Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 1 33.33%
3.5 sterren 1 33.33%
3 sterren 1 33.33%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 19-09-2017, 19:17   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Mother!'

Een schrijver (Javier Bardem) en zijn jongere echtgenote (Jennifer Lawrence) wonen samen in een afgelegen huis. Terwijl hij met een writer's block kampt houdt zij zich bezig met het renoveren van het huis. Dan gaat de bel: een verdwaalde man (Ed Harris) staat aan de deur, in de veronderstelling dat hij bij een bed & breakfast is aangekomen. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die de hele wereld van de vrouw op haar grondvesten doet daveren.

Love it or hate it: 'Mother!' is de film die Darren Aronofsky wou maken. Geen concessies, geen knieval naar het brede publiek maar wel hetgeen de regisseur voor ogen had. Een horrorfilm die bol staat van de symboliek, een allegorie die zoveel interpretaties toelaat dat je er nadien nog uren over kan doorleuteren, een beladen film met een zeer onaangename sfeer. Met dat laatste wil ik niet zeggen dat 'Mother!' vervelend is om naar te kijken, verre van, maar vooral het eerste uur borrelt er een onaangename spanning uit alle hoeken en gewelven die het huis waarin Hij en Zij (Bardem en Lawrence worden niet bij naam genoemd) wonen. Op het moment dat de waarlijk schitterend acterende Michelle Pfeiffer ten tonele verschijnt en haar sardonische streken op Lawrence los laat lijkt er een kleine thermonucleaire bom te ontploffen, maar net dan neemt Aronofsky wat gas terug. De peis en vree lijkt terug te keren. Het is niet meer dan een eerste schot van Aronofsky, die in het tweede deel al zijn duivelse registers open trekt om een unieke infernale nachtmerrieachtige trip af te leveren.

De grote kracht van 'Mother!' is waarschijnlijk ook zijn commerciŽle zwakte. 'Mother!' is geen film die zich meteen laat vatten. Het is moeilijk om meteen na de film te beschrijven wat je net gezien hebt, laat staan waarover het allemaal zou gaan. Ik zag een film die zich in je onderbewustzijn nestelt en blijft naspoken. Dat de film potentieel heeft om met de tijd uit te groeien tot een klassieker is zeker mogelijk. In ieder geval is het een film waarover gesproken wordt, een film die hevige reacties uitlokt.

Door zeer sterk te focusen op het personage van Jennifer Lawrence (60% van de shots zijn op haar gezicht of rug gericht) wordt 'Mother!' een afdaling in de persoonlijke hel van het vrouwelijke hoofdpersonage. Aronofsky presenteert het als de eigen beleving van Lawrence, wat voor een intieme, ontregelende ervaring zorgt. De regie is duidelijk, de keuzes die de regisseur maakt zijn dat ook. 'Mother!' is een film die gecreŽerd is vanuit een eigen, compromisloze visie. Verrassend en bevreemdend. De ene zal het pretentieus vinden, de andere een unieke belevenis. Reken mij maar tot het tweede kamp.

3.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2017, 18:51   #2   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Loved it! Midden de film dacht ik er nog anders over maar wat daarna volgde was cinema op zijn best.

Zat ook letterlijk alleen in een Kinepolis zaal, op zich al een coole ervaring
Old 11-10-2017, 08:31   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Heb mij nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld in de cinema, denk ik. Wat een nachtmerrie. En dat bedoel ik 100% positief. Perfecte score voor mij, 4/4. Eťn van de betere Aronofskys.

Deze review vat het beter samen dan ik ooit zou kunnen.
Disabled is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules