Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 1 20.00%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 2 40.00%
0.5 ster 2 40.00%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 13-06-2017, 17:18   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The mummy'

Wanneer een groep militairen en archeologen een oude begraafplaats in de woestijn vinden beseffen ze niet dat ze een eeuwenoud kwaad loslaten.

Met enige nostalgie denk ik bijwijlen terug aan de versie van 'The mummy' uit 1999. Niet omdat het zo'n weergaloze prent was, wel omdat het een flinke dosis popcornvertier verschafte en met Brendan Fraser en Rachel Weisz over twee hoofdrolspelers beschikte die het soort kinderlijk enthousiasme in de rol legden die een dergelijke avonturenprent verdiende. Zaken waar ik tevergeefs heb naar zitten zoeken in deze nieuwe 'The mummy', een film die duidelijk met heel andere doelen dan louter verstrooiing is gemaakt.

'The mummy' moet de aftrap zijn van het Dark Universe, Universals antwoord op Marvels en DC's shared universes. Concreet betekent dit dat we ons de komende jaren mogen verwachten aan een stortvloed van gelijkaardige films waarin Universal zijn klassieke monstercatalogus afstoft, verkracht en door ons strot ramt. Afgaande op deze 'The mummy' een vreselijk idee. Buiten de figuren zijn ze blijkbaar compleet vergeten wat de mummie, de wolfman, de onzichtbare man en het monster van Frankenstein in de eerste plaats zo'n iconische personages maakte. De klassieke monsterfilms waren doorweefd met een zekere vorm van tragiek, occassioneel spannend en wisten dat de titelpersonages de trekpleister waren.

Alex Kurtzmans 'The mummy' is echter niets meer dan een derderangs superheldenfilm waarin de slechterik toevallig de mummie is. Het waanzinnig slechte scenario braakt zich een weg doorheen de verwachte scènes en plotwendingen, op zoek naar enige logica en een echte bestaansreden voor dit onding. Van Tom Cruise en Russell Crowe begrijp ik dat ze hun naam hieraan hebben verbonden - geld stinkt niet, het ruikt best lekker als je omringd door een harem op je privé-jacht aan een glas Bollinger '68 zit te nippen -, maar wat de bobo's bij Universal heeft bezield om te denken dat de wereld zit te wachten op films waarin Dr. Jekyll het tegen Frankenstein opneemt blijft een mysterie.

Zolang de film zich in het Midden-Oosten ophoudt leefde er nog een sprankeltje hoop dat dit iets ging worden. De verzengende zon, het mulle zand, Tom Cruise die afdaalt in een graftombe en een mysterieuze psyschische link tussen onze man en de mummie: hier zat iets in. Eens de actie zich verplaatst naar Londen is het echter armoe troef. Zwakke actiescènes, kleurloze personages, vermoeiende expositie en Annabelle Wallis die nog levenslozer dan de ondode zelf staat te acteren torpederen 'The mummy' naar de onderste regionen binnen het oeuvre van Cruise.

Een holle, lege sarcofaag van een film.

1 ster op 4

Last edited by Maniac; 18-07-2017 at 17:57.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 09:14   #2   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Ik versta echt niet waarom er daar nu echt een "remake" van moest gemaakt worden. The Mummy van 1999 was ideaal popcornvertier en bijlange niet gedateerd ofzo. Djeezes Hollywood.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 11:24   #3   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

The dark universe he Cole. Alles voor het geld van een eeuwig lopende franchise.

Had er nog hoop in met Cruise, maar helaas
Old 14-06-2017, 13:09   #4   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
The dark universe he Cole. Alles voor het geld van een eeuwig lopende franchise.

Had er nog hoop in met Cruise, maar helaas
Is er nog iets de moeite met Cruise de laatste jaren?
Bij het bekend maken van een nieuwe Mummy-film vond ik het idee al overbodig, maar het kon wel zorgen voor een leuke film. Vanaf dat die teaser bekend was dat de mummy zich zou verplaatsen naar een moderne stad, dat was het moment dat het duidelijk was dat deze film crap ging zijn.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 13:53   #5   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

'Mission: Impossible - Rogue nation' en 'Edge of tomorrow' waren dik oké.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 16:03   #6   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Mummy fan hier. Deze film is lauwe kak.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 19:56   #7   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
'Mission: Impossible - Rogue nation' en 'Edge of tomorrow' waren dik oké.
Mission impossible is niet meer dan een voortzetting op een rol in al degelijke actiefilms. Dat telt in mijn mening niet mee.
Die andere ken ik niet, eens checken!
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 19:58   #8   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Niet te veel over opzoeken voor je eraan begint. Maakt het nog meer de moeite.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 20:17   #9   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

edge of tomorrow is zwaar de max
Old 18-07-2017, 00:48   #10   link
rastaman
Banned

rastaman's Avatar

4/4

Quote:
The mummy' moet de aftrap zijn van het Dark Universe, Universals antwoord op Marvels en Dc's shared universes. Concreet betekent dit dat we ons de komende jaren mogen verwachten aan een stortvloed van gelijkaardige films waarin Universal zijn klassieke monstercatalogus afstoft, verkracht en door ons strot ramt. Afgaande op deze 'The mummy' een vreselijk idee. Buiten de figuren zijn ze blijkbaar compleet vergeten wat de mummie, de wolfman, de onzichtbare man en het monster van Frankenstein in de eerste plaats zo'n iconische personages maakte. De klassieke monsterfilms waren doorweefd met een zekere vorm van tragiek, occassioneel spannend en wisten dat de titelpersonages de trekpleister waren.
Ik ben het hier niet mee eens. The Wolfman (2010, met Hopkins), dat was een abominatie van The Wolf Man (1941, met Lon Chaney Jr.), net zoals zoals The Mummy (1999, sorry bloemkool) een abominatie was van The Mummy (1932, met Boris Karloff). Ik ben zelf een ontzettend grote fan van de originele Universal Horror films uit de jaren '30 en '40 (niet zozeer die van de jaren '20) en ik keek dan ook bang uit naar deze eerste instantie. Komt er nog eens bij dat ik écht geen fan ben van Tom Cruise. Ik had me met opzet op voorhand niet laten spoilen en wist zelfs niet dat Crowe er in mee deed, laat staan welke rol hij speelde. Puur vertier en tonnen sfeer!

Quote:
[M]aar wat bobo's bij Universal heeft bezield om te denken dat de wereld zit te wachten op films waarin Dr. Jekyll het tegen Frankenstein opneemt blijft een mysterie.
En wat zijn films als een voorzichtige Frankenstein Meets the Wolf Man (1943) dan, gevolgd door House of Frankenstein (1944) en House of Dracula (1945)? Ik tel een gekke professor (Karloff), de Wolf Man (Chaney), Frankenstein's monster, Dracula, en een gebochelde. Die films zijn qua verhaal niets waard, maar die steracteurs bij elkaar, die iconische figuren en tonnen sfeer maken dat ik die films nu nog steeds af en toe opzet. Laten we ook het succes van Penny Dreadful niet vergeten, die er onder andere Dorian Gray ook nog eens bijgooit.

Mijn absolute favoriet blijft de originele Frankenstein, en ik kijk dan ook enorm uit naar Bride of Frankenstein in 2019.
rastaman is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2017, 10:18   #11   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

kerel kruip gij eens terug achter uwen tralies

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules