Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 11-06-2019, 21:46   #2161   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yoooo shrimpers, wie wil er effie mee zijn hoofd breken? Hier staat een systeem dat ik van een upgrade heb voorzien (voor ne neef, ahja) maar ik zit echt vast.

Copy/paste vanop Tweakers:

Quote:
Na enkele avonden prutsen, ben ik stilaan ten einde raad. Ik kocht recent een nieuwe Asus RX 580 8 GB ter vervanging van een R9 270. Gewoon wisselen lukte niet (geen video-signaal na splash screen), dus heb ik onderstaande stapjes ondernomen of dingen onderzocht.

1. Installatie: alles prima, keurig in PCIe-slot, correcte voeding-kabel keurig aangesloten (witte led brandt).

2. Hardware: een recent systeem dat al enkele maanden vlot draait (Ryzen 5 2600, MSI B450 Gaming Carbon Pro, 16GB 3200Mhz, Seasonic Platinum 660W, Win10 64bit, Dell Ultrasharp full HD).

3. Terug naar oude kaart is opnieuw beeld, met nieuwe kaart verschijnt enkel splash screen. In Windows gaat de monitor in slaap-modus (na de typische geluidjes dat er nieuwe hardware is en enkele seconden beeld op 800x600).

4. BIOS: UEFI-modus, er is geen ge´ntegreerde GPU,... Met de nieuwe kaart kan ik trouwens wel in BIOS, maar dan staat alles verkeerd.

5. Met oude kaart alle mogelijke updates gedaan (MoBo, AMD Radeon Adrenalin, Windows,...). Geen soelaas.

6. Met DDU alles terug keurig gewist (zonder internet-toegang). Nieuwe kaart er in lukt dan effie (800x600), tot nieuwe drivers ge´nstalleerd worden. Zowel Windows zelf even laten doen met opnieuw internet toegang, als de recentste Radeon-drivers (zonder internet) zelf installeren geeft hetzelfde probleem: na enkele seconden halverwege de installatie zwart scherm, en daar blijft het bij.

Dit is verre van de eerste keer dat ik een nieuwe GPU installeer of met hardware werk. Dit probleem doet me echter aardig in de haren krabben. Van zodra drivers ge´nstalleerd worden, is het gedaan met beeld. Het lijkt me dus vrijwel zeker een software-probleem. Heeft er iemand nog meer tips? Bedankt!
Old 11-06-2019, 22:30   #2162   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Defecte kaart (brak geheugen misschien). Ik zou er niet teveel tijd insteken.
Blade is online now   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 12:56   #2163   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik heb onlangs een nieuwe hmdi kabel gekocht omdat ik m'n scherm aan de muur gehangen heb. Het moest een haakse zijn.

Ik zie nu vaak groene strepen op m'n scherm flikkeren, Google zegt me dat dit aan de hmdi kabel ligt. Kan dat kloppen? Slechte kabel of slechte kwaliteit?
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 14:46   #2164   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Blade: mja, ik heb al maar RMA ingevuld. Op andere fora hoor ik hetzelfde. Nochtans blijf ik het bizar vinden dat vˇˇr de drivers ge´nstalleerd worden (of ik het nu zelf doe, of Windows gaat op zoek) ik wel beeld hem. Met de primitieve, ingebouwde display-adapter lukt het wel.

@ndPix: yes, da's courant voor een haakse HDMI-kabel. De kans op slecht signaal is dan beduidend groter.
Old 12-06-2019, 14:48   #2165   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Die lage resolutie gebruikt weinig geheugen en ook niks van acceleratie (en windows gebruikt tegenwoordig heel wat acceleratie). Van het moment dat die meer geavanceerde functies gebruikt worden is het naar de vaantjes.
Blade is online now   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 19:33   #2166   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yeah, da's de piste die ik ondertussen ook helemaal volg. Morgen op de post. Zonde, 't was een goede deal (iBood Hunt, Ç170).
Old 12-06-2019, 20:43   #2167   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
@ Blade: mja, ik heb al maar RMA ingevuld. Op andere fora hoor ik hetzelfde. Nochtans blijf ik het bizar vinden dat vˇˇr de drivers ge´nstalleerd worden (of ik het nu zelf doe, of Windows gaat op zoek) ik wel beeld hem. Met de primitieve, ingebouwde display-adapter lukt het wel.

@ndPix: yes, da's courant voor een haakse HDMI-kabel. De kans op slecht signaal is dan beduidend groter.
Dus best mee leren leven? Volgende keer een muurbeugel die iets verder van de muur gaat...
Old 12-06-2019, 21:21   #2168   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Probeer al op z'n minst een andere HDMI-kabel. Vreselijk hoe variabel de kwaliteit kan zijn.
Old 13-06-2019, 13:08   #2169   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Probeer al op z'n minst een andere HDMI-kabel. Vreselijk hoe variabel de kwaliteit kan zijn.
Het komt maar op sommige momenten voor, vooral tijdens videobewerking dus waarschijnlijk als de videokaart extra moet leveren
Old 18-06-2019, 21:50   #2170   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik ben eens aan het kijken voor een printer voor thuis. Meestal print ik gewone papieren af maar ik zou graag wat foto's afdrukken ook, specifiek op 8x15 fotopapier. Gewoon op thuis aan de muur te hangen als herinnering.

Moet ik hiervoor in het duurdere segment kijken of is dat niet nodig? Of koop ik beter een simpele printer en een fotorpinter apart?
Old Yesterday, 08:13   #2171   link
Horla
Senior Member

Hoe vaak wil je foto's printen? Volgens mij ga je al redelijk wat mogen neerleggen om zelfs de printkwaliteit van bv een kruidvat te evenaren met een "gewone" printer.
Horla is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 13:59   #2172   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Kwaliteit op zich is niet noodzakelijk het probleem, de kostprijs op termijn wel. Inkt is niet goedkoop.
Old Yesterday, 15:33   #2173   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Van mijn nog zeer analoge ouders heb ik gehoord dat je tegenwoordig foto's op USB kan afdrukken in een Kruidvat. Een beetje zoals je daar 25 jaar geleden een filmrolleke kon binnen doen.
Ik weet niet of dat uw noden dekt, maar voor af en toe gewone formaten lijkt me dat handiger dan een duurdere printer kopen.
Old Yesterday, 19:51   #2174   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik heb 300 stuks aan fotopapier gekregen vandaar, klopt wel van de Kruidvat.

Tips qua merk voor gewone, liefst compacte printer met Wi-Fi? Dus zonder foto gedeelte
Old Today, 07:58   #2175   link
Horla
Senior Member

Als je niet vaak print dan kan je beter een laserprinter kopen omdat je inkt uitdroogt. Voor gewoon tekst, zal de meest eenvoudige wel volstaan.
Horla is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules