Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 10.00%
3.5 sterren 6 30.00%
3 sterren 5 25.00%
2.5 sterren 2 10.00%
2 sterren 3 15.00%
1.5 ster 2 10.00%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 20. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 19-12-2016, 16:54   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Rogue one: a Star wars story'

'Rogue one: a Star wars story' vertelt het verhaal van een groep rebellen die de plannen van de death star proberen te stelen.

Daar is hij dan, de eerste spin-off in het Star wars universum sinds Disney enkele jaren geleden 4 miljard dollar neertelde om de rechten op Star Wars van George Lucas te kopen. Een investering die de muis met de grote oren graag zo snel mogelijk wil terugverdienen, dus krijgen we een jaar na de gesmaakte reboot van J.J. Abrams dit zijverhaaltje voor de kiezen dat de brug tussen episode III en episode IV moet slaan. Wat dat betreft kan ik de fans meteen gerust stellen: het verhaal achter 'Rogue one' past perfect binnen de tijdlijn van de films en bevat genoeg elementen en kleine stukjes fan service om zich betekenisvol tussen 'Revenge of the sith' en 'A new hope' te nestelen. Gareth Edwards is ver gegaan om oud en nieuw met elkaar te verenigen en heeft voor de gelegenheid een aantal acteurs digitaal te laten herrijzen. Vooral in het geval van legendarische Peter Cushing is het griezelig om te realiseren dat je naar een acteur zit te kijken die al meer dan 20 jaar dood is. Ik vond het resultaat vrij geslaagd. De digitale Cushing overtuigt voldoende om je te doen geloven dat Grand Moff Tarkin geen dag verouderd is.

Visueel spektakel is dan ook het minste wat we verwachten van een 'Star wars'. Omdat 'Rogue one' zich tussen twee bestaande films bevindt met een bestaand pantheon aan personages hebben de scenaristen de vrijheid gekregen om een hele reeks nieuwe figuren in de film te introduceren die de prent niet noodzakelijk dienen te overleven. De kans dat we de meeste van deze personages terugzien is dan ook eerder klein. 'Rogue one' is ook een uitgesproken sombere film waarin de overlevingskansen van de personages gering zijn (wat tot een leuke running gag met de droid van dienst K-2SO leidt). Je kan de film bijna als een 'The dirty dozen' in space bekijken, met een splintergroep die een alles-of-niets missie aanneemt. Daar waar 'Star wars' doorgaans meer een vrijbuitersmentaliteit heeft kan je hier van een echte oorlogsfilm spreken. De serieuze toon gepaard aan het nogal nukkige karakter van de hoofdpersonages Jyn Orso en Cassian Andor vond ik uiteindelijk wel tegen de film werken. Ik kon me maar weinig opwarmen aan de personages en Felicity Jones en Diego Luna sloegen er te weinig in om me emotioneel bij het hele gebeuren te betrekken. De karakters blijven onderontwikkeld en van de vier acteurs die echt veel présence tonen (Mads Mikkelsen, Ben Mendelsohn, Forest Whitaker en Donnie Yen) krijgt enkel Mendelsohn voldoende om handen om een echt blijvende indruk te maken.

De fan service die Edwards ernaast serveert met verschillende cameo's van oude bekenden zal de fans echter zeker plezieren. Het verhaal van 'Rogue one' is vrij standaard en schuwt de clichés niet maar de ruimtegevechten zin ook hier amusant vertier en het geheel wordt met voldoende vaart gebracht om te blijven boeien. 'Rogue one: a Star wars story' voelt echter vooral als een zoethoudertje voor het volgend jaar te verschijnen 'Episode VIII' aan. Het vult vooral op behoorlijke wijze een aantal gaten in het gekende verhaal op en richt zich op die manier in de eerste plaats tot de fans, die de duidelijke beperkingen zoals enkele grote clichés, het gebrek aan karakterontwikkeling en emotionele betrokkenheid en het gemis van een doel zonder twijfel met de mantel der liefde zullen bedekken. Kortom: een entertainend tussendoortje.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 19:29   #2   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
en het geheel wordt met voldoende vaart gebracht om te blijven boeien.
Ik was behoorlijk akkoord tot dit zinnetje. Zoals ik al in de andere thread aangaf: een half uurtje minder, please. Er wordt danig veel heropgediept of nieuw geïntroduceerd om tegelijkertijd geen enkel moment van diepgang te creëren. Dan kan ik onmogelijk beamen dat de film bleef boeien, integendeel.
Old 21-12-2016, 18:54   #3   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Voor Shrimp was ik er van overtuigd dat ze een dubbelganger van Peter Cuskin hadden gevonden. Lag mss aan de kwaliteit van de projectie, maar ik had niet door dat het CGI was.
Old 21-12-2016, 20:11   #4   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik deel de mening van Maniac hier.
Duidelijk een zoethoudertje voor de fans, terwijl de film niet slecht was blonk hij ook niet uit qua plot en karakterontwikkeling, op het visuele spektakel na dan. Kortom geen slechte actiefilm maar verwacht geen diepgaand plot en zo.
Bij diegenen die hem beter vonden dan The Force Awakens vraag ik mij af of we wel naar dezelfde film gekeken hebben. Terwijl The Force Awakens niet bijster origineel was voelde ik mij wel meer emotioneel betrokken met de personages en het verhaal, het voelde ook echt "Star Wars" aan.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 21-12-2016 at 20:20.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 15:30   #5   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Ik had bij deze gewoon een beter gevoel dan bij The Force Awakens. Het plot mag dan al niet dik zijn, over het geheel bekeken vond ik deze beter.
Smaken verschillen.

Last edited by Arne; 24-12-2016 at 10:42.
Arne is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 15:50   #6   link
Cit
College dropout

Cit's Avatar

Send a message via MSN to Cit
2.5 vind ik persoonlijk te laag.
minimum 3 voor mij.
De laatste 3 kwartier van de film maken zooooveel goed.
Old 28-12-2016, 14:19   #7   link
Max Power
Senior Member

Max Power's Avatar

al de coole stukken uit de trailers ontbreken :-(
wachten op de extended cut
Old 28-12-2016, 17:00   #8   link
Dorfmeister
O_o

Het verhaal is ok, maar de film is te langdradig en stapelt de clichés op. 2-KSO is wel schitterend, zo'n droid zou ik op het werk ook moeten hebben.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 09:51   #9   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Visueel heel cool, maar soms toch echt wel te onnozel. Je kan maar zoveel hendels en knoppen op random plaatsen laten opduiken om je actiescènes op gang te houden.
Old 19-02-2017, 20:44   #10   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Zou ik 'm nog in de cinema gaan zien? Hmm...
Old 19-02-2017, 20:59   #11   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

zijt ge nen star wars fan dan ja

anders nee

tis niet zoals the force awakens dat hij sterk genoeg is om buiten de fanbase te kunnen gaan, daar voor zijn er momenteel genoeg filmen die meer uw geld waard zijn
Old 02-03-2017, 23:00   #12   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

eye is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2017, 21:21   #13   link
rastaman
Banned

rastaman's Avatar

Wat ik zeker het vermelden waard vind, is het feit dat Rogue One afstapt van twee Star Wars stokpaardjes.

Enerzijds valt het op dat de opening crawl ontbreekt:

Anderzijds wordt er geen gebruik gemaakt van de wipes die we zo gewoon zijn van de genummerde Star Wars films:

Ik vermoed dat The Last Jedi wel opnieuw gebruik gaat maken van zowel de crawl als de wipes, maar de Untitled Han Solo film niet. Ik vind Rogue One alvast een zeer geslaagd en onderhoudend tussendoortje en de boude beslissing om voor de anthology films af te stappen van enkele stokpaardjes vind ik ontzettend verfrissend.
rastaman is online now   Reply With Quote
Old 20-08-2017, 13:06   #14   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik heb het op een crappy vliegtuig schermpje gezien en ik was onder de indruk, moet het misschien nog eens bekijken op de HD projector hier. Voor mij echt een goeie film.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules