Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 20-11-2010, 12:18   #61   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Gisteren nog eens gaan gamen:
Eerst mahjong uitgelegd aan wat mensen en een paar spelletjes gespeeld.
Daarna tweede geworden in Chaos in the Old World. veel pech gehad. :-(
Uiteindelijk toch nog een spelletje Dominion: Prosperity kunnen winnen.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 12:51   #62   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Mahjong is cool, wel nog moeite om te onthouden wat nu juist han heeft (en hoeveel), maar meer spelen zal dat wel verhelpen!

Ik had geluk in Chaos in the Old World. Was Slaanesh en kwamen direct twee extra nobles op het bord. Het dobbelsteen geluk was wel aan iemand anders besteed: 8 hits met 4 dobbelstenen, lol.

Dominion, nogal hard verloren. Zotte combo van Michael die ik niet verwachtte
Mithror is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 00:09   #63   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Vanavond (eindelijk) Caylus gespeeld en 2x Tigris & Eufraat.
3x verloren, maar zeer blij dat Wapi en Kittens de tijd hebben genomen om tot hier te rijden en het uit te leggen

4 dagen boardgames op rij. Eens zien of ik de vriendin morgen kan overhalen om er 5 van te maken. De perfecte voorbereiding op Ranst.
Old 21-11-2010, 14:28   #64   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
3 dagen na elkaar boardgamen ftw:

Kaigan:

Het spel werkt een beetje zoals bij Coloretto. Je plaatst om de beurt een kaart op een bepaalde rij. Na het plaatsen van een kaart kan je kiezen om een van de rijen te claimen. Deze acties zijn dan enkel voor jou. Wacht je tot er een volledige rij gevuld is of claim je iets vroeger een rij met acties die voor jou heel gunstig zijn? Tot zover komt het dicht in de buurt van Coloretto, maar wat het zo veel beter maakt is het feit dat er nog een spelbord is, waar je de acties die je hebt gekozen op kan uitvoeren en waar je extra punten kan verdienen. Zeer leuk spel. Het is echter moeilijk te verkrijgen. Als ik het ergens tegenkom dan koop ik mij het wel denk ik.

Samarkand:

Families uithuwelijken en handelsroutes vestigen. Best wel leuk, maar was er niet dolenthousiast over.

The Great Fire of London:

Londen staat in brand en het is de bedoeling om de huisjes van jou kleur te redden en ook de drie districten die op je objective kaarten staan. Het vuur controleer je door het spelen van windrichtingkaarten. Het vuur gaat echter eerst naar vakken waar huisjes staan zonder brandweerman, dan naar huisjes met een brandweerman etc... Ik had het gevoel dat de random factor iets te groot was. Mijn drie objectives waren dicht bij de startpositie van de vlammenhaard en het was bijna onmogelijk om ze te beschermen. We hebben het wel gespeeld met 6 man dus misschien dat er wel wat meer strategie aan te pas komt als je met minder speelt. Redelijk teleurstellend, want het spelbord zelf ziet er zeer nice uit, vooral als je de rode vuurkolommen ziet versprijden op het bord.

Caylus:

Was alweer een hele tijd geleden dat ik het nog eens gespeeld heb. Blijft steengoed spel. Hoewel je veel moet nadenken, is het toch best wel toegankelijk. Je moet niet te veel langetermijn denken en er zijn altijd voldoende keuzes beschikbaar om iets nuttig te doen tijdens je beurt.

Tigris en Eufraat:

Ook lang geleden. Ik vind het persoonlijk een heel sterk spel, maar feit is wel dat de tegels die je trekt je redelijk hard kunnen nekken dus kan wel begrijpen dat mensen die een spel zonder random factor willen, het niet zo goed vinden.
Old 21-11-2010, 15:14   #65   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wapi View Post

Caylus:

Was alweer een hele tijd geleden dat ik het nog eens gespeeld heb. Blijft steengoed spel. Hoewel je veel moet nadenken, is het toch best wel toegankelijk. Je moet niet te veel langetermijn denken en er zijn altijd voldoende keuzes beschikbaar om iets nuttig te doen tijdens je beurt.
Nee ze.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 19:19   #66   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
Toch niet in vergelijking met sommige andere games. Als je een fout maakt kan je het meestal nog corrigeren.
Old 21-11-2010, 21:56   #67   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Ge doet het uitschijnen dat Caylus een tactisch spel is in plaats van een strategisch, maar het is net omgekeerd imo.
Old 21-11-2010, 22:09   #68   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Kvind Caylus ongeveer even tactisch als strategisch eigenlijk, maar ik denk dat het van de speler afhangt welke kant meer doorweegt. Ge moet geen mannekes voeden zoals in Agricola (dus geen engine nodig), dus ge zijt vrij om eender wat te doen, en het is mogelijk om steeds de meest winstgevende opties te kiezen binnen één beurt (of twee), zonder een grotere strategie te volgen. Er zijn een paar dingen die ge op lange termijn kunt bezien (prestigegebouwen e.d.), maar er is heel veel ruimte om te manoeuvreren.

Ik zei gisteren aan tafel dat ik Caylus meer een tactisch spel vond dan een strategisch, maar misschien deed ik dat maar omdat ik in gedachten aan't vergelijken was met Agricola.

Last edited by Kittens; 21-11-2010 at 22:14.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 15:41   #69   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

shitload aan 4speler citadels (machiavelli) de voorbije dagen. Cutthroat games, loving it.

nog de laatste gewonnen net met overturn WARLORD BITCHES

ben wel blij met de aankoop nu, spel zag amper kans voor ik naar hier vertrok : <
Alex is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2010, 14:51   #70   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Oh prediker, wat heb je mij zo vaak gered vorig spel.

BIIIIIIIIIIIIISHOOOOOOP

de ultieme lay low kaart
Old 28-11-2010, 21:32   #71   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

- Ticket to Ride: Europe. Gewonnen
- Mr Jack 2x. 1-1. Spelen met Jack is lastiger dan het lijkt.

GF quality time. Nog efkes en ik krijg ze de hc boardgames in. Komende week Agricola nog eens voorstellen.
Old 30-11-2010, 08:43   #72   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

- Runewars. Nooit meegedaan voor de overwinning, maar vond het zeker wel een leuke mix van Twilight Imperium en Runebound. Voor herhaling vatbaar.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 10:12   #73   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Onlangs gespeeld...

Ticket to Ride: Märklin
Super. Beter dan de originele. Je moet er net iets meer bij nadenken dan bij de gewone, en dat is net wat TTR nodig had. Heel blij met deze aankoop.

Het Mysterie van de Abdij
Grappige variant op Cluedo. I like.

Fist of Dragonstones.
Mehhhh. 't Is wel ok. Niet super.

Manilla
Dunno. Het is een veilingsspel, maar het was me niet echt duidelijk hoeveel alles waard was. Denk dat het meer plays nodig heeft. Het spel heeft veel kansrekenen in zich, en dat vind ik tof. Wil het zeker nog spelen.

De Bezeten Fles.
Mijn eerste indruk is niet heel positief. Kan zijn omdat ik het nog niet helemaal zie.
Old 30-11-2010, 10:37   #74   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
Ticket to Ride: Märklin
Super. Beter dan de originele. Je moet er net iets meer bij nadenken dan bij de gewone, en dat is net wat TTR nodig had. Heel blij met deze aankoop.
Marklin is de enige versie die ik nog niet gespeeld heb.

TTR USA: Vrij plat. Kaartjes sparen en duidelijke routes leggen. Weinig mogelijkheden om elkaar af te stoppen. (Imo de minst interessante)
TTR Europe: Veel beter. Tunnels zijn tricky omdat ze extra kaarten kunnen kosten en de rest je plan doorheeft, veerboten doen gevechten over de jokers losbarsten, je kan elkaar op sommige plaatsen enorm kloten en de stations kunnen (tegen een prijs) je op het einde nog helpen. De verplichte lange routes doen de spelers elkaar tegenkomen.
TTR Nordic: 2/3p versie met behoud van het tunnel en veerboot principe, niet slecht.
TTR Suisse: Interessante en competitieve map voor 2/3p waar je elkaar enorm kan kloten (mijn favoriet)

Wat is het verschil met de Marklin in Duitsland? Iets met passagierstreinen dachtik?
Old 30-11-2010, 10:54   #75   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post

Manilla
Dunno. Het is een veilingsspel, maar het was me niet echt duidelijk hoeveel alles waard was. Denk dat het meer plays nodig heeft. Het spel heeft veel kansrekenen in zich, en dat vind ik tof. Wil het zeker nog spelen.
Lang geleden ook eens gespeeld, was er toen wel enthousiast over. Zelfs in die mate dat ik het nu ga kopen voor mijn broer. Leuk veilingsysteem, al speelt geluk wel mee. Maar dat maakt het spannend.

Geen spel dat je compleet kan controleren.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 10:55   #76   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Iedereen heeft drie "passagiers" die je op de map kan zetten wanneer je treintjes op het bord zet.
Als een actie kan je die passagiers een reis laten maken over treintjes van je eigen kleur. In elke stad waar ze voorbij komen, neem je zo'n rond kartonnetje dat punten geeft.
Er zitten "passagierskaarten" in het deck. Je kan zo'n passagierskaart spelen terwijl je een passagier laat reizen. Dat laat die passagier een stukje reizen over een route in een andere kleur.
Old 02-12-2010, 14:06   #77   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Time's Up met eigen kaarten, altijd lachen.

vol met nazi's en negers. 3x himmler, 2x goebbels en hitler etc
Old 05-12-2010, 22:59   #78   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Alhambra getest met de vriendin. Ze vond het leuk! En ik ook!

Hoe zot? Na mijn eerste play, jaren geleden, vond ik dat spel echt niet leuk. Nu wel. Goed meegevallen.
Old 06-12-2010, 21:58   #79   link
RealLife
Member

RealLife's Avatar

Ik heb Alhambra al een paar keer gespeeld met 4, en we vragen ons telkens af of het leuker zou zijn met 2 omdat je dan langer kan wachten met kopen en meer vooruit kan plannen.
RealLife is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 05:12   #80   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Net terug thuis van een coole avond/nacht.

Eerste spel: Brass.
Lijkt een beetje op Steam, maar dan met koper, katoen en kool.
Verbindingen maken en goederen transporten. Mijn forte. Gewonnen!

Tweede spel: 1960: The Making of the President.
Heel cool spel voor twee spelers waarbij je de verkiezingsstrijd tussen Kennedy en Nixon naspeelt. Je trekt op campagne door de verschillende staten van de VS om kiezers te winnen, probeert in elke uithoek de media in te palmen, gaat met elkaar in debat en bestookt de tegenpartij met gebeurtenissen die echt in dat jaar voorgevallen zijn. Vrij realistisch, historisch interessant en goed om het verkiezingssysteem in de VS wat beter te begrijpen. en allemaal in een fijn spel. (ook gewonnen, met kennedy, hah!)

[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules