Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 1 25.00%
3 sterren 2 50.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 1 25.00%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 4. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 17-07-2017, 21:15   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'War for the planet of the apes'

Na de gebeurtenissen in 'Rise of the planet of the apes' hebben Caesar (Andy Serkis) en zijn apen zich teruggetrokken in het dichte woud. Wanneer hun kamp ondekt wordt door een patrouille soldaten onder het commando van een kolonel (Woody Harrelson) die gebrand is op de uitroeiing van de apen.

Sinds 20th Century Fox een aantal jaren geleden besloot om de klassieke 'Planet of the apes' franchise te rebooten heeft deze reeks nooit teleurgesteld, en dat is ook met deze 'War for the planet of the apes' niet het geval. Geholpen door duizelingwekkend knappe CGI heeft Matt Reeves een boeiend slot aan deze nieuwe trilogie. 'War for the planet of the apes' is een echte oorlogsfilm met humane apen en beestachtige mensen. De knipoogjes naar 'Apocalypse now' zijn niet van de lucht wanneer Woody Harrelson in volledige kolonnel Kurtz modus de apen van Caesar de oorlog verklaart. Ik zag apen met machinegeweren op paarden (wat ik eerlijk gezegd nooit beu raak), apenconcentratiekampen en nachtelijke covert ops raids op de schuilplaats van Caesar.

Woody Harrelson mag dan wel ongelooflijk badass zijn, de show wordt, hoe kan het ook anders, gestolen door Caesar en de apen. De tovenaars van de special effects afdeling hebben echt wonderen verricht. Het verschil tussen een echte en een digitale aap is niet meer merkbaar. Bovendien zijn de makers er eindelijk in geslaagd om hun digitale creaties overtuigende, levende ogen mee te geven waarin zowaar emotie valt af te lezen. Daarmee is een oud euvel, nl. de nogal doodse, glazige blik in digitale personages verdwenen. 'War for the planet of the apes' is wat mij betreft de eerste film die laat zien dat het ook anders kan. Ik werd zowaar ontroerd door digitale animaties. Dat is voor een groot deel te danken aan de onvolprezen Andy Serkis die schittert als Caesar. Het is de zoveelste raend knappe motion capture vertolking van Serkis, die tot dusver veel te weinig erkenning heeft gekregen voor zijn baanbrekend werk.

'War for the planet of the apes' begint redelijk actievol maar neemt al gauw gas terug om zich te focusen op het verhaal. Een verhaal dat behoorlijk traag en zwaarmoedig is en bol staat van de metaforen. Wie een snelle actiefilm verwacht zal zijn verwachtingen moeten bijstellen. Wel wist de film mij te boeien met zijn stevig, meeslepend verhaal en een aantal ontroerende scènes. Veel meer dan een derde deel in een reeks is 'War for the planet of the apes' een vakkundig en met zorg gemaakte blockbuster die zijn best doet om meer te bieden dan wat vrijblijvend vertier. Caesar, Maurice, Rocket: het zijn apen die we hebben leren kennen. We zijn met hen op reis gegaan, hebben met ze meegeleefd, zijn opgenomen in hun stam en hebben samen met hen lief en vooral leed gedeeld. Met 'War for the planet of the apes' krijgen ze een voorlopig laatste kans om te schitteren. Mijn innerlijk aap brult tevreden!

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2017, 22:12   #2   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Steengoed. Perfecte afsluiter voor de trilogie.
En inderdaad, met deze film is de CGI voor digitale personages op een nieuwe hoogte. Ik had nergens het gevoel nog naar CGI te kijken. Deze apen zijn de uncanny valley uitgeklommen.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2017, 23:17   #3   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

misschien maar best dat ze er mee gestopt zijn, al is het maar om die titels wa acceptabel te houden qua lengte

war for the rise of the planet of the return of the concept of the proof of the marvel of the apes zou nie echt in de mond gelegen hebben
Old 31-07-2017, 07:21   #4   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Een tweetje. Visuals blijven natuurlijk onovertroffen, en het is bewonderenswaardig waardig dat ze proberen een film te maken zonder veel actie, maar het verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar, de beweegredenen van de personages zijn oppervlakkig en onlogisch, er zitten te veel deus ex machina's in, en een paar plotelementen zijn echt kakonnozel. Een zwaar bewaakte openlucht gevangenis die leegloopt onder de ogen van de bewakers, haja.
Old 06-08-2017, 01:27   #5   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Een tweetje. Visuals blijven natuurlijk onovertroffen, en het is bewonderenswaardig waardig dat ze proberen een film te maken zonder veel actie, maar het verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar, de beweegredenen van de personages zijn oppervlakkig en onlogisch, er zitten te veel deus ex machina's in, en een paar plotelementen zijn echt kakonnozel. Een zwaar bewaakte openlucht gevangenis die leegloopt onder de ogen van de bewakers, haja.
Agree, en euhm waarom bestaat 90% van de film uit de apen hun perspectief? de mens wordt hier alleen maar weggecijferd en redelijk oppervlakkig afgeschilderd als een soort van psychopathisch ras dat alleen maar apen zit te folteren. Iemand een idee waarom de mens zo veranderd is, ik had dat gevoel niet echt bij de twee voorgaande films :s
Cage is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules