two.wikia.com/wiki/Taxation

Oh, en al die techs unlocken gebouwen of upgrades in uw holdings he
Daar kan je dan bv een stadsmuur of barak bouwen, maar dat heeft enkel zin in holdings die direct van u zijn.

Quote:
Heeft het nut om uw courtiers uit te huwelijken?
Ja, bv als een van uw vazallen wil trouwen (kan je zien bij zijn/haar ambities) en gij regelt dat dan gaan die u liever hebben.
Sommige courtiers hebben ook claims op bepaalde gebieden die je kan gebruiken als ze uw vazal zijn. Courtiers zijn niet standaard uw vazal, om een vazal te zijn moet je land hebben.

Last edited by Archangelus; 30-07-2013 at 20:48.
Archangelus is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules