Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 1 16.67%
3 sterren 3 50.00%
2.5 sterren 1 16.67%
2 sterren 1 16.67%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 6. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 26-06-2017, 00:07   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Wonder Woman'

Diana (Gal Gadot) groeit op als prinses op Themiscyra, een verbogen eiland dat wordt bevolkt door amazones. Wanneer het vleigtuig van spion Steve Trevor (Chris Pine) in de zee voor Themiscyra neerstort brengt dit de gruwel van de Eerste Wereldoorlog op het eiland. Diana besluit dat Ares, de gord van de oorlog, achter het menselijk leed aan het front zit, verlaat het eiland en trekt richting het Belgische front...

"Ebde dat gezien?!" schreeuwen een aantal West-Vlamingen vol verbazing nadat Wonder Woman met een machtige sprong het dak van de dorpskerk waarin een Duitse sluipschutter zich verschanst heeft laten instorten. Een gevoel dat ik de hele film door had. Na de waardeloze trailer had ik 'Wonder Woman' naar de onderste regionen van mijn to see-lijst verbannen. De pen was gescherpt, het vitriool stond klaar. Dat ze bij DC sinds 'Man of steel' enkel teleurstellende films hebben afgeleverd sterkte mijn overtuiging dat 'Wonder woman' een crapfest van jewelste zou worden. Maar dat was buiten Patty Jenkins en Gal Gadot gerekend.

Eerlijk: ik ben onder de indruk. 'Wonder Woman' is niet gewoon beter dan verwacht, het is een goede, op sommige vlakken zelfs uitstekende stripverfilming geworden. Waar 'Man of steel' en 'Batman vs Superman' gebukt gingen onder een loodzware, verstikkende gravitas, daar weet Patty Jenkins precies het goede evenwicht tussen ernst en luchtigheid te vinden. 'Wonder Woman' gaf me een beetje dezelfde kick als 'Captain America: the first avenger': zojnder afbreuk te doen aan de grauwe achtergrond waartegen het verhaalm zich afspeelt biedt de film niet alleen een prima introductie tot het titelpersonage maar vooral een grote dosis fun. De entertainmentwaarde van 'Wonder Woman' ligt hoog. Het scenario is bijzonder vlot geschreven en bevat op enkele cheesy lijntjeS aan het eind na ook geen dialogen waar je gillend van naar uitgang rent, de film oogt mooi en er zit een aangenaam tempo in de prent. Zelfs het slot waarin alles wat los staat moet eraan moet en de grote vijand een destructie op apocalyptische schaal ontketent valt nog tamelijk te verteren. Het voelde allemaal minder lang uitgerokken dan bij de gemiddelde Marvel of DC.

De uitgesproken feministische ondertoon is een frisse wind binnen een overbevolkt genre waar de mot stilaan serieus begint in te hangen. Met Gal Gadot heeft Jenkins ook de perfecte actrice voor de rol weten te strikken. Met een verleden als Miss Israël en soldaat in het Israëlische leger beschikt Gadot over zowel de onmogelijk knappe looks als de fysiek om de rol geloofwaardig te maken. Gadot brengt echter iets extra's, iets substantieels, iets onontbeerlijks waar elke goede Wonder Woman over moet beschikken. Uit haar blik spreekt een onbevangen puurheid, een onwrikbaar geloof in het goede binnen de mens.

Patty Jenkins en Gal Gadot injecteren 'Wonder Woman' met een menselijkheid en mededogen die de doorsnee comicfilm al lang heeft ingeruild voor post-moderne popreferenties en cynisme. Het klikt op het scherm ook goed tussen Gadot en Chris Pine. Dat de rollen van de slechterikken onderontwikkeld blijven wordt gecompenseerd door een aantal poëtische, ontroerende details zoals een getraumatiseerde sluipschutter die de trekker niet meer kan overhalen en dan maar oude oorlogsliederen voor zijn kameraden zingt, een confronterende tocht door het niemandsland aan de Ijzer, een kapotgeschoten dorpje waarin het zachtjes begint te sneeuwen,...

De actie lijkt voor een keer bijzaak te zijn. Niet dat ze niet behoorlijk in beeld is gezet maar de nadruk ligt duidelijk op de introductie van het titelpersonage en haar wordingsproces. Wanneer de actie losbarst, de retestrakke Wonder Woman theme van Hans Zimmer en Junkie XL uit de boxen schalt en een horde amazones te paard op Duitse soldaten afdendert kon ik echter alleen maar YEAH! denken.

Vooraf kreeg ik de trailer van 'Justice league', zeg maar DC's antwoord op 'Avengers', te zien, waarin ook Wonder Woman haar opwachting zal maken. Opnieuw business as usual, met klaarblijkelijk de spuuglelijke regie, het monotone geweld en de lelijke kleurenbrij die we inmiddels van Snyder gewend zijn. Hij zou beter eens goed kijken naar wat Patty Jenkins hier doet. Deze 'Wonder Woman' doet haar naam eer aan. Het is een bijwijlen wonderlijk stuk entertainment, bevlogen en met een heldin waar ik voluit voor kon duimen.

'Wonder Woman' is een klein mirakel.

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 10-07-2017 at 14:27.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2017, 10:42   #2   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Awel ik ben eens niet akkoord. Ik ga meer voor een 6 of 7/10.

kleine kritieken:
- Diana kwam over als een ongelofelijke simpele duif (mss ook door dat accent) en niet als een confident wijf. Ik kon mij echt niet inleven in het hoofdpersonage.
- Djeezes, do you even lift? Ze ziet er precies uit alsof ze recht van de catwalk komt gewandeld.
- Duitsers spreken weer Engels. Blergh

Grote kritiek:
- Eindontknoping is weer cliché als de pest. Alles gaat slecht. Hero herondekt superpowers want love is the key. Hero is onoverwinbaar en bak iedereen en alleman in de pan. Gans de subtiliteit van Ares die de geest van de mensen corrupteert en vergiftigt van op de achtergrond ging compleet de mist in toen hij besloot om electroshock ironman te worden. Van Palpatine kan ik nog wel zo'n overacting hebben maar deze snorremans vond ik echt ne ongelofelijke droes
- De rest van de hoofdpersonage loopt er maar bij voor spek en bonen. Niemand echt memorabel.
- Ik vond hem op een paar vree goeie scènes na eigenlijk niet super exciting. Scène van op die loopgraven tot aan stadje was wel cool

Last edited by blumcole; 03-07-2017 at 10:48.
blumcole is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2017, 17:47   #3   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik vind ook dat de film over het algemeen te hoge punten krijgt. Voor mij een 7/10. Vooral het begin is heel goed gedaan maar naar het midden toe verliest de film wat aan overtuigingskracht.

Genietbaar maar ik kwam nu niet echt buiten met een wauwgevoel. blumcole heeft zeker gelijk als het over het einde gaat.

Ik moet wel zeggen dat ik andere recente DC films (zoals een Batman vs. Superman) vermeden heb wegens heel slechte scores, dus heb geen vergelijkingspunt. Ik ben wel fan van Snyder films met persoonlijke favoriet Watchmen.
Old 07-07-2017, 17:24   #4   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Het einde is brol. Verder dik ok!
Blade is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 01:23   #5   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Ik was zwaar onder de indruk. Heel hard van genoten. Het einde past inderdaad qua stijl niet bij de rest van de film, maar al bij al één van de tofste superheldenfilms van de laatste jaren.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2017, 23:26   #6   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Ebde dat gezien?!
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2017, 12:06   #7   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Ja, het Vlaams was hilarisch cringy.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2017, 14:27   #8   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Cringy? Ik was net verbaasd dat dat effectief klonk als echte Vlamingen. Alé toch in de stukje met de kerktoren, daarvoor kwam er een stuk waar het "Nederlands" inderdaad vrij raar klonk.
Old 12-07-2017, 08:16   #9   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Film was OK, maar niets bijzonder. Nog altijd wel vermoeiend dramatisch en serieus. Maar er zit al iets meer humor in.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2017, 14:49   #10   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Was zeker ok voor een DC movie.
Old 18-09-2017, 09:55   #11   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Bueerk, afschuwelijk. 't Zal aan mij liggen maar ik heb andere verwachtingen bij het bekijken van een "superhero flick". Allemaal te zeemzoeterig, over gestyleerde beelden en een verhaal dat me echt niet kon overtuigen.
Old 18-09-2017, 14:33   #12   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Ik vond er ook maar weinig aan. Dat eiland in het begin was wel verdomd mooi in beeld gebracht/gemaakt. De film ging wel bergaf toen ze daar weg ging.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules