Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 2 66.67%
2 sterren 1 33.33%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 25-08-2017, 17:09   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Atomic blonde'

1989. Lorraine Broughton (Charlize Theron) wordt door de Britse geheime dienst naar Berlijn gestuurd om er een lijst met de namen van alle spionnen die in de regio actief zijn in handen te krijgen. Ze moet ter plaatse contact leggen met David Percival (James McAvoy), een geheim agent die al 10 jaar in het verscheurde Berlijn.

Dat Charlize Theron reet kan schoppen mag sinds haar bottenbrekend vertoon in 'Mad Max: Fury road' duidelijk zijn. Met 'Atomic blonde' heeft de Zuid-Afrikaanse een vehikel op poten gezet die haar plaats in het actiehoekje waar we ook Liam Neeson, Matt Damon en Keanu Reeves terugvinden moet cementeren. Theron, die 'Atomic blonde' mee poduceerde, gaf de regie aan David Leitch en die koos resoluut voor de hypergestyleerde aanpak. Van bij de eerste beelden is duidelijk dat de liefhebbers van visuele pizzaz en een opvallende soundtrack hier ruimschoots aan hun trekken zullen komen. 'Atomic blonde', dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de val van de Berlijnse muur, ontwaart zich als een koortsige eightiesdroom, een clip van Duran Duran op steroïden. De neonkleuren steken fel af tegen de grijze, troosteloze gebouwen in oostblokstijl en werpen hun hedonistisch licht op een jonge generatie die op het punt staat het juk van de Koude Oorlog van zich af te werpen.

Een interessante achtergrond dus, maar met alleen een goede setting en een uitgesproken stijl maak je nog geen goede film. De stylistische keuze worden door de makers zo ver doorgedreven dat ze uiteindelijk tegen de film gaan werken. Werkelijk alles aan 'Atomic blonde' is afstandelijk en onderkoeld. Ik heb vergeefs zitten zoeken naar flarden emoties en de schutere pogingen tot humor gaan verloren in een zee van cynische, sarcastische opmerkingen. Bovendien staat Theron zo onderkoeld te spelen dat het moeilijk is enige connectie te voelen met haar personage. Dat ze kan vechten als geen ander bewijst ze in een lange, bijzonder knap in beeld gebrachte vechtscène in een trappenhal, een scène die schijnbaar in een ononderbroken take overgaat naar een knokpartij in een appartement en vervolgens, je moet het zien om het te geloven, in een autoachtervolging. Een technisch hoogstandje waarin de actrice volop haar fysieke paraatheid kan etaleren en Leitch kan laten zien dat hij weet hoe indrukwekkende, intense actie in beeld moet brengen.

Teveel is echter teveel: de film bevat minstens één overbodige plotwending op het einde, het verhaal wordt nogal rommelig uit de doeken gedaan en alles is zo onderkoeld en afstandelijk dat het uiteindelijk glaciaal wordt. Ik voelde mij hoe langer hoe meer wegglijden van de klomp ijs die 'Atomic blonde' is. Visueel en auditief klopt het plaatje maar de film wordt nooit meer dan de som van zijn delen. Ik bleef met het knagende gevoel zitten dat 'Atomic blonde' een samenraapsel van radertjes was die nooit echt in elkaar klikten. Het is een mooie maar holle film die me onbevredigd achterliet. De beelden en actrice oogden prachtig maar hetgeen de personages beleven kon me geen fluit schelen. Style over substance heet dat dan.

2 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2017, 23:59   #2   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Teveel is echter teveel: de film bevat minstens één overbodige plotwending op het einde[/IMG]
Dat snap ik nu niet se. ja het verhaal is nogal plat (is dat niet in elke pure actie-flik?), maar die bewuste "plotwendingen" die ik ook in andere reviews zie vermeld, zie je toch van ver afkomen?
Old 26-08-2017, 22:45   #3   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

De traphalscène + soundtrack houden de film overeind. McAvoy is wel cool en Theron is geil maar heeft de pech wel bitter weinig dialoog of persoonlijkheid gekregen te hebben
Cage is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2017, 17:19   #4   link
Dorfmeister
O_o

Genietbare film, maar imo te veel minpunten om het tot een topper te bombarderen. De eerste helft wordt goed op gang gebracht met een goed ritme, interessant verhaal en stillistische cinematografie. De tweede helft gaat het neerwaarts met vechtscènes die te lang duren, een te lang uitgesponnen plot en voorspelbaar MGS3-einde. Als de film wat korter was en de scène in Parijs en erna was geschrapt zou het een topper zijn à la Kingsman. Nu is het net niet, maar nog altijd wel meer dan behoorlijk.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules