Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 10.53%
3.5 sterren 7 36.84%
3 sterren 3 15.79%
2.5 sterren 4 21.05%
2 sterren 3 15.79%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 19. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 14-12-2016, 17:37   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Arrival'

Twaalf buitenaardse schepen landen verspreid over de Aarde. Het Amerikaanse leger vraagt linguÔste Louise Banks (Amy Adams) om contact te leggen met de buitenaardse wezens en hun taal te ontcijferen.

De science-fictionfilm 'Arrival' bevindt zich niet in het fantasyhoekje van het genre waarin we deze dagen naar 'Star wars: rogue one' kunnen gaan kijken. Denis Villeneuve legt de nadruk veel meer op de science dan op de fiction en levert een film af die erg low key is maar daarom niet minder intrigerend. 'Arrival' bevindt zich overduidelijk in dezelfde hoek waar we ook 'Contact' en 'Close encounters of the third kind' terugvinden. Het is veel meer een verhaal over communicatie en het opbouwen van relaties dan een verhaal over een aantal aliens die in hun schepen de aarde aandoen. De ster van de film zijn niet de heptapods, zoals de wezens door de mens worden gedoopt, maar wel Amy Adams die alweer vreselijk goed staat te acteren. 'Arrival' focust op de menselijke reacties die het eerste contact met buitenaards leven losweekt en op de uitdagingen die daarop volgen.

Het linguÔstieke aspect wordt erg serieus genomen. Een groot deel van de film gaat over de pogingen van Louise Banks en fysicus Ian Donnelly (een overtuigende Jeremy Renner) om de signalen en tekens van de heptapods te interpreteren. In een van de beste scŤnes legt Louise uit welke verschillende niveaus een simpele zin als "Wat is jullie bedoeling hier?" heeft, en wat de stappen en hindernissen zijn om dergelijke zin verstaanbaar te maken aan wezens die onze taal niet spreken. In een andere film zouden de personages gewoon op een universele vertaler duwen, in 'Arrival' wordt het vertalingsproces stap voor stap geduid.

Dat levert allesbehalve saaie cinema op. Villeneuve vermijdt de uitleggerigheid waar mindere regisseurs zich al te makkelijk aan durven bezondigen en kiest voor een tonale aanpak. De focus blijft doorheen heel de film op Louise liggen. De rouwende, einde van een tijdperk-achtige sfeer sluit nauw aan bij haar gemoedstoestand. Doordat Amy Adams Louise zo doorleefd vertolkt kostte het mij geen enkele moeite om in de film te stappen. Adams is een prachtactrice. Zowel regie als vormgeving zijn zeer sober gehouden. Jůhann Jůhannsson tekent net als bij 'Sicario' voor een opvallende, hoekige soundtrack die perfect past.

Wat begint als een kennismaking met het buitenaardse eindigt in een ontdekkingstocht van de mens. 'Arrival' bevat zo goed als geen actie maar de ideeŽn weten voldoende te intrigeren om te blijven boeien tot aan het ontroerende einde. Denis Villeneuve heeft een zeer menselijke film gemaakt die je niet zomaar van je afschudt. Zowel tijdens als na de film zat ik na te denken over de vragen die het intelligente scenario opwerpt.

'Arrival' is een film van ideeŽn. Hoe vaak kan je dat nog zeggen?

3.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 24-01-2017 at 14:08.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 22:55   #2   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Zwaar teleurgesteld. Een film van ideeŽn? Klopt. IdeeŽn die gerust nog wel een paar jaren hadden mogen rijpen naar een deftig einde.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 08:54   #3   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Allez, van alle science-fictions vond ik dit net een sterk einde te hebben.

Top film, 3.5 / 4 voor mij!
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2017, 14:37   #4   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Film van het jaar. 4/4
Karel is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2017, 07:56   #5   link
Dorfmeister
O_o

Dit is dus game theory: the movie. Voor meer info, verwijs ik graag naar A Beautiful Mind.

Objectief gezien ongetwijfeld een goede film, maar er wrong toch iets bij mij. Het begin en einde zijn prachtig opgebouwd. De spanningsboog in het begin is traag, maar overweldigend. De climax legt alles helder uit en is een goed uitgewerkte aha-erlebnis. Het middelste stuk vind ik echter tekortkomen. Ik wil het niet langzaam of langdradig noemen, maar soms had ik de indruk dat het als regisseur moet lukken om dingen efficiŽnter in beeld te brengen. Qua film doet het me denken aan Gravity dat dezelfde sterktes en zwaktes heeft.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 13:09   #6   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Geweldige film, zeker de beklijvende sfeer (met bijhorende sound) vind ik top. Het verhaal durft te vertrouwen op de volwassenheid van zijn kijkers en ik vind het door de hele film heen vrij sterk. Het doet je op verschillende vlakken nadenken.

Ik lees van een paar (Disabled, TheLegacy) dat jullie het einde slecht vinden - wat dan exact?
Ok, een time paradox is een beetje een verhaaltechnische "cheap trick", maar ik vind dat het in deze film goed verwerkt is.
Old 31-01-2017, 23:26   #7   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Net teruggekomen en vond de film fantastisch. Suspens, intelligent, niet te melig en raakt qua timing alleen al alle buttons. 3,5/4 is een goeie score.

Ik vind Renner wel nog altijd een bijzonder matig acteur, had daar liever een Miles Teller gezien in die rol denk ik, alhoewel die misschien te jong is. Jared Leto misschien?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2017, 22:24   #8   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Na de film zeer lang zitten napraten...
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2017, 14:32   #9   link
Cali
God

Cali's Avatar

Fantastische film, echt!

Ik was zo onder de indruk over deze film dat ik zelf mijn ma, die helemaal geen interesse heeft in politiek, overtuigd heb om er naar te kijken!

Ma ze verstond er uiteindelijk jammergenoeg toch nie veel van.
Voor mijn ma was dit een saaie scifi film die over niets ging;
Voor mij was het een filosofisch orgasme.

Deed mij terugdenken aan The Sphere

http://www.imdb.com/title/tt0120184/
Old 07-03-2017, 21:53   #10   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

sphere trok op niets en arrival ook niet
Old 07-03-2017, 22:11   #11   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Japisee View Post
sphere trok op niets en arrival ook niet
da zei hitler ook

hitler
Old 02-04-2017, 12:00   #12   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Intelligente film, maar traag. Interessant maar niet super boeiend. Eigenlijk mocht hij langer duren. Ik wil wat meer content.

7/10

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2017, 22:29   #13   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Net gezien en ik ben toch onder de indruk.

Alweer een zeer knappe film van Villeneuve, net als de muziek van Johansson.
Deze gaat toch nog een tijdje in mijn gedachten blijven hangen en er zijn tegenwoordig niet veel films die dat doen.

Meest opmerkzame is echt wel dat je achteraf totaal niet over de aliens begint, maar wel over de menselijke kant van de film. Sterk.
Old 14-08-2017, 13:26   #14   link
rastaman
Banned

rastaman's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Ik lees van een paar (Disabled, TheLegacy) dat jullie het einde slecht vinden - wat dan exact?
Wat mij betreft had de film 10 minuten minder lang mogen duren. Wat Dorfmeister beschrijft als een Aha-Erlebnis, noem ik eerder een het bij de hand nemen van de kijker die tegen dan nog steeds niet door heeft wat er aan het gebeuren is. Die voorlaatste zin "Do you want to make a baby" is wat mij betreft even cringy als de Martha scŤne uit Dawn of Justice of de "I don't like sand" speech van Anakin.

Ik had bij Arrival een beetje hetzelfde gevoel als bij Identity: na een tijdje heeft de oplettende kijker door hoe de film in elkaar zit en van dan af is er weinig meer aan. Het is wat mij betreft een vrij voorspelbare sci-fi, maar wel eentje die goed is uitgevoerd.
rastaman is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2017, 14:38   #15   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by rastaman View Post
Wat mij betreft had de film 10 minuten minder lang mogen duren. Wat Dorfmeister beschrijft als een Aha-Erlebnis, noem ik eerder een het bij de hand nemen van de kijker die tegen dan nog steeds niet door heeft wat er aan het gebeuren is. Die voorlaatste zin "Do you want to make a baby" is wat mij betreft even cringy als de Martha scŤne uit Dawn of Justice of de "I don't like sand" speech van Anakin.

Ik had bij Arrival een beetje hetzelfde gevoel als bij Identity: na een tijdje heeft de oplettende kijker door hoe de film in elkaar zit en van dan af is er weinig meer aan. Het is wat mij betreft een vrij voorspelbare sci-fi, maar wel eentje die goed is uitgevoerd.
Mooi geformuleerd en ik dacht er indertijd exact hetzelfde over.

Heel de film en zeker het einde brengt overigens zoveel morele vraagstukken met zich mee, die niet aangepakt worden en/of als onbelangrijk aangestipt in functie van het concept van de film.
Disabled is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules