Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 27-02-2016, 19:51   #21   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ebay
geen ELM327 namaak kopen (v1.5)
Old 27-02-2016, 20:15   #22   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
ebay
geen ELM327 namaak kopen (v1.5)
2 besteld via obdshop.nl

Btw, guide gevonden om SIM + GPS tracker te solderen: http://www.instructables.com/id/GSM-...tion/?ALLSTEPS
Old 27-02-2016, 21:04   #23   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

yep da's de 1.5 die gebaseerd is op gestolen code van de 1.0, zo oud als de straat, de eerste en enige generatie zonder bescherming om gans het geheugen uit te lezen en kopieren
Old 27-02-2016, 21:13   #24   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
yep da's de 1.5 die gebaseerd is op gestolen code van de 1.0, zo oud als de straat, de eerste en enige generatie zonder bescherming om gans het geheugen uit te lezen en kopieren
Heb je het over de SIM of de OBD2?
Old 27-02-2016, 22:45   #25   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

obd2 elm327
Old 28-02-2016, 07:46   #26   link
beki
Senior Member

Quote:
kom kom zeg, een kristal plaatsen. de juiste condensatoren nemen is het enige waarover je moet denken
Mjah was ook een probleem dat ik toen enkel in ASM op die dingen bezig was. Nooit deftig uitgezocht hoe ik dat in C kon programmeren...
Was dus een hell voor elk programma..
beki is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2016, 13:17   #27   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

eh, een AVR in ASM programmeren omdat je niet verstaat hoe je het in C programmeert?
gewoon arduino suite. programmeert originele arduinos en chinese namaak via USB. ook losse AVR chips via ISP header
Old 28-02-2016, 13:19   #28   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

toch peanuts om een losse avr chip te doen draaien en via ISP te programmeren

Old 28-02-2016, 13:47   #29   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
toch peanuts om een losse avr chip te doen draaien en via ISP te programmeren

Echt geen hol idee hoe je tot dit schema komt. Ik begrijp wel wat de elementen zijn, maar hoe je bepaalt welke aansluitingen bij elkaar hoort... en ik wil het weten.
Old 28-02-2016, 13:56   #30   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

sja
dat spel heeft een kristal nodig om zijn frequentie te bepalen. dat wordt niet geintegreerd op de chip zelf. op het kristal gaan 2 condensatoren, afgestemd op de capaciteit van het kristal en je printplaat (hoe langer de baantjes, hoe meer capaciteit je ginder opbouwt)

de ISP header gaat naar een USB ISP programmer. dat heeft VCC & GND, MISO/MOSI (master input slave input, master output slave input) voor de datacommunicatie, een SCK om de klokfrequentie van je datatransfer te bepalen (aangezien beide toestellen gelijk moeten lopen) en een aansluiting op de reset pin.
je kunt enkel programmeren wanneer de reset pin laag staat (en de chip niet actief is). dingen zoals reset zijn actief laag, die plaats je op VCC om reset uit te schakelen en op de GND om de reset in te schakelen. er gaat een schakelaar van reset naar GND, en ook een weerstand van reset naar de VCC. dat laatste is een pull-up weerstand.
zoek wel eens op wat een pull-up weerstand is (pull-down is er natuurlijk ook) https://learn.sparkfun.com/tutorials/pull-up-resistors
Old 28-02-2016, 14:02   #31   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

allezja. wanneer de mens die het schema tekent wat meer manieren heeft, dan moet er een lijntje boven RESET staan om aan te duiden dat het gaat om inverse logica

Quote:
Originally Posted by TheLegacy View Post
Echt geen hol idee hoe je tot dit schema komt. Ik begrijp wel wat de elementen zijn, maar hoe je bepaalt welke aansluitingen bij elkaar hoort... en ik wil het weten.
kijk es naar de datasheet, pagina 5 beschrijft de pinnen, 23/24 het kristal met condensatoren en 172 de werking van SPI header en serieel programmeren
http://www.atmel.com/images/doc2543.pdf

Last edited by Teus; 28-02-2016 at 14:06.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2016, 19:45   #32   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Welke avondschool opleidingen raden jullie aan die het dichts aanleunen bij hetgeen ik wil kunnen; elektrische schema's interpreteren + opmaken & PIC development.
Old 28-02-2016, 20:35   #33   link
beki
Senior Member

Bestaat niet denk ik?
Zit een klein beetje in graduaat elektromechanica. En als je het echt wil kunnen industrieel ingenieur elektromechanica optie kwettniewa

En Teus, ik was er mee bezig voor Arduino uit was (of populair was) toen was het kiezen tussen PIC of AVR..
Veel meer zoeken en schemas uitpluizen en geklooi...
Nu met die Edx cursus is het plug & play...
Old 01-03-2016, 08:57   #34   link
beki
Senior Member

Ik weet niet of ik het hier al gepost hebt, maar ik ben bezig met volgend Embedded System te maken, en zit nog steeds te twijfelen welke technologie ik ga gebruiken:

Bedoeling is iets te maken waarmee ik machines en gebruikers kan controleren.
Is voor in mijn open atelier.
De bedoeling is dat de gebruiker via RFID aanmeld op de machine, ES controleert of de user op die machine mag werken (service aanroepen)
De ES zet relay goed zodat noodstop ofzo uitgeschakeld wordt
via een current sensor meet de ES het stroomgebruik van de machine (overbelasting opsporen + tijdsgebruik noteren)
na afloggen van klant stuurt ES info door naar server voor facturatie.

Dus:
RFID,
communicatie (WiFi of ethernet of ander protocol?
hardware interface (relay + current sensor)
een paar LEDS aansturen zodat er met gebruiker gecomuniceerd kan worden (een LCD is optioneel.

Nu heb ik al zitten kijken naar
Raspberry Pi
Arduino
En nu doe ik die cursus van EDX met de TM4C123G

De ES is bouwbaar met al die componenten, maar kan gelijk niet kiezen.
rPi heeft als voordeel dat het makkelijk programmeerbaar is, maar is een beetje overkil.
Arduino gaat duurder uitkomen
TM4c123G lijkt me betere keuze (of de TM4C1294XL met onboard ethernet of de CC3200MOD-LAUNCHXL met onboard Wifi)
maar die chips zijn lower level, en dan gaat er meer development bij komen.

En is dat de moeite waard, als ik paar honderd uitspaar op hardware maar veel meer uitgeef aan uitzoeken van alles en nog wat..
Er zijn maar een 20tal devices nodig. Dus is het de moeite om een geoptimaliseerd systeem te maken...

uurrggh keuzes..
Wat denken jullie?
Old 01-03-2016, 09:13   #35   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Ik zou niet knoeien met een relais tussen de noodstop te steken, eerder tussen de stroomvoorziening.
Old 01-03-2016, 09:31   #36   link
beki
Senior Member

Mjah probleem is dat het over zware machines gaat in sommige gevallen (paneelzaag, topiefrees) en dan moet je echt power relais hebben.
+ het feit dat je gewoon de stroom van een machine uitgooit is niet goed
afhankelijk van de machine komt de switch op de sleutel (sommige machines hebben een sleutel) of op noodstop of op de stroomvoorziening.
Old 01-03-2016, 09:49   #37   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Als je voortdurend stroom gaat meten, dan vermoed ik dat je een shunt weerstand + ADC gaat gebruiken. De RPI heeft geen interne ADC, dus voor de RPI zou je een externe ADC moeten aanschaffen.
Omtrent interfacen met de machines, veiligheid is het voornaamste natuurlijk ... Uit dat opzicht (ook verzekeringgewijs bv.) zou ik eerder niet aan de noodstop komen. Tenzij je bedoelde in parallel een tweede noodstop aansluiten naast de bestaande?
logion is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2016, 10:17   #38   link
beki
Senior Member

Op de meeste van de zware machines is er een noodstop circuit, op meerder posities op de machine staan noodstoppen, dus inderdaad gewoon extra noodstop plaatsen.
Of parallel op bestaande noodstop werken.
Old 01-03-2016, 13:23   #39   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

raspi zou ik niet hangen op 20 machines.
kijk naar iets als netduino en koop goedkope chinese bordjes. gebruik dan een raspi als centrale server.
Old 01-03-2016, 13:52   #40   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by beki View Post
Mjah probleem is dat het over zware machines gaat in sommige gevallen (paneelzaag, topiefrees) en dan moet je echt power relais hebben.
+ het feit dat je gewoon de stroom van een machine uitgooit is niet goed
afhankelijk van de machine komt de switch op de sleutel (sommige machines hebben een sleutel) of op noodstop of op de stroomvoorziening.
Toch mee opletten. Als er iets gebeurt omdat er een fout was bij de machine gaat de fabrikant alles verhalen op jou, omdat je er een component tussen gehangen hebt waarvan je geen risk analysis gedaan hebt. Ben nu bezig met CE en EMC keuring van onze zelfgemaakte toestellen en shit's not to mess with.

edit: en "parallel werken op bestaande noodstop", daar bedoelde je eerder serie hoop ik? Want als het echt parallel is en jouw noodstop-circuit heeft een kortsluiting waardoor het permanent ON is...
ibaun is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules