Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 9 37.50%
3.5 sterren 3 12.50%
3 sterren 6 25.00%
2.5 sterren 4 16.67%
2 sterren 2 8.33%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 24. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 23-07-2017, 13:15   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Dunkirk' (IMAX)

1940. 400000 geallieerde soldaten uit België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zitten vast op het strand van Duinkerken. Tussen hen en Engeland ligt het kanaal. Met de duitsers die oprukken naar het strand in hun rug is de hoop op een vloot die hen op tijd zal evacueren klein...

Haters gonna hate: Christopher Nolan is het laatste decennium uitgegroeid tot de hofleverancier van groots, kwalitatief spektakel. Nolan mag onderhand wel de Spielberg van deze generatie genoemd worden. Zijn blockbusters bieden entertainment voor een breed publiek terwijl Nolan ook filmisch vooruitstrevende dingen tracht te realiseren die smeken om te worden gezien in de bioscoop. In het geval van 'Dunkirk' zelfs meer dan ooit tevoren: Nolan heeft dit overlevingsverhaal bijna integraal gefilmd op IMAX-formaat. Het resultaat is verpletterend.

Wat Nolan hier voor ogen heeft is niets minder dan de totale immersie in de persoonlijke hel van de soldaten die daar op het strand van Duinkerken zaten te wachten op een weg uit de waanzin van de Tweede Wereldoorlog. 'Dunkirk' is niet geïnteresseerd om een historisch overzicht te geven van de evenementen die ertoe geleid hebben dat al die soldaten daar samen in het zand zaten te bidden om een overtocht. We krijgen zelfs geen enkele duitser te zien, de film vertelt alles radicaal vanuit de ogen van de britten. Het plaatst de kijker in de schoenen van de soldaten zelf die als ratten gevangen zitten. De spaarzame dialogen en de imminente dreiging die uitgaat van de geweldige score van Hans Zimmer creëren van bij het begin een dwingende spanning die pas wordt losgelaten wanneer Tom Hardy, in een prachtig, poëtisch tracking shot, aan het eind in zijn spitfire over de stranden van Duinkerken zweeft.

'Dunkirk' is show, not tell. De motivatie van de personages en de suspense komt voort uit de actie en de omstandigheden, indrukwekkend in beeld gebracht door Hoyte Van Hoytema. Nolan speelt opnieuw met zijn geliefde thema tijd om ons dezelfde gebeurtenissen vanuit verschillende standpunten te laten zien. Het knappe is dat ondanks de niet-lineaire aanpak het verhaal steeds duidelijk en overzichtelijk blijft, en dat met een minimum aan uitleg. De acteurs zijn ook over de hele lijn overtuigend. Via een aantal vignettes zien we de gebeurtenissen vanuit het standpunt van een soldaat, een piloot, een burger en een commandant. Kenneth Branagh heeft misschien wel de mooiste momenten als de commandant van de marine die op de pier naar de zee tuurt, goed beseffend dat de kans dat een groot deel van zijn manschappen het leven zullen laten groot is. De ogen van de acteurs vertellen alles.

Voor wie nog zou twijfelen: deze film is gemaakt om gezien te worden op een IMAX-scherm. Het 1:1 formaat brengt de scènes in de spitfires prachtig tot leven. De dogfights tussen de spitfires en de stuka's zijn realistischer dan ooit tevoren, de extra beeldruimte wordt gebruikt om adembenemende, sporadisch ontroerende tableaus te schetsen en de granaatinslagen laten door het overdonderende geluid de hele zaal door elkaar schudden. Na 106 daverende minuten heb je zelf een dag op dat strand overleeft. Of 'Dunkirk' even sterk overeind zal blijven op een kleiner formaat is twijfelachtig maar ook irrelevant. Nolan heeft zijn film specifiek voor het grootst mogelijke scherm gemaakt, en op dat formaat is dit onovertroffen. 'Dunkirk' is dé film om dit jaar in de bioscoop te zien.

Cinema met de grote C.

4 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 16:01   #2   link
Bibastar
soy ninja

Bibastar's Avatar

Donderdag gezien.. Meh.. Niet echt m'n ding.

Kan wel begrijpen dat cinemafreaks en kenners hier op zullen klaarkomen maar qua entertainment waarde (wat m'n verwachting is als ik naar de cinema ga) schoot die wat tekort.
Old 23-07-2017, 18:33   #3   link
Dorfmeister
O_o

Cinematografisch erg knap en narratief is het erg degelijk. Het mist enkel beleving en bezieling: de intentie is dat je meeleeft met de protagonisten, maar het springt zo vaak van hak op de tak dat het moeilijk wordt om empathie voor deze personages op te brengen. Dat neemt niet weg dat dit leuke cinema oplevert.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 22:20   #4   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dorfmeister View Post
Cinematografisch erg knap en narratief is het erg degelijk. Het mist enkel beleving en bezieling: de intentie is dat je meeleeft met de protagonisten, maar het springt zo vaak van hak op de tak dat het moeilijk wordt om empathie voor deze personages op te brengen. Dat neemt niet weg dat dit leuke cinema oplevert.
Dit. Knappe beelden en het week/dag/uur ding is chique, maar 0.0 immersie. De BWAAP BWAAP van Zimmer helpt er ook niet echt bij. Toch één van de mindere Nolans voor mij.
Old 24-07-2017, 22:57   #5   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

In het algemeen stoor ik mij aan zijn BWAAP BWAAP, hier vond ik het heel passend omdat het over ging op de bommen, sirenes of de stuka trompetten en een continu gevaar schetste.

Ik vond het een geweldige film en interessante manier om via losse, rustige foto's een oorlog uit te beelden. Alles was zo banaal, zo klein. Een boot of een vliegtuig over de channel. Even terug kijken. Een zinkend schip en enkel golven. Ik vond dat treffender dan grootschalige oorlogsacties.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 23:09   #6   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Heb het in IMAX gezien, fijne filmervaring en zeker de moeite om op groot-groot scherm te zien.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 19:55   #7   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alex View Post

Ik vond het een geweldige film en interessante manier om via losse, rustige foto's een oorlog uit te beelden. Alles was zo banaal, zo klein. Een boot of een vliegtuig over de channel. Even terug kijken. Een zinkend schip en enkel golven. Ik vond dat treffender dan grootschalige oorlogsacties.
True! Dikke film, prachtige regie. Enig minpunt dat ik kan bedenken is dat je werkelijk geen emotionele band hebt met de personages. Mijzelf stoorde het niet echt.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 20:02   #8   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Net gezien. Ik was helemaal mee, zelf het geBWAAP van Zimmer stoorde mij voor een keer niet.

Mag zeker in mijn top 3 Nolan films.
Old 26-07-2017, 22:07   #9   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Veel minder BWAAP dan anders, vond ik. Het paste 100% in het plaatje.
Old 26-07-2017, 22:22   #10   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Dien Harry Styles deed dat eigenlijk ook niet slecht voor zijn eerste grote film rol
Old 27-07-2017, 22:02   #11   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Gezien, OK film, sommige fouten in die imo wel vree ambetant zijn...
1) de verlichting aan het strand van Duinkerke in de film zijn de moderne variant:

Hier zijn de historische lampen op te zien:
2) de neus van de Me109 is geel (was toen nog niet, toegegeven, dit is voor 'herkenning door het publiek, maar toch)
3) de motorsectie van de ME 109 is er geen van een Bf 109-E3, maar van een Buchon (Spaanse variant van de Me109 met Merlin motor ). Dit terwijl er nog actueel vliegwaardige Bf 109-E's zijn
4) bij de ditching van de spitfire is het meer dan duidelijk dat het een vliegtuig op een bootje is. Meh... Ook: de propellortips van de spitfire zijn niet omgebogen door impact op het water. Wat niet meer dan normaal is bij zo'n gebeurtenis.

Last edited by Jerre_31; 27-07-2017 at 22:11.
Jerre_31 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 22:07   #12   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Nou dat geeft er idd wel een andere kijk op.

Matig filmke imo
Old 27-07-2017, 22:10   #13   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

oei, nu ik het zo bekijk is het wel een kutfilm :s
jammer
Cage is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 22:50   #14   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
Gezien, OK film, sommige fouten in die imo wel vree ambetant zijn...
1) de verlichting aan het strand van Duinkerke in de film zijn de moderne variant:

Hier zijn de historische lampen op te zien:
2) de neus van de Me109 is geel (was toen nog niet, toegegeven, dit is voor 'herkenning door het publiek, maar toch)
3) de motorsectie van de ME 109 is er geen van een Bf 109-E3, maar van een Buchon (Spaanse variant van de Me109 met Merlin motor ). Dit terwijl er nog actueel vliegwaardige Bf 109-E's zijn
4) bij de ditching van de spitfire is het meer dan duidelijk dat het een vliegtuig op een bootje is. Meh... Ook: de propellortips van de spitfire zijn niet omgebogen door impact op het water. Wat niet meer dan normaal is bij zo'n gebeurtenis.
ge moet al echt nen ongelooflijke kaknerd zijn als zoiets in een nolan film u irriteert
Old 27-07-2017, 22:53   #15   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

ik ging sneller reageren maar kwas int midden van uwe post in slaap gevallen
Old 27-07-2017, 23:54   #16   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
ge moet al echt nen ongelooflijke kaknerd zijn als zoiets in een nolan film u irriteert
Dus omdat het een Nolan film is moogt ge geen oog voor detail hebben? Historische films moeten oog voor detail hebben, net zoals de te smalle tramsporen in saving private ryan...

Last edited by Jerre_31; 28-07-2017 at 00:02.
Jerre_31 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 23:56   #17   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Ge hebt een oog voor het detail van detail

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 00:52   #18   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
Dus omdat het een Nolan film is moogt ge geen oog voor detail hebben? Historische films moeten oog voor detail hebben, net zoals de te smalle tramsporen in saving private ryan...
tis gene historische docu, begrijpte da concept

zolang den duits nie mee nen plasma gun zit te schieten ist nog wel cava ze
Old 28-07-2017, 00:56   #19   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

da zijn dezelfde autisten die in elke ruimte of computer gerelateerde film afkomen met

who cares ultra nerd
Old 28-07-2017, 01:55   #20   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

lijkt mij een leuk filmke

maar op basis van jerre zijn post, heb ik toch maar besloten deze links te laten liggen

6/10 elbows too pointy

thx
Jaak is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules