Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 12-11-2018, 15:34   #21   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Goe zot.

Zegt, speelt gij altijd met andere doven samen? Of zitten er ook horenden bij? En kennen ze dan altijd gebarentaal? Dus in Essen altijd uwen persoonlijken tolk bij?
Ik ben naar Essen geweest met een groepje van 7 doven (waaronder 1 Amerikaan) en hadden 2 tolken mee. We hebben ons gewoon elke dag opgesplitst in 2 groepen naargelang de goesting en het spel dat gespeeld wou worden, en dan ging er 1 tolk mee met elke groep

We staan zelfs op Twitter:
https://twitter.com/yelmelnobrainer/...99049458159617

@ Turtle: ik begrijp je redenering perfect. Mijn collectie begint te stagneren en te verminderen: wat ik niet speel gaat buiten en maakt plaats voor nieuwe. Over die prijzen kan je nog discussiëren. Ivm the Estates kan dat kloppen ja, al een hele tijd geleden dat ik nog Castles of Mad King Ludwig speelde
Old 12-11-2018, 15:51   #22   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Dik respect voor jullie tolken btw. 4 dagen continue speluitleg vertalen. Ik neem aan dat dit dan toch ook boardgame-liefhebbers zijn? Anders moet dat voor hun toch ook maar raar zijn
Old 12-11-2018, 15:59   #23   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Een ontwerper moet betaald worden, akkoord, maar uiteindelijk is het grotendeels maar wat papier/karton/hout/plastiek...
Dat vind ik nogal een onnozel argument tbh. Een game is ook gewoon een stukje code maar daar vragen ze ook 50 à 60 EUR voor bij release.

Maar ik begrijp je frustratie dat de prijzen van bordspelen omhoog gaan wel
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2018, 16:17   #24   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

PC games kosten al jaar en dag 50-60 eur. Dat is nooit echt veranderd (al proberen ze het nu met DLC en Season passen, maar dat doen ze bij boardgames ook met al hun mini expansions).
Console exclusives zelfs 70 EUR (was in het sega 8-bit tijdperk ook al 2.800bfr).
Bij boardgames stijgen ze gewoon exponentieel.

Er zijn uiteraard economische redenen. Inflatie, prijs karton serieus gestegen,.. Maar het is gewoon buiten proportie, waardoor je bij heel veel publishers merkt dat ze gewoon willen cashen op de (enorme) groei van de boardgame markt. Prijzen zijn x1,5 en meestal meer.
Een spel waar je vroeger 30-35 eur voor betaalde (karton, kaarten), gaat nu naar 50+ EUR. Voor een standaard euro met wat hout gaan ze richting 70! Zeker op kickstarter
Vroeger koste een ticket to ride 45 EUR en ik vond dat belachelijk overpriced. Nu noemen ze een spel van 45 EUR een koopje…
Zo kostten bv een Anachrox of Scythe een paar jaar terug 60 EUR. Voor spellen met gelijkaardige components (mini’s!) zouden ze nu vlot 90 EUR vragen.
Nu Gloomhaven 130 EUR kost (gezien de scenario’s en aantal onderdelen net ok), durven heel veel anderen ook aan om over de kaap van 100 EUR te gaan. Container deluxe stond initieel aan 120 EUR

Nu goed, langs de andere kant gaat de kwaliteit (art, mini’s, dikte en finish karton) ook mee de hoogte in. Al is er dan sneller een “deluxe” edition waar ze nog eens extra vragen.

De vraag is hoe lang dit kan blijven duren. Dit jaar werden er 1400! Games voorgesteld op essen. Paar jaar terug was dat de helft. Ook één van de redenen ofc waarom fabrieken zoals Panda een pak meer vragen...

edit: verschil is ook dat de PC games die ik koop @ 50 EUR (zelden, meestal koopjes) ik snel 20u of zelfs 200u+ (Civ, FM, Cities,...) haal.
Dat is al minstens 10x een boardgame van 50 EUR spelen. Denk dat bij velen hun collectie dat zelden haalt

Last edited by Turtle; 12-11-2018 at 19:12.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2018, 18:13   #25   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Ik ben ook van mening dat de prijzen serieus stijgen, hoofdzakelijk omwille van het sentiment "het wordt toch gekocht, en anders later als koopjes aan de normale prijs". Prijzen lijken inderdaad x1.5 op misschien een jaar of 4-5 tijd.

Toch 2 nuances - 1400 nieuwe spellen op Essen, maar grote namen worden frequent in verschillende talen door verschillende publishers gereleased, en dan hebben we het nog niet over reprints, second editions, expansions en promo-sized expansions.
Daarnaast - bordspellen verliezen hun waarde minder dan video-games. Een recent spel dat deftige reviews heeft kan je geregeld aan 60-70% verkopen van nieuwprijs, soms zelfs meer indien weinig gespeeld en hoge reviews. Spellen van enkele jaren oud kan je ook vaak nog aan 20-50% verkopen. Een videogame van 4 jaar oud, wat krijg je daar nog voor? 5-10EUR? Bovendien speel je een boardgame gemakkelijk met 3-4 personen of meer. Je betaalt natuurlijk zelf de volle pot voor het gezelschap - maar in de meeste gevallen speel je een andere keer dan wel iets van hen. En dankzij de tweedehandsmarkt hoef je veel games ook niet nieuw te kopen. Alles bij elkaar vind ik bordgames als hobby nog altijd goed meevallen qua kost (als ik vergelijk met een avondje cinema, gitaar spelen en verzamelen, of zelfs een fitness abonnement voor een tweewekelijkse workout).

Ik ben ook geen fan van de nieuwe prijszetting en probeer vrij consistent enkel zaken te kopen aan een (mij) eerlijk (ogende) prijs. Gebeurt nog wel es dat ik es een aankoop doe aan volle pot, maar da's dan meestal uit sympathie voor de uitgever of winkel. Ondanks de gestegen prijzen, heb ik bij de meesten (er zijn uitzonderingen) nog altijd niet de indruk dat ze zoveel aan het binnenrapen zijn.

Last edited by Mr.E; 12-11-2018 at 18:17.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2018, 19:15   #26   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

2j verklaarden ze me zot dat ik Food Chain Magnate aan 75 EUR kocht. Nu is het soms de norm.

Maar je hebt een punt. Videogames zijn veel vergankelijker natuurlijk. Ik zie me weinig van de huidige games met mijn kinderen spelen binnen een paar jaar. Laat staan de classics van 10-15j oud
En zeker met mooie components (Brass bv of metalen munten in het algemeen) vind ik het niet altijd erg om 75 EUR te betalen. Zeker ook als je ziet wat je nu krijgt bij een deluxe editie ivgl met enkele jaren terug.

Last edited by Turtle; 12-11-2018 at 19:25.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2018, 10:59   #27   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Dik respect voor jullie tolken btw. 4 dagen continue speluitleg vertalen. Ik neem aan dat dit dan toch ook boardgame-liefhebbers zijn? Anders moet dat voor hun toch ook maar raar zijn
1 tolk is nog niet zolang (denk vorig jaar of 2 jaar geleden) afgestudeerd maar heeft een goede kennis van het Engels en speelt zelf ook boardgames. De andere tolk heeft daar geen kennis van maar tolkt al 10+ jaar in allerlei settings dus kan nieuwe zaken heel vlot oppikken

Volgend jaar gaan we er opnieuw heen met dezelfde tolken gezien we er heel tevreden over waren en hun uitleg zeker matchten met het te spelen spel. Ze zeggen dat het wel niet altijd even makkelijk is omdat je verschillende speldemonstrateurs tegenkomt en de ene het beter kan uitleggen dan het andere. Vooral "gebrekkig Engels" is een issue.
Old 13-11-2018, 11:12   #28   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Dat is niet als vrijwilliger, maar als beroep?
Zal toch ook een kostelijk grapje zijn voor 4+d Essen?

In elk geval 2 zeer vriendelijke dames. Zelfs op het einde van een (wss) drukke beursdag nog alletwee met de grote glimlach
Old 13-11-2018, 11:44   #29   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Klopt, de ene werkt in hoofdberoep en de andere in bijberoep. 1 uur tolken komt op 37 euro ongeveer. Elke tolk werd gedurende 4 dagen voor 43 uren vergoed dus reken maar uit . Het is trouwens de overheid die dat betaalt (we krijgen 36 leefuren per jaar toegekend).

Dan ook nog niet vergeten dat tolken hier nog RSZ, belastingen etc op moet/en betalen dus ze houden ongeveer de helft over.

En klopt, het zijn 2 topwijven

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules