Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 9 37.50%
3.5 sterren 3 12.50%
3 sterren 6 25.00%
2.5 sterren 4 16.67%
2 sterren 2 8.33%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 24. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 28-07-2017, 08:54   #21   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
Historische films moeten oog voor detail hebben
Quote van het jaar imo.
Old 28-07-2017, 09:12   #22   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Zit daar dan eens naast tijdens de film... De film is enkel gefilmd op het strand van Duinkerke, met bijna enkel origineel materiaal...

Ik vond het concept wel leuk dat je een week van de soldaat meemaakt, een dag op het schip en een uur in de spitfire.
Van begin tot het einde was het voor mij een adrenalinerush van jewelste. Via het opsplitsen in verschillende korte stukken bleef de actie non-stop op een hoog peil. Zelfs al weet je via een ander deel al wat er gaat komen, de spanning was door de andere visie wederom hoog.
Misschien daarmee dat de ontlading als ze op het strand opeens al de burgerboten zien zo groot was.

Desalniettemin wordt er door sommige recensenten en historici opgemerkt dat er zo goed als geen aandacht gegeven werd aan het Frans leger, die ervoor gezorgd hebben dat de Britten hun operatie Dynamo konden uitvoeren.

Nolan leverde dus een prachtig epos af, met een wel zeer Britse visie, à la alleen kunnen we alles oplossen. Alleen zijn we sterk. Wat in dit huidig politiek klimaat misschien niet al te wenselijk is.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 10:57   #23   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Ik kom er moeilijk uit. De eerste paar minuten van de film lanceren de belofte van een bijna avantgardistische oorlogsfilm met Kubrickaspiraties, maar Nolan verzandt enerzijds zoals gewoonlijk in conventie en gaat anderzijds op weinig voor de hand liggende plaatsen drama zoeken terwijl het onderwerp op zich rijk genoeg is - dat hele gedoe met de zoon van die schipper neemt belachelijk veel screentime in beslag om een stom 'clever' punt te maken. Het kon mij ook bijzonder weinig schelen, net zoals het lot van alle andere personages. Ik zag pogingen om empathie of zelfs gewoon spanning op te bouwen, maar die misten om één of andere reden grotendeels hun effect. (Al dat zot acteerwerk in de ogen van Tom Hardy, waar zoveel over wordt geschreven, zie ik dus absoluut niet.)

Immersief was ie daartegen wel, door die onophoudelijk doordreunende soundtrack, high-impact geluidseffecten (die eerste paar Stuka's, fuck), fenomenale shots (dat losgeslagen schip!) en de tastbaarheid van alles wat onder het oog van de IMAX-camera komt - ik vond het best een gedurfde keuze om een duidelijk hedendaags Duinkerken (straatverlichting, asfalt, containerkranen, fabrieken) in beeld te brengen, de Duitsers niet in beeld te brengen en zo de historische dimensie voor een deel weg te strippen. Dat maakte de dreiging van oorlogsgeweld meer abstract en universeel, maar tegelijkertijd ook bevattelijk en voelbaar, alsof je midden in de apocalyps bent beland.

Maar die lijn wordt dus niet aangehouden. Zoals bij wel meer Nolanfilms is het een mixed bag van vooruitstrevende en achterhaalde ideeën, waardoor alles inconsequentieel aanvoelt en je je bij al zijn keuzes vragen gaat stellen. Zijn overlappende tijdlijnen blijven voor mij een foefje waarmee hij artificieel wat spanning en 'puzzelwerk' wil injecteren, maar tegelijkertijd heeft hij geen goeie scèneopbouw, waardoor de montage niet veel meer is dan een willekeurig heen en weer zappen tussen verhaallijnen. Hij wil echte stunts, maar knipt zijn beste shots in drie of vier om met reaction shots wat spanning toe te voegen; hij switcht tussen übergestileerd en banaal camerawerk; wisselt ongemotiveerd tussen beeldformaten; hij melkt de spanning van opgerakende brandstof uit tot op het bot, maar vindt het dan plots wel realistisch dat een piloot zonder brandstof nog een Stuka uit de lucht haalt; hij wilt het verhaal van het strand van Duinkerken, maar wil er kost wat kost van weg; hij wilt een essentiële, spartaanse vertelling maar puurt overal drama uit; war is hell maar alles is kraaknet en bloedloos. 't Is zo'n halfbakken visie. Ik wil echt geloven dat Nolan tot iets revolutinairs in staat is als hij voluit voor zijn beste ideeën zou gaan. Nu blijf ik achter met het gevoel dat ik vooral heb zitten geilen op prachtige beelden.

Last edited by eye; 28-07-2017 at 11:13.
eye is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 10:58   #24   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Een week op het strand ? nou dat kwam goed tot uiting.
Old 28-07-2017, 11:25   #25   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

The problem is when Nolan turns upbeat, when narrative threads begin to merge and cold fear is replaced by warm sap. The appearance of England’s small boats is appropriately heart-swelling, testament to the bravery and resourcefulness of “the common man” that makes Dunkirk one of the few bright spots in a war whose barbarity still eats into the mind. But Rylance’s firm but moist determination at the helm and Hardy’s stoic Spitfire maneuvers are another matter. For all Nolan’s modernist techniques, his cavalry-is-coming cliff-hangers are eye-rollers — overlong, corny, and clunkily edited. When the structure of Dunkirk becomes visible, when it stands as a mathematical demonstration of brave individual choices lining up in a tidy row, you might realize that you’ve been had.
...
What Nolan plus IMAX can do is go big. Spitfire swerving, boat tippings, men dropping to the sand as planes scream by — it doesn’t get any better. That first shot of men on a street in a shower of paper on which their deaths are foretold — brilliant. Somewhere inside the mess that is Dunkirk is a terrific linear movie.

http://www.vulture.com/2017/07/dunki...aign=feed-full
eye is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 22:33   #26   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Irmo View Post
Zit daar dan eens naast tijdens de film... De film is enkel gefilmd op het strand van Duinkerke, met bijna enkel origineel materiaal...
Nope: ook opnames bij het IJssel meer:
http://www.nu.nl/film/4268295/nieuwe...jsselmeer.html
Old 31-07-2017, 22:57   #27   link
Zapp
rebmeM

Zapp's Avatar

Send a message via MSN to Zapp
En sommige shots werden níet opgenomen in een zinkende boot op de noordzee.
Hoe durven ze.
Old 31-07-2017, 23:32   #28   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
Nope: ook opnames bij het IJssel meer:
http://www.nu.nl/film/4268295/nieuwe...jsselmeer.html
gij zijt toch wel full autismo ze makker
Old 01-08-2017, 09:34   #29   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Zapp View Post
En sommige shots werden níet opgenomen in een zinkende boot op de noordzee.
Hoe durven ze.
En als je de aftiteling goed leest staat er ergens dat alles in 2016 en 2017 is opgenomen. Wat.
Old 01-08-2017, 17:35   #30   link
Zapp
rebmeM

Zapp's Avatar

Send a message via MSN to Zapp
'k Heb al lang spijt dat ik er mijn geld aan gegeven heb.
Old 01-08-2017, 20:00   #31   link
Lycas
Senior Member

Buiten de imax rommel is er niet veel te beleven aan die film.

Helaas, nochtans een boeiende passage in de geschiedenis.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 10:08   #32   link
Unzip Attack
Self-proclaimed genious

Unzip Attack's Avatar

Wat. Een. film. 😳😳😳

Meesterwerk, al de commentaar hier begrijp ik niet zo goed. Dit doet iets als Saving Private Ryan en dergelijke toch verbleken?
Unzip Attack is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 12:30   #33   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

meh, binnen 5 jaar ga ik me meer herinneren van SPR dan van Dunkirk.
Enkel die intro scene (vlucht door de straten en beschoten worden) die gaat me bij blijven.

De rest is al wat aan het vervagen. Enkele rijen soldaten die aanschuiven op het strand.
Op geen enkel moment bij het zien van de beelden denk je damn 300.000!!!

en super RAF man , die zal me ook wel bijblijven.

Last edited by LukeSoloSalade; 02-08-2017 at 12:35.
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 13:16   #34   link
Unzip Attack
Self-proclaimed genious

Unzip Attack's Avatar

En dit tikkende soundtrack? Dat continue intense spel van opeenvolging van gebeurtenissen?

Deze film moet het veel minder hebben van 300.000 man waar een vuurbol wordt afgevuurd en vervolgens 23 ledematen en 5 onthoofdingen uit voortvloeien, en daarom vind ik juist zoveel sterker, zoveel realistischer, zoveel "onleefbaarder" en bijgevolg zoveel memorabeler

Ik heb me bij SPR niet 1 keer afgevraagd "wat zou ik nu doen?", mss op dat strand heel even...
Unzip Attack is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 21:16   #35   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Heel die film is /care. 0,0% emotie.
Mooie beeldjes, dat wel.
Old 02-08-2017, 21:26   #36   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Quote:
Originally Posted by Unzip Attack View Post
Wat. Een. film. 😳😳😳

Meesterwerk, al de commentaar hier begrijp ik niet zo goed. Dit doet iets als Saving Private Ryan en dergelijke toch verbleken?
Goede film maar staat niet eens in de top 10 van beste oorlogfilms.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2017, 09:23   #37   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Unzip Attack View Post
En dit tikkende soundtrack? Dat continue intense spel van opeenvolging van gebeurtenissen?

Deze film moet het veel minder hebben van 300.000 man waar een vuurbol wordt afgevuurd en vervolgens 23 ledematen en 5 onthoofdingen uit voortvloeien, en daarom vind ik juist zoveel sterker, zoveel realistischer, zoveel "onleefbaarder" en bijgevolg zoveel memorabeler

Ik heb me bij SPR niet 1 keer afgevraagd "wat zou ik nu doen?", mss op dat strand heel even...
Ja het geeft een heel realistisch beeld van hoe een regiment komt vast te zitten op het strand van Duinkerke, niet het hele BEF.
Wil je de gehele wanhoop tonen van de situatie, dan toon je de illusie van 300.000 man op een strand. nu leek het op enkele wachtrijen voor de nieuwe iphone. Met dan 2 officieren die het even voor je schetsen door hun gesprekken
- dat het wel over 300.000 gaat.
- dat de achterhoede langzaam maar zeker overrompeld wordt

Wat vinden de liefhebbers trouwens van super RAF man ?
Dat is iets wat ik me niet kan herinneren uit SPR. Een supersoldaat
Old 03-08-2017, 10:02   #38   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

meeste kritiek hier leest als: pfft was niet de beste film ooit
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2017, 10:23   #39   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

ik vind 'film' al overdreven. Een urenlange trailer 'Scenes from Dunkirk'.
Old 03-08-2017, 10:43   #40   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Sommigen kunnen wel een pakske zagen ze.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules