Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 13-02-2020, 15:32   #1781   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ooh, staat hier hoog op de top play lijst, samen met Roads&boats

FCM vond ik fantastisch, maar gruwelijk hardcore
Old 13-02-2020, 15:33   #1782   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Roads & Boats heb ik ook, de Anniversary editie met de Etcetera expansie . Belachelijke formaat van doos trouwens! 50cm bij 30cm ofzo.
Old 13-02-2020, 21:35   #1783   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

jaloers². Zeker sinds de review/podcast van Susd waarbij een ezel de tegenstander zijn steen ging pikken en hij daar niks tegen kond doen
Old 17-02-2020, 06:31   #1784   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Berenpark gekocht voor de verjaardag van de jongste. Nu nog anderhalve week wachten vooraleer we het kunnen spelen.

wat zouden jullie trouwens aanraden? Hij speelt graag spellen in het genre van monopoly, hotel deluxe, dagobert duck enz. Dus wat dobbelen en opbouwen. op mijn short list had ik ook nog staan:
- jurassic park,
- hoogspanning
- sub terra
Old 17-02-2020, 07:56   #1785   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ander mechanisme, dus niet met dobbelen, maar wel met opbouw is villagers of valeria. Het is wel enkel in het engels denk ik.
kar is online now   Reply With Quote
Old 17-02-2020, 08:00   #1786   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Sagrada?

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2020, 14:23   #1787   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vantham View Post
wat zouden jullie trouwens aanraden? Hij speelt graag spellen in het genre van monopoly, hotel deluxe, dagobert duck enz. Dus wat dobbelen en opbouwen
Afhankelijk van zijn leeftijd zou Steampunk Rally dan wel eens leuk kunnen zijn.

Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 13:17   #1788   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Afhankelijk van zijn leeftijd zou Steampunk Rally dan wel eens leuk kunnen zijn.
Welkom terug. Also, agreed - al vermoed ik op basis van de vermelde spellen dees mogelijks nog net wat te complex zal zijn.

Grotendeels andere mechanismes, maar goede spellen om 7-9 jarigen meer aan games te krijgen (en die ook best nog wel goed zijn als ouder):
- Ticket to Ride (Europe is imo de beste versie)
- My little Scythe
- King of tokyo (power up expansion aanbevolen - is wel elkaar constant aanvallen, waar sommige kinderen gevoelig voor zijn, maar bij de meeste is dat geen probleem eens ze doorhebben dat dat gewoon het doel van het spel is)

Alsook - hoogspanning is droog, lang, erg strategisch en aanzienlijk complexer dan Monopoly en Hotel. Ik denk dat van de kinderen onder 12 jaar alleen zij die heel veel en heel graag board games spelen met plezier de regels leren en een volledig spel uitspelen (regel-uitleg tussen volwassenen kan al gemakkelijk een kwartier duren)

Last edited by Mr.E; 19-02-2020 at 13:23.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 21:13   #1789   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Thanks.

Hoogspanning is inderdaad nogal langdradig, dus die valt al af. Ticket to ride europe hebben we + enkele expansies.
King of tokyo lijkt me wel fun, maar ik weet niet of het constante aanvallen zonder op te bouwen gaat blijven interesseren.

Hij is mss nog maar (bijna) 10 maar best al complexe spellen aan. Sinds zijn 8e speelt die vlot Isle of Skye, TTR, carcassonne (niet zo complex maar kom), legenden van andor, mysterium etc met ons mee (en kent na enige tijd niet spelen de regels soms beter dan ons) en die speelt hij ook graag, maar ik zoek nu iets luchtiger dat mss max 30m duurt zodat we ook meer tijdens de week kunnen spelen. We hebben al enkele dobbelspellen zoals quix en clever en dat bevalt ook, maar ik ga nu niet teveel enkel dobbelspellen kopen.

allemaal bedankt alvast. die my little scythe ga ik eens bekijken en de steampunk rally moet ik nog afzien
Old 20-02-2020, 06:42   #1790   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Bekijk zeker eens Hero Master: an epic game of epic fails.

Is kaartspel met deckbuilding er in. Is een simpel spel qua regels, maar je kan verschillende combos uitdokteren.
Je kan het ook zo lang en zo kort maken als je wil.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Old 20-02-2020, 07:20   #1791   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Kort en tof: Santorini en/of azul (summer pavilion)
Old 22-02-2020, 08:04   #1792   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Andere luchtige korte spellen (keuze kan geen kwaad ):
- Welcome To (een zeer aangename roll & write zonder dobbelstenen)
- Kwakzalvers van Kakelenburg (zal net iets meer dan 30min zijn, zeker de eerste keer ; maar speelt vlot)
- Sushi Go (party) als opstapje naar andere drafting games (waaronder Steampunk Rally)
- Kingdomino (eventueel met uitbreiding Queendomino ; de Gians uitbreiding vind ik persoonlijk niet de moeite) - is heel vlot en simpel, maar zeer aangename filler

Nog ivm King of Tokyo - je kan met energie wel kaarten kopen en met de Power up expansion werk je naar eigen special powers. Diep is het zeker niet ; maar je hebt in feite de keuze tussen focus op punten, focus op vechten, of focus op verbeteringen kopen (en intussen overleven) - dus ook al wordt er sowieso veel aangevallen, het is niet alleen dat. Is de enige game die ik verkocht heb waar mijn ouders na 3+ jaar soms nog van spreken ; heeft wel behoorlijk wat attraction bij wide range aan mensen.
Old 22-02-2020, 08:12   #1793   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Kleine correctie. Queendomino is geen uitbreiding, maar stand alone. Beetje ripp off voor de kopers van King Domino, want het is hetzelfde met wat extra regels die het interessanter maken. Wel combineerbaar met Kingdomino, maar als je er één koopt, begin met Queen

Idem voor King of New York. Zelfde als Tokyo, maar met wat extra

Qua familiespel sprak onlangs Ishtar me ook wel aan, maar het voegde niet veel toe aan mijn collectie.

Ow en ik zie Splendor nog niet vernoemd. Mag zich net als Azul stilaan tot klassieker rekenen in het lichtere genre.

Last edited by Turtle; 22-02-2020 at 08:15.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2020, 11:29   #1794   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Blokus heb ik toevallig net voor de eerste keer gespeeld. Ook prima als tussendoortje.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 18:14   #1795   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Gisteren Through the Ages en Isle of Cats gespeeld. Man, Through the Ages is zo'n goede civ boardgame! 5,5u gespeeld maar ik zat me geen enkel moment te vervelen. Zal ik zeker nog eens spelen.

Isle of Cats is een toffe lichte polyomino spel. De Discovery kaarten en de verschillende soorten acties/kleuren maken het interessant. Tof spel, wel erg duur voor wat het is.
Old 27-02-2020, 18:40   #1796   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Through the Ages best Ages!

2 Dagen terug eindelijk Star Wars Rebellion kunnen spelen. Omver geblazen, wat een goed spel. SW sfeer zit er ook wel dik in met de mission/project cards.
Old 29-02-2020, 16:11   #1797   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

through the ages staat hier in de kast, te wachten om gespeeld te worden -_-

Fidoh vond het te lang

Old 03-03-2020, 08:31   #1798   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Is de moeite. Van alle super-long games die ik al gespeeld heb (zoals Twilight Imperium, Through the Ages, Star Wars Rebellion etc), vind ik Star Wars Rebellion en Through the Ages veruit de beste, en eigenlijk de enige die de moeite waard zijn om te spelen.

SW Rebellion is gewoon dolle pret van begin tot einde. TTA is strategisch super interessant en complex, we hebben dat ondertussen al een tiental keer gespeeld en het is nog altijd intrigerend.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 09:30   #1799   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Bij TTA mis ik wel een beetje de interactie. Je moet soms geluk hebben met de kaarten die in de queue komen.
Wel een fantastische puzzel/engine/civ builder. In mijn ogen toch ook de beste.

Bij SW:Rebellion hebben we eveneens een beetje moeite met het geluk in combat en opposed missions, maar dat zal de uitbreiding grotendeels verhelpen.
Ondertussen een 2e keer gespeeld en donderdag de derde keer.
Het is geleden van Terraforming Mars dat ik niet kan wachten om er opnieuw aan te beginnen.

De eerste keer was duidelijk een leerspel met een hoop gepruts, maar de tweede keer ging al een pak vlotter. Leaders werden gevangen, Deathstars vernietigd en Darth Vader gekilled oO

Last edited by Turtle; 03-03-2020 at 09:41.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 14:28   #1800   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Pandemic dan maar eens gekocht. Leek me wel passen in deze periode.

Laat dat thuiszitten maar komen.
HeLLBirD is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules