Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 6 75.00%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 25.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 8. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 02-09-2019, 18:58   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Once upon a time... in Hollywood'

1969. Rick Dalton (Leonardo DiCaprio), een wegdeemsterende televisiester, en zijn stuntman Cliff Booth (Brad Pitt) proberen elkaars carrière levend te houden terwijl het gouden tijdperk van Hollywood op een dramatisch einde afstevent.

Rick Dalton en Cliff Booth. Na de dik tweeëneenhalf uur waarin ik samen met hen heb rondgehangen in 'Once upon a time... in Hollywood', Quentin Tarantino's liefdevolle ode aan het coole en swingende Hollywood van Polanski, Steve McQueen en Dean Martin, zijn het vrienden voor het leven geworden. Dit zijn amigo's om samen mee langs Sunset Boulevard te cruisen, een matinee mee te pikken en nadien cocktails te gaan slurpen in The Musso & Frank Grill. Het is bijna schandalig hoeveel chemistry deze twee klasbakken samen hebben op het scherm. Wat een genot om in hun gezelschap te mogen vertoeven in een film die heel lang weinig anders lijkt te ambiëren dan het bieden van fijn gezelschap.

Quentin Tarantino neemt wel vaker zijn tijd om een verhaal te vertellen. Met 'Once upon a time... in Hollywood' lijkt de Kin een iets andere toon aan te slaan dan we van hem gewend zijn. Tuurlijk, de typische herkenbare tarantineske details passeren de revue maar algemeen gezien weerklinkt het gevoel dat dit de film is van een regisseur die rijper is geworden, minder wild, en -durf ik het zeggen- mededogen toont naar zijn personages. 'Once upon a time... in hollywood' is een film waar uit elk shot, uit elk frame, uit elk stukje pellicule een grenzeloze liefde straalt. Het detail waarmee Tarantino Los Angeles anno 1969 tot leven wekt, de hilarisch nagemaakte B-films, de onwijs coole vondsten (Rick Dalton in 'The great escape'!): het zijn de streken van een meester die een hartstochtelijk ode aan de cinema van zijn jeugd schildert.

Het meanderende verhaal speelt voortdurend met je verwachtingen. De titel is niet zomaar gekozen: 'Once upon a time... in Hollywood' is een sprookje. Het slot kan polariserend werken maar past wel in het ideaalbeeld dat Tarantino van de sixties heeft. Dat Tarantino nog eens echt in bloedvorm verkeert blijkt uit de magistrale wijze waarin hij rustige scènes met kleine details argeloos laat overvloeien in pure suspense. De dialogen zijn messcherp, de beelden spatten van het scherm en de soundtrack rockt. De grootste troeven blijven echter Leonardo DiCaprio en Brad Pitt die allebei een topvertolking leveren en door QT enkele sappige scènes krijgen toebedeeld. De interactie tussen beide is om van te smullen.

Net zoals ik om de zoveel jaar terugkeer naar de Dude, Walter Sobchak en Donny om wat te chillen zie ik mij in de toekomst geregeld een gezelligheidsbezoek afleggen aan Rick Dalton en Cliff Booth. Wat een fantastische kerels! Wat een heerlijke film!

4 sterren op 4

Last edited by Maniac; 03-09-2019 at 06:11.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2019, 16:35   #2   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Eindelijk gezien. Meesterwerk.
Old 10-09-2019, 20:18   #3   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Jup, meesterwerk. Kan niet wachten tot de Bluray uit is, deze wil ik nog vaak herbekijken.
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2019, 22:52   #4   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Ook gaan zien. Zelfs de trage opbouw stoorde mij niet.
Omdat Pitt geniaal was. Omdat Hollywood zo cool was. Omdat robbie verrukkelijk was.
En net als je denkt van is dit het nu, is tarrantino volwassen geworden drukt er iemand op Play en is de trein vertrokken. Omdan op het einde total loss te gaan, en waar dan blijkt dat alles een reden had.

Zeer goeie film. Wil idd nu al een 2e keer kijken.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 11:39   #5   link
Dorfmeister
O_o

Qua flow is het ongetwijfeld absolute klasse. De manier waarop de cinematografie wordt uitgebeeld is sereen en altijd ter zake. Op dit vlak is Tarantino als regisseur toch gegroeid. Qua raamvertelling vind ik er toch te veel ruis zijn. Het gedeelte van Sharon Tate had bijna integraal overgeslagen kunnen worden en het zou geen afbreuk doen aan de filmervaring.
Dorfmeister is online now   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 13:29   #6   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Wat

een scene met Margot Robbie is een meerwaarde voor elke film

enfin het klopt he, MAAR er zou blijkbaar materiaal voor een film van 4H20 gedraaid zijn. Wat hopelijk ooit als mini serie alsnog gereleased zal worden.

Uiteindelijk gebeurd er niks met Tate, maar dat weet je natuurlijk nog niet als kijker. Vandaar is het toch maar logisch dat er een beetje rond het Tate personage gebouwd wordt? En er wordt toch net meer over het Di Caprio personage geleuterd. Het enige wat mij dan heel de film bezig hielt was wat er met Cliff scheelde, hence het he murdered his wife gerucht. Wat uiteindelijk ook gewoon 1 groot dwaalspoor was

Uiteindelijk heeft QT mij constant op het verkeerde bgeenezet, en ging de film over bijna niks waarover ik dacht dat hij zou gaan.
Al was ik degene die pas in het laatste half uur doorhad wie Charlie was
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 14:35   #7   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

De uitwerking van Sharon Tate is een ode aan iemand die aan het begin van haar carriere stond en enorm onschuldig is (de manier waarop ze poseert naast de filmposter, mensen die haar nog niet herkennen, de liftster die ze meeneemt) wiens leven veel te vroeg brutaal ontnomen is. Het feit dat hij ook echte filmbeelden van haar gebruikt tijdens de cinema-scene maakt het nog beter.

I loved it en het was imo zeker een meerwaarde voor de film, vooral als je kijkt naar het contrast tussen haar en Rick Dalton.
Cage is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 22:52   #8   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

wat een film

4/4
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules